وفور انواع وبسایتهای مختلف و کلاهبرداریهای پیدرپی که توسط آنها صورت میگیرد اعتماد نمودن به این بازارهای آنلاین را سخت نموده و کاربران این وبسایتها را با نگرانی فراوانی روبرو کرده است.
وجود وبسایتهای معتبر که سالها خدمات شایانی را ارائه دادهاند بستر خوبی را برای اعتمادسازی فراهم نمودهاند، اما شما بهعنوان مدیر یک وبسایت چگونه میخواهید در این فهرست قرارگرفته و اعتماد بالای مشتریان خود را کسب نمایید؟
دریافت نماد اعتماد الکترونیک یا لوگوی اینماد امروزه بهترین راهکار برای جذب اعتماد مشتریان است. همه فعالان در عرصه اینترنت که به فروش کالا و خدمات روی آوردهاند تمایل دارند گرفتن اینماد را بهصورت کامل آموزشدیده تا بتوانند آن را در سایت خود به اجرا درآورند. برخلاف تصور عموم دریافت لوگوی نماد الکترونیکی کار سخت و پیچیدهای نیست و تمامی افراد باکمی آموزش میتوانند بهراحتی به آن دست یابند.
ما در این مطلب میکوشیم تا تمامی مراحل دریافت این لوگو را بهصورت کامل توضیح داده تا حین آشنایی با اینماد بتوانید، از مزایای آن مطلع شده و به اقدامات لازم برای اخذ آن پی ببرید.
تعریف واضحی از نماد اعتماد الکترونیکی
شاید عبارت تأیید صلاحیت را برای افراد زیاد شنیده باشید. درواقع اینماد نیز به همین معنا عمل میکند. به همین دلیل میتوان گفت، اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی یک نشان برای اثبات صلاحیت فروشگاههای اینترنتی بوده و این سایتها را قادر میسازد تا به مدد آن در بین مشتریانشان اعتبار کسب کرده و بدین طریق آنها را مجاب به خریدی بدون مشکل و بیدغدغه نمایند. بهتر است بدانید که این نماد فقط توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای علاقهمندان واجد شرایط صادر میشود.
انواع نماد اعتماد الکترونیکی ازنظر اعتبار
همانطور که گفتیم اینماد نوعی نشانه است که به کمک آن میتوان ارزشمندی سایت و میزان اعتبار آن را موردسنجش قرارداد. در اینماد برای راهنمایی بیشتر خریداران، ستارههایی بهمنظور نشان دادن سطح کیفیت عملکرد وبسایت طراحیشده است. هرچه تعداد این ستارهها بیشتر باشد نشان بر بالاتر بودن اعتبار سایت است. ازاینرو انواع نماد الکترونیکی به سه دسته زیر تقسیم میشود:
• نماد موقت:
برخی سایتها که در ابتدا به علت عدم وجود تمامی معیارهای لازم قادر به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نیستند، نماد موقت را اخذ کرده تا در فرصت مقتضی شرایط کافی را برای سایت خود کسب نمایند.
• نماد دائم یک ستاره:
فروشگاههایی که بتوانند تمامی معیارهای لازم را داشته و آنها را به تأیید برسانند، بعد از دریافت نماد موقت، موفق به اخذ نماد دائم یک ستاره شده و میتوانند ازاینپس با آن به فعالیت بپردازند.
• نماد دائم دوستاره:
بعد از طی دو مرحله قبل حال دیگر با راهاندازی SSL قادر هستید به فهرست وبسایتهای دارای نماد دائم دوستاره بپیوندید و آن را برای سایت خود دریافت نمایید.
ضرورت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی برای وبسایتها چیست؟
اگرچه اولین هدف از کسب نماد اعتماد الکترونیکی جلب مشتریان بیشتر است، اما مهمتر از آن اثبات قانونی بودن وبسایت شما بعد از کسب این مدال افتخار است که باعث شده، وبسایتها در عرصه اینترنت به اخذ آن تا این حد توجه نشان دهند.
