کسب شناخت کافی از وبسایتها و حتی مدیران آنها، در ملموس شدن برند برای مخاطبان و برقراری ارتباطی سازندهتر در بین آنها بسیار تأثیرگذار است. صفحه درباره ما در هر وبسایتی این رسالت را برعهدهگرفته و به کسانی که به وبسایت رجوع میکنند، این امکان را میدهد که با اطلاع کافی از اهداف و آرمانهای هر برند به تعامل با آن بپردازند.
استفاده از مطالبی کاربردی که بتواند نیاز کاربران را مرتفع نماید، در این صفحه بهشدت احساس میشود. صفحه تماس با ما نیز هم راستا با آن به علت اینکه اصلیترین راه ارتباطی بین مدیران و مخاطبین آنها است و نسبت به دیگر صفحات وبسایت، بازدیدکننده بیشتری دارد، تأثیر بسزایی در تبدیل مخاطب به مشتریان دائمی میگذارد.
در این مطلب از برند ایده به بیان اهمیت صفحه درباره ما و نکات و طرز صحیح نوشتن این صفحه و درنهایت اشتباهات رایج در طراحی صفحه درباره ما و تماس با ما میپردازیم تا شما عزیزان بااطلاع کافی به سراغ این دو صفحه بروید.
میزان اهمیت صفحه درباره ما در ایجاد تعامل با مشتریان:
بافاصله فراوانی که اکنون به علت حضور وبسایتها بین مشتریان و فروشندگان ایجادشده ایجاد و طراحی صفحه درباره ما از اهمیت زیادی برخوردار است. پاسخگویی هوشمندانه بهتمامی سؤالات احتمالی که ممکن است در ذهن مشتریان شکل بگیرید در بستر مناسب این صفحه امکانپذیر است و زمینهساز ارتباطی دوسویه میشود.
در این صورت وبسایتها بهتر میتوانند اهداف خود را دنبال کرده و به نتیجه برسانند. از طرفی اعتمادسازی که با این روش حاصل میشود آنقدر اثرگذار و عالی است که حذف یا بیتوجهی به آن میتواند تا حد زیادی به معنای از دست دادن مشتریان وفادار تلقی شود.
نکات مهم در طراحی صفحه درباره ما:
اینکه بدانید بهصورت دقیق در صفحه درباره ما چه نکاتی را باید در نظر گرفته که مشتریان را به خریدی آسوده تشویق نمایید و خود را بهعنوان ارائهدهنده برتر معرفی کنید از اهمیت زیادی برخوردار است.
1. بیان مسیر حرکت شرکت و فراز و نشیبهای پیشروی آن
تعریف نقطه آغاز کسبوکار و بیان دشواریهای مسیر تا اکنون که به پویایی و تکامل رسیده میتواند ایجاد یک حس نزدیکی را برای مشتریان رقم بزند و آنها را برای بازدید و تعامل بیشتر با شرکت ترغیب نماید. داستانسرایی همیشه و در هر برهه و زمانی جذابیت خاص خود را دارد.
2. شناخت دلایل و هدف حضور مشتریان در وبسایت
شما در وبسایتتان باید به نیازهای گروهی از افراد پاسخ دهید اما قبل از آن باید به شناخت این نیازها دست پیدا کنید تا بتوانید خدمات متناسب با آنها را ارائه نمایید. حوزه فعالیت شما در هر محدودهای که باشد طیف مراجعهکنندگان گستردهای را شامل میشود که هر یک با نیازی خاص به سمت شما متمایل شدهاند و هر یک بیشتر بتوانند نیاز خود را در و سایت شما برآورده تر ببیند وفاداری بیشتری نیز از خود نشان میدهد.
3. آشنایی با کارکنان و تیم تشکیلدهنده شرکت در قالب تصویرهایی جذاب در این بخش
آشنایی با بنیانگذاران شرکت و مدیران آن مجموعه برای تمامی کاربران جالبتوجه است. حتی آگاهی از تعداد پرسنل، تخصص و تجربه آنها نیز میتواند در میزان اعتمادسازی تأثیرگذار باشد.
4. استفاده از ادبیات فارسی
برای اینکه بتوانید با مشتریانتان با زبان ملموس آنها سخن بگویید باید شناخت کافی در مورد طیف مخاطب خود داشته باشید. برقراری ارتباط در مسیری که اعتماد مشتریان را جلب نماید با ادبیات مناسب آنها امکانپذیر است.
5. معرفی ملاکها و ارزشهای شرکت
ارزشهای یک برند میتواند نگاه مخاطبان را تغییر داده و آن را در رتبههای بالا ارتقا دهد یا باعث تنزل آن شرکت شود. ازاینرو بیان نوع فعالیت شرکت و ارزشهایی که بدان پایبند است، خدمات و محصولات در صفحه درباره ما همگی میتوانند، در کنار هم سریعتر یک کسبوکار را به نقطه اوج برسانند.
6. حذف هرگونه تبلیغات از این عرصه
استفاده از تبلیغات در این صفحه علاوه بر اینکه نتیجه مثبتی را عاید شما و کسبوکارتان نمیکند بلکه باعث ایجاد فاصله نیز میشود. پس تا میتوانید این صفحه را به معرفی خود و اهداف بلند شرکت اختصاص داده و اجازه دهید مخاطبان در بستر این صفحه با شما بیشتر آشنا شوند.
ذکر مزایا و برتریهای شرکت نسبت به رقبا و بیان ارزشمندی انتخاب مخاطبان از این وبسایت را به این صفحه قدرتمند واگذار نمایید.
7. ارتباطی پویا و متناسب با کسبوکار
اگرچه صمیمانه نوشتن بهترین ابزار برای برقراری ارتباطی سریعتر و راحت است اما اگر بهعنوان یک برند فعال در زمینههای صنعتی، ماشینآلات و … فعالیت میکنید رسمی نوشتن بهتر میتواند بیانگر نوع فعالیت شما باشد. بههرحال باید دقت نمایید زبان شما دقیقاً با حرفه شما تناسب داشته باشد.
8. بیان چند نمونه از مشتریان وفادار:
اگرچه توضیح در مورد شرکت میتواند توجه عموم را به سمت وبسایت شما جلب نماید اما ذکر نام مشتریان و نظرات جالبتوجه آنها نیز بهترین شگرد برای جلبتوجه مخاطبان تازهوارد به وبسایتتان است. امروزه جلب اعتماد با معرفی شرکای تجاری بزرگ و شناختهشده نیز یک راهکار عالی بهمنظور ارتقا سطح شناختی وبسایت شما است.
9. فراموش نکردن فرآیند تکمیل صفحه درباره ما
همگام با رشد شرکت خود صفحه درباره ما را نیز رشد داده و تکمیلتر و پویاتر نمایید. این بروز رسانیها میتواند موقعیت حال کسبوکار شمارا بهتر معرفی نماید.
10. جایگزینی ویدئوها بهجای تصاویر
تأثیر ویدیوی مارکتینگ امروزه بر کسی پوشیده نیست. شما نیز میتوانید از این ابزار قدرتمند در هر گوشه سایتان خصوصاً در قسمت درباره ما استفاده کرده و طوفانی واقعی را در کسب مشتری به راه بی اندازید.
11. ارتباطی پایدارتر در قالب معرفی لینک شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی ابزارهای قدرتمندی هستند که ارتباطات را در بستر دیجیتال مهیا نموده و شما میتوانید با قرار دادن لینکهای شبکههای اجتماعی خود از این ابزارهای برای ارتقا وبسایتتان بهرهمند شوید. صفحه درباره ما بهترین جایگاه برای قرار دادن این لینکها است.
اشتباهاتی که نباید در صفحه درباره ما مرتکب شوید:
بسیاری از اشتباهات بهصورت عمدی یا سهوی در صفحه درباره ما میتوانند تأثیر منفی در نحوه معرفی وبسایت شما داشته باشند که ما در اینجا به ذکر مواردی از آنها میپردازیم.
1. ذکر توضیحات اضافی:
سعی نکنید با حاشیه رفتن و گنجاندن مطالب طولانی حوصله کاربر را سر برده و وی را برای خواندن ادامه مطلب بیرغبت نمایید. اختصارگویی و شرح کلی کسبوکار و نکات جالبتوجه نتیجهای بهتر را به همراه خواهد داشت و از خستگی کاربر شما نیز جلوگیری میکند.
2. حذف کلی صفحه درباره ما
برخی وبسایتهای شخصی با تصور اینکه نیازی به طراحی این بخش نیست با سهلانگاری کامل با این صفحه روبرو شده و برای آن بخش خاصی را در نظر نمیگیرند. این موضوع باعث تأثیر منفی در عملکرد وبسایت شده و درصد اعتماد کاربران را با تنزل روبرو میکند. عدم کسب اطلاعات در مورد شرکت و خدمات آن زمینهساز تصور ناخوشایند میشود و باعث میگردد مخاطبانتان تصور کنند برای آنها ارزشی قائل نیستید.
3. نادیده گرفتن هدف شرکت و برتری آن نسبت به رقبا
رها نمودن شما و انتخاب وبسایت دیگر به علت آشنایی محدود یا عدم کسب اطلاعات کافی در مورد هدف، انگیزه و خطمشی شرکت از موارد احتمالی است. صرف زمان کافی برای طراحی و چیدمان صحیح عبارات در کنار هم بهمنظور القا تمامی اهداف سازمان در قالب جملات، بهترین راهکار برای جذب و ماندگار نمودن مشتریان است.
4. عدم دسترسی آسان
اغلب اوقات در صفحه درباره ما بخش تماس بهمنظور برقراری ارتباط با مدیر سایت در نظر گرفته میشود که بهترین راهکار بوده و موردتوجه تمامی کاربران قرار میگیرد. حذف این گزینه و قرار دادن آن در بخشهای دیگر ازیکطرف کارایی صفحه درباره ما را کم نموده و از سوی دیگر کاربران را برای برقراری ارتباطی سریع با مشکل روبرو میکند و نرخ پرش را تا حد قابلتوجهی افزایش میدهد.
5. گنجاندن تبلیغات
قید تبلیغات را در این صفحه خاص بهطور کامل زده و برای دریافت نتیجهای مطلوب آن را به صفحات دیگر واگذار نمایید و صفحه درباره ما را فقط به شرکت، اهداف و آرمانهای آن واگذار کنید.
6. دارای فیلدهای غیرضروری
در نظر گرفتن فیلدهای اضافه یا نبودن فیلدهای ضروری امروزه به بزرگترین مشکل صفحات درباره ما تبدیلشده است. کسب اطلاعات فراوان یا عدم دسترسی به موارد موردنیاز مشکلی است که در اغلب این صفحات به چشم میخورد. دقت نمایید که تمام نکات گنجاندهشده در این صفحه در کاهش یا افزایش نرخ تبدیل شما اثر مستقیم میگذارد.
7. عدم کارایی لازم صفحه
حتماً یکراه ارتباطی مؤثر برای برقراری تماس مشتریانتان در این صفحه در نظر بگیرید. تماس تلفنی و ارائه شماره پاسخگو بهترین گزینه است اما اگر به هر دلیل تمایلی به این کار ندارید قرار دادن آیکون شبکههای اجتماعی را فراموش نکنید.
8. بیتوجهی و عدم تمرکز بر مشتریان علاوه بر شرکت
در این بخش حتماً توضیحی درباره مزیتی که قرار است این وبسایت برای مشتریان خود قائل شود بپردازید و صرفاً آن را به توضیح شرکت و اهداف خود متمرکز نکنید.
9. عدم وجود کلمه کلیدی مناسب
انتخاب تعداد مناسب از کلمات کلیدی در صفحه درباره ما میتواند در بهبود سئو این صفحه تأثیر داشته باشد. پس در انتخاب نوع و تعداد به کار بردن آن دقت نمایید.
10. ایجاد لینک:
استفاده از لینک در مهمترین صفحه وبسایتتان یعنی درباره ما، نتیجه بسیار مهمی در جهت بهینهسازی در موتورهای جستجو بر عهده دارد پس آن را بههیچوجه فراموش نکنید.
اشتباهاتی که ممکن است در طراحی صفحه تماس با ما رخ دهد:
اگر به این واقعیت باور داشته باشید که صفحه تماس با ما میتواند راحتتر شمارا به مقصود خود که کسب مشتری بیشتر است برسانید، هرگز در طراحی آن اشتباهاتی که در ادامه به ذکر آنها میپردازیم را مرتکب نخواهید شد.
1. حذف صفحه تماس با ما:
شما باید همانقدر که برای طراحی صفحات دیگر وبسایت زمان صرف میکنید به این صفحه نیز توجه کرده و بهترین راه ارتباطی ممکن را برای کاربران خود در نظر بگیرید تا آنها بتوانند در سایه این ارتباط به کسب اطلاعات در مورد محصول یا خدمات بهراحتی دست یابند.
2. عدم سهولت دسترسی:
سهولت دسترسی به این بخش خطر ترک وبسایت توسط کاربران را تا حد زیادی کاهش داده و در تبدیل مشتریان گذرا به نمونههای وفادار و بالقوه نقش بالایی دارد، زیرا کاربران ترجیح میدهند در یک وبسایت همهچیز را قابلرؤیت و در دسترس احساس نموده و اگر چنین امری را در سایتی تجربه نکنند، آن را برای همیشه ترک میکنند.
3. وجود بخشهای غیرضروری
گاهی وبسایتها از فیلدهای غیرضروری با تعداد بالا در صفحه تماس با ما استفاده کرده و در مقابل برخی دیگر از آنها چنان به تعدادی محدود بسنده میکنند که کسب اطلاعات کافی غیرممکن میشود. اگر تمایل دارید که نرخ تبدیل بالایی را تجربه نمایید حتماً به این بخش دقت کافی داشته باشید.
4. دشواریهای فراوان
قرار بر این است که صفحه تماس با ما راحتترین راه ارتباطی باشد، پس سعی نمایید در این صفحه هر آنچه محدودیت وجود دارد را از پیش پای مخاطبان خود برداشته و به آنها اجازه برقراری ارتباط از کانالهای مختلف را بدهید.
درنهایت با طراحی سؤالات ساده و کپچاهای آسان، پاسخگویی بهموقع به سؤالات کاربران، بررسی نحوه کارایی صحیح فرمهای تماس، میتوانید در ارتقاء صفحه تماس با ما نقش سازندهای داشته و بهعنوان یک مدیر کوشا شناخته شوید.
نمونههایی از طراحی صفحه درباره ما مناسب:
1. سایت شخصی آقای Justin Delabar:
کوتاه بودن متن، ارائه اطلاعات شخصی، استفاده از تصویر، قرار دادن لوگو همکاران و یک نمونه نقلقول درباره سایت از مشتریان از ویژگیهای بارز این سایت شخصی است که میتواند راهنمای خوبی برای مدیران اینگونه سایتها بهحساب آید.
2. سایت MOZ:
آنچه صفحه درباره ما این سایت را تشکیل میدهد یک داستان جذاب از تاریخچه شرکت از ابتدای تأسیس آن در سال 2004 میلادی تا حال حاضر با ذکر تمامی جزئیات و چالشهای پیشروی آن است که باعث موفقیت و ارتقا رنک سایت شده است.
3. سایت شرکت B-Reel:
توجه به محتوا، بیان اهداف و اساسنامه، استفاده از تصاویر کارمندان، صفحه درباره ما این شرکت را جذاب قرار داده و بهخوبی پرسنل کارآمد و مناسب آن را به نمایش میگذارد.