آدرس سایت کاربر پسند

چگونه آدرس سایت کاربرپسند بسازیم؟

URL سایت و سئو و بهینه سازی آن

تا حالا به آدرس URL سایت خود دقت کرده اید؟ به نظر شما آدرس سایت چقدر می تواند در سئو و بهینه سازی سایت تاثیر داشته باشد؟ همانطور که می دانید خزنده های گوگل برنامه نویسی خیلی قوی دارند و هر طور شده می توانند محتوای ما را تشخیص داده و در نتیجه جستجو نشان دهد. ولی هرچقدر شناسایی محتوای سایتمان را برای گوگل و حتی مخاطبانمان راحت تر کنیم، از نظر سئو نتیجه خیلی بهتری را کسب خواهیم کرد.

اجرای هیچ کدام از مطالب این مقاله ضروری نیست. ولی اگر رتبه سئو برایتان مهم است و به آن ارزش می دهید مطمئن باشید با اعمال این روش ها نتیجه خیلی خوبی خواهید گرفت. در این مقاله در مورد URL و تاثیر آن در سئو سایت و روش های بهینه کردن URLها صحبت خواهیم کرد.

آدرس سایت

URL چیست؟

URL یا «Uniform Resource Locator» همان آدرس سایت است و مکان یا موقعیت یک صفحه روی اینترنت را شناسایی می‌کند. اگر به نوار بالایی مرورگرتان توجه کنید می‌توانید یک نمونه URL را مشاهده کنید.

کلماتی مانند لینک، URL، پیوند یکتا، آدرس سایت، نامک و یا Slug با هم فرق های جزئی دارند. مثلا نامک که در وردپرس هست و به انگلیسی Slug گفته می‌شود. مثلا نامک این صفحه create-the-best-url-for-your-site است. درحالی که URL، کل آدرس است:

یعنی: http://brandidea.ir/create-the-best-url-for-your-site

به طور طبیعی یک URL از سه قسمت تشکیل شده است:

پروتکل

محبوب ترین پروتکل برای برقراری ارتباط در اینترنت HTTP یا  Hyper Transfer Protocol است. پروتکل، مجموعه‌ای از قوانین برای برقراری ارتباط است که برای آدرس‌دهی از آن‌ها استفاده می‌شود. پروتکل‌ها انواع متفاوتی دارند و اصلی‌ترین آن‌ها، HTTP  و HTTPS هستند.

این روزها بیشتر سایتها از پروتکل HTTPS استفاده میکنند که برای حفظ امنیت اطلاعات کاربران طراحی شده است.

نام دامنه

نام دامنه آدرس شما در اینترنت است. و مشخص ترین قسمت URL می باشد. نام دامنه بهتر است طوری انتخاب شود که به راحتی به خاطر سپرده شود و تا حد ممکن کوتاه و متشکل از یک یا دو کلمه باشد. البته این توصیه ها به سئوی شما کمکی نمی کند. اما برای بازدیدکنندگان وب سایت شما به خاطر سپردن آن آسانتر خواهد بود.

پسوند دامنه

محبوب ترین نوع پسوند دامنه com. است. پسوندهای مختلفی برای دامنه وجود دارد که در هنگام خرید دامنه می توانید پسوند مورد نظر خود را خریداری کنید. نکته دیگر برای موفقیت بهتر دامنه های کشوری استفاده از IP همان کشور برای وب سایت می باشد. برای مثال پسوند ir. برای سایت های ایرانی استفاده می شود.

مسیر

مسیر هر سایت از زیر پوشه ها و نام صفحه تشکیل می شود. که در آن، مسیر زیرشاخه‌های موجود در صفحه را مشخص می‌کنیم. یعنی بعد از اسم سایت مشخص می کنیم این صفحه در کدام قسمت سایت قرار دارد.

زیر پوشه ها

بهینه سازی نامگذاری زیر پوشه ها دارای دو بخش عمق و عرض میباشد.

عمق

منظور از عمق، تعداد زیر پوشه هایی است که در یک دامنه یافت میشوند. به طور مثال یک وب سایت فروش پوشاک را در نظر بگیرید که برای دسترسی به صفحه تی شرت های مردانه آن باید بازدید کننده از صفحه اصلی به بخش تی شرتها و سپس به بخش تی شرتهای مردانه برود.

صفحه اصلی=> تی شرت ها => تی شرتهای مردانه

هر چه عمق URL های وب سایت شما کمتر باشد از نظر سئو موفق تر خواهید بود. همیشه سعی کنید عمق URL های وب سایتتان کمتر از 2 باشد.

عرض

به تعداد صفحات موجود در هر پوشه عرض آن صفحه گفته می شود.

نام صفحات

این قسمت آخرین قسمت از URL سایت است. همیشه سعی کنید نام صفحات مرتبط با محتوای آن صفحه باشد استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط با محتوای صفحه از نظر سئو به ضرر صفحه می باشد. در ادامه با دقت بیشتر به نکات مهم انتخاب نام صفحه می پردازیم.

آدرس سایت

آدرس سایت کاربر پسند چه ویژگی هایی دارد؟

 

در آدرس URL خود از کلمات کلیدی استفاده کنید.

استفاده کردن از کلمات کلیدی محتوایتان در آدرس سایت ایده بسیار خوب و مفیدی است. زمانی که از انکر تکست در متن استفاده نکنید آدرس سایت شما می تواند به جای انکرتکست متن شما عمل کند. استفاده از کلمات کلیدی در آدرس سایت می تواند در نشان داده شدن در نتایج جستجو با کلمات کلیدی هم تاثیر بگذارد. یعنی وقتی کلمه کلیدی سرچ می شود به دلیل استفاده از این کلمه در آدرس سایت در نتایج جستجو قرار بگیرد.

یکی از نکات بسیار مهم دیگر این است که خوانایی و استفاده از کلمات کلیدی در آدرس سایت باعث می شود تا کاربران بیشتری روی آدرس این سایت ها نسبت به سایت های دیگر کلیک کنند که این باعث جذب ترافیک بیشتر می شود.

برای محتوای یکسان از چند آدرس استفاده نکنید.

گوگل به صورت مداوم در حال ایندکس کردن سایت شما است. اگر شما آدرس‌های URL با محتوای یکسان داشته باشید گوگل برای ایندکس کردن مطالب سایت شما دچار مشکل می‌شود و در نتیجه صفحه شما در نتایح جستجو دیده نخواهد شد. این مشکل رتبه سایت شما را بسیار بالا می برد.

می توانید سعی کنید آنها را متعارف سازی یا همان canonicalize کنید. شما می توانید این کار را با ریدایرکت 301 (اگر دلیل واقعی برای نگه داشتن محتوای تکراری ندارید) یا روش rel=canonical (اگر دوست دارید نسخه های متفاوتی برای برخی از بازدید کنندگان داشته باشید) انجام دهید.

آدرس URL خوانا بسازید.

ساختار آدرس سایت باید طوری باشد که به راحتی توسط کاربر خوانده شود. یعنی وقتی بازدیدکننده آدرس سایت را می خواند، متوجه محتوای سایت شود. آدرس سایتی که از نظر کاربران خوانا باشد، از نظر خزنده های موتورهای جستجو هم بهتر است.

درست است که خزنده های موتورهای جستجو با کدهایی که دارند می توانند محتوای ما را تشخیص دهند. ولی خوانایی آدرس سایت هم سرعت ایندکس شدن را بالا می برد و هم از نظر کاربر پسند بودن در سئو رتبه بهتری را کسب خواهد کرد.

توجه داشته باشید که استفاده از اعداد و سایر علامت ها به جای حروف برای سئو وب سایتتان مضر است.

آدرس سایت

به جای پارامترهای داینامیک، از پارامترهای استاتیک استفاده کنید.

اگر آدرس سایت خود را تغییر ندهید به طور پیش فرض آدرس سایت داینامیک که از اعداد و حروف ناخوانا تشکیل شده است، ساخته می شود. سعی کنید حتما آدرس سایت خود را به استاتیک تغییر دهید تا کاملا قابل خواندن و تشخیص توسط کاربران باشد.

تجربه نشان می دهد که لینک های کوتاه یا لینک هایی که آدرسشان بهینه سازی شده است، 25% بیشتر از سایر لینک ها، در شبکه های اجتماعی کلیک می گیرند.

از ریدایرکت کمتر استفاده کنید.

اگر کاربر یا خزندۀ یک موتور جستجوگر آدرس A را درخواست کند و به آدرس B منتقل شود، هیچ مشکلی پیش نمی آید. حتی اگر آدرس B به آدرس C منتقل شود باز هم مشکلی وجود نخواهد داشت (هر چند بهتر است که آدرس A مستقیماً به آدرس C منتقل شود) اما این تغییر مسیرها زمانی مشکل ساز خواهد بود که چرخۀ موجود بیش از دو بار تکرار شود.

به طور کلی، موتورهای جستجوگر چرخۀ ریدایرکت ها را به طور دقیق دنبال می کنند اما معمولاً توصیه می کنند آدرس های مهم در این چرخه قرار نگیرند زیرا سیگنال های رتبه بندی این آدرس ها کاملاً شمرده نمی شود. مشکل بزرگتر برای مرورگرها و کاربرانی است که از بروز این چرخه خسته می شوند و  ممکن است سایت را ترک کنند. کاربران موبایلی نیز با این چرخه مشکل خواهند داشت. به همین خاطر باید سعی کنید ریدایرکت های سایت خود را به حداقل برسانید و از این طریق مشکلات خود را حل کنید.

از آدرس های کوتاه تر به جای آدرس های طولانی تر استفاده کنید.

کوتاه بودن آدرس یکی دیگر از روشهای بهینه سازی URL سایت است. همیشه به یاد سپردن آدرس‌های کوتاه آسان‌تر از آدرس‌های طولانی است. به قول معروف هر چه آدرس سر راست‌تر رسیدن به مقصد سریعتر! اگر می‌خواهید شانس رسیدن خود به صفحه اول گوگل را بیشتر کنید از آدرس‌های کوتاه استفاده کنید.

اگر آدرس سایت یا صفحات شما کمتر از 50 الی 60 کاراکتر هستند، به هیچ وجه نگران نباشید. اما اگر URL های شما بیشتر از 100 کاراکتر دارند بهتر است به فکر بازنویسی آنها باشید. می دانید که کوتاهی لینک ربطی به پردازش موتورهای جستجو ندارد. فقط خوانایی سریع و به یاد سپردن راحت تر باعث می شود بیشتر از این لینک استفاده شود. پس شانس دیده شدن سایت شما را بالا می برد.

از تعداد زیادی کلمات کلیدی استفاده نکنید.

استفاده بیش از یکبار از کلمه کلیدی در آدرس سایت، تاثیری مثبتی بر سایت شما نخواهد گذاشت. به کلیدواژه های موجود که بارها تکرار شده اند جایزه نمی دهند. هیچ کلیکی از اینکار به دست نخواهید آورد. پس شانس رتبه بندی خود را با تکرار کلیدواژه در آدرس سایت خراب نکنید.

تا جایی که امکان دارد آدرس سایت را با عنوان صفحه منطبق کنید.

منطبق بودن آدرس سایت با عنوان صفحه، بیشتر برای راحتی بازدیدکنندگان است. به عنوان مثال می توان با استفاده از آدرس سایت به کاربر اطلاع داد که چه چیزی در محتوای سایت وجود دارد و آیا این محتوای موجود در آن می تواند انتظارات او را برآورده سازد یا خیر.

به همین خاطر به شدت توصیه می شود که آدرس سایت و صفحه خود را با عنوان و سرتیتر هایی که در آن به کار می رود منطبق و هماهنگ کنید. هر چقدر انطباق و هماهنگی بیشتر باشد، بهتر است.

تا حدامکان از حروف اضافه استفاده نکنید.

اگر عنوان شما حاوی حروف اضافه (Stop Words) است، قرار دادن آن در URL ضروری نیست. در برخی از موارد استفاده نکردن از این حروف اضافه می تواند آدرس شما را کوتاه تر کند و خواندن آن در محیط های اشتراک گذاری را آسان تر نماید. در مورد استفاده کردن یا نکردن از حروف اضافه خودتان باید تصمیم بگیرید.

اگر آدرس سایت کوتاه باشد لازم نیست برای حذف کردن حروف اضافه وقت بگذارید. چون آدرس دامنه به قدری طولانی نیست که بخواهد مشکل ساز شود.

از کاراکترهای اضافی استفاده نکنید.

زمانی که برخی از علائم متنی در آدرس قرار می گیرند، خواندن آن برای افراد دشوار می گردد. به طور کلی، بهتر است این موارد حذف گردد یا کنترل شود. کاراکترهای اضافی نه تنها خوانایی آدرس سایت را مخدوش می کنند، بلکه فرآیند خزش را از بین می برند و در بسیاری از مرورگرها اختلال ایجاد می کنند.

کاراکترهای مجاز که می توانید استفاده کنید شامل اعداد 9-0 ، حروف A-Z ، a-z  و کاراکترهای خاص ! ، () ، * ، + ، – ، $ می‌شوند. اگر مایل به استفاده از مابقی کاراکترها هستید باید آن‌ها را به زبان برنامه‌نویسی برگردانید.

از پوشه های کمتر استفاده کنید.

آدرس زیر را در نظر بگیرید:

brandidea.ir/content/10yr/strategy/blogging

حالا به آدرس زیر توجه کنید که ساختار آن کمی تغییر یافته است:

http://brandidea.ir/blog/create-the-best-url-for-your-site

این موضوع بدین معنی نیست که اسلش ها (پوشه ها) ضرورتاً باعث تخریب عملکرد سایت شما می شوند اما استفاده از آن ها می تواند ویرایش رشته های URL را بسیار پیچیده تر کند. هیچ اجباری برای استفاده کردن یا نکردن از پوشه ها در آدرس وجود ندارد، همه چیز به تصمیم شما بستگی خواهد داشت.

از حروف کوچک در آدرس سایت خود استفاده کنید.

از آنجایی که گوگل حساسیت ویژه‌ای نسبت به بزرگ یا کوچک بودن حروف دارد، پیشنهاد می‌کنیم برای آدرس سایت خود از حروف کوچک استفاده کنید. brandidea.ir/webpage با brandidea.ir/Webpage  کاملا متفاوت هستند و هر کدام می‌توانند یک صفحه مجزا باشند.

ترکیب استفاده از حروف بزرگ و کوچک برای استفاده کاربران هم سخت خواهد بود. پس کارایی و راحتی به یاد سپردن آدرس سایت هم از بین می رود.

از خط فاصله برای جدا کردن کلمات استفاده کنید.

اگر قرار است از چند کلمه در آدرس سایت استفاده کنید، آن ها با خط فاصله (-) از هم جدا شوند.

چگونه آدرس سایت کاربرپسند بسازیم؟

آدرس سایت

آدرس سایت فارسی بهتر است یا انگلیسی؟

همه کاربران ایرانی در گوگل فارسی سرچ می کنند. از این جهت اگر آدرس دهی سایتتان را فارسی انتخاب کنید، شانس بیشتری در افزایش رتبه گوگل خواهید داشت. البته گوگل می تواند ترجمه عبارات کلیدی را تشخیص دهد. URL انگلیسی نیز مزایای خود را دارد. در بعضی موارد ممکن است وب سایت هایی که به شما لینک می دهند زبان فارسی را پشتیبانی نکنند. این عامل باعث می شود لینک خطای 404 به سمت وب سایت شما بیاید. اما تقریبا تمام سایت ها زبان انگلیسی را پشتیبانی می کنند و در بک لینک ها خطایی ایجاد نمی شود.

همچنین برای بک لینک، آدرس دهی انگلیسی بهتر از فارسی است. چرا که کوتاه تر می باشد. از سوی دیگر، آدرس های فارسی طول بلندی دارند و کدهای سایت را طولانی می کنند. همانطور که می دانید، هرچه میزان کدهای سایت کمتر باشد برای سئو مناسب تر است.
به طور کلی، با وجود این تفاوت ها سعی کنید آدرس هایی را که انتخاب می کنید کوتاه باشند. گاهی استفاده از URL های انگلیسی ما را بیشتر به این هدف نزدیک می کنند. نسبت به شرایط سایتتان، خودتان باید انتخاب کنید که دوست دارید URL های سایتتان انگلیسی استفاده کنید یا فارسی.

حرف آخر

در این مقاله سعی کرم تمام نکات درباره نوشتن آدرس سایت را برایتان بنویسم. اگر سوالات دیگری درباره آموزش سئو و یا ساخت آدرس سایت دارید می توانید آن را در قسمت دیدگاه های بلاگ با ما در میان بگذارید. تیم برندایده پاسخگو سوالات شما خواهند بود.

شما چه ایده هایی برای ساخت آدرس سایت بهتر دارید؟ به نظر شما چه مواردی مهم هستند که در این مقاله درباره آنها صحبت نکردیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید