لوگو، تصویری است که نماد تجارت شما را نشان می دهد. می دانستید 7 سبک طراحی لوگو مختلف وجود دارد؟ اگرچه همه آنها ترکیبی از تایپوگرافی و تصاویر هستند، اما هر نوع لوگو احساس متفاوتی به برند شما می بخشد. از آنجا که لوگو شما اولین چیزی است که مشتریان جدید شما می بینند، باید بتوانید در لوگو خود کسب و کارتان را معرفی کنید.
در این مقاله از برند ایده به سبک های مختلف طراحی لوگو می پردازیم تا بتوانید مناسب ترین لوگو برای کسب و کارتان را انتخاب کنید.
7 سبک طراحی لوگو
1. حروف اختصاری (Lettermarks)
لوگو مونوگرام یا علامت های اختصاری، لوگوهایی هستند که از حروف تشکیل شده اند و معمولاً حروف اول نام تجاری هستند. برای مثال; NASA ، IBM ، CNN ، HP تا به حال این حروف اختصاری را شنیدید؟
این ها لوگو کسب و کارهای معروف با نام تجاری طولانی هستند که از اختصار نام بیزینس خود برای لوگو استفاده کرده اند.
این نوع لوگو ساده ترین لوگویی است که می توانید داشه باشید. البته در همین نوع لوگوها هم باید از رنگ ها و فونت مناسب استفاده کرد تا جذابیت کافی را داشته باشد. اگر نام تجاری شرکت شما هم طولانی است می توانید از این نوع لوگو استفاده کنید. لوگوهای مونوگرام به خاطر سپردن نام تجاری شرکت شما را راحت تر خواهد کرد و به راحتی در ذهن مخاطب خواهد ماند. برای مثال، گفتن و به خاطر سپردن “ناسا” در مقابل “اداره ملی هوانوردی و فضایی” آسان تر نیست؟
2. تایپوگرافی یا لوگوتایپ (wordmarks)
این نوع لوگو هم مشابه علامت اختصاری مبتنی بر فونت است. تنها تفاوت آن ها فقط در این است که در این نوع لوگوها نام کامل کسب و کار طراحی می شود. برای مثال; Google ، Visa ، Coca Cola ، Facebook
مطمئنا با این شرکت ها آشنا هستید. لوگوهای تایپوگرافی برای شرکت ها با نام تجاری مختصر و مشخص بسیار مناسب هستند. این نوع لوگو اگر ترکیب رنگی و تایپوگرافی قوی و جذابی داشته باشند، می توانند در شناخته شدن هرچه سریعتر برندتان به شما کمک کنند.
3. علائم تصویری (Pictorial Marks)
این نوع لوگو ها شامل یک آیکون یا طرح گرافیکی هستند که باید خیلی هوشمندانه و زیبا طراحی شود. برای مثال; وقتی به نماد نقطه هدف، توییتر یا اپل فکر می کنید چه تصویری در ذهنتان ظاهر می شود؟
این شرکت ها آنقدر معروف هستند که با آمدن اسم آن ها سریع لوگو آن ها را به یاد می آوریم. برندسازی با علائم تصویری باعث می شود تا زودتر و بیشتر از رقبایتان شناخته شوید.
اگر می خواهید لوگو شرکت شما با علائم تصویری طراحی شود، اولین چیزی که باید به آن فکر کنید، تصویر مناسب و خلاقانه برای لوگو است. می خواهید لوگو فانتزی داشته باشید؟ یا می خواهید تصویر لوگو معنای عمیق تری داشته باشد؟ تصمیم خود را بگیرید و بعد از طراح خود بخواهید تا آنچه در ذهن شماست به تصویر بکشد.
برای اطلاع از خدمات طراحی گرافیک تیم برند ایده، کلیک کنید.
4. علائم انتزاعی (Abstract)
علائم انتزاعی نوع خاصی از لوگو تصویری هستند که به جای اینکه از یک تصویر قابل تشخیص طراحی شده باشد (سیب اپل یا پرنده توییتر) از یک شکل هندسی انتزاعی طراحی می شود تا نشان دهنده تجارت شما باشد. برای مثال; از لوگوهای معروف در این زمینه می توان به BP starburst-y، Pepsi و Adidas اشاره کرد.
استفاده از این لوگو ها در جای خود می تواند خیلی خوب عمل کند زیرا به شما کمک می کنند تا تصویری منحصر به فرد و واقع بینانه از برند خود داشته باشید و بجای پیدا کردن عکسی که گویای کسب و کار شما باشد می توانید تصویری خاص برای کسب و کارتان خلق کنید.
یکی از مزایای استفاده از لوگوی انتزاعی این است که برای انتقال موضوع کسب و کار می توانید از نماد استفاده کنید و نیازی به استفاده از تصاویر (که مضمون خاصی دارند) ندارید. به وسیله رنگ و طراحی می توانید معنی و احساسات را در برند خود نشان دهید.
5. لوگو کاراکترها (Mascots)
لوگو کاراکترها، لوگو هایی هستند که شامل یک شخصیت نقاشی شده اند. معمولا این لوگوها کاریکاتوری و رنگی هستند و در بعضی مواقع حالت fun دارند. بهترین راه برای خلق یک شخصیت گویا برای برند استفاده از لوگو کاراکتری است.
لوگو Mascot یک شخصیت و کاراکتر نقاشی شده است که نشان دهنده کمپانی شماست. می توان این کاراکتر نقاشی شده را سفیر کسب و کار نامید.
از معروف ترین کارکترها می توان به Kool-Aid Man، KFC’s Colonel و Planter’s Mr. Peanut اشاره کرد. Mascot ها برای شرکت هایی که بیشتر با خانواده و کودکان در ارتباط هستند، استفاده می شود. شرکت هایی که لوگوهای کاراکتری دارند معمولا در رویدادهای ورزشی و سرگرمی از عروسک های تن پوش برای یادآوری برند خود استفاده می کنند.
6. لوگوهای ترکیبی (Combination Mark)
لوگوی ترکیبی، ترکیبی از چند لوگو بالا هستند. یعنی با تصویر و تایپوگرافی و کارکترها لوگوهایی طراحی شده است. در این مدل لوگو، تصویر و متن می توانند کنار هم، یا روی هم قرار بگیرند و یا از بین هم عبور کنند. از معروف ترین لوگوهای ترکیبی می توان به Doritos، Burger King و Lacoste اشاره کرد.
این نوع لوگو بدلیل ترکیب تصویر و متن، بسیار انعطاف پذیر است و در جاهای مختلف کارایی دارد. حتی می توانید در آینده تغییراتی در این نوع لوگو بدهید; مثلا شاید به تنهایی از تصویر لوگوی ترکیبی استفاده کنید و دیگر نیازی به استفاده از متن نباشد.
برای اطلاع از خدمات طراحی گرافیک تیم برند ایده، کلیک کنید.
7. لوگو تمثیل (The emblem)
آخرین نوع لوگوها، لوگوهای تمثیلی هستند. لوگوهای تمثیلی شامل متن در داخل یک نماد یا آیکون هستند؛ مدالها، مهرها را در تصور کنید. این گونه لوگوها تمایل بر نمایش ظاهری سنتی دارند که میتوانند اثرگذاری قابل توجهی داشته باشند.
بنابراین اغلب آنها برای بسیاری از مدارس، سازمانها یا سازمانهای دولتی انتخاب می شوند.
شرکتهای فعال در صنعت خودروسازی نیز به استفاده از لوگوهای تمثیلی بسیار علاقمند هستند. با این که این مدل لوگو غالبا ظاهری قدیمی دارد اما بسیاری از شرکت ها ظاهر آن را تغییر داده و به سبک لوگوهای جدید استفاده می کنند. برای مثال; پری دریایی که نماد Starbucks است یا سپر معروف Harley-Davidson’s.
جمع بندی
با مطالعه این مقاله شما قطعا به یک دید کلی از انواع لوگو و سبک های مختلف در طراحی لوگو رسیده اید. این 7 سبک طراحی لوگو کاملترین انواع برای طراحی لوگو هستند که شما می توانید با مطالعه و درک آن به یک نتیجه کلی در مورد طراحی لوگو برای نام تجاری خود برسید.
می توانید برای اطمینان بیشتر با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. کارشناسان و متخصصان طراحی لوگو در آژانس خلاقیت برند ایده همواره حاضرند تا به صورت رایگان این مشاوره را در اختیار شما عزیزان قرار دهند تا در نهایت به بهترین شکل ممکن به سبک مورد نظر خود در طراحی لوگو برسید.
برای ارتباط جهت دریافت مشاوره رایگان، با کارشناسان طراحی لوگو برند ایده می توانید با ما تماس بگیرید.
برای کسب و کار خود لوگو مناسب و دلخواه خود را سفارش دهید.