گوگل آنالیتیکس در واقع نوعی تحلیلگر وب است که به مدد داده و گزارشهای آن میتوان وبسایتها را موردسنجش و بازنگری قرارداد. بهینه نمودن وبسایت در سایه خدمات ارزان و راحت این نوع گوگل آن را در میان کاربران اینترنتی محبوب و پرطرفدار نموده است. تمام کاربرانی که آشنایی چندانی به زبانهای خارجی ندارند نیز میتوانند از مزایای فوقالعاده این تحلیلگر نهایت بهره ببرند.
ازاینرو ما در این مطلب از برند ایده علاوه بر مزایای گوگل آنالیتیکس برای وبسایتها به نحوه کار با این ابزار و چگونگی به دست آوردن اطلاعات تحلیلی از آن میپردازیم تا اگر از آن استفاده نکردهاید حالا بهعنوان یک ابزار تحلیلگر قدرتمند به آن نگاه کنید.
اطلاعات بهدستآمده از گوگل آنالیتیکس:
کسب اطلاعاتی چون ترافیک ورودی سایت، رفتار کاربران در سایت، نرخ تبدیل و … همگی از عواملی هستند که میتوانند مدیران را در بهینه نمودن وبسایت خودیاری رسانند. این گزارشهای سودمند در سایه ابزار آنالیتیکس برای وبمستران مهیا است تا پیشرفت خود را با رصد صحیح بر روی تمامی اتفاقاتی که در وبسایتشان رخ میدهد، رقم بزنند.
شناسایی وضعیت سایت و محاسبه بازدیدها و ترافیک، سرویس آنالیز گوگل را به ابزاری کامل تبدیل نموده است.
ضرورت استفاده گوگل آنالیتیکس برای تمام مدیران وبسایتها و وبلاگها:
جذب مخاطبان بیشتر که به مدد آمارهای گوگل آنالیتیکس برای وبسایتها و وبلاگها فراهم میشود آن را به ابزاری ضروری و پرکاربرد در میان مدیران سایتها تبدیل نموده است تا آنها را از اطلاعاتی جامع باخبر نماید.
تعداد افراد بازدیدکننده از سایت، مدتزمان ماندگاری افراد در سایت، گزینش محتواها، مشخص نمودن منطقه سکونت بازدیدکنندگان، تشخیص نوع تکنیک موردنیاز در بازاریابی، نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری و … همگی از مواردی هستند ک بهعنوان یک آمار دقیق میتوانید از گوگل آنالیتیکس دریافت کرده و بهمنظور شناخت کاربران، نیاز آنها، درصد رضایتمندیشان از وبسایت و درنهایت بهبود شرایط کلی سایت به کار ببرید.
گزینههای پرکاربرد در گوگل آنالیز:
شما برای اینکه بتوانید یک تجربه خوب از استفاده گوگل آنالیز برای خود رقم بزنید بهتر است به تعدادی واژگان و اصطلاحات پرکاربرد در این عرصه آگاهی پیدا کنید.
- Dimensions:
منظور از این عبارت در گوگل آنالیز بُعد بوده که شامل نوع مرورگر، صفحه خروج کاربر، صفحات مورد بازدید و … میشود. - Metrics:
متریکها که به تعداد بازدیدها یا میانگین زمانی که کاربران در وبسایت گذراندهاند اطلاق میشود بهصورت نرخ یا مجموع اندازهگیری شده و درواقع خصوصیات درونی دایمنشن ها یا همان بعدها را نشان میدهند. - Sessions:
این گزینه مربوط به زمانی است که کاربران در حال فعالیت (خرید، بازدید و …) در صفحه وبسایت شما هستند و بهاصطلاح بانام دوره شناخته میشود و درواقع مدتزمان تعامل کاربران با وبسایتها را نشان میدهد. - Visitors:
این اصطلاح را میتوان همان بازدیدکنندگان سایت دانست که گاه بهصورت تصادفی وارد سایت شده و گاه نیز با شناخت کامل آن را انتخاب نمودهاند و قبل از این نیز تجربه حضور در وبسایت را داشتهاند.
در ادامه نیز حتماً با عبارات دیگری چون بازدید صفحات (Pageviews)، صفحات/دورهها (Pages/Sessions)، میانگین زمانِ دوره ((Avg. Session Duration، نرخ پرش (Bounce Rate)، دورههای جدید (New Sessions)، اهداف (Goals)، تبدیلها (Conversions)، کمپینها (Campaigns) و … نیز برخورد خواهید کرد که دانستن هرکدام در فهم بهتر آمارهای گوگل آنالیتیکس شمارا یاری میرساند.
منوی اصلی:
حال بهتر است کمی با گزینههای منوی اصلی گوگل آنالیتیکس نیز آشنا شده تا جابهجایی بین آنها و استفاده از این منو برایتان سهلتر گردد.
- خانه (Home):
اطلاعات تمام وبسایتها و برنامههای در حال اجرا درگوشی شما در این صفحه به نمایش درمیآید. - شخصیسازی (Customization):
تعیین دایمنشن ها و متریکها بهصورت شخصی و برحسب تمایل خود را در این قسمت میتوانید بسازید. - گزارش (Reports):
هدف شما از نصب گوگل آنالیتیکس بر روی وبسایتان رسیدن به گزارشهای کاربردی است که آنها را در این بخش میتوانید بیابید. - مدیریت (Admin):
تنظیمات مدیریتی که شامل تمامی موارد ازجمله امکان دسترسی دیگر کاربران به سایت است در این بخش امکانپذیر است. - کشف (Discover):
این قسمت بیشتر شبیه به راهنما بوده و به شما این امکان را میدهد از اطلاعات برای برطرف نمودن نیاز خود استفاده کنید. - اختصاص (Attribution):
هر مقدار که کانالهای ورودی شما تبدیلها را به خود اختصاص داده باشد در این قسمت قابلرؤیت است.
در ادامه به معرفی دو بخش مهم صفحه اصلی و گزارش به علت اینکه پرکاربردترین قسمتها در گوگل آنالیتیکس محسوب میشوند میپردازیم و تمامی زیرمنوهای آنها را توضیح میدهیم.
گزارشهای لحظهای:
در صفحه اصلی سمت راست یک بازه زمانی مشخص است که با کلیک بر روی آن به تقویمی دسترسی پیدا میکنید که شمارا قادر میسازد به مقایسه دو بازه زمانی بپردازید و درنتیجه مشخص کنید که کدام متریک موفق عمل کرده و کدام نمونه در بازه زمانی مشخصشده مطلوب نبوده است.
خانه یا Home:
خانه یا همان Home دریایی از اطلاعات را در مورد وبسایت شما در اختیارتان قرار میدهد و علاوه بر اینکه دارای گزینههای بسیاری چون تعداد دورهها (Sessions)، نرخ پرش (Bounce Rate)، میانگین زمان دورهها (Avg. Session Duration) و … است اطلاعاتی جامع در مورد تعداد کاربران حاضر، دستگاه مورداستفاده آنها و همچنین نمودارهایی است که هرکدام شمارا به اطلاعاتی جدید راهنمایی میکنند.
- مشاهده فهرست وبسایتهای متصل بهحساب سایت
- جستجو در بین دامنهها و برنامهها
- ستارهدار نمودن برنامههای مهم
- ورود به صفحه گزارش گوگل آنالیز
- و …
همگی از مواردی هستند که بهمحض انتخاب حساب کاربری و ورود به صفحه اصلی به آن اطلاعات دسترسی پیداکرده و به آنها هدایت میشوید.
منوی سفارشیسازی (Customization) برای ایجاد تنظیمات دلخواه:
صفحه اصلی گزارش که بانام داشبورد خوانده میشود دارای ویجت هایی است که تنظیم آن شمارا دررسیدن به گزارشهای استاندارد خود کمک میکند و تمام اطلاعات کلیدی را بهیکباره در اختیارتان قرار میدهد.
اضافه نمودن معیارهای جدید، بخشهای جدید، افزودن گزارشهایی به داشبورد، دانلود داشبوردهای از قبل تعیینشده، تغییر بازه زمانی گزارش، مقایسه دو بازه زمانی مختلف و … تنها بخشی از فعالیتهایی است که میتوانید در این صفحه انجام دهید.
قسمت گزارشگیری گوگل آنالیز (Reporting):
در این بخش کشوهایی را مشاهده میکنید که هر یک شمارا به یک قسمت مهم هدایت میکنند که ما قصد داریم به معرفی هر یک بپردازیم.
- اطلاعات لحظهای (Real_Time) یا فعالیت کاربران در همان لحظه:
این اطلاعات به علت اینکه فعالیتهای کاربران را در همان لحظه نشان میدهد برای مدیران جذاب است. اطلاع از این موضوع که اکنون چه تعداد کاربر در حال بازدید از وبسایت بوده، چه صفحاتی را مرور میکنند، با چه دستگاهی به سایت مراجعه نمودهاند و … بسیار جالبتوجه است. - کاربران (Audience):
همانطور که از نامش نیز مشهود است به بررسی عملکرد کاربران پرداخته و خود دارای زیرمجموعههای زیادی است که به بررسی اجمالی آنها میپردازیم. - اطلاعات کلی Overview:
در اختیار قرار دادن اطلاعات کلی کاربران در قالب نمودار مانند تعداد دفعات بازدید از وبسایت، تعداد صفحات مشاهدهشده توسط کاربران، نرخ پرش، میانگین طول مدت بازدید، میانگین صفحات مشاهدهشده و… را شامل میشود. - اطلاعات سن و جنسیت کاربران (Demographics):
در این بخش به مدد دسترسی گوگل بهحساب کاربری افراد و همچنین بهره بردن از کوکیهای خود، میتوانید اطلاعات جامعی در مورد سن و جنسیت افرادی که به وبسایت شما مراجعه نمودهاند دست پیدا نمایید.
- بررسی علایق کاربران (Interests):
کسب اطلاعات در مورد علایق کاربرانتان به شما کمک میکند استراتژیهای وبسایت خود را بر اساس آن برنامهریزی نمایید. - بخش مکان و زبان کاربران (Geo):
به دست آوردن اطلاعات از موقعیت جغرافیایی و زبان مخاطبانتان نیز خالی از لطف نیست. - بررسی رفتار کاربران جدید و قدیمی (Behavior):
این بخش که خود شامل چهار قسمت میباشد اطلاعاتی در مورد رفتار کاربرانتان در اختیار شما قرار میدهد. مقایسه رفتار کاربران قدیمی با جدید، سنجش احتمال بازگشت کاربران قدیمی، اندازهگیری میزان ماندگاری مخاطبان در وبسایت، مقایسه تمام کانالها از زوایای مختلف، همگی از مواردی هستند که میتوانید بهراحتی به آنها دسترسی پیدا نمایید. - فناوری (Technology):
آمار مرورگر، سیستمعامل و شرکت ارائهدهنده اینترنت کاربر، اطلاعاتی هستند که در آینده شاید در بسیاری موارد به کارتان بیایند. - موبایل (Mobile):
مقایسه و شمارش تعداد کاربرانی که با دستگاههای مختلف چون تبلت، موبایل، لپتاپ به وبسایت شما واردشدهاند در این بخش امکانپذیر است. - سنجش میزان رشد متریکها (Benchmarking):
تعیین میزان رشد متریکها در کانالهای مختلف را میتوان در این بخش مشاهده نمود. - مسیر حرکت کاربران (User Flow):
بررسی مسیرهایی که کاربران در وبسایت شما طی نمودهاند در این بخش به سهولت قابلدسترسی است. - نحوه جذب (Acquisition):
بررسی نحوه جذب کاربران و تعیین نوع رفتار آنها در هر ترافیک و میزان تبدیل مشتریان به خریداران در این مقوله میگنجد. ازاینرو دارای منوهای متفاوتی به این شرح است. - اطلاعات و آمار کلی (Overview):
مشخص نمودن نوع اطلاعات، آمار کانالها، منابع و رسانهها، نوع جذب ترافیک، میزان تعامل کاربران، درصد تبدیل کاربران به مشتریان و اطلاعاتی مشابه این موارد بهصورت آماری و جدول در این بخش به نمایش درمیآید. - کسب اطلاعات دقیقتر (All Traffic):
نمایش دقیقتر اطلاعات کانالها در قالب یک نمودار درختی - سنجش میزان ترافیک جذب از طریق گوگل ادز (google-ads):
بررسی ترافیک جذبشده در هر کمپین که شامل تعداد کلیک، میزان هزینه و ترافیک جذبشده از طریق تبلیغات خود گوگل است. - اتصال کنسول جستجو به آنالیز (Search Console):
کسب اطلاعات در مورد ترافیک جستجوی خود توسط کاربران - بررسی ترافیک شبکههای اجتماعی (Social):
تعیین آمار دقیق از میزان کسانی که از طریق شبکه اجتماعیتان به وبسایت واردشدهاند. - رفتار (Behavior):
اگر با این قسمت از گوگل آنالیتیکس نیز آشنایی پیدا نمایید، خواهید فهمید که این گزینه نیز با انواع بخشهای خود میتواند تا حد زیادی راه گشا بوده و خدمات ارزندهای ارائه دهد. - اطلاعات کلی درباره رفتار کاربران (Overview):
بررسی رفتار کلی کاربران که شامل چه نوع تعاملی، جستجوی چه عباراتی، مشاهده چه تعداد صفحه، میانگین ماندن آنها در میان صفحات و … هستند، در این صفحه به شما نشان داده میشود. - مسیر رفتار کاربران (Behavior Flow):
مشخص نمودن ابتدای مسیر توسط شما و سپس جستجو مسیر رفتار کاربران در ادامه راه، توسط گوگل در این بخش برای شما به نمایش درمیآید. - میزان بازدید محتوای سایت (Site Content):
این قسمت دارای صفحات مختلفی است که در هر صفحه میتوانید به بررسی میزان بازدید از هر صفحه و مطلب سایت، درصد داخل و خارج شدن، میزان درآمدزایی، سنجش رفتار در زیر دامنههای وبسایت، صفحات فرود یا ورود و … بپردازید. - بهبود سرعت سایت (Site Speed):
میانگین زمان بارگذاری صفحه به ثانیه، زمان ریدایرکت شدن، زمان پاسخ سرور و … بر اساس نوع مرورگر، کشور و صفحه در این بخش برای شما قابلرؤیت است. - سیستم جستجوی داخلی سایت (Site Search):
کسب اطلاعات دقیق در مورد جستجوهای انجامشده در سایت در این بخش مشاهده میشود.
رویدادها یا تعاملهای قابلاندازهگیری (Events): اندازهگیری تعاملات موردنظر و ثبت آن توسط گوگل آنالیتیکس قابلبررسی است. - تبدیلها (Conversions)
تبدیلشدن بازدیدکننده به کاربر ثابت یا مشتری طی اهدافی مشخص امکانپذیر است. در این قسمت نیز با چهار بخش متمایز روبرو خواهید بود که به توضیح مختصری از آنها میپردازیم. - آمارگیری اهداف از پیش تعیینشده (Goals):
نمایش آمار مربوط به اهداف تعیینشده که شامل بازدید کاربر از یک صفحه مشخص، ثبتنام کاربر، عضویت و … است تا بتوان به مدد آن متوجه شد که چه کاربرانی اهداف شمارا دنبال نمودهاند. - میزان درآمد از فروش آنلاین (E-Commerce):
مشخص نمودن میزان درآمد، درصد نرخ تبدیل کاربر به مشتری، تعداد معاملات و در یککلام سودی که نصیبتان شده به مدد نمودار موجود در این بخش امکانپذیر است. - بررسی جستجوهای قبلی تبدیل کاربر و مسیرهای چندکاناله ورود وی (Multi-Channel Funnels):
یافتن راه ورود کاربر و تعداد تکرار آن و اینکه آیا این کانال توانسته آن را به کاربر ثابت و مشتری تبدیل نماید در این بخش اعتبار سنجی شده و فاصله آن تا هدف مشخص میشود. - اختصاص چنددرصدی هر کانال به تبدیلها (Attribution):
در اینجا ملاک، کانالهای ورودی کاربران است که شما برحسب انتخاب خود درصدی را برای هریک در نظر گرفته و به آن اعتبار میدهید مثلاً اولین کانال وردی را مسئول تبدیل کاربر به مشتری دانسته یا آخرین آن را یا هر دو و این را ملاک اعتبار سنجی خود قرار میدهید.