محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام engagement rate

محاسبه نرخ تعامل یا اینگیجمنت اینستاگرام

با اینکه اغلب افراد تصور می‌کنند موفقیت و محبوبیت یک صفحه اینستاگرامی را می‌توان با تعداد فالوورهای آن سنجید؛ اما باید بگوییم که عدد بالای فالوورها لزوماً به این معنا نیست. آنچه مهم است، میزان تعامل مخاطبان با محتوا یا همان اینگیجمنت ریت صفحه است.

طبق الگوریتم‌های جدید Instagram، کاربران با پیچ‌هایی که بیشتر تعامل می‌کنند، پست‌های آن‌ها را زودتر از بقیه صفحات می‌بینند. از طرف دیگر، پیج‌هایی که اینگیجمنت ریت یا همان نرخ تعامل بالایی دارند، بیشتر در قسمت اکسپلور کاربران اینستاگرام قرار می‌گیرند.

شما مخاطب این مقاله از برند ایده هستید اگر؛

  • برندی هستید که به هرچه بیشتر دیده شدن نیاز دارید
  • شخصی هستید که می‌خواهید به یک چهره تاثیرگذار در اینستاگرام تبدیل شوید
  • علاقه‌مند به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هستید

پس همراه ما باشید تا با اینگیجمنت اینستاگرام و 7 راه افزایش آن آشنا شوید.

نرخ تعامل یا اینگیجمنت اینستاگرام چیست؟

نرخ تعامل یا اینگیجمنت اینستاگرام Engagement Rate ؛ یک معیار است برای اندازه‌گیری تعامل مخاطبان با یک محتوا یا محتواهای ایجاد شده.

نرخ تعامل اینستاگرام نشان می‌دهد که مردم تا چه حد با یک صفحه یا پست در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته‌اند. فاکتورهایی مثل تعداد لایک، تعداد فالوور، تعداد نظرات، به‌ اشتراک‌گذاری مطالب و …، از جمله مواردی هستند که در تعیین اینگیجمنت اینستاگرام دخیلند.

 

نرخ تعامل مخاطبان در اینستاگرام engagement rate

 

چرا اینگیجمنت اینستاگرام مهم است؟ 

علت اهمیت نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت اینستاگرام، به ۲ موضوع زیر برمی‌گردد:

  1. نرخ تعامل بالا، نشان می‌دهد که شما محتوای عالی تولید می‌کنید و مخاطبان آن را دوست دارند.
  2. نرخ تعامل بالا، نشان‌دهندۀ این است که دنبال‌کننده‌های شما واقعی هستند و نه قلابی (فیک).

اینفلوئنسرهای اینستاگرام و صفحات بیزینسی، تمام تلاش خود را برای بالا بردن نرخ تعامل با مخاطبانشان انجام می‌دهند؛ چون با توجه به این دو دلیل، اکثر برندهایی که می‌خواهند سفارش همکاری یا تبلیغات به اینفلوئنسرها و پیج‌های تبلیغاتی بدهند، اینگیجمنت ریت صفحه را چک می‌کنند تا مطمئن شوند که فالوورها واقعی هستند. به این ترتیب، امیدِ بیشتری به موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی خود خواهند داشت.

در ضمن هرچه تاثیر یک شخص یا صفحه در شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد، می‌تواند افراد بیشتری را به مشتریِ یک برند تبدیل کند. در عین حال نیز، هرچه اینگیجمنت ریت یک صفحه بالاتر باشد، مبلغی که در ازای تبلیغات دریافت می‌شود هم بیشتر خواهد شد.

 

چرا اینگیجمنت engagement اینستاگرام مهم است

 

نحوه محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

نحوه محاسبۀ اینگیجمنت اینستاگرام، به ۲ روش زیر انجام می‌شود؛

  1.  فرمول محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام
  2. سایت‌ آنالیز پیج اینستاگرام

1. فرمول محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

از فرمول محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام برای تعیین نرخ تعاملِ یک یا چند پست استفاده می‌شود. اما اگر بخواهید نرخ تعامل کل صفحه را با این فرمول حساب کنید، کارتان سخت می‌شود. در چنین حالتی بهتر است از روش بعدی یعنی سایت‌هایی که این کار را برایتان انجام می‌دهند کمک بگیرید.فرمول محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

نکته: یک قانون کلی برای اینکه مشخص کند این فرمول، دقیقاً مناسب محاسبۀ نرخ تعامل کاربران اینستاگرام است، وجود ندارد. حتی سایت‌ها و کمپانی‌های مختلف ممکن است تغییراتی در فرمول ایجاد کنند تا به اطلاعاتی که می‌خواهند نزدیکتر شوند. چیزی که مهم است، این است که شما یک فرمول یا قاعده کلی برای خودتان پیدا کنید و اندازه‌گیری را همیشه طبق همان انجام دهید.

2. معرفی ۳ سایت برای محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام 

سایت‌هایی که در این بخش معرفی می‌کنیم علاوه ‌بر نرخ تعامل اینستاگرام، اطلاعات مفید دیگری مثل میانگین لایک و کامنت در هر پست را هم در اختیارتان می‌گذارند.

سایت اول : Phlanx

در سایت Phlanx، هر 24 ساعت فقط 3 بار می‌توانید اینگیجمنت صفحات را به‌صورت رایگان چک کنید؛ برای بیشتر از 3 بار نیاز به خرید اشتراک دارید. برای استفاده هم فقط کافی‌ست نام کاربری صفحۀ موردنظر خود را وارد کنید و بر روی علامت ذره‌بین کلیک کنید.

 

سایت phlanx برای محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

 

سایت دوم : Influencerfee

سایت Influencerfee هم یکی دیگر از ماشین‌حساب‌های جذاب، برای اندازه‌گیری نرخ تعامل است. در این سایت علاوه‌بر نرخ تعامل، نمودارهای نظرات و لایک‌های مطالب را هم به تفکیک پست می‌توانید ببینید.

همچنین ویژگی دیگری که سایت Influencerfee دارد، این است که می‌تواند قیمت تبلیغات برای هر اینفلوئنسر را محاسبه کرده و به شما بگوید؛ اما چون این قیمت‌ها به دلار و یورو هستند و باید اشتراک بخرید، خیلی به کاربران ایرانی توصیه نمی‌شود.

 

سایت Influencerfee برای محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

 

سایت سوم: Triberr

سایت Triberr هم، مانند دو سایت قبلی کار می‌کند، با این تفاوت که دیگر محدودیتی در تعداد صفحاتی که وارد می‌کنید، ندارید.

چرا نرخ تعاملی که سایت‌های مختلف برای یک پیج یکسان نشان می‌دهند، متفاوت است؟

ممکن است این سایت‌ها، نرخ تعامل متفاوتی برای یک صفحه یکسان نشان بدهند. دلیل این اتفاق ۲ موضوع زیر است؛

  1. بازه زمانی که این سایت‌ها اندازه می‌گیرند، کمی متفاوت از هم است.
  2. فرمولی که هر سایت‌ برای محاسبه تعریف کرده‌، متفاوت است.

 

سایت triberr برای محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

 

صفحه اینستاگرام برند ایده را دنبال کنید تا نکات مهم و کاربردی دیجیتال مارکتینگ را بیاموزید.

7 روش برای افزایش اینگیجمنت اینستاگرام

تا این بخشِ مقاله؛ با چیستی، اهمیت و نحوه محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام آشنا شدید. در ادامه نیز به ۷ روش برای افزایش نرخ تعامل صفحۀ اینستاگرام می‌پردازیم تا با کمک آن‌ها، به یک اینفلوئنسر (یا بلاگر) قدرتمند تبدیل شوید.

1. نظرسنجی در استوری ها؛ یک تیر و دو نشان

این روزها، بازار استوری‌های اینستاگرامی خیلی داغ است. احتمالا افراد زیادی دیده‌اید که روزانه 10 استوری و هر 3-4 روز یک بار، پست منتشر می‌کنند! دلیل این کار، علاقه بیشتر مردم به استوری‌ها نسبت به پست‌های اینستاگرامی است.

بدین منظور بهتر است، یک زمان‌بندی روزانه برای استوری گذاشتن داشته باشید و برای بیشتر درگیر کردن مخاطبانتان، از نظر سنجی، کوئیز، رای دادن و هر امکان دیگری که به استوری‌ اینستاگرام اضافه می‌شود، استفاده کنید.

فراموش نکنید که شما با نظرسنجی در استوری، با یک تیر، دو نشان می‌زنید. چون هم از نظرات مخاطبانتان آگاه می‌شوید و هم نرخ تعامل را بالا می‌برید.

2. در استوری ها سوال بپرسید

یکی از دیگر از امکانات خوب اینستاگرام، سوال پرسیدن در استوری است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید از مخاطبانتان سوال بپرسید و جواب‌های آن‌ها را (برای جذابیت بیشتر، به همراهِ نظر خودتان) در استوری به ‌اشتراک بگذارید.

اگر سوال خاصی برای پرسیدن به ذهنتان نمی‌رسد، اجازه دهید مخاطبان از شما سوال بپرسند و به آن‌ها در استوری پاسخ بدهید. در هر دو صورت، شما با دنبال‌کننده‌هایتان تعامل کرده و اینگیجمنت صفحه‌تان را بالا می‌برید.

3. با اکانت‌های مشابه‌تان ارتباط برقرار کنید و شبکه بسازید 

برقراری ارتباط با اکانت‌ها و پیج‌هایی که حوزه فعالیت موازی یا مکملی با شما دارند، هم به افزابش فالوئر شما کمک می‌کند و هم اینگیجمنت ضفحه‌تان را بالا می‌برد.

