کلمه کلیدی کانونی در یواست سئو

راهنمای انتخاب کلمه کلیدی کانونی در یواست سئو

اگر افزونه یواست سئو را نصب کرده باشید در هر صفحه از سایت خود می توانید فیلد کلمه کلیدی کانونی را پیدا کنید.
با انتخاب کلمه کلیدی مشخص می کنید که گوگل مقاله شما با کدام مقاله ها مقایسه کرده و رتبه بندی کند.

در صورت انجام این کار، Yoast SEO محتوای آن صفحه را بررسی می کند تا ببیند آیا موتورهای جستجو به صفحه شما پی می برند یا خیر.
در این مقاله از برند ایده توضیح خواهیم داد که هدف از کلمه کلیدی کانونی در یواست سئو چیست و چگونه آن را به خوبی انتخاب کنید.

اگر هنوز با یواست سئو آشنا نیستید: سریع و آسان استفاده از Yoast SEO را یاد بگیرید

کلمه کلیدی کانونی چیست؟

کلمه کلیدی یا عبارت کانونی، اصطلاحی در جستجو است. بدین‌ معنی که شما می‌خواهید در آن موضوع بیشترین رتبه را داشته باشد. بنابراین وقتی مردم آن عبارت را جستجو می‌کنند، باید شما را پیدا کنند.

افزونه Yoast SEO برای این منظور فیلد اختصاصی خاص خود را دارد. این افزونه محتوای صفحه را نسبت به کلمه کلیدی کانونی در یواست سئو ارزیابی می‌کند و بازخوردی در مورد چگونگی بهبود محتوا برای کلمات کلیدی کانونی ارائه می‌دهد.

می توانید فیلد کلمه کلیدی کانونی را در متا باکس  yoast seo premium> تب سئو زیر پست خود پیدا کنید:

کلمه کلیدی کانونی در یواست سئو

چرا باید کلمه کلیدی کانونی در یواست سئو بسازیم؟

افزودن منظم محتوای با کیفیت به وب سایت یا وبلاگ خود، یک استراتژی خوب در زمینه سئو است. وقتی به صورت برنامه ریزی شده به سایت خود محتوا اضافه می کنید، گوگل متوجه می شود که سایت فعالی دارید و در حال ارتقا وب سایت خود هستید.

ولی هر از گاهی اضافه کردن محتوا به سایتتان مفید نخواهد بود. شما باید یک استراتژی کلمه کلیدی بسازید و بر اساس آن استراتژی باید محتوای با کیفیت بالا را که مخاطب شما به دنبال آن است ایجاد کنید. هنگام نوشتن این مقالات، مهم است که آنها را برای عبارات کلیدی مورد نظر خود بهینه کنید. و این همان چیزی است که Yoast SEO در انجام آن به شما کمک می کند.

نحوه انتخاب عبارت کلیدی کانونی

از نظر ما، حداقل سه کار وجود دارد که باید برای هر یک از کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی پست های وبلاگ خود باید انجام دهید:

  • کلمه کلیدی کانونی که افراد بیشتری جستجو می کنند را پیدا کنید.
  • درباره حجم جستجو تحقیق کنید.
  • کلمه کلیدی خود را در گوگل سرچ کنید.

این مقاله را بخوانید: چگونه کلمات کلیدی پربازدید انتخاب کنیم؟

اجازه دهید کمی در مورد این مراحل توضیح دهیم:

1. کلمه کلیدی کانونی که افراد بیشتری جستجو می کنند را پیدا کنید.

استراتژی کلمه کلیدی شما باید به شما ایده‌هایی راجع به آنچه می‌خواهید در مورد آن بنویسید، بدهد. برای پست‌های وبلاگ، معمولاً شما باید یک کلمه کلیدی بلند (شامل چند کلمه) را در نظر بگیرید.

ابزاری که به شما در پیدا کردن عبارت های کلیدی کمک می کند;

پلاگین Yoast SEO به شما کمک می کند پست خود را برای عبارت کلیدی کانونی خود بهینه کنید. یکی از ابزارهایی که می توانید برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط با آن استفاده کنید، ابزار Yoast Suggest است.

این ابزار از داده های مشابه Google Suggest برای یافتن ده کلمه کلیدی اول استفاده می کند و سپس به گسترش آن می پردازد. این کلمات همان مواردی هستند که هنگام وارد کردن عبارت جستجو در جعبه جستجوی گوگل، مشاهده می‌کنید.

عباراتی که در Suggest خواهید یافت، اصطلاحات و ترکیبی از کلماتی هستند که توسط افراد واقعی برای جستجوی در اینترنت استفاده می‌شوند.

این ابزار می‌تواند در دادن ایده اولیه در مورد رفتار جستجوی افراد سودمند باشد. برای یافتن سؤالاتی که افراد در مورد یک موضوع خاص دارند، از پاسخ عمومی استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که این پیشنهادات جستجو همیشه تغییر می‌کند. پیشنهادات اغلب با آنچه قبلاً جستجو کرده اید تنظیم می‌شود. وقتی که سال گذشته عبارت “focus keyword” جستجو کردیم، نتایج بدین‌صورت بوده است:

جستجو کلمه کلیدی

ولی الان نتایج فرق کرده است:

نتایج جستجو کلمه کلیدی

این پیشنهادات گوگل بر اساس جستجوهای مردم در زمان های متفاوت است. بنابراین نظارت بر این موضوع برای انتخاب کلمه کلیدی کانونی در یواست سئو بسیار اهمیت دارد.

2. درباره حجم جستجو تحقیق کنید.

برای اینکه بدانید کلمه کلیدی که انتخاب کرده اید در چه حدی استفاده و تکرار شده است نیاز به ابزارهایی دارید که به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

گوگل ترندز

Google Trends به شما امکان می‌دهد میزان جستجو را بین دو اصطلاح جستجو شده در مدت زمان مشخص مقایسه کنید.

دوست دارید بیشتر در مورد گوگل ترندز بدانید؟
(ارتقاء سئوی سایت به کمک ابزار کارآمد گوگل ترندز)

پست‌هایی را که قبلاً رتبه‌بندی شده‌اند را بررسی کنید

اگر از قبل پست‌هایی دارید که رتبه‌بندی و شرایط خوبی دارند، می توانید بفهمید که این پست‌ چقد بازدیدکننده جذب کرده است. از Google Trends برای مقایسه کلمات کلیدی کانونی پست‌های قدیمی (که می‌توانید آمار آن را مشاهده کنید) با کلمه کلیدی کانونی پست‌های جدید خود استفاده کنید.

همچنین می‌تواند در مورد ترافیک بالقوه‌ای که این کلمه کلیدی جدید ایجاد کرده است داده‌هایی را در اختیار شما بگذارد. اگر قصد دارید از کلمات کلیدی بلند استفاده کنید، حتما پست‌هایی را که دارای کلمات کلیدی بلند هستند را بررسی کنید.

Google Trends می‌تواند قدرت درک مناسبی برای مقایسه کلمات یا عبارت کلیدی کانونی قدیمی و کلمات کلیدی جدیدی که می‌خواهید از آن استفاده کنید به شما بدهد.

روش دیگر

روش دیگر استفاده از Google Trends زمانی است که تعدادی کلیدواژه کانونی بلند را در نظر بگیرید. گوگل ترندز به راحتی به شما نشان می‌دهد که کدام عبارت بالاترین میزان جستجو را در مقایسه با دیگری دارد. بنابراین، به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید کدام کلمه کلیدی بلند بیشتر در جستجوها استفاده شده است.

گوگل ترندز

3. کلمه کلیدی خود را در گوگل سرچ کنید.

در کنار اینکه کدام عبارت ها توسط چه کسانی جستجو می شود، باید بدانیم آیا کلمه کلیدی مورد نظر ما متناسب با نیاز ها و انتظارات مردم هست یا نه! یعنی مردم دغدغه موضوعی که ما روی آن کار می کنیم را دارند یا نه. بهترین راه برای فهمیدن این موضوع سرچ کردن کلمه کلیدی خود در گوگل است.

صفحات نتیجه را بررسی کنید

همواره برای بررسی نتایج دو صفحه‌ی اول گوگل زمان صرف کنید. آیا مقالات موجود در نتایج گوگل از محتوای مشابه مقاله شما برخوردار هستند؟

آیا مقاله شما می‌تواند با نتایج نشان‌ داده‌ شده در این صفحات، متناسب باشد؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، می‌توانید انتظار داشته باشید تا در جستجوهای سایر کاربران با کلمات کلیدی شما، مطلب نوشته ‌شده توسط شما نیز در بین این نتایج دیده شود.

محتوای صفحات نتایج

حتما از مطالب صفحه نتیجه برای ایده‌گرفتن در مطالب خود استفاه کنید. یعنی این کار درست است؟! قطعا! منظور ما از ایده گرفتن کپی کردن نیست  بلکه  هدف ما این است که با بررسی مقالات سایت‌های دیگر مطمئن شوید که موردی یا مطلبی را جا ننداخته باشید. و محتوای جامع و مفیدی تولید کنید.

اما مهم‌تر از همه‌ی این موارد این است که چگونه می‌توان مطمئن شد که مطلب شما از مطالب سایر وب‌سایت‌ها متمایز خواهد شد؟ چطور می‌توان اطمینان حاصل کرد که مطلب نوشته ‌شده‌ی شما می‌تواند جذاب‌تر و اصیل‌تر نسبت به مطالب سایر سایت‌ها است؟ شما باید همواره سعی کنید مطالب خود را به نحوی بنویسید که کاربران را ترغیب به کلیک کردن بر روی پست شما کند.

رسانه ها و شبکه های اجتماعی را بررسی کنید

یک نکته جالب دیگر: امروزه فعالیت مردم در شبکه های اجتماعی بیشتر از مرورگرها است. موضوعی که می خواهید در مورد آن تولید محتوا کنید را در این شبکه های اجتماعی جستجو کنید. احتمالا نتایج مفیدی را از این رسانه ها به دست می آورید.

می توانید مستقیماً به سوالاتی که مردم دارند و مشکلاتی که در رابطه با این موضوع با آن روبرو هستند، بپردازید. علاوه بر این، به شما کمک می کند عبارت کلمه کلیدی مناسب را پیدا کنید، که اگر می خواهید به مخاطبان خود برسید بسیار مهم است.

Yoast SEO کیفیت عبارت کلیدی شما را بررسی می کند

اگر می خواهید شانسی برای قرار گرفتن در موتورهای جستجو داشته باشید، داشتن یک کلمه کلیدی کانونی خوب کاملا ضروری است. بنابراین Yoast SEO برخی از جنبه های عبارت کلیدی شما را بررسی می کند. اول از همه ، طول کلمه کلیدی شما را بررسی می شود تا کلمه کلیدی شما زیاد طولانی نباشد.

علاوه بر این، Yoast SEO بررسی می کند که آیا عبارت کلیدی فقط از کلمات عملکردی تشکیل شده است یا خیر.

بررسی کلمات عملکردی در یواست سئو

کلمات عملکردی (کلماتی مانند از، یا، و، … در فارسی و کلماتی مانند a,the,or,have,… در انگلیسی) معنی بسیار کمی دارند. آنها در پیدا کردن موضوع مورد نظر به گوگل کمک نمی کنند. در این صورت Yoast SEO با تجزیه و تحلیل کلمه کلیدی شما یک چراغ خاکستری یا نارنجی به شما نشان می دهد تا به شما اخطار دهد که از کلمات اضافی در عبارت کلیدی متمرکز خود استفاده نکنید.

در موارد استثنایی که کلمات عملکردی عضوی از عبارت باشند می توانید با استفاده از نقل قول نشان دهید که یواست سئو دقیقا دنبال همین عبارت باشد و دیگر به شما اخطار نخواهد داد.

آیا هر صفحه باید یک عبارت کلیدی کانونی داشته باشد؟

احتمالا برای شما هم سوال باشد که برگه هایی مانند تماس با ما و درباره ما هم باید کلمه کلیدی کانونی داشته باشند؟ اگر لازم است چه چیزی باید بنویسیم؟

پاسخ این سوال آسان است:

لازم نیست همه صفحات وب سایت کلمه کلیدی داشته باشند. صفحه تماس با ما و درباره ما سایت شما باید به راحتی قابل پیدا کردن باشد. به عنوان مثال می توانید از نام شرکت و یا آدرس شرکت استفاده کنید. ولی به عنوان یک کلمه کلیدی کانونی معنایی ندارد. پس خالی گذاشتن این فیلد در برگه هایی مانند این بهتر است.

در ضمن پست هایی مانند اطلاعیه ها یا اخبار که پست موقت هستند و به زودی حذف خواهید کرد و یا ارزش خود را از دست خواهند داد لزومی به سئو کردن ندارند. چون سئو روشی است که در بلند مدت تاثیر می گذارد و احتمالا تا زمانی که شما با این کلمه کلیدی رتبه بگیرید ارزش خود را از دست خواهد داد.

نتیجه گیری

انتخاب یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی مناسب فرمول دقیق و ثابتی ندارد. شما در زمان نوشتن کلمه کلیدی کانونی در یواست سئو، باید خود را به جای طیف اکثر کاربران قرار دهید و ببینید اگر بخواهید آن موضوع را جستجو کنید، از چه کلمه یا کلماتی استفاده می‌کنید. تحقیق کردن تنها راز موفقیت در این زمینه است.

شما برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب چه کارهایی انجام می دهید؟ اگر اطلاعات دیگری دارید که در این مقاله لحاظ نشده است در قسمت نظرات با ما و مخاطبان برند ایده در میان بگذارید.

برای اطلاع از خدمات سئو و بهینه سازی آژانس خلاقیت برند ایده کلیک کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا