انتخاب نام برند با مسیر فعالیتی که قصد انجام آن را دارید باید بهطور کامل تطبیق داشته باشد، بهگونهای که افراد با شنیدن آن، نوع حرفه و هدفهای کسبوکار شما را حدس بزنند. این نام نهتنها اکنونکه قصد انجام آن را دارید بلکه شاید دهها سال بعد که وارثانتان تصمیم بر ادامه آن را داشته باشند از اهمیت زیادی برخوردار است.
بدین گونه آنها میتوانند با آیندهنگری خوب شما مسیر را در راه کمال برند طی نمایند و ناچار بهصرف هزینه گزاف بابت ساختن یک نام تجاری جدید نمیشوند.
در این مقاله از برند ایده در مورد روش های انتخاب اسم برند صحبت خواهیم کرد;
انتخاب اسم برند راهی نیازمند صرف زمان
برند چیزی فراتر از نام است که بتوان یکشبه برای آن تصمیمگیری نمود، به همین دلیل برندسازی به مجموعهای از فعالیتها گفته میشود که شاید برای به نتیجه رسیدن آن سالها وقت صرف شود. برقراری ارتباط سازنده و پویای مشتریان با یک برند هدفی است که در برندسازی و در طی فعالیتهای مختلف آن دنبال میشود.
برای رسیدن به این مهم که برندتان سالها در ذهن مشتریان مانده و اعتماد آن را به سمت خود جذب نمایید بانامی جذاب و گیرا، مناسب شخصیت برند، ماندگار در خاطرهها، پربازدید و منحصربهفرد وارد بازار تجارت شوید.
معیارهای انتخاب اسم برند برتر؟
اگرچه در هیچ صورتی نمیشود تضمین کرد که یک نام برند میتواند از آزمایش سربلند بیرون بیاید اما امید است با رعایت نکاتی چند موفقیت را تا حدی برای شرکتها به ارمغان آورد.
- معنادار بودن نام برند:
ترسیم یک تصویر برند به مدد نام آنکه باارزشهای برند ارتباط معنایی داشته باشد در حد قابلتوجهی موفقیت را به سمت کسبوکارها متمایل میکند. - منحصربهفرد:
همانقدر که باید یک نام در خاطرهها ماندگار گردد باید از سایر رقبا متمایز بوده تا بتواند استقلال خود را بهطور کامل حفظ نماید.
- قابلدرک
قابلفهم بودن نام برند برای تمام گروهها و اقشار مختلف جامعه که ممکن است طیف مشتریان شمارا تشکیل دهند، باعث توجه تعداد فراوانتری از مخاطبان به سمتوسوی حرفه شما خواهد شد. - قانونی باشد:
اگرچه ثبت برند بهصورت قانونی یک امر مهم است اما به علت اینکه باید درصحنه اینترنت نیز حضوری فعال را به نمایش بگذارید تا موفقیت قرین کسبوکار شما شود، ثبت دامنه اینترنتی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در اینجا توجه به تکراری نبودن نام و دامنه از نکات مهم است که باید تحقیق کامل را در مورد آن منظور نمایید تا در آینده با مشکل روبرو نشوید و بهعنوان یک کپی کار شناخته نگردید.
- دوراندیشانه باشد
فراتر اندیشیدن و چندین گام جلوتر از اکنون زندگی کردن از نکات کلیدی در هنگام انتخاب نام برند است. آیندهنگری به شما کمک میکند تا از حال شروع کرده و آینده برند را تا فرسنگها رصد نمایید. سپس با توجه به تغییرات احتمالی و شناخت بازارهای فروش متفاوت و واکنش مشتریان در آن زمان، نامی متناسب باحال و آینده برند برگزینید.
انتخاب نام اشخاص معروف و معتبر جامعه موضوع را چنان به نفع برندها میچرخاند که تا حد زیادی به کاهش هزینه تبلیغات آنها میانجامد البته انتخاب این نامها ریسک خود را نیز دارد و ممکن است گروهی از افراد جامعه را به مخالفت وادارد و تأثیر منفی درفروش داشته باشد. دقت نمایید در انتخاب نام حساسیت قشرهایی از جامعه برانگیخته نشود. - دارای تصویری واضح باشد
به معنی آنکه بتوان به مدد طراحی و گرافیک یک هویت قابللمس را از برند به تصویر کشید و آن را در ذهن مخاطب حک نمود.
مراحل مختلف انتخاب نام برند به چه شرحی است؟
یافتن ویژگیهایی که نام برند را برتر میکند از نکات ابتدایی و البته مهم است که باید موردتوجه قرار گیرد. حال با در دسترس داشتن این ویژگیها میتوان وارد مرحله بعدی شد و بهگزینش نام موردنظر پرداخت. راهنمای یافتن یک نام ایده آل میتواند بهترین کمک باشد تا به بیراهه نرفته و درنهایت فلسفهای محکم را در پشت برند بسازید.
در اینجا به ذکر مراحل مختلف انتخاب نام برند میپردازیم در ادامه همراهمان باشید.
قدم اول: نقطه آغاز تا نهایت اوج خود را بهصورت دقیق مشخص کنید
اینکه در ابتدا چه جایگاهی دارید و قرار است در آینده به چه مقصدی برسید اصل و بنیاد برند شما را تشکیل میدهد. مسلماً تمام برندهای موفق از همان ابتدا بهروشنی برای خود تعیین میکنند که چشم اندازه آیند آنها از برندشان چگونه است و اصلاً چرا تصمیم دارند به تشکیل یک شرکت و انجام یک فعالیت گروهی بپردازند و در این مسیر طولانی تمایل داشته تحت هر شرایطی به چه نوع ارزشهای پایبند بمانند.
این نکات آنقدر طلایی و مهم است که کل مسیر و حتی مقصد شمارا تحت تأثیر قرار میدهد. بعدازاین دیگر میتوانید خود و اهدافتان را با رقیبان بسنجید و بدینصورت نقاط قوت و ضعف را بیابید.
قدم دوم: خلاقیت و نوآوریها را به خدمت بگیرد
کمک گرفتن از افرادی که همیشه میتوان بر روی خلاقیتها و نوآوریهای آنها حساب ویژه باز کرد برای انتخابی درخور، تحسینبرانگیز و ماندگار بسیار مفید است. در این میان برای معرفی بهتر برند خود میتوانید به سراغ تمام نامهایی بروید که معرف خدمات شما هستند یا شنیدن آن نام، یادآور یک حس خوشایند در کنار برند شما است. ارتباط معنایی داشتن نیز میتواند دست شمارا برای انتخاب بازنماید.
بههرحال دستهبندیهای مختلفی در این میان وجود دارد مانند اسم اشخاص تاریخی معروف و بنیانگذار که شهرت جهانی دارند، اسمهای توصیفی که تا حدودی بیانگر نوع فعالیت سازمان هستند، اسم مکان که استعارهای از یک مکان خاص است، اسمهای استعاره که میتوانند اسطورههای باستانی و داستانهای تخیلی را شامل شوند، اسمهای اختصاری که به علت مخفف بودن راحت تلفظ شده و در خاطرهها میمانند و… همگی انتخابهای خوبی برای نام تجاری هستند، بهشرط آنکه کمی زیرکی و تیزهوشی به خرج داده و تیم طوفان فکری خود را به چالش بکشید و البته دقت نمایید نامهایی که مالکیت آنها قبلاً به ثبت رسیده است را انتخاب نکنید.
قدم سوم: از عدم رزرو نام خود مطمئن شوید
اگر گمان میکنید که دیگر به انتهای راه رسیده و میتوانید با انتخاب نام برتر خود از میان تمام گزینههای معرفیشده نفسی راحت بکشید، سخت در اشتباه هستید. این راه شاید به این زودیها به پایان خود نرسد زیرا درزمانی که به سایت ثبت علائم تجاری رجوع میکنید دریابید که نام انتخابی شما از قبل رزرو شده و این بدان معنا است که باید راه پرفرازونشیب گذشته را دوباره از سر گرفته و برای کسبوکار نورسته خود نامی دیگر را برگزینید.
درهرصورت شما حق ناامید شدن و دست از تلاش برداشتن را ندارید زیرا این نام است که سالها شخصیت، نوع فعالیت، زمان و هزینه شرکت شمارا به خود اختصاص داده و مانند یک نماینده در هر مکان بهجای شما حضور پیدا میکند و معرف شما میشود پس ارزش این را دارد که برای چندمین بار این فرآیند را تکرار نمایید.
قدم چهارم: گزینش نام برتر
اینکه کدامیک از نامهایی که انتخاب نمودهاید، بهتر با مخاطبان ارتباط برقرار نموده را میتوان در سایه تستهایی بهخوبی درک نمود. ابزارهای نظرسنجی آنلاین مانند ایمیل یا موکاپ ها در این راستا به مدد مدیران وبسایتها آمده و آنها را برای انتخابی آگاهانهتر کمک میکنند.
ارسال نام تجاری در قالب ایمیل و درخواست نظرسنجی در مورد یک نام، ایدهای اثرگذار و بهصرفه است که میتواند مدیران را تا حد قابلتوجهی راهنمایی نماید. از طرفی موکاپ ها نیز که فایلهایی آماده بهمنظور طراحی لوگو و صفحات ورود وبسایت و… میباشند، پیشنمایش کار را نشان داده و مدیران را توانمند میکنند تا آنها را در گوگل ادز در معرض دید مخاطبان خود قرار دهند و میزان نرخ تبدیل را اندازهگیری کنند. به این صورت رفتار مخاطبان خود را نسبت به نام برند متوجه شده و قادر میشوند، بررسی جامعی در مورد نام انتخابی خود انجام دهند.
قدم پنجم: قانونی نمودن نام برند
اگر باکمال موفقیت تمام مراحل قبل را پشت سر گذاشته باشید دیگر حالا میتوانید تولد نام برند خود را جشن گرفته و در کوتاهترین زمان ممکن به ثبت آن اقدام نمایید. فقط کافی است از طریق سایت مرکز مالکیت فکری اقدام نموده و با پر کردن اظهارنامه و ارسال مدارک بهصورت رسمی نام را به مالکیت خود درآورید.
بعدازاین مرحله دیگر میتوانید به فکر طراحی یک لوگوی ایدئال و جذاب بوده و سپس تا دیر نشده دامنه و آیدی شبکههای اجتماعی خود را نیز راهاندازی نمایید تا افراد زیرکتر از شما آنها را به نام خود و سازمانشان ثبت نکنند.
با طی این مراحل دیگر میتوانید با خیال آسوده به سالهای درخشان آینده و جهانیشدن برند خود بی اندیشید.
نکات انتهایی پیرامون انتخاب نام برند
سایت جستجوی علائم تجاری بهترین ابزار برای یافتن اسمهای مشابه و استعلام نام انتخابی شما است. بههرحال نامی که برمیگزینید درنهایت باید حتماً ریشه فارسی داشته و از انتخاب نمونههای لاتین در صورت عدم عضویت در اتاق بارزگانی و دارا بودن کارت بازرگانی خودداری نمایید.
جالب است که بدانید تمام زحماتی که برای ثبتنام برند خود کشیدهاید فقط تا ده سال اعتبار داشته و بعدازآن باید حتماً به فکر تمدید باشید در غیر این صورت هر فرد حقیقی و حقوقی حق دارد آن را به نام خود ثبت نماید.
آخرین کلام:
شاید در نگاه اول نام برند آنقدرها چشمگیر نباشد اما باکمی تأمل درمییابیم که هر شرکت بزرگ با خدمات انبوه و جهانیش فقط بانام خود قدرتمند است و حذف نام میتواند موجب فراموشی محصولات وی گردد. پس سعی کنید تا میتوانید انرژی، وقت و هزینه را بابت انتخاب یک نام اثرگذار صرف نمایید تا در آینده پشیمانی به سراغتان نیاید.