توجه به این مطلب نیز مهم است که دادوستد در عرصه اینترنت بدون داشتن درگاه بانکی امکانپذیر نیست و برندهای مطرح هرگز از چنین خدماتی چشم نمیپوشند. از طرفی سیستم تحویل در محل که توسط اداره پست به سایتها ارائه میگردد هر دو از خدماتی هستند که بدون دریافت اینماد (E-Namad) نمیتوانید آنها را برای سایت خود راهاندازی کنید.
مسیر نهچندان سخت درراه کسب نماد اعتماد الکترونیکی
با توجه بهتمامی فعالیتهای اداری که در ایران با دردسرهای زیادی همراه است در مقابل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی در مقایسه اصالتی که به وبسایت شما میبخشد، آنقدرها مشکل نبوده و شما با مطالعه این مطلب تا انتها میتوانید آن را کسب کنید.
میزان زمان موردنیاز
زمان دریافت کاملاً بستگی به خود شما دارد، درصورتیکه همکاری لازم را با کارشناسان مربوطه داشته و اطلاعات موردنیاز که شامل آدرس، شماره تماس و … است را بهطور کامل ارائه داده و در صورت بروز مشکل و نقص آن را بهسرعت برطرف نمایید میتوانید، انتظار داشته باشید که در مدتزمان 10 روز استعلام صلاحیت شده و سپس نشان الکترونیکی شما صادر شود.
هزینههای پیشرو
هزینههای دریافتی که امروزه از مشترکان گرفته میشود شامل 35 هزار تومان برای دریافت بسته پستی حاوی تعهدنامه و همچنین هزینههای مربوط به دفتر اسناد رسمی و کپی برابر اصل شده مدارک ، پرداخت 175 هزار تومان جهت دریافت نماد بهصورت دوسالانه و هزینه 17 هزارتومانی برای ارسال محموله پستی است که باید پرداخت شود.
دریافتی راحت و بدون حضور فیزیکی
تمهیدات جدیدی که برای این منظور در نظر گرفتهشده نیاز به حضور فیزیکی را حذف کرده و افراد قادر هستند با تأیید شماره محل کار یا منزل و… بهراحتی و بدون مراجعه حضوری، تمامی مراحل را از دور و بدون مراجعه به دفاتر اسناد رسمی به انجام برسانند.
شرایط لازم بهمنظور دریافت لوگوی نماد اعتماد
شرایط اخذ لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی به این شرح میباشد:
1. وجود یک نوع کالا یا خدمات در عرصه وبسایتها
سایتهای اطلاعرسانی بههیچوجه نیازی به دریافت نماد نداشته و بدون آن نیز میتوانند به فعالیت قانونی خود ادامه دهند. در این میان فقط وبسایتهایی که به ارائه خدمات یا کالا در قالب فروش آنلاین میپردازند ملزم به دریافت نماد هستند.
در این حالت باید نسبت به دامنه یا زیر دامنه سایت خود اینماد را درخواست نمایند.
2. معرفی کامل محصولات یا خدمات
سایتی دارای شرایط دریافت اینماد است که در کنار عرضه محصولاتش به معرفی قیمت، تعرفه کالاها، مشخصات محصول، ارائه اطلاعات در قالب پیشفاکتور و … بپردازد در غیر این صورت دارای معیارهای قابلقبول برای اخذ اینماد نیست.
3. ثبت دامنه به نام خود شخص
افراد حقیقی که اقدام به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی میکنند باید امتیاز دامنه سایت را به نام خود ثبت کرده و درصورتیکه بهعنوان یک شخص حقوقی قصد فعالیت رادارند باید امتیاز دامنه به نام شرکت یا یکی از اعضای هیئتمدیره باشد.
در صورت تمایل میتوانید اطلاعات صاحب تمام دامنهها و خصوصاً دامنه خود را در سایت Whois بیابید.
4. بررسی سابقه افراد
در این مرحله سابقه افراد ازنظر عدم سوءپیشینه توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا موردبررسی قرارگرفته و در صورت تأیید صلاحیت بدون نیاز حضوری، نتیجه استعلام با ایمیل برایتان ارسال خواهد شد. اگر جواب این استعلام به دلیل وجود سوءسابقه در پرونده فرد متقاضی، منفی باشد، در اینجا کار کمی دارای مراحل متعددتر شده و نیاز به حضور فیزیکی فرد در دادگاه بهمنظور برائت نمودن خود احساس میشود.
درخواست فرجامخواهی برای رسیدگی مجدد پرونده به همراه ارائه مدارکی که نشاندهنده رفع مشکل سوءسابقه است توسط ایمیل به amaken@enamad.ir صورت میگیرد. با انجام این عمل درخواست بررسی مجدد صلاحیت فردی صورت گرفته و فرد قادر خواهد بود یکبار دیگر برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی تلاش خود را انجام دهد. البته این رد صلاحت در موارد نادر رخداده و اغلب افراد قادر خواهند بود آن را به سهولت دریافت نمایند.
5. داشتن سن قانونی
داشتن سن قانونی یعنی 18 سال تمام یکی از شرایط دیگر برای اخذ اینماد است و افراد کمتر از این سن ناچارند برای دریافت آن به دادگاه جهت دریافت حکم رشد مراجعه کنند. البته آقایان درگذشته ناچار بودند تا اخذ مدرک پایان خدمت نیز صبر کنند که در شرایط کنونی چنین قانونی حذفشده است و در صورت عدم این کارت نیز اینماد صادر میشود.
مدارک ضروری بهمنظور دریافت اینماد
مدارک که در حین درخواست اینماد باید حتماً آنها را تهیه نمایید:
متقاضیان حقیقی:
در اینجا متقاضیان حقیقی با در دسترس داشتن تصویر مجوز فعالیت درصورتیکه آن موجود است به همراه تعهدنامه شخصیت حقیقی و عکس از مدارک هویتی و درنهایت اجارهنامه یا سند ملکی که برای کسبوکار خود برگزیده است میتواند اقدام به دریافت اینماد کند.
متقاضیان حقوقی (تجاری/ غیرتجاری)
در این بخش متقاضیان حقوقی به مدارکی بیشتر و رسمیتر نیازمند هستند. تصویر آگهی روزنامه رسمی، تصویر اصل اساسنامه، آگهی آخرین تغییرات آدرس و همچنین آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئتمدیره در صورت وجود الزامی است و درنهایت آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت، تعهدنامه شخصیت حقوقی و تصویر پروانه یا مجوز فعالیت نیز برای صدور نماد اعتماد حتمی است.
لزوم تعهدنامه در دریافت نماد اعتماد الکترونیکی
هر فرد متقاضی اینماد با تأیید تعهدنامه قبول میکند که به قوانین جاری کشور درزمینۀ تعهدات فروشگاههای اینترنتی پایبند است، به همین دلیل تأیید آن الزامی میباشد. برای رسیدن به این منظور بعد از مطالعه کامل صفحه تعهدنامه باید با زدن تیک قبول آنها را تأیید نمایید.
مراحل کار در سایت رسمی اینماد:
اولین مرحلهای که پیشرو دارید ورود به سایت enamad.ir و انتخاب گزینه کسبوکارها است. در این زمان یک زیر منو که شامل بخش ثبتنام و ورود به پنل کاربری میباشد، باز میشود. در صفحه جدید بازشده ایجاد حساب کاربری در آن نمایان بوده و شما میتوانید این گزینه را انتخاب نمایید.
در کادر بازشده لازم است تا نوع شخصیت، آدرس ایمیل و یک شناسه کاربری و رمز امن را در کادرهای مربوطه درج نمایید. درصورتیکه تمام فیلدها را بهصورت تمام و کمال پرکنید، کد تأیید به ایمیل شما ارسالشده که با کلیک بر روی آن به عضویت سایت درمیآیید. حال دیگر میتوانید بهراحتی با انتخاب گزینه ورود، به سایت داخل شده و به داشبورد سایت دسترسی پیدا نمایید.
داشبورد اولین گزینه پیشرو
کار با داشبورد سایت اینماد دارای پیچیدگی خاصی نیست و تمامی کاربران بهراحتی میتوانند با آن کارکرده و هیچ مشکلی را با آن احساس نکنند. در این مرحله فقط کافی است بر روی گزینه تکمیل اطلاعات و سپس تکمیل فرم اطلاعات کلیک کرده تا وارد صفحه اطلاعات شخصی شده و با واردکردن دقیق آنها این فرم را کامل نمایید. ثبت اطلاعات در این مرحله بسیار مهم بوده و باید دقیقاً با مشخصات فرد تقاضادهنده اینماد همخوانی داشته باشد. در مرحله بعد نیز باید به سراغ گزینه بارگذاری مدارک رفته تا ادامه کار بهصورت کامل انجام پذیرد.
از تمامی مدارک خواستهشده یک عکس باکیفیت گرفته و ارسال نمایید تا روند دریافت اینماد شما به حالت تعویق درنیاید. دقت در تهیه تصاویر باکیفیت در این مرحله از موارد مهم و غیرقابلاجتناب است. درصورتیکه کار شما در این قسمت تمام شد حال باید به انتخاب گزینه احراز هویت و پر نمودن فیلدهای آن اقدام نمایید.
در اینجا باید شماره موبایل و ثابت خود را پس از وارد نمودن تأیید کنید و منتظر بمانید تا در پایین صفحهنمایش داده شود. دقت داشته باشید این روند برای هر دو شماره انجامشده و تفاوتی بین آنها وجود ندارد.
در پنل کاربری بار دیگر باید به سراغ منوی سمت راست رفته و گزینه افزودن دامنه را برای ادامه کار کلیک نمایید. در این صفحه نیز اطلاعات مختلفی را از شما خواسته که با پر نمودن آنها یکقدم دیگر به دریافت نماد نزدیکتر میشوید. ارائه شماره تماس کسبوکار و انتخاب فیلدهای غیر صنفی در بخش نوع فعالیت و همچنین در پایین صفحه تعیین محل کار در نقشه و انتخاب گزینه سامانه شهروند از فیلد سامانه اعتبار سنجی و دیگر اطلاعات خواستهشده الزامی و باعث میشود درروند دریافت اینماد تسریع حاصل شود.
دیگر میتوانید امیدوار باشید که به مراحل پایانی کار نزدیک میشوید. انتخاب دکمه دریافت کد رهگیری آدرس پستی و ورود به سایت اداره پست و پرداخت هزینه 17 هزار تمانی و ارسال محموله و سپس دریافت آن در محلی که آدرس آن را قبلاً ثبت نمودهاید، از اقدامات شما است که باید آن را به انجام برسانید.
بسته دریافتی شامل دستوراتی بهمنظور احراز هویت و محل است. شما باید از همینجا دوباره به سایت بازگشته و نام کاربری به همراه رمزی که در سایت به شما معرفیشده را در خاطر سپرده و سپس کاملاً با همین مشخصات یک اکانت درون سایت خود بسازید. اینیک راه ورود کارشناسان اینماد به داخل سایت شما و بررسی روند خریدوفروش در آن است.
مرحله بعد تأییدیه فنی
گزینه دیگری که در منوی کسبوکار باید به سراغش بروید تأییدیه فنی است که در آن به اثبات مدیریت سایتی که درخواست اینماد را دادهاید میپردازید. در اینجا گزینههای زیادی برای این اثبات پیشروی شما خواهد بود که برحسب تمایل میتوانید یکی از موارد را انتخاب کرده و به احراز هویت خود بهعنوان مدیر سایت بپردازید. دریافت یک کد فعالسازی که به ایمیل سایت (info@example) ارسال میشود، یا قرار دادن تگ متا در بخش head سایت و… همگی از راهکارهایی هستند که شمارا دررسیدن به هدفتان یاری میرسانند.
درنهایت نیز گزینه فرم نظرسنجی بهمنظور برطرف نمودن مشکلات احتمالی مجموعه مرکز توسعه تجارت به شما نمایش دادهشده که پر کردن آن اگرچه ضروری نیست اما دررسیدن این مجموعه به اهدافش آنها را یاری میرساند.
اخذ تأییدیه کارشناس:
بعد از طی مراحل قبلی حال باید از منوی کسبوکار زیر منوی وضعیت چکلیست کسبوکار را انتخاب نمایید. در صفحه بازشده میتوانید با مشاهده فهرست کامل نکاتی که لازم است آنها را در سایت به اجرا درآورید آگاهی پیداکرده و اگر گمان میکنید، تمامی آنها بدون کوچکترین کموکاست به اجرا درآمدهاند، گزینه ارسال جهت بررسی توسط کارشناس را کلیک نمایید تا مراحل صدور اینماد به اجرا درآید.
حال دیگر باید منتظر ارسال نظر کارشناس بمانید. معمولاً بعد از طی مدت کوتاه دوتا سهروزه نظر مربوطه صادر و در نوار بالایی داشبورد برای رؤیت شما به نمایش درمیآید. با مشاهده تأیید کارشناس به سراغ قسمت مطالعه تعهدنامه در گزینه مدیریت کسبوکار رفته تا تمامی مراحل را بهصورت دقیق اجرا نموده باشید.
همانطور که گفتیم مطالعه تعهدنامه و سپس تأیید آن الزامی است و نباید بههیچوجه فراموش شود. بعد از پرداخت مبلغ موردنظر دریافت اینماد، میتوانید مطمئن باشید که اینماد شما برای تحویل آماده است.
ستارههای طلایی نشانهایی کوچک اما مهم:
حال دیگر میتوانید به فکر دریافت ستارههای اینماد خود باشید زیرا مسلماً نماد اعتماد الکترونیکی شما در همان ابتدا فاقد هر نوع ستاره است. وارد گزینه مدیریت کسبوکار شده و با فعال نمودن نماد یک ستاره سطح اعتبار وبسایت خود را ارتقا دهید. در مرحله بعد نیز اگر اقدام به دریافت SSL نیز بنمایید میتوانید دوستاره طلایی را به اینماد خود بی افزایید و بدین طریق فعالیت خود را در این زمینه به اتمام برسانید.
SSL یا امنیتی قابللمس:
SSL به علت اینکه امنیت را به مدد کد سازی های خود برای وبسایتها فراهم میکند یکی از ملاکهای دریافت ای نماد دوستاره محسوب میشود. فعالیت و تبادل اطلاعات در سایه اتصالات SSL این امکان را برای کاربران و مدیران سایتها فراهم میکند تا بهدوراز دستبرد و استراق سمع به مبادله پرداخته و از اطلاعات محرمانه خود محافظت نمایند. ازاینرو تمامی کاربران آنلاین با پیوستن به این پروتکل میتوانند از یک استاندارد وب برای کد نمودن اطلاعات بین کاربر و سایتها بهرهمند شوند. ازاینرو SSL ارزش و اعتبار بالایی را برای سایتها فراهم میکند.
رعایت چند نکته مهم بعد از اخذ نماد بهمنظور پیشگیری از ابطال آن:
حال که دیگر موفق به کسب نماد اعتماد الکترونیکی شدید ملزم به رعایت قوانینی هستید تا بتوانید آن را برای خود حفظ کرده و با لغو آن روبرو نشوید. تعهدنامهای را که تأیید نمودهاید هیچگاه در طول فعالیت خود فراموش نکرده و بهتمامی بندهای آن پایبند بمانید.
هرگونه اقدام در مورد کسبوکار و تغییرات احتمالی را در اسرع وقت اطلاعرسانی نمایید. پاسخ کامل به اخطارهای و پیامهای صادرشده از سوی دستگاههای نظارتی، فراهم نمودن شرایط لازم برای دسترسی بازرسان بهمنظور انجام فعالیتهای نظارتیشان، پرهیز از تعطیلی یا عدم فعالیت به مدت سه ماه متوالی همگی از مواردی هستند اگر بیدقتی و بیتوجهی در مورد آنها صورت گیرد نشان اعتماد آن فروشگاه اینترنتی باطل و دریافت دوباره آن منوط به پرداخت هزینه خواهد بود.
میزان اعتبار و شرایط تمدید این نماد کوچک اما پراستفاده:
بعد از دریافت اینماد میتوانید تا دو سال از آن استفاده کرده و در پایان اعتبار، نیز با تمدید مدارک خود دوباره به فعالسازی آن اقدام نمایید. در اینجا آنچه خود را بهخوبی نشان میدهد صداقت شما در حین کار بوده تا تخلفی ثبت نگردد و تمدید اعتبار با مشکلی روبرو نشود. هرگونه اختلاف با خریداران و یا تخلف در قوانین اینماد باعث لغو تمدید مجدد شده و شمارا تا مدت یک سال از داشتن آن محروم میکند و بعد از گذشت مدت محرومیت نیز ناچارید هزینهای را مجدداً پرداخت نمایید.
مدارک موردنیاز بهمنظور ابطال اینماد؟
با تمام فعالیتهایی که برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی انجام دادهاید، در بسیاری موارد نیاز دارید که آن را بهطورکلی لغو کنید. در این صورت با فکس مدارکی چون درخواست ابطال با ذکر علت، نام صاحبامتیاز نماد اعتماد الکترونیکی و امضا، آدرس دامنه و شناسه کاربری به همراه کپی صفحه اول شناسنامه یا کارت ملی را در سربرگ فروشگاه یا یک برگ عادی نوشته و به شماره 88968072 فکس نمایید. بدین طریق میتوانید به لغو اینماد بپردازید، فقط توجه داشته باشید که در این صورت علاوه بر حذف اینماد درگاه پرداخت آنلاین خود را نیز از دست خواهید داد.
شرایط تغییر دامنه بعد از دریافت ای نماد
در انتخاب دامنه از همان ابتدا دقت نمایید زیرا تغییر دامنه بعد از ثبت اینماد امکانپذیر نبوده و فقط میتوانید، یک کسبوکار جدید به این پنل کاربری اضافه نموده و با آن نیز فعالیت کنید.
چگونگی تغییر شخصیت شرکتی به شخصی و بالعکس
اگر زمانی تمایل داشتید که کسبوکار خود را تغییر داده و آن را از شخصی به شرکتی یا برعکس تغییر هویت دهید، فقط کافی است از طریق پنل کاربری به منوی پشتیبانی و بخش ارسال تیکت رفته و با ارسال تیکت درخواست تغییر شخصیت خود را به ثبت برسانید.
کلام آخر:
اعتمادسازی یک مقوله بلندمدت بوده و اینکه تمایل داشته باشید در کوتاهترین زمان ممکن آن را به دست آورید در مواردی ممکن است شمارا به بیراهه بکشاند. نماد اعتماد در کنار فعالیت صادقانه و ارائه محصولاتی باکیفیت در کنار هم میتواند مشتریان وفادار و طولانیمدت را برای شما فراهم نمایند که دراینارتباط دوسویه هر دو طرف سود میبرند.