برای مثال فرض کنید بیشتر مطالب شما با موضوعات روانشناسی است. اگر با چند نفر دیگر که فعالیت و دغدغۀ مشابه شما دارند تبادل نظر کنید، با صفحه آن‌ها، پست‌ها و کامنت‌های آن‌ها تعامل کنید یک اتفاق بُرد بُرد می‌افتد. هم اینگیجمنت صفحه آن‌ها بالا می‌رود و هم رفته رفته شبکه شما قدرت گرفته آن‌ها هم دست به تبادل می‌زنند و شما را به دیگران معرفی می‌کنند.

این تبادل نظر و همکاری، از طریق شرکت در پرسش و پاسخ استوری‌ها، به اشتراک گذاشتن پست‌های آن‌ها و معرفی آن‌ها در استوری خودتان، اتفاق می‌افتد. به این موضوع هم دقت کنید که پیج‌ها و اکانت‌ها را با هدفمندی و میزان همپوشانی با موضوع فعالیت خود انتخاب کنید و با استراتژی پیش بروید.

 

نحوه شبکه سازی در اینستاگرام

 

4. از هشتگ‌های هدفمند و پربازده استفاده کنید

هشتگ‌های هدفمند یعنی؛ هشتگ‌هایی که کاملاً با موضوع پست شما در ارتباطند و توسط کاربران هم جستجو می‌شوند.

مثلاً #مهران_مدیری زیر یک پست آموزش مارکتینگ، هیچ ورودی هدفمند و مخاطب درستی برای شما نمی‌آورد.

 

نکاتی برای افزایش بازده هشتگ ‌ها

  • سعی کنید برای بهبود تجربه کاربری، هشتگ‌ها را در خلال کپشن (نه به‌صورت فله‌ای در زیر متن) وارد کنید.
  • از به‌ کاربردن بیش‌ از حد هشتگ‌ها خودداری کنید (بسته به طول کپشن، از 1 تا 15 هشتگ می‌تواند مناسب باشد).
  • هم از هشتگ‌های با طول کوتاه و هم از هشتگ‌های با طول بلند استفاده کنید.
  • هشتگ اختصاصی خودتان را ترویج دهید (مثلاً اگر پیج آموزشی طراحی دکور دارید میتوانید از هشتگ #دیزاین_با_رها زیر هر پست استفاده کنید، این کار باعث می‌شود کاربران پست‌های دیگر شما را هم ببینید یا بعدا با این هشتگ آن‌ها را پیدا کنند.)

 

نحوه هشتگ گذاری hashtag در اینستاگرام

 

5. جواب کامنت ها را بدهید

جواب دادن کامنت ‌ها، راه دیگری برای بالا بردن اینگیجمنت صفحه است. توجه کنید که شما برای مخاطبانتان محتوا تولید می‌کنید و وجود آن‌هاست که به صفحۀ شما اعتبار می‌دهد؛ پس تا جایی که می‌توانید جواب کامنت‌ها را بدهید تا آن‌ها به تعامل بیشتر با شما و شرکت در بحث‌ها مشتاق‌تر شوند.

6. پست‌ها را در استوری به اشتراک بگذارید

وقتی زمان زیادی می‌گذارید و تصویر یا ویدئویی را برای پست در اینستاگرام آماده می‌کنید، حتماً آن را در استوری هم معرفی کنید. چون همانطور که گفتیم تعامل کاربران با استوری بیشتر از پست است؛ پس در استوری می‌توانند، از پست جدیدتان هم مطلع شوند. با این روش محتوای خود را باز نشر کرده‌اید.

7. محتوای جذاب و خلاقانه تولید کنید

محتوا در اینستاگرام ۲ بخش دارد؛ ۱. محتوای متنی در کپشن ۲. محتوای تصویری (شامل عکس و ویدئو) که اساس کار اینستاگرام است.

در محتوای تصویری، سعی کنید به پیج خود یک تم خاص بدهید که همراستا با هویت بصری برند شماست و مطابق با رنگ و استایل همان تم، محتوای بصری تولید کنید.

در محتوای متنی سعی کنید خودتان باشید (یعنی کپی نکنید) و با لحن مخصوص خودتان کپشن‌های جذاب بنویسید. استفاده از داستان، تجربه، نکات آموزشی، طنز، سوال و… باعث افزایش جذابیت محتوا و به دنبال آن، افزایش مشارکت کاربران خواهد شد.

جمع‌بندی

در این مقاله از برند ایده آموختیم؛

  • اینگیجمنت ریت یا نرخ تعامل مخاطب در اینستاگرام چیست.
  • نحوه محاسبه آن توسط فرمول و ۳ سایت رایگان معرفی شده، چگونه است.
  • همچنین با ۷ روش برای افزایش تعامل مخاطب با صفحه خود آشنا شدیم.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد پاسخ تمام سوالات شما را بدهد. هر سوال دیگری دارید، در قسمت نظرات همین مقاله بنویسید تا با پاسخ به آن‌ها، با هم در ارتباط باشیم.

صفحه اینستاگرام برند ایده را دنبال کنید تا نکات مهم و کاربردی دیجیتال مارکتینگ را بیاموزید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید