تصور کنید یک وب سایت دارید و هیچ چیزی در مورد سئو نمی دانید! اما در مورد Yoast SEO شنیده اید و دوستانتان به شما گفته اند که این یک ابزار عالی برای بهینه سازی بدون دردسر سایت و صفحات آن برای موتورهای جستجو Google ، Bing و Yandex است. بنابراین تصمیم می گیرید تا افزونه yoast seo را در وردپرس خود نصب کرده و از دستورالعمل های آن استفاده کنید.
حالا قدم بعدی چیه؟ مطمئنا یواست سئو نمی تواند وب سایت شما را ظرف یک هفته به نتیجه اول گوگل ببرد، ولی می توانید به کمک این افزونه سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید، تا شانس خود را برای قرار گرفتن در رتبه های بهتر افزایش دهید.
در مقاله آموزش مقدماتی یواست سئو از برند ایده مرحله به مرحله جلو می رویم تا کاملا با یواست سئو آشنا شوید.
این مقاله را از دست ندهید: با تمام جزئیات سئو و بهینه سازی آشنا شوید.
آموزش مقدماتی یواست سئو
قبل از شروع، بهتر است بگویم افزونه یواست سئو تنظیمات بسیاری دارد که در یک مقاله نمی گنجد. ما در این مقاله به مسائل مهمی که قبل از شروع به استفاده از این افزونه نیاز دارید و کاملا اطلاعات عمومی و لازم هستند می پردازیم.
پیکربندی Yoast SEO: پیکربندی آسان
بهتر است آموزش خود را از پیکربندی تنظیمات یواست شروع کنیم. می توانید این قسمت را در وردپرس قسمت سئو > عمومی > پیشخوان پیدا کنید.
این قسمت مراحل مختلفی دارد که به شما کمک می کند افزونه یواست را متناسب با نیازهای سایت خود پیکربندی کنید. حتی از این قسمت بعدها هم می توانید استفاده کنید و نسبت به هدفتان تنظیمات را تغییر دهید. در این قسمت سوالات متداولی وجود دارد که با پاسخ دادن به آن ها تنظیمات مختص خود را خواهید داشت.
تنظیمات دیگر
افزونه یواست سئو تنظیمات دیگری دارد که می توانید کاملا پیشرفته آن را تغییر دهید. ولی پیکربندی آسان به گونه ای تنظیم شده است که از قبل تنظیمات کلی را به درستی برای وب سایت شما پیکربندی می کند و چند مورد اختصاصی را بر عهده خودتان قرار می دهد.
استفاده از متا باکس یواست سئو
شاید بتوان به جرات گفت مهمترین بخش افزونه Yoast Seo متاباکس است که در بخش ویرایش تمام صفحات، برگهها، رسانهها، دستهبندیها، برچسبها و هر قسمتی که برای سایت شما صفحه جدیدی ایجاد میکند وجود دارد.
مکان قرارگیری این بخش پایین صفحه ویرایش هر صفحه با نام ”Yoast Seo” است.
به طور کلی این بخش به سه قسمت کلی تقسیم میشود:
- سئو: این بخش مربوط به تنظیمات و ظاهر جستجو شما در موتورهای جستجو است. در این قسمت کلمه کلیدی کانونی، ظاهر جستجو در موبایل و دسکتاپ، عنوان و توضیحات متا را میتوانید مدیریت کنید.
- خوانایی: این بخش به شما اطلاعات مفیدی درباره خوانایی محتوا در اختیارتان میگذارد، البته گاهی این فاکتورهای خوانایی با توجه به زبان فارسی قابل اجرا نیست و نباید روی مواردی حساسیت بیش از حد داشته باشید.
- اجتماعی: در این بخش تنظیمات اضافهای برای شبکههای اجتماعی توئیتر و فیسبوک دارید که میتوانید از آنها استفاده کنید.
تجزیه و تحلیل خوانایی
اولین قدم برای بهینه سازی نوشته یا برگه، اطمینان از خوانایی خوب محتوا برای مخاطبان است. از آنجا که سئو یکی از قسمت هایی است که در آن محتوا واقعاً پادشاه است، یواست سئو قسمت مجزایی را برای خوانایی در نظر گرفته است.
این به این دلیل است که هرکسی مهارت نوشتن محتوای قابل خواندن و جذاب را ندارند. یعنی میتوانید بعد از نوشتن محتوای خود از این قسمت برای رفع اشکالات متن خود استفاده کنید.
دوست داری بدونی چجوری محتوای حرفه ای تولید کنی؟
مقاله “با تولید محتوای حرفه ای درآمد خود را بالا ببرید” رو از دست نده
حالا ببینیم تب خوانایی چه چیزهایی را تجزیه و تحلیل می کند:
همانطور که مشاهده می کنید، این افزونه از جنبه های مختلف متن شما را تجزیه و تحلیل می کند (در سایت های خارجی به موارد بیشتری هم پرداخته می شود):
- توزیع تیتر در متن: عناوین به شما کمک می کند تا موضوعات را دسته بندی کنید، این کار فهمیدن متن را آسان تر می کند، به این معنی که افراد می توانند صفحات شما را سریعتر اسکن کنند.
- طول پاراگراف: درک پاراگراف های طولانی در یک مقاله آنلاین دشوارتر است زیرا خوانندگان خود را در همه کلمات گم می کنند. ولی فهمیدن متن هایی که پاراگراف بندی شده اند بسیار راحت تر است.
- طول جمله: شاید اگر کتاب بنویسید این کاملا برعکس باشد ولی در وبلاگ نویسی برای راحت خوانده شدن و فهمیدن متن بهتر است از جملات کوتاه استفاده شود. یواست سئو 20 کلمه در هر جمله را کاملا مناسب می داند و آن را امتیاز مثبت می داند.
پیش نمایش اسنیپت
علاوه بر بررسی های متاباکس، به پیش نمایش اسنیپت می رسیم. این قسمت قابل ویرایش است. این قسمت را در تب سئو و پایین باکس کلمه کلیدی کانونی می توانید پیدا کنید. پیش نمایش اسنیپت به شما نشان می دهد که چگونه پلاگین Yoast صفحه شما را در گوگل و سایر موتورهای جستجو نمایش می دهد.
در این قسمت می توانید یک توضیح متا بنویسید. سعی کنید طوری بنویسید که با خواندن آن مخاطب کاملا متوجه شود که مقاله شما در مورد چه چیزی است. این باکس یکی از مهم ترین قسمت هایی است که می توانید با استفاده از آن مخاطب را جذب کنید تا ترقیب شود وارد سایت شده و مقاله شما را مطالعه کند.
آنالیز سئو
مرحله بعدی بهینه سازی محتوای شما برای عبارت کلیدی متمرکز شما برای رتبه بندی در موتورهای جستجو است. می توانید عبارت کلیدی خود را در بالای تب “SEO” وارد کنید.
توجه کنید که: وارد کردن یک عبارت کلیدی در اینجا تضمین نمی کند که برای آن عبارت کلیدی در رتبه بهتری قرار بگیرید. کاری که یواست سئو در این قسمت انجام می دهد این است که میزان مطلوبیت محتوای شما برای رتبه بندی برای آن عبارت کلیدی خاص را ارزیابی می کند.
تجزیه و تحلیل SEO در حال حاضر شامل بررسی های زیر است:
در تصویر، می توانید ببینید که چگونه جنبه های مختلف متن شما را تجزیه و تحلیل می کنند:
- عبارت واژه در زیرعنوان: عنوان های فرعی بخش برجسته مقاله شما هستند. همیشه عبارت کلیدی تمرکز خود را به چند عنوان از عناوین فرعی خود اضافه کنید.
- توزیع کلید واژه در متن: شما باید عبارت کلیدی خود را به اندازه کافی در متن ذکر کنید، ولی با رعایت تعادل! پس در این قسمت بررسی می شود که کلمه کلیدی بطور مساوی در متن توزیع شود.
- ویژگی های تصویر alt: برای ساخت تجربه کاربری خوب، باید تصاویری را به متن خود اضافه کنید. از کلمه کلیدی تمرکز در متن alt استفاده کنید تا گوگل بتواند آن تصویر را با کلمه کلیدی مرتبط کند.
- طول عنوان SEO: اگر عنوان صفحه کوتاه باشد به شما کمک می کند تا وقتی مخاطب در گوگل سایت شما را دید ترقیب شود و آن عنوان را بخواند.
- لینک های خروجی: یکی از موارد دیگری که یواست به استفاده از آن امتیاز می دهد، لینک دادن به سایت های دیگر است. اگر در مقالات خود نیاز به سایت دیگری داشتید تا موضوعی را کامل تر توضیح داده باشد و یا منبع محتوای شما است می توانید به آن سایت لینک دهید.
- لینک های داخلی: در مقالاتی که محتوای آن ها طولانی و گسترده است می توانید به مقاله های دیگر موجود در سایت خود لینک دهید تا مخاطبانتان بتوانند راحت تر و سریع تر محتوای کاملی را مطالعه کنند.
- عبارت کلیدی در پاراگراف اول: برای اینکه گوگل و مخاطب شما سریعتر متوجه شود که مقاله شما در مورد چه چیزی است باید در پاراگراف اول خود کلمه کلیدی کانونی را استفاده کنید و در مورد آن صحبت کنید.
- طول عبارت کلیدی: اگر از کلمه کلیدی خیلی کوتاه استفاده کنید، به احتمال زیاد روی این کلمه کلیدی با سایت های دیگر رقابت سختی خواهید داشت. در کنار آن اگر کلمات کلیدی طولانی تر باشد در بهینه سازی مقاله خود دچار مشکل خواهید شد. بنابراین، ما حداکثر چهار کلمه کلیدی مرتبط را برای عبارت اصلی متمرکز شما توصیه می کنیم. (چگونه کلمات کلیدی پربازدید انتخاب کنیم؟)
- تراکم عبارت کلیدی: در نسخه رایگان Yoast SEO، اگر تراکم عبارت کلید واژه شما بین 0.5 تا 3٪ باشد، یک امتیاز سبز دریافت خواهید کرد. این بدان معناست که بدون بهینه سازی بیش از حد، از عبارت کلیدی خود به اندازه کافی استفاده کرده اید. (چگالی کلمه کلیدی برای بهبود رتبه گوگل در 2020)
- عبارت کلیدی در توضیحات متا: توضیحات متایی اضافه کنید که شامل کلمه کلیدی تمرکز باشد. افرادی که این عبارت را در گوگل جستجو می کنند ممکن است این مورد را در نتایج جستجو مشاهده کنند، بنابراین شانس کلیک کردن روی آن را افزایش دهید.
- طول توصیحات متا: توصیه می کنیم توضیحات متا خود را بین 120 حرف تا 156 حرف بنویسید.
- عبارت کلیدی قبلاً استفاده شده: شما باید یک صفحه را برای یک کلمه کلیدی خاص (نه یک وب سایت کامل) بهینه کنید. بنابراین صفحاتی ایجاد نکنید که با یکدیگر رقابت کنند! Yoast SEO در صورت نوشتن بیش از یک پست در مورد همان کلمه کلیدی به شما هشدار می دهد. یک راه حل ساده استفاده از یک متن یا کلمه کلیدی بلند است.
- طول متن: اگر می خواهید صفحه شما برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه بندی شود، باید حداقل 300 کلمه در مورد موضوع بنویسید. در غیر این صورت، موتورهای جستجو برای درک موضوع شما مشکل خواهند داشت و حتی ممکن است صفحه شما را به عنوان محتوای ضعیف در نظر بگیرند.
- عبارت کلیدی در عنوان: اگر کلمه کلیدی تمرکز خود را در ابتدای عنوان صفحه خود اضافه کنید، بیشترین ارزش را خواهد داشت. همچنین، هنگامی که پست شما به اشتراک گذاشته شود، بلافاصله برجسته خواهد شد.
- عبارت کلیدی نامک: کلمه کلیدی تمرکز خود را در URL خود تکرار کنید. این موضوع (حتی خارج از متن) روشن می کند که صفحه شما درباره چیست و گوگل نیز دوست دارد که کلمه کلیدی را در آنجا ببیند.
سطح بعدی: محتوای شاخص
اگر صفحه شما صفحه اصلی یک موضوع خاص یا کلمه کلیدی در یک گروه از صفحاتی است که قصد نوشتن آن را دارید، می توانید آن را به عنوان محتوای شاخص علامت گذاری کنید. آن را می توانید با عنوان محتوای مهم یا شاخص در متاباکس Yoast SEO پیدا کنید و تیک بزنید.
کمی پیشرفته تر: داشبورد Yoast
کارهای بسیار بیشتری وجود دارد که می توانید با Yoast SEO انجام دهید. می توانید به بسیاری از تنظیمات افزونه در داشبورد Yoast دسترسی پیدا کرده و آنها را تغییر دهید. معمولاً نیازی به تغییر چیزی نیست. به خصوص اگر شما یک کاربر مبتدی هستید، عاقلانه است که به تنظیماتی که در پیکربندی آسان تنظیم کرده اید پایبند باشید. اما بیایید نگاهی سریع به اطراف بیندازیم تا به شما ایده ای درباره گزینه های پیشرفته ارائه دهیم:)
ظاهر جستجو
اگر به بخش سئو > ظاهر جستجو بروید، می توانید نحوه نمایش سایت خود را در موتورهای جستجو تنظیم کنید. به عنوان مثال “جدا کننده عنوان” را در نظر بگیرید. در پیکربندی آسان، می توانید خط تیره، ستاره یا چیز دیگری را انتخاب کنید. اما، اگر بعداً نظر خود را تغییر دهید، همیشه می توانید آن را در اینجا تغییر دهید.
از جمله موارد دیگری که می توانید در «جستجوی ظاهر»، تنظیم کنید، نحوه چینش محتوا در قسمت عنوان سئو است. به برگه «انواع محتوا» بروید، در آنجا الگوی پیش فرضی را که برای عنوان پست های شما استفاده می شود را پیدا خواهید کرد. اگر دوست داشتید می توانید آن قسمت را تغییر دهید.
در آخر
این مقاله یک راهنمای جامع برای مبتدیان در Yoast SEO است. با نصب صحیح Yoast SEO، وب سایت شما برای گوگل آماده است. اکنون می توانید با تجزیه و تحلیل خوانایی و آنالیز سئو، محتوای خود را اضافه و بهینه سازی کنید!
نظر شما در مورد افزونه یواست سئو چیست؟ برای بهینه کردن وب سایت خود از کدام افزونه استفاده می کنید؟ اگر نکات دیگری در نظر دارید که بهتر است در مقاله آموزش مقدماتی یواست سئو باشد در قسمت نظرات با ما و مخاطبان دیگر در میان بگذارید.
برای اطلاع از خدمات سئو و بهینه سازی آژانس خلاقیت برند ایده کلیک کنید