پیوند یکتا در وردپرس

بهترین ساختار پیوند یکتا در وردپرس

یکی از امکانات خوب وردپرس این است که شما می‌توانید ساختار پیوندهای یکتا را برای مطالب وردپرس خود انتخاب کنید؛ یا پیوند یکتای دلخواه خود را برای ساختار پیوندهای یکتای در وردپرس قرار دهید. شاید برای شما هم سوال باشد چرا پیوند یکتا در وردپرس اهمیت دارد؟ تغییر دادن آن چقدر در بهتر شدن محتوا تاثیر دارد؟

امروز در این مقاله از برند ایده تصمیم گرفتیم تا به این سؤال شما جوابی مناسب و کامل بدهیم.

اگر با وردپرس آشنا نیستید: ساخت و راه اندازی وب سایت به 3 روش مختلف

پیوند یکتا در وردپرس

انتخاب پیوند یکتا مناسب از چند لحاظ می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. برای مثال موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ، یاهو و… اهمیت زیادی به سایت هایی که URL خوانا و مشخص دارند می دهند. در ضمن کوتاه بودن و مرتبط بودن پیوندهای یکتا باعث می شود، بازدیدکنندگان لینک ها را به راحتی به خاطر بسپارند.

برای مثال اگر محصولی می فروشید می توانید فقط با اضافه کردن نام آن در نامک آن صفحه باعث شوید تا کاربران بدون جستجو در مرورگر و وارد کردن URL آن صفحه از سایت شما را به راحتی پیدا کنند.

پیوند یکتا وردپرس خود را از کجا می توانیم تغییر دهیم؟

در پیشخوان وردپرس خود در قسمت تنظیمات، تب پیوندهای یکتا را انتخاب کرده و ساختار URL خود را تغییر دهید.(پیشخوان>تنظیمات>پیوند یکتا)

 

مسیر پیوند یکتا

زمانی که شما وردپرس را نصب می‌کنید پیوند یکتا در حالت پیش‌فرض قرار دارد؛ که برای نمایش پست از شناسه یا ID استفاده می‌شود. اما این پیوند از نظر سئو مناسب برای سایت شما نیست و شما باید حتماً با توجه به‌ عنوان مطلب خود پیوند یکتا را انتخاب نمایید.

در نظر داشته باشید که بهترین ساختار پیوند یکتا برای موتورهای جستجو آدرس‌های SEO Friendly می‌باشد.

بیشتر بخوانید: با تمام جزئیات سئو و بهینه سازی آشنا شوید

ساختار‌های پیوند یکتا در وردپرس

ساختار های پیوند یکتا در وردپرس

1. ساده:

همان‌طور که از مثال آن مشخص است در این نوع پیوند یکتا، نوشته‌ها بر اساس ID هر پست آدرس‌دهی می‌شوند. هیچ وقت یک مطالب دارای آی دی یکسان نمی شوند. این نوع پیوند یکتا بدترین حالت از نظر سئو است و استفاده از آن به‌ هیچ‌ وجه توصیه نمی‌شود.

2. روز و نام:

در این حالت بعد از آدرس سایت، تاریخ کامل (روز، ماه و سال) و بعد عنوان نوشته قرار می‌گیرد. مزیت این نوع از ساختار قرار دادن نام نوشته در نامک است. اما وجود تاریخ در نوشته ضروری نیست و فقط باعث طولانی شدن URL خواهد شد و این از نظر سئو مناسب نخواهد بود.

3. ماه و نام:

در این حالت در قسمت نامک URL از سال و ماه و روز تاریخ انتشار محتوا استفاده می شود. این نوع از URL به دلیل مفهوم نداشتن، طولانی بودن و، کم بودن کاراکترها مناسب نیست. این مورد نیز ازنظر سئو حالت ایده‌آل نیست و توصیه نمی‌شود.

4. عددی:

در این حالت پس از آدرس سایت، کلمه بایگانی و سپس ID پست قرار می‌گیرد. این حالت به‌ هیچ ‌عنوان توصیه نمی‌شود مگر در شرایط خاص که نیاز داشته باشید کلمه‌ای ثابت و مشخص در آدرس تمامی نوشته‌های شما وجود داشته باشد که برای این کار باید گزینه “عددی” را انتخاب کرده و به‌ جای کلمه “بایگانی”، کلمه مدنظر خود را قرار دهید.

5. نام نوشته:

محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع پیوند یکتا در وردپرس، حالت «نام نوشته» است. در این حالت بعد از آدرس سایت به طور پیشفرض فقط نام نوشته شما در نامک جایگذاری می شود. اگر بخواهید می توانید ویرایش کرده و متن دلخواه خود را هم بنویسید. این مورد از نظر سئو ایده‌آل است.

6. ساختار دلخواه:

در این بخش شما می‌توانید با استفاده از متغیرهایی که وردپرس در اختیار شما قرار داده است، ساختار دلخواه خود را ایجاد کنید. در ادامه ابتدا به معرفی و توضیح هرکدام از این متغیرها می‌پردازیم و سپس چند مثال از نحوه استفاده از آن‌ها را خواهید دید.

  • %year% (سالی که مطلب در آن منتشر شده است مثلاً 1399)
  • %monthnum% (ماهی که مطلب در آن منتشر شده است مثلاً ماه سپتامبر)
  • %day% (روزی که مطلب در آن منتشر شده است مثلاً روز 15ام ماه)
  • %minute% (دقیقه‌ای که نوشته در آن منتشر شده است مثلاً 30)
  • %second% (ثانیه‌ای که نوشته در آن منتشر شده است مثلاً 10)
  • %post_id% (شناسه هر پست که عددی یکتا و غیرتکراری است مثلاً 55)
  • %postname% (عنوانی که برای نوشته انتخاب شده است)
  • %category% (نام دسته‌بندی(هایی) که نوشته شما در آن قرار دارد و اگر چند دسته‌بندی باشد همۀ آن‌ها را پشت سر هم قرار می‌دهد)
  • %tag% (برچسبی که در نوشته استفاده شده است مثلاً پیوند یکتا وردپرس)
  • %author% (نام کاربری نویسنده نوشته مثلاً mohammad)

در پایین ساختار دلخواه هر یک از این ها به صورت آیکون قرار گرفته است که با کلیک روی هر کدام از آن ها می توانید در ساختار خود استفاده کنید. برای مثال اگر بخواهید نام تگ به همراه نام نوشته را استفاده کنید، پس از انتخاب ساختار دلخواه از تنظیمات پیوند یکتا، مقدار زیر را در کادر روبرو وارد کرده و تنظیمات را ذخیره کنید:

/%category/%postname%/

چه پارامترهایی در انتخاب پیوندهای یکتا در وردپرس برای سئو مهم است؟

ازنظر سئو ۲ پارامتر در پیوند یکتا دارای اهمیت است:

1. کوتاه بودن پیوند یکتا: هرچه URL پست شما کوتاه‌تر باشد ازنظر گوگل بهتر و بهینه‌تر است.

2. استفاده از کلمات کلیدی در پیوند یکتا: این مورد دارای اهمیت بسیار زیادی است. حتماً ساختار پیوند یکتا را طوری انتخاب کنید که کلمات کلیدی مرتبط با پست شما در آن قرار داشته باشد. این مورد به گوگل کمک می‌کند درک بهتری از محتوای صفحه و کلمات کلیدی آن داشته باشد و بتواند نتایج بهتری را هنگام جستجو به کاربران ارائه کند.

نکته: اگر از URL انگلیسی استفاده می کنید، یواست سئو خطای مرتبط نبودن نامک با کلمه کلیدی خواهد داد. ولی باز هم بهتر از انگلیسی کلمه کلیدی خود در نامک استفاده کنید. چون گوگل مرتبط بودن این دو بهم را می تواند تشخیص دهد.

 

همیشه استفاده از نام نوشته مناسب است؟

نمی توان گفت این ساختار برای تمام سایت ها مناسب است. اگر سایت شما دارای مطالب کمتری است، احتمال اینکه نام عنوان ها یکی باشد خیلی کم است. به همین دلیل استفاده از “نام نوشته” مناسب است. مثلا در سایت های شرکتی می توانید از این ساختار استفاده کنید.

ولی در سایت هایی که بحث های مختلفی دارند و هر روز پست های متعددی انتشار می دهند، بهتر است در کنار “نام نوشته” از ساختارهایی مانند “دسته بندی” یا “تگ” استفاده شود. از این نوع سایت ها می توان به سایت های خبری و سایت های فروشگاهی اشاره کرد.

اضافه کردن .html به ساختار پیوند یکتا

بعضی از وبمستران در جهت ایجاد بهترین پیوند یکتا عبارت html را به انتهای پیوندشان اضافه می کنند تا موتور های جستجو این گونه برداشت کنند که این برگه از سایت یک مطلب می باشد، صد البته که نیازی به این کار نیست زیرا این مربوط به گذشته بوده و اکنون بود و نبود آن چندان تفاوتی ایجاد نمی کند.

سخن آخر

همین الان بروید و ساختار پیوند یکتا خود را تغییر دهید. البته اگر هنوز نوشته ای در سایت خود ایجاد نکرده باشید! اما اگر پست‌های زیادی بر روی وب‌سایت شما منتشر شده، با تغییر ساختار پیوند یکتا، آدرس تمامی پست‌های شما تغییر خواهد کرد و در صورتی‌ که شخصی با جستجو در گوگل بر روی یکی از پست‌ها کلیک کرده و وارد وب‌سایتتان شود با خطای ۴۰۴ مواجه شده که باعث ایجاد امتیاز منفی برای وب‌سایت شما نزد گوگل خواهد شد.

پس چیکار کنیم؟!

راه‌حل این مشکل ریدایرکت ۳۰۱ آدرس‌های قدیمی به آدرس‌های جدید است. طبیعتاً درصورتی‌که تعداد پست‌ها زیاد باشند انجام این کار به‌صورت دستی بسیار مشکل و زمان‌بر خواهد بود؛ درنتیجه بهتر است از یک پلاگین برای انجام این‌کار استفاده کنید.

اگر می خواهید آدرس سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید کلیک کنید.

در قسمت نظرات منتظر پیشنهادها و انتقادات شما هستیم.

برای اطلاع از خدمات طراحی و توسعه وب سایت آژانس خلاقیت برند ایده کلیک کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید