نرخ پرش

تاثیر نرخ پرش (bounce rate) در سئو و اهمیت آن

اگر صاحب یک وب‌سایت بوده یا حتی یک فروشگاه کوچک در سطح شهر داشته باشید گاهی برایتان پیش‌آمده که مشتریان به‌محض ورود به مغازه بدون حتی سؤالی آنجا را به‌سرعت و در همان دقایق اولیه ترک کنند. این اتفاق بسیار ناخوشایندی است که مسلماً دلایلی مختلفی می‌تواند داشته باشد. به ‌هر حال این ترک ناگهانی مشتریان را در وب سایت‌ها با نام نرخ پرش شناخته و آن را مورد بررسی قرار می‌دهند.

در دنیای وب‌سایت‌ها تأثیر نرخ پرش بر سئو سایت برای بسیاری از صاحبان سایت‌ها نگران‌کننده است و به دنبال راهکارهای مقابله با آن گشته تا به‌سرعت این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. از این ‌رو ما در این مقاله از برند ایده با زبان ساده به معرفی این مقوله خواهیم پرداخت و شما را برای کاهش آن راهنمایی می‌کنیم.

Bounce Rate چیست؟

معنی نرخ پرش زمانی کاملاً آشکار می‌شود که به مقایسه دو موضوع باهم بپردازیم و از این مقایسه به یک نسبت دست پیدا کنیم. برای محاسبه نرخ پرش سایتتان در ابتدا باید بدانید چه تعداد مخاطب به سایت رجوع نموده‌اند سپس اندازه‌گیری کنید که چه تعداد از آن‌ها اقدام به خرید کرده و چه تعداد قبل از خرید سایت را ترک نموده‌اند. در این حالت به نرخ پرش دقیقی دست پیدا می‌کنید و می‌توانید بگویید، به نسبت مخاطبانی که به سایت وارد شدند نرخ پرش شما منفی و یا مثبت است.

پرش یا بانس چیست؟

بانس مشخص می‌کند که فعالیت کاربران در سایت تا چه اندازه مطابق با انتظار مدیر وب‌سایت است. مسلماً انتظاری که مدیران از همان ابتدای طراحی سایت داشته رسیدن به مشترکان واقعی است که هر بار به سایت مراجعه می‌کنند از خدمات ارائه ‌شده در آن استفاده کرده و به دانلود فایل، تماشای ویدیو، خرید و … اقدام نمایند. بدین ترتیب با کاهش بانس می‌توان انتظار داشت هدف نهایی مدیران وب‌سایت‌ها از طراحی سایتشان برآورده شود.

پرش یا بانس چیست؟

نرخ پرش (Bounce Rate) چگونه محاسبه می شود؟

امروزه پناه بردن به دامن گوگل آنالیتیکس بهترین و رایج‌ترین راه برای محاسبه نرخ پرش وب‌سایت‌ها است، اما گوگل آنالیتیکس نیز خود به‌تنهایی وارد این مقوله نشده و از دو مفهوم دیگر به نام سشن (session) و هیت (Hit) برای رسیدن به محاسبه‌ای دقیق‌تر بهره می‌برد.

در ادامه به توضیح بیشتر حول این دو مفهوم می‌پردازیم;

سشن (session) چیست؟

هر کاربری که به یک وب‌سایت وارد می‌شود، مدت‌زمان متفاوتی را در عرصه آن می‌گذراند که مسلماً با فرد دیگر متغیر است. سشن وظیفه محاسبه این زمان را بر عهده داشته و زمان ورود تا خروج کاربران از سایت‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. در واقع سشن یک نوع تایمر برای گوگل آنالیتیکس محسوب شده که به‌محض ورود کاربران به وب‌سایت‌ها روشن‌شده و تا هنگام خروج روشن بوده و به سنجش زمان می‌پردازد.

سشن (session) چیست؟

هیت (Hit) چیست؟

همان‌طور که سشن به محاسبه زمان فعالیت‌های مختلف کاربران در سایت می‌پردازد، هیت نیز به تمام این فعالیت‌ها اطلاق شده و توسط گوگل آنالیتیکس محاسبه می‌گردد. البته تمامی فعالیت‌های کاربران در حیطه هیت ها قرار نگرفته و فقط آن‌ها که به‌عنوان تعاملی معرفی شوند توسط گوگل آنالیتیکس اندازه‌گیری می‌شوند؛ اما شما به‌عنوان مدیر وب‌سایت می‌توانید به مدد گوگل تگ منیجر مشخص نمایید کدام ‌یک از فعالیت‌های کاربران در فهرست تعاملی (Interaction Hit) قرارگرفته و کدام‌یک غیرتعاملی (Non-Interaction Hit)، فقط دقت داشته باشید که درخواست‌های غیرتعاملی هیچ تأثیری بر روی سشن ندارد.

هیت (Hit) چیست؟

پرش و نرخ پرش از لحاظ علمی به چه معناست؟

با توضیحات داده‌شده دیگر حالا می‌توان کمی علمی‌تر به معرفی پرش و نرخ پرش پرداخت و آن‌ها را بدین گونه بازگو نمود.

پرش یا بانس به سشنی اطلاق می‌گردد که فقط دارای یک هیت است.

نرخ پرش یا Bounce Rate نیز به نسبت سشن های تک هیت در یک دوره زمانی به‌کل سشن های وب‌سایت گفته می‌شود.

بدین ترتیب دیگر به‌راحتی می‌توان تشخیص داد که کدام‌یک از فعالیت‌های کاربران در سایت پرش محسوب می‌شود. انتخاب سایت و سپس مراجعه دوباره به نتایج جستجو بدون درنگ و تأمل در سایت، وارد سایت شدن بر اساس آدرس سایت و بستن سریع آن بعد از چند ثانیه، باز کردن سایت از نتایج جستجو و ماندن در همان صفحه به مدت طولانی و … همگی از مواردی هستند که در فهرست بانس گنجانده می‌شوند.

بدین روش می‌توانید دریابید که وب‌سایت شما در چه مرحله‌ای است. در راه پیشرفت قرار دارد یا نیازهای کاربرانش را تا حد قابل‌توجهی برآورده نکرده و از این ‌رو نرخ بانس بالایی را به خود اختصاص داده است.

چه فاکتورهایی مستقیم روی نرخ پرش تأثیر می‌گذارد؟

با این توضیحات کسانی که تا چندی پیش گمان می‌کردند به مدد نرخ پرش می‌توانند اعتبار وب‌سایت‌ها را بسنجند، متوجه می‌شوند که این امر معیار چندان محکم و قابل‌اعتمادی نیست. بسیاری از افراد با دست‌کاری‌های عمدی در شاخص‌های نرخ پرش می‌توانند این معیارها را جابه‌جا کرده و نرخ پرش سایت خود را در حد صفر پایین بیاورند.

تغییر ساعت و زمان سشن، گنجاندن موارد غیرواقعی در هیت، قرار دادن درخواست‌هایی غیرتعاملی در هیت تعاملی و … همگی از مواردی است که می‌توان یک نرخ پرش غیرواقعی را از وب‌سایت‌ها ارائه داد.

البته بسیاری به گمان اینکه با انجام این عمل‌ها می‌توانند رتبه وب‌سایت خود را ارتقا دهند به انجام آن می‌پردازند اما از این واقعیت بی‌اطلاع هستند که چنین کاری هیچ تأثیری بر بهبود رتبه و سئو سایت آن‌ها ندارد.

تاثیر نرخ پرش در سئو

در اینجا به ذکر دلایل قابل‌توجهی می‌پردازیم که نرخ پرش هیچ تأثیری بر سئو سایت نداشته که حتماً شما را نیز قانع می‌کنند.

  • آنچه مدیران گوگل دائماً در اجلاس‌های خود بازگو نموده‌اند عدم تأثیر نرخ پرش به‌عنوان فاکتوری به‌منظور رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها است. بدین ترتیب می‌توان مطمئن بود که گوگل آنالیتیکس نمی‌تواند با آمارهای خود در بهبود سئو سایت‌ها دخیل باشد.
  • وابستگی بی‌حدوحصر گوگل آنالیتیکس به واحد اندازه‌گیری بی‌اعتباری چون سشن و امکان تغییر در هیت ها نه‌تنها گوگل آنالیتیکس را در این امر دچار ضعف‌هایی نموده بلکه نرخ پرش را نیز به واحد اندازه‌گیری بی‌اعتباری مبدل کرده است.

با ذکر این موارد به‌خوبی درک نمودید که گوگل قدرتمند هرگز نمی‌تواند در معیارهای خود به مسائل بی‌اعتبار این‌چنینی متکی باشد و آن را ملاک سنجش‌های خود قرار دهد.

چرا باید حواسمان به نرخ پرش باشد؟

دیگر می‌توان به‌خوبی درک نمود نرخ پرش یک معیار ارزشمند در دست صاحبان وب‌سایت‌ها است تا سایت خود را موردبررسی قرار داده و میزان تعامل کاربرانشان را بسنجند. بدین طریق ضعف‌ها و نقاط برجسته سایت را یافته و برای پیشرفت تمهیدات لازم را بچینند. نرخ پرش تحلیل‌هایی را در دست مدیران وب‌سایت‌ها قرار می‌دهد تا بر روی فعالیت مخاطبان تمرکز بیشتر نمایند.

نرخ پرش صاحبان وب‌سایت‌ها را مجاب می‌کند برای ارتقا وب‌سایت خود مواردی مهمی چون کیفیت صفحات، تأثیرگذاری محتواها، مرغوبیت محصولات و… را بررسی نموده و برای رسیدن به اهداف، برنامه‌ریزی‌های بلندمدت تنظیم نمایند. بررسی نرخ پرش از زوایای مختلف یک گام مؤثر برای رسیدن به تحلیل‌های کارآمد نه گمراه‌کننده است.

نرخ پرش

 

به‌راستی نمی‌شود محتوایی غیرضروری را به کاربر ارائه داد و انتظار داشت تا وی زمان خود را برای مطالعه آن صرف نماید یا در کانال اجتماعی خود برخلاف مسیر کاری کالایی را معرفی کرد که هیچ تناسبی با کاربران ندارد. در بسیاری موارد نیز کوتاهی مسیر دسترسی کاربران به کالای موردنظر باعث افزایش نرخ پرش می‌شود. در این حالت با در نظر گرفتن ترفندهایی باید کاربر را وادار به طی مدت‌زمان بیشتر برای رسیدن به نیازش نمود تا نرخ پرش مناسب‌تری کسب شود.

تا چه حدی می توانیم به نرخ پرش اعتماد کنیم؟

باید توجه نمایید که این طبیعی است که نرخ پرش هر وب‌سایت نسبت به نمونه دیگر دارای نوسان باشد و این باعث نمی‌شود شما برای رسیدن به نرخ پرش پایین حاضر باشید هر فعالیتی را انجام دهید. اگرچه داشتن نرخ پرش نرمال آرزوی هر مدیری است اما آن نباید به‌تنهایی معیاری برای سنجش قرار گیرد. این وظیفه شما است که اگر نرخ پرش برخی از صفحات وب‌سایت شما بیش‌ازحد انتظار بالا است برای کاهش آن اقدامات کارسازی را انجام دهید که ما در اینجا به ذکر مواردی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • یافتن دلیل بی‌رغبتی کاربران به محتواها، خدمات و محصولات ارائه‌شده در سایت، اولین گامی است که دررسیدن به هدف شمارا یاری می‌رساند. اساساً سایت‌هایی که از همان ابتدا یک استراتژی هدفمند برای خود ترسیم نکرده و بر طبق آن حرکت نمی‌کنند، در مدت‌زمان کوتاهی با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.
  • منوهای سایت راه‌های ارتباطی هستند که کاربران را به بخش‌های مطلوب آن‌ها هدایت می‌کنند و در کنار آن‌ها لینک‌ها ابزارهای کارآمدی هستند که برای راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر در خدمت کاربران قرار می‌گیرند. اگر این دو ابزار به‌خوبی کار نکنند، شما به‌سرعت مخاطبان سایت خود را از دست خواهید داد.
  • رابط کاربری قدرتمند که هم ظاهری شکیل داشته و هم به کار بستن آن با سهولت و راحتی همراه باشد نیز در کاهش نرخ پرش و جذب بیشتر مشتریان اثرگذار است، پس حتماً آن را نیز موردبررسی قرار دهید.
  • صداقت را پیشه خود نمایید و سعی نکنید با تبلیغات فریبنده کاربر را به وب‌سایت خود دعوت کرده و سپس با کالایی غیرواقعی، جعلی و نامرغوب آن را روبرو نمایید. در این صورت نه‌تنها برای وب‌سایت خود، کار مفیدی انجام نداده‌اید، بلکه اعتماد مشتریان را ازدست‌داده و کاربرانتان نیز به‌سرعت سایت را برای همیشه ترک خواهند کرد.

پایان کار Bounce Rate:

در پایان از دیدن نظرات شما در مورد این مطلب بسیار خرسند شده و تمایل داریم شما نیز تجربه شخصی خود را در مورد Bounce Rate یا همان نرخ پرش در اختیارمان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا