کلیدواژه ها در یواست سئو مثل; کلمه کلیدی، عبارت های کلیدی متمرکز، مطابقت دقیق کلمات، مترادف ها، حالت های مختلف کلمات و کلمات کلیدی مرتبط و… اگر یواست سئو را به خوبی بررسی کنید (به ویژه از نسخه 9.0 به بعد) اصطلاحات مانند اصطلاحات بالا را می یابید که شاید برای پر کردن آن ها نیاز به راهنمایی داشته باشید.
در این مقاله از برند ایده انواع کلیدواژه ها در یواست سئو را توضیح خواهیم داد که شاید در هنگام استفاده برای شما هم سوال ایجاد کرده باشند.
پیش نیاز مقاله امروز: با تمام جزئیات سئو و بهینه سازی آشنا شوید.
کلیدواژه ها در یواست سئو
عبارت کلیدی متمرکز
در Yoast SEO می توانید یک عبارت کلیدی متمرکز مشخص کنید. این عبارت، عبارتی است که می خواهید مقاله یا پست شما برای آن عبارت کلیدی رتبه بندی شود. (قبلا به این قسمت کلمه کلیدی می گفتیم!)
اما از آنجا که اینترنت رشد کرده است و محتوای بیشتری در آن وجود دارد، رتبه بندی یک صفحه فقط با یک کلمه کار بسیار دشواری است. پس بهتر است به رتبه بندی با عبارت های بلند فکر کنید. یعنی عبارت کلیدی بسازید که از چند کلمه کلیدی تشکیل شده باشد. مخصوصا اگر تازه وارد هستید و به تازگی در سایت خود شروع به کار کرده اید.
مثال برای عبارت کلیدی متمرکز
تصور کنید مدرسه رشد کودکان در شهر تهران دارید. شاید فکر کنید بهترین عبارت کلیدی “مدرسه رشد” باشد. ولی کسب رتبه برای این عبارت کلیدی کار بسیار دشوار و حتی غیر ممکن است، چون مطمئنا برای این عبارت رقابت شدیدی وجود دارد.
در این حالت شاید بهترین عبارت “مدرسه آموزش کودکان در تهران” یا عبارت های مانند این باشد. همانطور که مشاهده می کنید، این یک عبارت کلیدی متمرکز است که از چندین کلمه تشکیل شده است که به شما شانس بسیار بالاتری برای رتبه بندی می دهد. همچنین، افرادی که این عبارت را جستجو می کنند، به احتمال زیاد در جستجوی خدمات شما هستند.
اگر نمی توانید کلمات کلیدی پربازدید بسازید،
مقاله “چگونه کلمات کلیدی پربازدید انتخاب کنیم؟” را مطالعه کنید.
مطابقت دقیق کلمات
مطابقت دقیق به این معنی است که پلاگین عبارت کلیدی را دقیقاً به همان ترتیبی که شما آن را در قسمت عبارت کلیدی متمرکز وارد کرده اید، تشخیص می دهد. در مثال بالا، به این معنی است که Yoast SEO به دنبال عبارت دقیق “مدرسه آموزش کودکان در تهران” در محتوای شما می گردد.
در اکثر موارد، مطابقت دقیق کلمات آنچنان مهم نیست. آنچه مهم است، این است که پر معنی ترین کلمات، به اصطلاح کلمات محتوایی، مانند کودکان، آموزش یا مدرسه، به اندازه کافی در مقاله شما وجود داشته باشد.
ترتیب کلمات و حروفی که معنای اصلی ندارند، مانند; کلمات عملکردی، مانند، یا،… معمولا خیلی مهم نیستند.
کلمات محتوایی
کلمات محتوایی کلماتی هستند که معنای ذاتی دارند، مانند کودک، مدرسه، آموزش و تهران. این کلمات برای گوگل و کاربران ضروری است تا درک کنند محتوای شما در مورد چه چیزی است. یعنی کاربر با نگاه کردن به کلمات محتوایی باید بفهمد در این مقاله در مورد چه موضوعی توضیح داده می شود. هر چند ممکن است فقط با کلمات محتوایی رابطه آن ها با یک دیگر را متوجه نشوید که کلمات عملکردی برای همین است.
کلمات عملکردی
کلمات عملکردی کلماتی هستند که رابطه دستوری بین کلمات را بیان می کنند. این کلمات معنای ذاتی ندارند، اما به شما در ساختن جمله یا بیان احساس کمک می کنند. کلمات عملکردی، به عنوان مثال، حرف اضافه (در، درون، برای)، افعال کمکی (می توانند، انجام دهند، ممکن است)، ضمایر تصرفی (شما، او، ما) یا برخی از اسم ها و افعال با معنای کم (چیز، منظم، شدن، ظاهر شدن).
در اکثر موارد، آنها هیچ معنی ذاتی ندارند، بنابراین به گوگل یا کاربران کمک نمی کنند که مقاله شما را بفهمند. بنابراین، Yoast SEO این کلمات را از عبارت اصلی شما حذف می کند و فقط کلمات محتوایی را بررسی می کند.
زمانی که مطابقت دقیق کلمات مهم نیست: مثال
بیایید دوباره به مثال بالا “مدرسه آموزش کودکان در تهران” نگاهی بیندازیم. استفاده چندبار از این عبارت به صورت دقیق در یک مقاله دشوار خواهد بود و حتی اگر بیشتر از آن استفاده کنید، احتمالاً اسپم به نظر برسد.
اگر بخواهید عبارت کلیدی کانونی را به طور طبیعی در مقاله خود استفاده کنید می توانید بنویسید; “اگر به فکر رشد و تربیت کودکان خود در محیط مدرسه هستید می توانید در تهران به ما مراجعه کنید.”
همه کلمات در جمله ظاهر می شوند، اما ترتیب کلمات متفاوت است و کلمات دیگر در این میان آن ها هستند. با این وجود Yoast SEO این جمله را به عنوان موضوعی تشخیص خواهد داد و گوگل متوجه خواهد شد که شما در مورد مدرسه آموزش کودکان در تهران مقاله نوشته اید.
زمانی که مطابقت دقیق کلمات مهم است: مثال
اگر با تغییر جای کلمات معنای جمله تغییر کند، مطابقت دقیق مهم خواهد بود. برای مثال “سگ خانگی” با “خانه سگ” متفاوت است. گوگل برای هر کدام از این جمله ها نتایج مختلفی را نمایش می دهد.
اگر می خواهید عبارت سگ خانگی را سئو و بهینه سازی کنید، خود عبارت را در داخل نقل قول قرار دهید (به این شکل: “سگ خانگی”). در این حالت یواست سئو فقط مطابقت دقیق سگ خانگی را بررسی می کند.
تغییر معنا با کلمات عملکردی
علاوه بر این، گاهی اوقات کلمات عملکردی باعث ایجاد تفاوت بین عبارت ها می شود. برای مثال فکر کنید می خواهید دو مقاله بنویسید. یک مقاله در مورد “چه چیزی به کودکان در مدرسه رشد بیاموزیم” و دومی “کودکان در مدرسه رشد”.
اگر یواست سئو کلمات عملکردی را حذف کند از عنوان مقاله اول “چه چیزی به” حذف می شود. در نتیجه کلمه کلیدی متمرکز شما برای هر دو مقاله یکسان خواهد بود و این بدان معنی است که شما هر دو را برای یک عبارت کلیدی مشابه سئو کرده اید. پس با قرار دادن نقل قول در دو طرف عبارت خود می توانید تاکید کنید که کلمات عملکردی هم در عبارت کلیدی متمرکز شما قرار گیرد.
بنابراین یواست سئو همان عبارت را به طور دقیق در محتوا، عنوان، متا تگ، alt تصویر و… جستجو می کند. هر چقدر بیشتر و در جاهای مختلف از این عبارت استفاده کرده باشید شانس شما در رتبه بندی گوگل بالاتر می رود.
استثنا
در برخی موارد استثنایی، حتی ممکن است که از کلمات محتوایی در عبارت خود استفاده نکنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید برای “چه کسی” رتبه بندی کنید. در این حالت خاص، Yoast SEO تمام کلمات عملکردی را از بین می برد و در نتیجه، هیچ کلمه ای در عبارت اصلی تمرکز شما باقی نمی ماند.
خوشبختانه، Yoast SEO متوجه این موضوع می شود و به شما توصیه می کند که علامت های نقل قول را در اطراف عبارت کلیدی تمرکز خود قرار دهید، بنابراین در این حالت کلمات عملکرد را نیز به عنوان کلمات محتوای عادی در نظر می گیرد.
مترادف ها
مترادف یک کلمه می تواند کلمات یا عباراتی باشد که هم معنی با کلمه اصلی هستند. برای مثال مترادف “آموزش” می تواند; آموختن، عمل آموختن، یادگیری، تعلیم و… است. استفاده از مترادف در نوشته خود می تواند به کاربر کمک کند تا آن را بهتر درک کنند، به خصوص اگر در مورد موضوعات دشوار بحث می کنید.
درک مترادف یک کلمه ممکن است از درک خود عبارت کانونی راحت تر باشد. استفاده از مترادف، خوانایی متن را نیز بهبود می بخشد. اگر یک کلمه را بیش از حد در مقاله خود تکرار کنید، به نظر می رسد که آن را برای موتورهای جستجو نوشته اید، نه انسان ها.
با اینکه گوگل الگوریتم هایی دارد که این سایت ها را شناسایی کرده و جریمه می کند ولی همچنان افرادی هستند که این کار را انجام می دهند. در Yoast SEO Premium می توانید مترادف هایی برای عبارت کلیدی خود مشخص کنید. می توانید مترادفی را در فیلد کنار عبارت کلیدی متمرکز وارد کنید و اگر چند مورد دارید، آنها را با کاما جدا کنید.
یواست سئو مترادف ها را هم بررسی می کند!
این پلاگین بررسی می کند که از مترادف های کلمه کلیدی کانونی خود متا توضیحات یا عنوان های فرعی و یا مقدمه استفاده کرده باشید. در این صورت چراغ آنالیز مترادف ها هم سبز می شود. همچنین در این قسمت یواست سئو چگالی مترادف کلید واژه را هم بررسی می کند.
این آنالیزور بررسی می کند که آیا شما عبارت کلیدی تمرکز خود را به طور مساوی در محتوای خود پخش کرده اید یا نه، و در تمام مقاله در مورد یک موضوع صحبت کرده و استقرار داشته اید یا نه!
پس علاوه بر کلمه کلیدی کانونی، مترادف های آن را هم در نظر خواهد گرفت و به مقاله شما امتیازی بیشتری بابت استفاده از مترادف ها خواهد داد.
نمونه ای از استفاده از مترادف در Yoast SEO
مترادفی که می خواهید برای موضوع “مدرسه آموزش کودکان در تهران” استفاده کنید، می تواند “رشد و تربیت کودکان” باشد. این عبارت معنی یکسانی دارد و اگر از “رشد و تربیت کودکان” در یکی از زیرعنوان های خود یا متا توضیحات استفاده کنید، گوگل این موضوع را تشخیص می دهد و می داند که شما در مورد “مدرسه آموزش کودکان” صحبت می کنید.
علاوه بر این، مقاله شما را خواناتر می کند و امتیاز بیشتری به دلیل استفاده متناوب از عبارت کلیدی اصلی و مترادف های آن کسب خواهید کرد.
عبارت کلیدی مرتبط
عبارت کلیدی مرتبط کلمات و عباراتی هستند که به عبارت کلیدی متمرکز شما متصل هستند. گوگل از این کلمات مرتبط برای درک بهتر متن شما و اتصال آن به سایر مطالب سایت شما استفاده می کند. اگر انسجام بالایی بین کلیه مطالب سایت خود داشته باشید، به احتمال زیاد منبع اطلاعاتی با کیفیت بالایی برای افراد و در نتیجه، نتیجه جستجوی خوبی خواهید داشت.
در Yoast SEO Premium، می توانید عبارات کلیدی مرتبط را برای پست یا صفحه خود، جدا از عبارت اصلی تمرکز خود تنظیم کنید. قطعا مهمترین عبارت کلیدی کانونی مهمترین فیلد شماست. به همین دلیل در آنالیز فیلد های دیگر نسبت به کلمه کلیدی کانونی سخت گیری کمتری می شود.
مجبور نیستید از آنها در همه جا استفاده کنید، به عنوان مثال می توانید آنها را در عنوان های فرعی یا نامک خود استفاده کنید تا چراغ سبز دریافت کنید!
نمونه هایی از عبارت کلیدی مرتبط در Yoast SEO
اگر بخواهیم برای همین موضوع مثال بزنیم، عبارت های کلیدی مناسب می تواند “آموزش کودکان”، “مدرسه”، “رشد و تربیت” و… باشد. این کلمات معنی یکسانی ندارند، اما به احتمال زیاد شما در مورد این نکات در متن خود بحث خواهید کرد.
اگر نویسنده خوبی باشید، مطمئنا بدون یواست سئو هم این موارد را رعایت خواهید کرد. اما اگر می خواهید مطمئن شوید که به اندازه از این عبارت ها استفاده می کنید یا نه می توانید از Yoast SEO Premium استفاده کنید.
خودتان تصمیم بگیرید که استفاده از کدام یک از این فیلدها می تواند در افزایش رتبه شما کمک کند.
اشکال مختلف کلمات
در هر زبانی کلمات اشکال مختلفی دارند که نسبت به مکان و زمان تغییر می کنند و شکل دیگری می گیرند. منظورم شکل
مفرد و جمع یک کلمه است. مثل: کودک، کودکان
اگر به طور طبیعی در مورد عبارت کلیدی کانونی خود بنویسید، به احتمال زیاد بطور طبیعی از اشکال مختلف آن استفاده خواهید کرد.
Yoast SEO Premium برای زبان انگلیسی این قابلیت را دارد که اشکال مختلف کلمه را شناسایی کند و در آنالیز سئو آن ها را در نظر می گیرد. این پلاگین در مقدمه، توضیحات متا، alt تصاویر، نامک، عنوان های فرعی به دنبال اشکال مختلف کلمه کلیدی شما می گردد.
علاوه بر این یواست سئو در محاسبه چگالی کلمه کلیدی، اشکال مختلف آن را هم در نظر می گیرد.
نمونه ای از تشخیص فرم کلمات در Yoast SEO Premium
بیایید به پست مربوط به “مدرسه آموزش کودکان در تهران” برگردیم:
مثلا اگر جمله ای مانند “می توانید کودکان خود را برای رشد اخلاقی و افزایش توانایی آن ها به مدرسه های ما بسپارید” نوشته باشید، یواست سئو می تواند تشخیص دهد که “مدرسه ها” جمع مدرسه است.
ولی همانطور که گفتیم این ویژگی برای سایت هایی که به زبان انگلیسی هستند کار می کند.
اگر دوست دارید این ویژگی ها و امکانات را در سایت خود پیاده کنید می توانید افزونه Yoast SEO Premium را دانلود کنید.
منتظر سوالات و نظرات شما هستیم.
برای اطلاع از خدمات سئو و بهینه سازی آژانس خلاقیت برند ایده کلیک کنید.