سئو و بهینه سازی صفحه های وب سایت

با تمام جزئیات سئو و بهینه سازی آشنا شوید.

سئو و بهینه سازی

شاید تا حالا در مورد سئو کردن چیزهایی شنیده باشید و بدانید که به چه دردی می خورد. ولی ازش استفاده نکرده باشید. یا با تمام بخش های اون آشنا نباشید. اگر می خواهید یکجا و در یک مقاله همه چیز را در مورد سئو و بهینه سازی بدانید، بهتون تبریک میگم سایت درستی رو انتخاب کردید. تو این مقاله تمام جزئیاتی که از سئو لازم هست بدونید تا رتبه سایتتان را بالا ببرید می پردازیم.

سئو چیست؟

کلمه سئو، مخفف “Search Engine Optimization” به معنی “بهینه سازی برای موتورهای جستجو ” است. بهینه سازی برای موتورهای جستجو، به مجموعه ای از روش ها و دسترالعمل ها گفته می شود که اگر به درستی انجام شوند منجر به بهتر شدن جایگاه سایت در گوگل و افزایش بازدید سایت و هدایت ترافیک بیشتر می شوند.

سئو

اهمیت استفاده از سئو

امروزه همه سوالات خود را از گوگل می پرسند. بر اساس آمار رسمی سایت گوگل روزانه چیزی حدود 3.5 میلیارد سرچ در گوگل انجام می‌شود. همانطور که بیل گیتس هم گفته است “اگر کسب و کار شما در اینترنت فعال نباشد، به زودی از عرصه کسب و کار حذف خواهید شد”.

پس اگر بخواهیم وقتی افراد در گوگل سرچ می کنند جزو سایت هایی باشیم که گوگل در صفحه اول نشان دهد، باید نحوه استفاده از سئو را بلد باشیم. اکثر افراد وقتی در گوگل سرچ می کنند، معمولا در صفحه اول به نتیجه دلخواه خود دست می یابند. و صفحات بعدی به ندرت مورد توجه افراد قرار می گیرند. پس اگر سایت شما در صفحه اول نباشد دیده نخواهید شد.

فعالیت های بهینه سازی موتورهای جستجو (seo) به طور معمول به منظور بالا رفتن ترافیک طبیعی در یک وب سایت انجام می شود. اگر می خواهید بازدید سایتتان افزایش یابد. و در صفحه اول گوگل باشید. می توانید از سئو استفاده کنید. سئو به گوگل کمک می کند تا سایت شما را شناسایی کند. و با تشخیص زمینه فعالیت و کلید واژه تمرکزی شما در صدر نتایج جستجو نشان دهد.

انواع سئو سایت

سئو کردن سایت به سه روش انجام می شود:

1. سئوی کلاه سفید

کار ما قانونی است😎 سئوی کلاه سفید یا white hat seo  تکنیک هایی از سئو است که بر اساس قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو ساخته شده است و باعث می شود رتبه سایت بطور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند.

2. سئوی کلاه سیاه

ظاهراً کار ما قانونی است😶 به فعالیت هایی که برای فریب دادن و دور زدن موتورهای جستجو با هدف افزایش رتبه یک وب سایت در نتایج یک جستجو انجام می شود را اصطلاحاً سئوی کلاه سیاه یا black hat seo می نامند.

موتورهای جستجو در صورتی که متوجه این فعالیت شوند، سایت مذکور را جریمه می کنند. بنابراین معمولا سایت هایی که به دنبال نتیجه گیری مطلوب در طولانی مدت و رشد پایدار هستند به سراغ این روش نمی روند.

3. سئوی کلاه خاکستری

ما قانونی کار می کنیم ولی نه همیشه🙄 سئوی کلاه خاکستری به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که با قوانین موتور جستجوی گوگل مغایرت دارد، اما طوری اجرا می‌شوند که گوگل متوجه نشوند و نتواند سایتمان را جریمه کند. به بیان دیگر سئوی کلاه خاکستری مشابه سئوی کلاه سیاه است، اما نسبت به آن ریسک کمتری دارد.

سئو به روش های مختلف

سئو و بهینه سازی صفحه های وب سایت چگونه انجام می شود؟

برای هر سایت می توان به دو روش سئو یا بهینه سازی داخلی (on-page seo) و سئو و بهینه سازی خارجی (off-page seo) انجام داد. 

1. سئو و بهینه سازی داخلی (on-page seo)

سئو و بهینه سازی داخلی به منظور بالارفتن رتبه وب سایت و کسب ترافیک بیشتر در موتورهای جستجو انجام می شود. با سئو داخلی، موتورهای جستجو سایت شما را به راحتی پیدا می کنند و اگر سایت استانداردی باشد، به عنوان سایتی مفید معرفی می کنند.

آدرس (URL) سایت خود را بهینه کنید.

وقتی شما در سایت خود برگه و یا نوشته ای ایجاد می کنید، یک لینک پیش فرضی برای آن صفحه از سایت شما مشخص می شود. این لینک می تواند تاریخ انتشار آن صفحه از سایت یا اعداد تصادفی و یا هرچیز دیگری باشد. هر چقدر متن آدرس شما کوتاه تر و خواناتر و مرتبط با صفحه ی شما باشد، تاثیر بهتری روی سئو دارد و از نظر گوگل با ارزش تر است. مقاله « چگونه آدرس سایت کاربرپسند بسازیم؟ » را بخوانید.

سئو

در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید.

اگر می خواهید بازدیدکنندگانی که جذب می کنید، مخاطبان خاص شما باشند، یعنی افرادی باشند که دقیقا دنبال محتوا یا محصول شما هستند، باید جستجو کنید که مخاطبان هدف شما در اینترنت دنبال چه چیزی هستند. و مطالب شما را با چه کلماتی سرچ می کنند. شما می توانید با استفاده از کلمات کلیدی پراستفاده مرتبط با متن خود سئو سایت خود را بالا ببرید. برای اطلاعات بیشتر مقاله « چگونه کلمات کلیدی پربازدید بسازیم؟ » را مطالعه کنید.

عنوان سئو (meta title) را سئو کنید.

  • عنوان سئو عبارتی است که در صفحه نتایج گوگل نمایش داده می شود.
  • کلمات کلیدی خود را استفاده کنید.
  • سعی کنید عنوان های جذاب بنویسید.
  • از کلماتی که جلب توجه می کنند استفاده کنید. مانند: چطور، آسان، سریع و…
  • از تگ <H1> یعنی بزرگ ترین فونت خود استفاده کنید.
  • از متن های طولانی استفاده نکنید.

ساختار متن زیبا و خوانا داشته باشید.

در متن خود از انواع فونت استفاده کنید. عنوان اصلی خود را H1 قرار دهید. زیر عنوان های بعدی را از H2 تا H6 قرار دهید. استفاده از تیترها با فونت های بزرگتر از متن می تواند به خوانایی و زیبایی متن کمک کند. استفاده از تگ ها در سئو نیز اهمیت زیادی دارد.

سئو

انکرتکست (anchor text) را بهینه کنید؟

به متن های قابل کلیک در محتوا، انکرتکست می گویند. این متن قابل کلیک می تواند باعث بهبود رتبه وب سایت در موتورهای جستجو شود. متن هایی که به دیگر موقعیت ها و مکان ها به داخل یا خارج سایت لینک داده می شوند را انکر تکست می گویند. به طور خلاصه، متن قابل کلیک را گویند. برای مثال” برندایده در زمینه سئو و بهینه سازی فعالیت می کند.” در این جمله سئو و بهینه سازی متن قابل کلیک است و لینک دارد.

_  متن انکر تکست با محتوای صفحه لینک داده شده مرتبط باشد.

_  انکر تکست ها در داخل متن بطور صحیح استفاده شود.

_  به سایت های اسپم لینک داده نشود.

_ از کلمه کلیدی برای لینک دادن استفاده شود.

توضیحات متا (Meta Description) بهینه کنید.

منظور از توضیحات متا متنی است که برای نمایش داده شدن در قسمت توضیحات گوگل نوشته می‌شود. از متن های طولانی در توضیحات متا خود استفاده نکنید. در حدی باشد که در توضیحات متا گوکل متن کامل دیده شود. اگر از متن های طولانی استفاده کنید قسمتی از متن نشان داده نخواهد شد و تاثیری نخواهد داشت. از کلمات کلیدی متن خود در توضیحات متا نیز استفاده کنید.

چگالی کلمات کلیدی را رعایت کنید.

در متن خود درصد متعادل از کلمه کلیدی استفاده کنید. نه آنقدر کم باشد که از نظر سئو ضعیف باشد. و نه آنقدر زیاد باشد که به متن شما لطمه بزند. فقط در حدی استفاده کنید که گوگل منظور شما را متوجه شود. پر کردن متن با کلمات کلیدی بدون در نظر گرفتن بار معنایی آن‌ها نه تنها سودی ندارد بلکه به ضررتان هم خواهد بود. اگر می خواهید بیشتر با چگالی کلمه کلیدی آشنا شوید مقاله ” چگالی کلمه کلیدی برای بهبود رتبه گوگل در 2020 ” را بخوانید.

به صفحات دیگر لینک دهید.

لینک دهی در سئو به دو صورت است:

1. لینک دهی به صفحات دیگر سایت خودمان

در مطالب خود حداقل به 2 صفجه دیگر خود لینک دهید. تا کاربران شما زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند. هرچقدر بازدید کاربران از سایت شما طولانی تر باشد، گوگل به این نتیجه می رسد که سایت شما مفید است. پس باعث افزایش بازدید سایت شما می شود.

2. لینک دادن به سایت های مفید دیگر

بیشتر افرادی که تولید محتوا می کنند دادن لینک های خارجی را کار درستی نمی دادند. چون باعث افزایش ارزش سایت رقیب می شود. ولی لینک دادن خارجی مزایا هم دارد. برای مثال به گوگل می فهماند که مطالب شما با مطالب سایتی که رتبه خوبی دارد مرتبط است. و به سایتی که لینک داده اید حسن نیت خود را نشان می دهید. شاید آن ها هم در مطالب خود لینک سایت شما را قرار دادند😉.

از اسکیما استفاده کنید.

استفاده از اسکیما تاثیر زیادی روی سئوی سایت شما خواهد داشت. اسکیما باعث می شود موتورهای جستجو راحت‌تر با سایتتان ارتباط برقرار کنند و بهتر آن را درک کنند. قطعاً درک بهتر صفحات سایت به نفع شماست و در صورت رعایت قوانین موتورهای جستجو و سایر اصول سئو، رتبۀ بهتری خواهید داشت.

برای مثال وقتی اسم فیلمی را در گوگل سرچ می کنید، لینک های سایت هایی مانند IMDb و فیلیمو و ویکی پدیا را نشان می دهد. این به وسیله کدهای اسکیما که به گوگل ارسال می شود ایجاد می شود. این لینک ها ارزش زیادی دارند. چون باعث افزایش دیده شدن سایت شما می شود. پس در نتایج اولیه گوگل خواهید بود.

تصاویر سایت را بهینه کنید.

حتما در متن خود از تصاویر استفاده کنید. این موضوع تاثیر بسزایی در افزایش سئو سایت شما دارد. قبل از قرار دادن تصاویر در سایت خود آنها را بهینه کنید. اگر تصاویر سایت خود را در فتوشاپ ساخته اید به صورت save for web ذخیره کنید تا حجم کمتری داشته باشد. این کار کیفیت تصویر شما را پایین نمی آورد. یعنی حجم را تا جایی که تصویر کیفیت خوبی داشته باشد کم می کند.

یا می توانید از سایت optimizilla برای بهینه کردن تصاویر خود استفاده کنید. اگر تصاویر بهینه نباشد دیر بارگذاری می شود. و کاربران کم حوصله شما سریع سایت را می بندند. بسته شدن سریع صفحه در گوگل به معنی مفید نبودن سایت است.

نکته دیگر در مورد بهینه کردن تصاویر استفاده از تگ alt است. تگ alt یا متن جایگزین، متنی است که در مورد تصویر توضیح مختصری می دهد. بهتر است تگ alt تصاویرتان مرتبط با کلمه کلیدی باشد. در اینصورت موتورهای جستجو ارتباط تصاویر با متن شما را متوجه می شوند.

ویدیو به اشتراک بگذارید.

با اضافه کردن ویدیو به محتوای خود سئو سایت را افزایش دهید. ویدیوهای خود را در سایت هایی مانند آپارات، یوتوپ، نماوا و تماشا آپلود کنید. بعد از آپلود در یکی از این سایت از طریق embed لینک ویدیو را در محتوای خود به اشتراک بگذارید.

دلیل اینکه مستقیم ویدیو را در سایت خود آپلود نمی کنیم این است که باعث می شود یک بک لینک از سایتی که ویدیو در آن قرار داده اید به سایت خود داشته باشید. از طرفی هم وقتی مخاطبانتان ویدیو را در محتوا شما تماشا می کنند، باعث افزایش بانس ریت سایتتان می شود.

پادکست صوتی اضافه کنید.

اضافه کردن پادکست هم مانند اضافه کردن فیلم در سایت است. پادکست های خود را می توانید در سایت هایی مانند شنوتو یا sound-cloud آپلود کنید. بعد لینک را به سایت خود embed کنید. می توانید در سایت خود هم آپلود کرده و لینک دانلود بگذارید. حتما از آپلود در سایت های دیگر استفاده کنید. بک لینکی که از آن سایت ها می گیرید تاثیری بسیاری در افزایش رتبه سایتتان دارد.

سایت های خود را ریسپانسیو کنید.

ریسپانسیو کردن سایت یعنی وقتی سایت را در دستگاه های دیگر مانند تبلت و گوشی باز کردیم،ساختار ظاهری آن بهم نریزد. اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد، سایت شما به نتایج پایین تر نزول خواهد کرد. و از نظر سئو نیز ضعیف خواهد شد.

2. سئو و بهینه سازی خارجی (off-page seo)

سئو خارجی مکمل سئو داخلی است. سئوی خارجی، اقداماتی است بیرون از سایت انجام می دهیم. تا در رتبه خود را بالا ببریم و بیشتر دیده شویم.

لینک سازی خارجی انجام دهید.

لینک بیلدینگ یا لینک سازی خارجی همان دریافت لینک از سایت های دیگر است. موتورهای جستجوگر تمام لینک ها را تک به تک بررسی می کنند. روش های مختلفی برای لینک سازی خارجی وجود دارد.

برای مثال محتوایتان آنقدر مفید و با ارزش باشد که سایت ها دیگر از مطالب شما استفاده کنند و به سایت شما به عنوان منبع لینک دهند. این یک روش کلاه سفید است و یا خرید بک‌لینک‌های اسپم (لینک‌هایی که از سایت‌های بی‌کیفیت خریداری شده‌اند) که از روش های سئوی کلاه سیاه است که اصلا توصیه نمی شود.

اگر جزو افرادی هستید که رتبۀ سایتشان را با لینک‌سازی اسپم از دست داده‌اند نگران نباشید؛ همیشه راه بازگشتی هست! شما می‌توانید تمام لینک‌های اسپم را پاک کنید و دوباره از راه درست اقدام به لینک‌سازی کنید.

در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید.

با یک تیر دو نشان بزنید!  با فعالیت در شبکه های اجتماعی هم می توانید لینک دهی انجام دهید و هم برند سازی کنید. برای لینک دهی می توانید در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، تلگرام و توییتر مطالبی از سایت خود را به اشتراک گذاشته و به سایت خود لینک دهید.

شبکه های اجتماعی کاربران بسیار زیادی دارند. با فعالیت در آنها و به اشتراک گذاشتن مطالب جذاب و مفید مرتبط با محتوای سایت خود افراد بیشتری جذب سایت شما می شوند. که باعث برند سازی سایت شما خواهد شد.

سئو و بهینه سازی وب سایت

اعتماد گوگل را جلب کنید.

1.پایداری سایت

سعی کنید از هاست های معتبر و پایدار استفاده کنید که همیشه سایتتون آنلاین باشد و هیچ وقت حتی برای چند دقیقه هم که شده از دسترس خارج نشود. در دسترس بودن همیشگی سایت برای گوگل خیلی مهم است و سایت هایی که اکثر بنا به دلایلی در دسترس نیستند را دوست ندارد.

2.دامین سایت

منظور از دامین سایت، آدرس آن نیست! بلکه منظور اعتبار دامین است. هرچه اعتبار دامین شما بالا باشد یعنی به تاریخ منقضی شدن آن زیاد مانده باشد. مثلا دامنه های 5 ساله نزد گوگل از اعتبار بالایی برخوردار هستند. گوگل به دامنه هایی که اعتبار بالایی دارند اهمیت زیادی می دهد و فکر می کند که برنامه بلند مدتی برای کار خود دارند.

3.سرعت سایت

سرعت سایت هم یکی از مهمترین عوامل جلب اعتماد گوگل است. سعی کنید همیشه سرعت بارگذاری سایت خود را چک کنید و از راه هایی که قبلا در مقاله راه های افزایش سرعت سایت بهش اشاره کردم برای افزایش سرعت وب سایت خود استفاده کنید. سرعت پایین لود شدن سایت باعث می شود که کاربران از سایت شما به زودی خارج شوند و همین باعث افزایش بانس ریت یا همان نرخ پرش کاربر می شود که این اصلا برای گوگل خوشایند نیست.

4.منظم بودن انتشار مطالب

سعی کنید مقالات و کلا هر محتوایی را که می خواهید در سایت خود منتشر کنید در زمان های مشخص باشد. یعنی مثلا اگر هر 3 روز یک بار مقاله ای در سایت خود راس ساعت 10 صبح منتشر می شود این روند را تکرار کنید. یا مثلا شنبه ها که زمان پخش پادکست سایت شماست را همیشه در همین زمان منتشر کنید. منظم بودن در انتشار مطالب سایت علاوه بر جلب اعتماد گوگل باعث شرطی شدن کاربرانتان می شود و همین باعث افزایش ترافیک سایت شما نیز می شود.

5.استفاده از پروتکل SSL

امن بودن سایت برای کاربران باعث افزایش اعتماد گوگل برای آن سایت می شود. گوگل دوست دارد کاربرانی را به سایت هایی که از لحاظ ارتباطی دارای امنیت هستند و از پروتکل SSL استفاده می کنند بیشتر هدایت کند و علاقه مند به سایت هایی است که برای کاربران خود به این شکل ارزش قائل هستند.

اگه دنبال کسی هستید که سئو سایتتون رو ارتقا بده، برندایده می تونه کمکتون کنه😊

دیدگاه‌ خود را بنویسید