اهمیت رابط کاربری در طراحی سایت

رابط کاربری UI چه اهمیتی در سئو و طراحی وب سایت دارد؟

همه ما تلاش می کنیم که با تولید محتوای با کیفیت سایت عالی در زمینه کاری خود ایجاد کنیم تا کاربران وفاداری جذب کنیم. اما مشکل همین است. محتواهایی را که تهیه می کنیم چگونه ارائه دهیم تا نظر کاربران را جذب کند؟ یکی از مهمترین مباحثی که می تواند به این سوال پاسخ دهد، مبحث رابط کاربری UI است.
در این مقاله از برندایده به اهمیت رابط کاربری در طراحی وب سایت و چگونگی تاثیر آن در جذب مخاطب صحبت خواهیم کرد.

رابط کاربری یا UI چیست؟

قبل از اینکه بدانیم اهمیت رابط کاربری در طراحی سایت چیست و چگونه از این مهارت استفاده کنیم باید بدانیم رابط کاربری چیست. UI شکل اختصاری عبارت User Interface است. رابط کاربری به نمای ظاهری سایت یا اپلیکیشن گفته می‌شود. اجزای UI شامل تصاویر، متن، رنگ‌ها، مکان منوها و… است. استفاده حرفه‌ای از این ابزارها باعث جذاب شدن ظاهر سایت می‌شود.

افراد زیادی رابط کاربری را با تجربه کاربری یکی می دانند. درست است که این دو به یک دیگر وابسته هستند و با می توانند باعث جذب کاربر بیشتری شوند ولی کاملا دو بحث جدا از هم هستند.

UX به معنای تجربه کاربری است. تجربه یا حسی که کاربر در هنگام استفاده از اپلیکیشن یا سایت به دست می‌آورد. برای مثال گوشی های سامسونگ و اپل هر دو برند خوب موبایل هستند ولی از نظر تجربه کاربری که به مخاطبان ارائه می دهند، متفاوت هستند هرکسی با هر سلیقه ای می تواند یکی از این دو را ترجیح دهد.

UI یکی از اجزای UX است. استفاده مناسب از عناصر تصویری و چینش درست آن‌ها باعث ایجاد یک تجربه خوب می‌شود. اما UX شامل موضوعاتی می‌شود که مستقل از عناصر ظاهری و تصاویر است. به عنوان مثال در یک فروشگاه اینترنتی یکی از ویژگی‌های UX خوب شخصی‌سازی است، به این معنی که محصولات مورد علاقه یک فرد را به او پیشنهاد دهد. بنابراین UI و UX خوب در کنار هم می‌توانند عامل موفقیت در جذب کاربر باشند.

تفاوت رابط کاربری UI با تجربه کاربری UX

رابط کاربری خوب شامل چه ویژگی هایی می شود؟

ایجاد یک رابط کاربری خوب و خوشایند بدون استفاده از همه تکنیک‌های کاربردی زیر امکان‌پذیر نخواهد بود:

1. طراحی بصری:

هدف اصلی طراحی بصری یا Visual Design، شکل دادن و بهبود تجربه کاربری به کمک تصاویر، نقش و نگارها، تایپوگرافی، استفاده از فضاهای خالی، طرح بندی و رنگ است. با استفاده از تکنیک‌های طراحی بصری می‌توانید محصول نهایی را بر اساس اصول زیبایی شناختی طراحی کنید و به کمک قواعد شناخته شده‌ای که امتحان خود را پس داده‌اند از طرح‌های کاربر محور استفاده نمایید.

2. رنگ‌ها:

استفاده از رنگ ها مختلف بر عواطف و احساسات مخاطب تاثیر به سزایی دارد. برای انتخاب مناسب ترین رنگ برای پروژه خود تحقیقات لازم را انجام دهید. به علاوه، نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت استفاده هوشمندانه از رنگ‌های برند با توجه به طرح و پیام مورد نظر است.

اهمیت رابط کاربری در طراحی سایت

3. طراحی گرافیک:

Graphic Design یا طراحی گرافیک مسئول ترکیب تصاویر، تایپوگرافی یا آیتم‌های گرافیکی متحرک یا موشن گرافیک (Motion Graphic) به گونه‌ای است که بتوانند مخاطب یا مشتری را تحت تأثیر قرار بدهند. طراحی گرافیک به دنبال کمال پیکسلی (Pixel Perfection) است؛ یعنی تمام نقاط، فضاهای خالی و رنگ‌ها باید با اصول حاکم بر برند هماهنگ باشند. توجه داشته باشید که طراحی گرافیک یک حوزه تخصصی است و خلق طرح‌های خارق العاده مستلزم استادی و مهارت حرفه‌ای و همچنین تجربه کافی خواهد بود. ضمناً اغلب نمی‌توان مرز واضحی را در بین طراحی گرافیک و طراحی بصری ترسیم کرد.

4. موکاپ (Mockup):

موکاپ یک مدل کوچک‌تر یا هم اندازه با طرح اصلی است که برای پیش نمایش، ارزیابی طراحی، تبلیغ یا اهداف دیگر تهیه می‌شود. منظور از طراحی موکاپ، نمایش ظاهر نهایی طرح با جزئیات بصری آن، مانند رنگ‌ها و تایپوگرافی است. غالباً موکاپ با Wireframe و پروتوتایپ اشتباه گرفته می‌شود، اما هر یک از این موارد در واقع یک مرحله متفاوت از فرآیند طراحی محسوب می‌شوند.

Wireframe یا شَمای کلی یک روش نه چندان دقیق برای ارائه طرح است که ساختار و طرح کلی محصول نهایی را نشان می‌دهد. موکاپ برخلاف Wireframe بیشتر به یک پروتوتایپ یا پیش نمونه از محصول نهایی شبیه است، اما امکان تعامل با آن وجود ندارد. با طراحی موکاپ می‌توان طرح واضح‌تری از طراحی نهایی UI در ذهن ایجاد کرد و گزینه‌های متنوع‌تر و متناسب‌تری را برای سازمان‌دهی محتوا مد نظر قرار داد.

5. تایپوگرافی:

تایپوگرافی یکی از ستون‌های اصلی بیشتر انواع مختلف طراحی به شمار می‌رود. تایپوگرافی، هنر و دانش کاربرد و سازمان‌دهی فونت‌هاست و هدف آن ارائه متن‌های زیبا و خوانا به خواننده است. در واقع، تایپوگرافی یک لایه دیگر از معنا و مفهوم را به متن شما اضافه می‌کند.

ویژگی تایپو گرافی خوب:

  • در صفحات نمایش مختلف با هر ابعاد و اندازه‌ای عملکرد مناسبی داشته باشد (ریسپانسیو باشد
  •  حروف استفاده شده در آن به راحتی قابل خواندن باشند؛
  •  به تناسب سلسله مراتبی محتوا توجه شده باشد تا آنچه که ارائه می‌شود قابل هضم تر شود.
  • طراحی UI مدرن و امروزی علاوه بر موارد یاد شده تا حد زیادی به طراحی متحرک یا Motion Design نیز وابسته شده است. انیمیشن‌ها، جلوه‌های بصری و افکت‌هایی که در هنگام جابجایی در صفحه مشاهده می‌شوند، همگی تأثیر چشمگیری بر کاربرانی خواهند داشت که برای اولین بار با محصول شما تعامل می‌کنند.

ویژگی تایپو گرافی خوب

ابزارهای نمونه سازی

ابزارهای گوناگونی برای طراحی رابط کاربری برای سایت و اپلیکیشن وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید:

• In Vision
• Frame Box
• Pidoco
• Cog Tool
• Wirefy
• Sketch
• Adobe XD
• Justin mind
• Keynote
• Google slides

برای طراحی رابط کاربری از کجا شروع کنیم؟

شاید هر شخصی به روش های مختلفی مراحل طراحی رابط کاربری را طی کند. ما به یکی از رایج ترین دسته بندی ها اشاره می کنیم:

1. تحقیق و جمع آوری اطلاعات لازم:

در این مرحله فهرستی از ویژگی هایی که برای تحقق هدف مورد نظر خود در طراحی UI و پاسخ به نیاز کاربرد داریم را تهیه می کنیم.

2. آنالیز کاربر و عمل:

در هر مرحله از کار خود باید رفتار کاربر در سایت خود را بررسی کنیم. باید تا می توانیم استفاده از سایت را برای کاربر راحت تر و بهینه تر کنیم. این مرحله هم راستا با تحقیقاتی است که به عنوان بخشی از فرآیند طراحی UX انجام می‌گیرد.

3. معماری اطلاعات (IA):

این مرحله، طراحی و توسعه فرآیند و جریان ارائه اطلاعات را در بر می‌گیرد. در طول این مرحله، سبک و سیاق تعامل با UI، الگوی طراحی و تکنیک تصویرسازی را انتخاب می‌کنیم. بسیاری از تکنیک‌های طراحی که قبلاً ذکر کردیم در طول این مرحله شکل می‌گیرند.

4. نمونه سازی:

این مرحله شامل فرآیند تهیه و توسعه پروتوتایپ، wire frame، موکاپ و هر نوع دیگری از انواع مختلف نمونه‌های اولیه خواهد بود. در مطالب بالا به ابزارهای نمونه سازی اشاره کردیم.

5. بررسی کاربردپذیری:

در این مرحله، نمونه‌های اولیه یا ویژگی‌هایی که معمولاً نمی‌توان آن‌ها را مستقیماً به کمک کاربران آزمایش کرد را بررسی می کنیم.

6. تست کاربردپذیری:

به کمک تست طراحی UI، میزان استقبال کاربران از طرح رابط کاربری را ارزیابی می‌کنیم. معمولاً در طول تست کاربردپذیری از کاربران خواسته می‌شود تا فعالیت‌هایی را انجام بدهند تا قسمت‌هایی که در آن‌ها دچار مشکل می‌شوند یا به هر دلیلی وضوح کافی وجود ندارد مشخص شود.

7. طراحی نهایی GUI (رابط کاربری گرافیکی):

این مرحله، مرحله طراحی سبک و سیاق نهایی رابط کاربری به صورت گرافیکی است. در این مرحله نوع تعامل بصری را با استفاده از تایپوگرافی و استفاده از تصاویر و آیتم‌های گرافیکی مختلف نهایی می‌کنیم و طراحی UI را به سرانجام می‌رسانیم.

8. امور مربوط به نظارت و نگهداری:

پس از اتمام طراحی باید عملکرد طرح زیر نظر گرفته شود تا در صورت نیاز تغییرات مقتضی را در آن اعمال کنیم.

نیاز کاربر چیست؟

به طورکلی اگر بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که کاربر از ما چه می خواهد، هدفمان کاملا مشخص خواهد بود و به راحتی می توانیم برنامه ریزی کرده و سایت خود را طراحی کنیم. از خواسته های کاربر می توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • طراحی ظاهری زیبا و ساده و گرافیکی
  • سرعت و کارایی بالا
  • دسترسی راحت و سریع به صفحه های دیگر
  • پیگیری و رسیدگی به نیازهای آتی کاربران

اهمیت رابط کاربری در طراحی سایت

رابط کاربری چقدر در سئو سایت تاثیر دارد؟

هدف اصلی گوگل از سئو و بهینه سازی سایت، ارائه بهترین خدمات به کاربران است. وقتی ما در سایت خود با هدف جذب و حفظ مخاطب کار کنیم و محیطی عالی برای کاربران فراهم کنیم از نظر سئو هم رتبه بسیار خوبی دریافت خواهیم کرد. همانطور که در مقاله های قبل اشاره کردیم هر سایتی که از نظر کاربر مناسب باشد، گوگل هم به آن سایت بها خواهد داد.

اهمیت رابط کاربری در طراحی سایت

حرف آخر

دقت و توجه بیشتر در طراحی UI یا رابط کاربری به تسهیل و افزایش هر چه بیشتر و بهتر درک و هضم محتوا و در نهایت انجام عمل مورد نظر از سوی مخاطب کمک خواهد کرد. با استفاده از این مقاله و تمرین های مکرر و سعی و خطا می توانید در این مسیر به هدف خود برسید و رابط کاربری مناسبی طراحی کنید.

شما در این زمینه چه اطلاعاتی دارید؟ به نظر شما رابط کاربری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ نظرات و پیشنهادات و تجربه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای سوالات و مشاوره رایگان درباره طراحی وب سایت می توانید با برندایده تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید