خواسته و ناخواسته زندگی امروز با سرعتبالا گرهخورده و تمایل به کسب امتیازات در کوتاهترین زمان ممکن به یک نیاز تبدیلشده است. ازاینجهت کسبوکارها را واداشته تا با این رویکرد خود را تطبیق نمایند. در عرصه وبسایتها آن نمونهای که توانسته باشد تا حد امکان خود را با این موضوع هماهنگ کند موفقیت را از آن خود میکند.
به همین دلیل تست سرعت سایت بهعنوان بهترین راهکار در اختیار قرار دادن کالاها در اسرع وقت، مقابل دیدگان مخاطبان به یک موضوع مهم تبدیلشده است و بهینهسازی آن در دنیای رقابت امروز بهشدت احساس میشود.
ابزارهای کارآمد درزمینۀ تست سرعت سایت
راههای اصولی که بتوان به شکلی واقعی سرعت سایت را سنجید بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله از برند ایده به ابزارهای ارتقا سرعت سایت می پردازیم.
1. Page Speed Insights
گوگل با معرفی این ابزار سعی دارد تا بهصورت رایگان امکان سنجش سرعت سایتها را بر اساس استانداردها و شاخصهای خود در اختیار مدیران آنها قرار دهد. Page Speed Insights یا PSI بر اساس شاخصها با درصد مشخصشده محاسبه میشود تا سرعت سایت شما را تعیین نماید. البته سرعت در گوشیهای همراه و لپتاپها مسلماً دارای نوسان است، به همین دلیل با دو میزان متفاوت به نمایش گذاشته میشوند. هرچه بتوانید عدد بزرگتری را برای وبسایت خود کسب نمایید به معنی آن است که کاربران میتوانند سرعت بالاتری را در وبسایت شما تجربه نمایند.
2. جی تی متریکس (Gtmetrix)
در این ابزار سه روش مختلف اندازهگیری سرعت سایت مورد استفاده قرار میگیرد که به شرح آنها میپردازیم.
• Page Speed Score:
بهصورت درصد بوده و عملکرد آن تقریباً شبیه PSI است، البته یک رتبهبندی بر اساس حروف لاتین نیز در کنار آن مشاهده خواهید کرد.
• YSLOW Score:
23 شاخص عملکردی بهمنظور سنجش سرعت و عملکرد وبسایتها با تأثیر متنوع بر روی نمره نهایی، از نتایج این ابزار است.
• Fully Loaded Time:
مدتزمان بارگذاری کامل وبسایت و رسیدن به مرحله Fully Load بهگونهای که دیگر نیازی به برقراری ارتباط اینترنتی برای ادامه بارگذاری وجود نداشته باشد با این ابزار قدرتمند، اندازهگیری میشود.
3. Web page test:
بررسی کامل زمان بارگذاری و عوامل تأثیرگذار در سرعت سایت و تحلیل دلایل کندی سایت، تهیه گزارش جامع و تخصصی به مدد این ابزار رایگان امکانپذیر است. مدیران وبسایتها میتوانند در کنار خدمات این ابزار به مشکلات سایت خود که باعث بارگذاری زمانبر آن چون تصاویر پرحجم، منابع غیرضروری و … میشود، پی ببرند.
4. سرچ کنسول:
امروزه میتوان از سرچ کنسول علاوه بر خدمت قابلتوجه آنکه به سنجش عملکرد و حضور وبسایتها میپردازد، در تست مداوم اندازهگیری و گزارش سرعت وبسایتها نیز که در سه سطح ضعیف، نیازمند بهینهسازی و خوب عرضه میشود، بهره برد.
ابزار موفق و نام آشنا در تست سرعت سایت:
در ابتدا بهتر است به این نکته مهم دقت نمایید که همه کاربران حاضر در وب با یک سیستم و سرعت اینترنت بالا به این عرصه وارد نمیشوند. ازاینرو برای کسب آمارهایی دقیق باید در این موارد دقت کافی نمایید. همچنین تست تمام صفحات وبسایت برای رسیدن به نتیجه قابلقبول نیز از ضروریات کار است.
در ابتدای کار به سراغ سرچ کنسول رفته و نتایج آن را بررسی نمایید و تمام تلاش خود را بهمنظور بهینهسازی وبسایت خود با نتایج این ابزار نمایید، اما در مراحل بعدی نیز میتوانید به سراغ تست توسط سرور رفته و از گزارشهای جی تی متریکس کمک بگیرید. در مرحله آخر نیز استفاده از رایانه و اتصال اینترنت خودتان و بهره بردن از ابزار Google Lighthouse که به همین منظور طراحیشده نیز راهکار خوبی است.
تعریفی واضح و ملموس از سرعت سایت (Site Speed):
سنجش لحظه ورود کاربر به سایت تا زمان رسیدن به هدفش را سرعت سایت مینامند. در این میان ممکن است صفحات زیادی توسط کاربر بازشده و درنهایت صفحه خرید در برابر دیدگانش نقش ببندد. تمام این مراحل تعیین میکند سرعت یک وبسایت قابلقبول بوده یا نه؟
دلایل اهمیت سرعت سایت:
اغلب بهمنظور ارتقا سطح تجربه کاربران و سئو، بهسرعت سایت توجه ویژه میشود.
-
سرعت سایت و تأثیر مستقیم آن در سئو
سرعت بارگذاری وبسایتها بهعنوان یک ملاک مهم در سنجش کیفیت آنها از سوی گوگل مطرح است و همیشه طراحان وبسایتها را به آن توجه میدهند. از طرفی رباتهای گوگل در بررسی صفحات وبسایتها کوتاهترین زمان ممکن را در نظر گرفته و در دفعات بعدی به ادامه لود آن میپردازند. صرف زمان زیاد یک نمره منفی و به معنای تأخیر در نمایش و نتایج جستجوهای گوگل است.
-
یک تجربه کاربری لذتبخش یک سرعت سایت ایده آل
تأخیر در بارگذاری یک سایت بهترین دلیل برای کاهش بازدیدکننده و درنتیجه نزول درآمد مدیران آن میباشد. کاهش فروش و زمان ماندن بازدیدکنندگان در صفحه وبسایتها و افزایش نرخ پرش از نتایجی است که عاید وبسایتها با بارگذاری کند میشود.
در اینجا دو مقوله نرخ تبدیل و نرخ پرش به میان میآید که در توضیح هر یک میتوان گفت، تبدیل کاربران به عضوی که شما از آنها انتظار دارید مثلاً خریدار، مشترک خبرنامه و … را نرخ تبدیل میگویند. در مقابل میزان از دست رفتن کاربران و عدم وفاداری آنها به وبسایت را نرخ پرش مینامند.
نحوه استفاده از Page Speed Insights:
برای دریافت تست وارد نرمافزار PSI شده و آدرس صفحه موردنظر خود را وارد نمایید و سپس دکمه ANALYZE را کلیک کنید. گزارش دادهشده شامل دو بخش مجزا برای موبایل و دسکتاپ است و سه بخش زیر را در ادامه آن مشاهده میکنید.
- جمعآوری اطلاعات واقعی (field Data)
این گزارش بهصورت خودکار اطلاعات واقعی جمعآوریشده درباره تجربه کاربران از صفحه انتخابشدۀ شمارا که از سطح گوگل جمعآوریشده برایتان ارسال میکند. - اطلاعات آزمایشگاهی در سایه آنالیز سایت (Lab Data)
اطلاعات این قسمت آزمایشگاهی و لحظهای بوده و مبتنی بر یک بارگذاری شبیهسازیشده است به همین دلیل ممکن است در هرلحظه اعداد بازمان دیگر تفاوت داشته باشد. - میانگین اطلاعات کل وبسایت (Origin Summary)
میانگینی از اطلاعات جمعآوریشده از کاربران واقعی در کل صفحات وبسایت شما در این گزارش به نمایش درمیآید که دارای نمودارهایی به این شرح است.
- FCP یا First Content ful Paint: از زمان کلیک بر روی آدرس سایت تا نمایش اولین اطلاعات از سایت را FCP مینامند.
- FID یا First Input Delay: اولین تعامل کاربر در سایت که منجر به واکنش مرورگر شود، FID گفته میشود.
این دو نمودار بارنگهای قرمز مربوط به کاربرانی که با کندی بارگذاری روبرو بودهاند، نارنجی سرعت متوسط و سبز سرعت مناسب به نمایش درمیآید.
در ادامه صفحه با گزینههای دیگری نیز روبرو شده که به توضیح هر یک میپردازیم. - Speed Index یا سرعت ایندکس شدن صفحه: میانگین زمان قابلفهم شدن یک محتوای متنی، تصویری و… را سرعت ایندکس مینامند.
- TTI یا Time to Interactive: قابل تعامل بودن سایت یا TTI را میتوان بهمحض نمایش محتوای مفید، قابلرؤیت بودن بخشهای بیشتر صفحه، جوابگویی صفحه در کمتر از 50 ثانیه تعیین نمود.
- Total Blocking Time: به معنی فاصله زمانی بین رؤیت محتواها و برداشتن محدودیت تعامل و اعمال نیاز کاربر است. هرچه این فاصله کمتر باشد انتظار کاربر برای پاسخ به کلیکهای وی کوتاهتر میشود.
- Largest Content ful Paint: اندازهگیری مدتزمان نمایش بزرگترین محتوای صفحه بهمحض بارگذاری سایت را با این شاخص نشان میدهند.
- Cumulative Layout Shift: به حداقل رساندن تغییرات در صفحه بعد از بارگذاری کامل، یکی از ملاکهای سرعت خوب وبسایت بوده که میزان آن توسط این بخش به نمایش درمیآید.
- Opportunities: در این بخش جذاب میتوانید برحسب پیشنهادهای گوگل سرعت سایت خود را ارتقا دهید و در قسمت ثانیه تأثیر اعمال این تمهیدات را بر سرعت سایت مشاهده کنید.
- Diagnostics: عیبهای سایت خود را در این قسمت بهخوبی میتوانید بیابید و البته از راهحلهای ارائهشده گوگل نیز کمال بهره را ببرید.
- Passed audits: البته مسلماً هر وبسایتی نقاط قوتی نیز دارد که اطلاع از آن برای تقویت و رشد دادنشان بسیار مؤثر است که میتوانید آنها را در این بخش بیابید.
گوگل ترکیبی از اطلاعاتی که توسط آنالیزهای خود به دست آورده را باتجربه کاربری مخاطبان وبسایتها بهصورت یک گزارش برای تعیین سرعت سایتها در نظر میگیرد.
بیان روشهایی مؤثر برای ارتقا سرعت سایت:
بدون در نظر گرفتن کدهای طراحی سایت نیز میتوان سرعت سایت را تا حد قابلتوجهی ارتقا بخشید. انتخاب عکسهای مناسب و در ابعاد کوچک با حجم کمتر در تمامی قسمتهای سایت باعث میشود، ازیکطرف فضای سایت خود را بیشازحد اشغال نکنید و از طرف دیگر کاربر را با هدر رفت اینترنت روبرو ننماییم.
همچنین کاهش تبلیغات و انتخاب نمونههایی کارآمد در تعداد محدود علاوه بر ارتقا سطح کیفی صفحات برای کاربران و رفع ایجاد مزاحمت برای آنها، سرعت سایت را نیز باکیفیت خوبی روبرو میکند. استفاده از قالبهایی که برای سرعت و سئو بهینهسازی شدهاند نیز یک ترفند اثرگذار برای افزایش سرعت سایتها است که باید موردتوجه قرار گیرد.
7 راه پیشرفته برای بهینهسازی سرعت سایت:
حتی کسانی که آشنایی چندانی با طراحی سایت ندارند نیز میتوانند این مراحل را برای وبسایت خود به اجرا درآورند.
- فشردهساز Gzip: به مدد این ابزار میتوان درخواستهای کاربران را که برای سرور فرستاده میشود، در قالبی فشرده و با حجمی برابر با 70% کاهش، ارسال نمود و در این صورت پاسخ سرور را سریعتر دریافت کرد.
- کدهای برنامهنویسی تمیز: همه طراحان میدانند که حذف قسمتهای اضافی و علامتهای غیرضروری تا چه حد در افزایش سرعت یک سایت تأثیرگذار است پس در اعمال آن باید دقت کافی نمایند.
- کاهش ریدایرکت ها: ریدایرکت ها درواقع همان انتقالهای کاربر از یک صفحه به صفحه دیگر است که اگر با کندی روبرو باشد، سرعت بارگذاری تا حد قابلتوجهی کاهش مییابد.
- بهره بردن از شبکه توزیع محتوا: افزایش سرعت انتقال اطلاعات توسط نزدیک کردن فاصله جغرافیایی به مدد این شبکه توزیع امکانپذیر است. برای دسترسی به این مهم میتوانید از شرکتهای ارائهدهنده این خدمات اشتراک تهیه نمایید.
- حذف جاوا اسکریپتهای مزاحم: حذف جاوا اسکریپتها به علت عدم رندر یا تحویل گرفتن محتوا توسط مرورگر ضروری است، زیرا مرورگر در حین تحویل صفحه بهمحض برخورد با کدها جاوا فرآیند را متوقف و به آنها رسیدگی میکند. این وقفهها اگر تکرار شوند در سرعت بارگذاری تأثیر منفی خواهند گذاشت.
- به کار بردن Google AMP برای افزایش کیفیت سایتها با نسخههای موبایل: بارگذاری سریع سایتها در نسخه موبایل با این ابزار امکانپذیر بوده و یک فناوری است که کمک میکند سایتهای نسخه موبایل در سریعترین حالت که میتوان انتظار داشت، بارگذاری شوند.
- کش (Cache) نمودن بخشهای پایدار سایت: با روش کش کردن میتوان به سیستم کاربر فهماند که این فایلها تغییر نکرده پس بهمنظور پرهیز از دانلود و پردازش دوباره، آنها را نگهداشته تا سرعت بارگذاری افزایش یابد. برای رسیدن به این منظور میتوان از ابزارهای متنوعی بهره برد.