مقایسه وب سایت با رسانه های اجتماعی

وب سایت یا رسانه های اجتماعی؟؟؟ مسئله این است.

تا به حال از خودتان پرسیده اید که ” وقتی می توانم در رسانه های اجتماعی کسب و کار خود را ارتقا دهم چرا باید وب سایت داشته باشم؟ ” این سوال خیلی خوبی است که تقریبا همه مشتری ها از ما می پرسند. “وب سایت یا رسانه های اجتماعی” کدام یک بهتر است؟

چرا وقتی می توانیم در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، توییتر و … صفحه های رایگان داشته باشیم، یک وب سایت با هزینه هایی مانند هاست، دامنه، سئو و بهینه سازی و … راه اندازی کنیم؟

بیایید با هم مزایا و معایب هر دو را بررسی کنیم و بعد شما تصمیم بگیرید که در سال 2020 هنوز هم برای کسب و کار خود وب سایت لازم دارید یا نه!

تفاوت داشتن سایت یا شبکه های اجتماعی

 

مزایای رسانه های اجتماعی برای کسب و کار های کوچک

وقتی صحبت از رسانه های اجتماعی می شود، درکنار اینکه راه اندازی صفحه ای در آن ها رایگان است، میلیون ها نفر در این رسانه ها هستند که می توانید با آن ها تعامل داشته باشید. اگر بتوانید به درستی از این پلتفرم استفاده کنید، خیلی سریعتر از آن که فکر می کنید به نتیجه خواهید رسید.
به چند مورد از مزایای رسانه های اجتماعی که کسب و کارهای کوچک از آن ها بهره مند شده اند بپردازیم:

به تخصص تکنولوژیکی خیلی کمی نیاز دارید

پلتفرم های بسیاری از رسانه های اجتماعی خیلی آسان هستند. نیازی به علم تکنولوژی بالایی ندارند. به راحتی با پر کردن فیلدهایی که به شما نمایش داده می شود می توانید یک صفحه بسازید. کافی است در هر رسانه ای که می خواهید یک صفحه در آن داشته باشید، اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، شماره و ایمیل خود را وارد کنید. تمام!

بهینه سازی برای موتورهای جستجو

هر چقدر در رسانه های اجتماعی شناخته تر شوید یعنی تعداد افرادی بیشتری شما را فالو کنند، تعداد محتوایی که به اشتراک گذاشته اید بیشتر باشد و درکل برندسازی کرده باشید، از نظر موتورهای جستجو نیز محبوب خواهید بود و درنتایج جستجوی گوگل هم صفحات رسانه های اجتماعی شما نمایش داده خواهد شد.

ابزار بازاریابی و جذب

اکثر پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فسیبوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و … قابلیت بازاریابی و جذب مشتری دارند. می توانید لیست ایمیل خود را بسازید، محصولات خود را بفروشید و درآمد کسب کنید.
بیشتر رسانه های اجتماعی پلتفرم مشابهی دارند. با تجزیه و تحلیل رفتار مخاطبان می توانید بفهمید که چه نوع محتواها را بیشتر دوست دارند و چگونه محتواهای شما را پیدا می کنند. با آنالیز همه این ها می توانید پیشرفت بهتری داشته باشید.

رسانه های اجتماعی

چرا کسب و کار شما نیاز به وب سایت دارد؟

مقایسه وب سایت با رسانه های اجتماعی

اگر می خواهید کسب و کار اینترنتی داشته باشید و سود کنید باید از همه فرصت ها استفاده کنید.

به عنوان یک فروشنده، ترجیح می دهید:
1. در فروشگاه کس دیگری کار کنید
2. یا در فروشگاهی که اختصاصی برای شما است؟

در مورد اول شما به لطف شخص دیگری در یک مکانی فروش خود را انجام می دهید. اگر یک روز صاحب فروشگاه تصمیم به فروش مغازه خود کند یا دیگر نخواهد شما آنجا کار کنید، تا پیدا کردن مکان جدید دیگر کسب و کاری نخواهید داشت. یا اگر یک روز صاحب فروشگاه تصمیم بگیرد در آن روز مغازه خود را باز نکند، شما مشتریان خود را از دست خواهید داد.

اما اگر فروشگاه اختصاصی خود را داشته باشید یا اجاره کرده باشید، کنترل بیشتری به وضعیت کسب و کار خود خواهید داشت. کاملا بستگی به خودتان دارد که در ساعتی و چه روزی فروش خود را انجام دهید.

داشتن وب سایت هم همینطور است شما یک فروشگاه اختصاصی خواهید داشت که کاملا وابسته به خودتان است. اما رسانه های اجتماعی مانند فروشگاه های هستند که هیچ اختیاری در آن ها ندارند و اگر یک روز تصمیم بگیرند که دیگر فعالیتی در این رسانه نداشته باشند، تمام زحمات خود را از دست خواهید داد و کاری نمی توانید انجام دهید.

منتظر بخشش کس دیگری نباشید

اگر شما کسب و کار خود را در یک یا چند رسانه اجتماعی راه اندازی کنید، در نهایت تجارت شما به لطف این پلتفرم ها ساخته می شود. سازنده های این رسانه های اجتماعی هر زمان که بخواهند می توانند تغییراتی در آن ایجاد کنند بدون اینکه بتوانید اعتراضی کنید. حتی اگر این تغییرات به کسب و کار شما آسیبی برساند.

اگر این پلتفرم ها به هر دلیلی تصمیم بگیرند به کشوری که شما در آن فعالیت می کنید دسترسی ندهند و یا حتی کلا رسانه خود را ببنندد، شما تمام مشتریان خود را از دست خواهید داد.

برای مثال کسانی که در تلگرام فعالیت می کردند و هزاران ممبر داشتند، با فیلتر شدن تلگرام اکثر مشتریان خود را از دست دادند. در سال های قبل رسانه های اجتماعی بسیار محبوبی بودند که با گذشت زمان از کار افتادند. همین اتفاق ممکن است در هر زمان دیگری برای هر رسانه اجتماعی دیگری رخ دهد.
حتی رسانه های مانند توییتر می توانند تصمیم بگیرند برای اشتراک ماهانه هزینه ای دریافت کنند. پس همیشه یک برنامه دومی برای این شرایط داشته باشید تا یک دفعه کسب و کاری که سال ها برای آن زمان گذاشته اید را از دست ندهید.

شما هیچ کنترلی در رسانه های اجتماعی نخواهید داشت.

رسانه های اجتماعی را جایگزین وب سایت اختصاصی نکنید.

وب سایت ها مکانی هستند تا همیشه و در هر ساعتی کسب و کار شما در دسترس باشد اما رسانه های اجتماعی ابزاری برای بازاریابی هستند. اگر مرکز فعالیت خود را وب سایت اختصاصی کسب و کارتان قراردهید، 100% کنترل شرایط را در دست خواهید داشت. می توانید هم فروشگاه خود را داشته باشید و هم از محصولات خود در ویترین فروشگاه های دیگر هم قرار دهید. مخصوصا اگر اینکار رایگان هم باشد. چرا که نه! با تعطیل شدن این فروشگاه ها شاید بخشی از بازار خود را از دست بدهید ولی کسب و کارتان همچنان پابرجاست.

از رسانه های اجتماعی برای جذب ترافیک برای وب سایت خود استفاده کنید و با این ترافیک لیست ایمیل ها و مشتریان خود را افزایش دهید. در اینصورت در هر زمان و پلتفرمی با مشتریان خود در ارتباط خواهید بود.

وب سایت

نتیجه

سرمایه گذاری روی چیزی که کاملا در اختیار شماست از راه اندازی کسب و کار در زمین های که متعلق به شما نیست، بسیار هوشمندانه تر است. فراموش نکنید اگر یک روز قوانین تغییر کنند شما هیچ کنترلی در تغییر شرایط نخواهید داشت و تاثیر عمده ای در تجارت شما خواهد گذاشت.

در ضمن، این را هم در نظر بگیرد، اکثر کاربران بعد از اینکه در رسانه های اجتماعی با شما آشنا می شوند، قبل از خرید محصولات و خدمات شما را در اینترنت جستجو می کنند. اگر شما را پیدا نکنند، به راحتی یک از رقبای شما را انتخاب می کنند و از آنها خرید می کنند و شما مشتری خود را از دست خواهید داد.

به همین دلیل ما به مشتریان خود توصیه می کنیم، برای کسب و کار خود وب سایتی تهیه کنند و سپس از رسانه های اجتماعی و مزایای آن برای بازاریابی و جذب مخاطب بیشتر استفاده کنند.

اگر برای تصمیم گیری بین وب سایت یا رسانه های اجتماعی هنوز هم تردید دارید سوالات خود را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید. تیم برندایده می توانند در طراحی سایت برای کسب و کار شما همراه شما باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید