لینک سازی داخلی در سئو

اهمیت لینک سازی داخلی در سئو و بهینه سازی وب سایت

برای اینکه محتوای وب سایت شما در گوگل رتبه بگیرد، به لینک سازی داخلی در سئو نیاز دارید. گوگل از طریق لینک ها می تواند نوشته ها و برگه های شما را پیدا کند. لینک هایی که در یک صفحه از سایت به صفحات دیگر همان سایت داده می شوند، لینک های داخلی هستند. با استفاده از لینک های داخلی، گوگل می تواند به راحتی و با ساختار بهتر ارتباط صفحات وب سایت شما را درک کند.

لینک های داخلی یکی از روش هایی است که از طریق آن می توانید سلسله مراتب و اولویت بندی های وب سایت خود را مشخص کنید. در این صورت صفحه هایی که اهمیت بیشتری دارند، بیشتر لینک می گیرند. پس اگر استراتژی درستی برای لینک های داخلی داشته باشید، از نظر سئو و بهینه سازی و بهبود رتبه سایت در گوگل می توانید پیشرفت خوبی داشته باشید.

در این مقاله می پردازیم;

  • لینک داخلی یا لینک سازی داخلی چیست؟
  • تفاوت لینک های داخلی و لینک های خارجی
  • چرا لینک ها برای گوگل اهمیت دارند؟
  • تکنیک ها و روش های ساخت لینک داخلی

آیا در Yoast SEO برای پیوندهای داخلی چراغ قرمز دریافت کرده اید؟ این مقاله از برند ایده را مطالعه کنید تا با نحوه عملکرد Yoast SEO و نحوه بهبود لینک های داخلی آشنا شوید.

لینک داخلی یا لینک سازی داخلی چیست؟

لینک داخلی، لینکی است که یکی از صفحات وب سایت شما را به صفحه ای دیگر از وب سایتتان متصل می کند. اگر مقالات جدید را با لینک های داخلی به مقالات قدیمی وصل کنید، خوانندگان وبلاگ مطالب بیشتری برای مطالعه خواهند داشت و میزان بانس ریت وب سایت نیز به مرور کاهش می یابد.

هم کاربران و هم موتورهای جستجو از پیوندها برای یافتن محتوا در وب سایت شما استفاده می کنند. کاربران شما هنگام گشتن در سایت شما و یافتن محتوایی که در نظر دارند، از لینک ها استفاده می کنند. موتورهای جستجو هم از لینک ها برای بررسی محتواها در سایت شما از آن استفاده می کنند. اگر لینک داخلی نداشته باشید، شاید آن ها به همه صفحات شما دسترسی پیدا نکنند تا آن ها را بررسی کنند و در نهایت صفحات شما در نتایج گوگل نمایش داده نمی شوند.

مقاله مرتبط: با تمام جزئیات سئو و بهینه سازی آشنا شوید.

انواع لینک سازی داخلی در سئو

لینک های داخلی انواع مختلفی دارد. علاوه بر لینک های موجود در صفحه اصلی، منو، فید پست و غیره، می توانید لینک هایی را نیز در محتوای خود اضافه کنید. به این نوع لینک ها، لینک های متنی گفته می شود. لینک های متنی کاربران شما را به سمت مطالب جالب و مرتبط سوق می دهد.
علاوه بر این، آنها به موتورهای جستجو کمک می کنند تا بفهمند چه محتواهایی در سایت شما با هم مرتبط هستند و ارزش اهمین هر یک از محتواها را تعیین می کنند.
هر چقدر یک صفحه مهم پیوند بیشتری دریافت کند، برای موتورهای جستجو اهمیت بیشتری خواهد داشت. بنابراین، لینک های داخلی خوب برای سئو سایت شما بسیار مهم هستند.

تفاوت لینک های داخلی و لینک های خارجی

هر وب سایت شامل لینک های داخلی و خارجی است. لینک های داخلی نوشته ها و  برگه ها را در وب سایت شما و لینک های خارجی صفحات شما را به وب سایت های دیگر متصل می کنند.
در این مقاله، ما بر روی لینک های های داخلی و معنی آنها برای سئو تمرکز می کنیم. اگر می خواهید در مورد لینک های خارجی بیشتر بدانید، مقاله “آیا لینک های خروجی برای سئو اهمیت دارند؟” مطالعه کنید.

چرا لینک ها برای گوگل اهمیت دارند؟

لینک سازی داخلی در سئو عامل مهمی برای گوگل و سایر موتورهای جستجو است. گوگل لینک هایی را برای کشف محتوا های مرتبط در وب سایت ها و رتبه بندی این محتوا در نتایج جستجو دنبال می کند. اگر پست یا صفحه ای لینک های زیادی داشته باشد، گوگل متوجه می شود که این مقاله مهم و با ارزش است. این موضوع برای هر دو لینک داخلی و خارجی صدق می کند. ساخت لینک های داخلی کاملا بستگی به شما دارد. می توانید با لینک های داخلی کاربران خود را به مهم ترین صفحاتتان هدایت کنید.

ارتباط بین محتواها

خزنده های گوگل با دنبال کردن لینک های داخلی و خارجی با استفاده از ربات های خود سایت ها را بررسی می کنند. ربات ها با ورود به صفحه اصلی یک وب سایت، شروع به بررسی آن صفحه می کنند. اگر لینکی در صفحه وجود داشته باشد، از لینک اول وارد شده و بررسی می کنند. با دنبال کردن لینک ها، گوگل می تواند رابطه بین صفحات، پست ها و سایر مطالب مختلف را حل کند. به این ترتیب گوگل متوجه می شود که کدام صفحات در سایت شما موضوعات مشابهی دارند.

به عنوان مثال، در این مقاله به صفحاتی مانند ” لینک خارجی”، “لینک سازی” لینک داده ایم. با افزودن این لینک ها مطمئن هستیم که اگر گوگل این صفحه را بررسی کند، به صفحاتی که به آن لینک داده ایم هم خواهد رفت.

ارزش لینک سازی

اعتبار و ارزش لینک های یک صفحه بین تمام لینک های موجود در همان صفحه تقسیم می شود. خزنده ها بعد از بررسی یک صفحه وارد صفحات بعد می شوند. هر یک از این صفحه ها از صفحه قبل اعتبار دریافت می کنند. این ارزش و اعتبار بین لینک های موجود در آن صفحه تقسیم می شود و این موضوع تا جایی که صفحات تمام شود ادامه دارد.

اگر می خواهید محتوای جدیدی که انتشار داده اید، زودتر توسط خزنده های گوگل ایندکس شود، باید از صفحه اصلی به آن لینک دهید. اعتباری که این محتوا از صفحه اصلی می گیرد خیلی بیشتر از اعتباری است که از دسته بندی های مختلف خواهد گرفت.

اگر نحوه امتیازدهی گوگل به لینک ها را متوجه شده باشید، باید بدانید که هر چقدر یک محتوا لینک بیشتری از صفحات دیگر بگیرد، ارزش بیشتری کسب می کند. گوگل به صفحاتی که لینک بیشتری دریافت کرده باشد، اعتبار بیشتری می دهد و شانس بالا رفتن رتبه آن صفحه را افزایش می دهد.

تکنیک ها و روش های ساخت لینک داخلی

ارزیابی و بهبود استراتژی لینک های داخلی به طور منظم برای سئو سایت شما بسیار مهم است. با لینک های داخلی مناسب، مطمئن شوید که گوگل متوجه رابطه بین صفحات و ارزش آن ها می شود.

برای داشتن استراتژی لینک سازی موارد مختلفی وجود دارد که باید رعایت شود. این استراتژی برای هر سایت نسبت به اهداف تغییر می کند. در این بخش به چند مورد ثابت و اساسی اشاره می کنیم;

قبل از انجام هر نوع لینک سازی باید به این 2 نکته توجه کنید که;

اول اینکه; محتوایی در سایت تان وجود داشته باشد. حتی وجود یک مقاله در وب سایت هم کارتان را راه می اندازد و می توانید لینک سازی داخلی را از همین جا آغاز کنید.

دوم اینکه; اگر می خواهید لینک سازی داخلی بهترین نتیجه را داشته باشد، بهتر است به صورت مرتب محتوای وب سایت خود را بروزرسانی کنید. انتشار محتوای جدید در وب سایت، اولین و مهم ترین قسمت در ایندکس شدن سایت است.

1. محتواهای طولانی را به هم لینک دهید.

لینک دادن از یک مقاله به مقاله دیگر یکی از بهترین روش های لینک سازی است. اینکار باعث می شود که ساختار لینک های داخلی وب سایت قدرتمند تر شود. اگر منو سایت خود را به خوبی طراحی کرده باشید، در تمام صفحات به صفحات مهمی مثل صفحه اصلی، درباره ما و تماس با ما لینک داده می شود. پس نیازی به لینک سازی داخلی برای این صفحات نیست.

اگر قصد فروش محصولی دارید، لینک سازی داخلی به شما کمک می کند تا خریدار را سریعتر به صفحه هدف خود برسانید. ولی بهتر است در مقالات خود هم از این لینک سازی استفاده کنید.

محتواهای طولانی را به هم لینک دهید.
محتواهای طولانی را به هم لینک دهید.

 

2. از انکر تکست در لینک های داخلی سایت استفاده کنید.

لینک هایی که انکرتکست توصیفی دارند، اعتباری بیشتری دارند. انکر تکست ها کلمه یا کلماتی از متن یک محتوا هستند که به صفحه یا وب سایتی دیگر لینک داده می شوند. برای اینکه با انکر تکست ها بیشتر آشنا شوید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

لنگر سرنوشت ساز سئو چیست؟

لینک های داخلی سایت باید انکر تکست داشته باشند، اما باید بدانید که هر انکر تکستی خوب نیست. عبارات و جملاتی که موضوع صفحه مورد نظر را توصیف می کنند به عنوان انکر تکست باید انتخاب شوند. برای مثال;

” برای سئو و بهینه سازی قانونی سایت خود بهتر از با الگوریتم های گوگل آشنا باشید.”

با این کار شما موضوع صفحه ای که می خواهید به آن لینک دهید را با کلمات و عبارت کلیدی مرتبط توصیف می کنید. یعنی در مثال بالا “الگوریتم های گوگل” انکرتکست است.

3. در مقاله های جدید به مقالات قدیمی تر لینک دهید.

زمانی که پست جدیدی در وبلاگ تان منتشر می کنید، محتوای آن باید حداقل به چهار یا پنج پست قدیمی وبلاگ لینک شده باشد. برای اینکه رتبه سایتتات بالا رود، باید بطور مداوم محتوا تولید کنید. وقتی خزنده های گوگل به سایت شما وارد می شوند، محتوای جدیدی برای ایندکس کردن وجود داشته باشد.

لینک هایی که در محتوای جدید قرار می دهید، ارزش بسیاری به صفحات دیگر وب سایت می دهند. گوگل وب سایت ها را بر اساس بروزرسانی محتوای جدیدشان رتبه بندی می کند. هرچه فعالیت شما در زمینه تولید محتوا بیشتر باشد، مطمئناً رتبه وب سایت بهتری خواهید داشت.

اگر بتوانید در مقالات جدید به پست های قدیمی تان لینک دهید، شانس رتبه گرفتن وب سایت شما در نتایج جستجو افزایش چشمگیری خواهد داشت.

4. محتوای قدیمی سایت را با لینک های داخلی جدید بروزرسانی کنید.

به‌ روزرسانی محتوای قدیمی سایت یکی از روش های موثر سئو برای افزایش ترافیک سایت است. حتی در سال 2015 به‌روزرسانی جدیدی به نام Freshness به هستۀ موتور جستجوی گوگل اضافه شد که اهمیت این موضوع را دو چندان کرد. الگوریتم Freshness گوگل، تازگی محتوای شما را بررسی می‌کند و در صورت لزوم امتیازی را برای آن در نظر می‌گیرد. تازه هر چقدر که بحث پیرامون آن موضوع در فضای وب داغ‌تر باشد، اهمیت به‌روز بودن و تازگی محتوا بیشتر می‌شود.

5. در جای مناسب لینک بسازید.

اگر می خواهید با لینک سازی داخلی در سئو رتبه کسب کنید، فقط با لینک دادن در اول یا آخر مقاله ارزش از لینک سازی کسب نخواهید کرد. پس تنبلی نکنید! 

در محتوای خود دنبال موضوعاتی بگردید که قبلا در محتواهای دیگر در مورد آن بیشتر صحبت کرده اید و محتوایی تولید کرده اید. مطمئنا قسمت هایی را پیدا خواهید کرد که نیاز به توضیح بیشتر داشته باشند. از این بخش ها می توانید برای لینک سازی استفاده کنید.

در جای مناسب لینک بسازید.
در جای مناسب لینک بسازید.

مثلا در همین مقاله ما در مورد “الگوریتم های گوگل”، “سئو و بهینه سازی”، ” خزنده های گوگل” و چیزهای دیگر صحبت کردیم، که با محتوای این مقاله همپوشانی دارند.

 

6. از لینک های nofollow استفاده نکنید.

لینک های nofollow تغییر چندانی در نتایج جستجو گوگل برای شما ایجاد نمی کنند. مسلماٌ استفاده کردن از این نوع لینک ها ضرری به سایت شما نمی رساند ولی اگر قصد افزایش رتبه و دیده شدن در گوگل را دارید این روش را به شما توصیه نمی کنیم. شاید برای شما هم سوال باشد که چرا اصلا در لینک داخلی از لینک نوفالو استفاده کنم؟

اگر شما محصولی می فروشید، احتمال اینکه در محتوای خود مخاطب را به صفحه ثبت نام، یا تکمیل فرم ارجاع دهید، وجود دارد. این صفحات، نیازی به کسب رتبه ندارند و به همین دلیل استفاده کردن به عنوان نوفالو مشکلی نخواهد داشت.

توجه داشته باشید که افزودن تگ nofollow به این معنی نیست که آن صفحه مورد نظر را نمی توان در نتایج جستجوی Google پیدا کرد. فقط احتمال بالا آمدن آن صفحه پایین می آید.  اگر نمی خواهید صفحات یا پست ها در نتایج جستجو نشان داده شوند، باید تگ noindex نیز به آنها بدهید. تگ noindex به این معنی است که گوگل نباید صفحه را ایندکس کند و نباید به محتوا جایی در فهرست گوگل دهد تا در نتایج جستجو نشان داده شود.

7. به صفحات پربازید سایت خود لینک دهید.

اگر در وب سایت خود صفحاتی دارید که بازدید بالایی دارند و از این این صفحه کاربران به شما تماس گرفته اند، حتما از این به این صفحات لینک دهید. این نقطه، نشان می دهد که ارزش لینک سازی داخلی در سئو فرارتر از سئو است. لینک سازی  مناسب می تواند نرخ تبدیل و میزان درآمد سایت شما را افزایش دهند.

اگر بتوانید بازدیدکنندگان بیشتری را به صفحات محبوب وب سایت تان هدایت کنید، مطمئناً نرخ تبدیل بالاتری خواهید داشت!

لینک سازی محتواهای خود را شروع کنید.

بدون لینک سازی، محتوای شما نمی تواند رتبه بگیرد! با یک استراتژی برای لینک سازی داخلی در سئو سایت خود، می توانید نشان دهید که کدام یک از مطالب مرتبط هستند و کدام یک از مقالات شما بیشتر آموزنده و با ارزش هستند. اگر از روش ها و تکنیک های موجود در این پست استفاده کنید، هم گوگل و هم کاربران، سایت شما را بهتر درک می کنند، که به نوبه خود شانس رتبه بندی شما را افزایش می دهد.

اگر در این زمینه تجربه ای دارید و نکات بیشتری در مورد لینک سازی داخلی می دانید با ما و کاربران در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا