الگوریتم های گوگل برای سئو

با الگوریتم های گوگل برای سئو آشنا شویم

تقریباً هر روز، گوگل تغییراتی را در الگوریتم رتبه بندی خود ایجاد می کند. برخی از این تغییرات کوچک هستند. ولی بعضی از آن ها به طور جدی موتورهای جستجو را تکان می دهند. این الگوریتم ها به ما کمک می کنند تا بطور قانونی و صحیح سایت خود را بالا ببریم و سایت ها متخلف را شناسایی و جریمه می کنند تا با روش های غیر قانونی رتبه خود را بالا نبرند.

موتورهای جستجو از این الگوریتم ها برای بررسی محتوای سایت، وضعیت لینک سازی و در نهایت رتبه بندی سایت استفاده می کنند. در این مقاله از برندایده به بررسی و معرفی هر یک الگوریتم های گوگل برای سئو می پردازیم.

الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم های گوگل برای بهینه سازی و سئو در گوگل مورد استفاده قرار می گیرد. فرآیندی که موتور های گوگل بر اساس آن تجزیه و تحلیل وب سایت ها را انجام می دهند. الگوریتم های گوگل شامل معادلات گوناگون و تابع های متفاوت است که برای کاربر نمایش داده شود.

خزنده موتور های جستجو همه اطلاعات و داده ها را گرد آوری کرده و در ایندکس گوگل ذخیره و نگهداری می کنند. در حقیقت اگوریتم ها به شکل ریاضی می باشند که محتویات و اطلاعات توسط آنها طبقه بندی می شود تا زمانی که به این داده ها کاربر احتیاج داشته باشد.

چرا این الگوریتم ها ایجاد شدند؟

در سالهای قبل وقتی در موتورهای جستجو موضوعی را جستجو می کردیم شاید با مطالب غیر مرتبط زیادی رو به رو می شدیم و این از نظر کاربران موضوع قابل تحملی نبود. تا اینکه کبری تصمیم گرفت… عه ببخشید گوگل تصمیم گرفت 🙄الگوریتم هایی را طراحی کند که از این هرج و مرج جلوگیری کند. گوگل متوجه شده بود که رفتار مانند یک ربات نمی تواند به تمام نیازهای یک کاربر پاسخگو باشد. برای همین شعار گوگل برای همه طراحان سایت و تولیدکنندگان محتوا این شد که برای کاربران تولید کنید نه برای موتورهای جستجو!

الگوریتم های گوگل برای سئو

گوگل اکثر الگوریتم های خود را با نام حیوانات معرفی کرده است. هریک از این الگوریتم ها قوانینی شبیه به عادات و رفتارهای این حیوانات دارند. بطور کلی گوگل با الگوریتم های خود باغ وحشی برای خود ساخته است که اگر طبق خواسته آن ها رفتار کنیم بسیار دوست داشتنی هستند در غیر این صورت بسیار عصبانی می شوند و ممکن است اتفاقات خوبی برای سایتمان نیافتد😥

بریم تا با این حیوانات دوست داشتنی آشنا بشیم:

1. الگوریتم پاندا (Panda Algorithm)

تاریخ راه اندازی: 24 فوریه 2011
خط قرمزها: محتوای تکراری، کپی یا استفاده از محتوای دیگران، محتوای اسپم و ضعیف، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

چگونه کار می کند: پاندا یک امتیاز به اصطلاح “امتیاز محتوای با کیفیت” به سایت ها می دهد. از این امتیاز به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده می شود. اوایل الگوریتم پاندا، فقط یک فاکتور در الگوریتم هسته گوگل بود. اما در ژانویه سال 2016 به صورت یک الگوریتم مجزا و تاثیرگذار معرفی شد. پاندای گوگل وظیفه دارد با محتوای ضعیف بجنگد و سایت هایی که محتوای بی‌کیفیت تولید می‌کنند را جریمه کند.

چگونه از جریمه پاندا در امان باشیم:

  • محتوای تکراری و کپی شده از سایت های دیگر استفاده نکنید.
  • از کلمات کلیدی به طور طبیعی استفاده کنید.
  • اگر سایت فروشگاهی دارید تا جایی که می توانید تصاویر را خودتان تولید کنید.
  • با کاربران تعامل داشته باشید. استفاده از نظر مشتری ها باعث می شود محتوای منحصر به فرد داشته باشید.
  • محتوای جدید و مفید تولید کنید.

الگوریتم پاندا (Panda Algorithm)

 

2. الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm)

تاریخ راه اندازی: 24 آوریل 2012
خط قرمزها: مبارزه با لینک‌سازی های نامرتبط یا اسپم و انکرتکست های غیر طبیعی

چگونه کار می کند: سایت های زیادی بعد از اینکه فهمیدند گوگل به لینک سازی اهمیت زیادی می دهد، شروع به لینک سازی تقلبی کردند. الگوریتم پنگوئن، با سایت هایی که با تکنیک های کلاه سیاه و خرید بک لینک، لینک سازی می کنند مقابله می کند. برخلاف الگوریتم پاندا، پنگوئن لینک های اسپم را بلافاصله شناسایی کرده و جریمه می کند. الگوریتم پنگوئن لینک سازی طبیعی و عادی را دوست دارد.

چگونه از جریمه پنگوئن در امان باشیم:

  • لینک های بیش از اندازه و اسپم نسازید.
  • از سایت های غیر مرتبط لینک نگیرید.
  • از سایت هایی که اعتبار کمی دارند لینک نگیرید.
  • با یک انکر تکست خاص چند لینک متفاوت نگیرید.
  • از تکنیک های کلاه سیاه به هیچ وجه استفاده نکنید.

الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm)

 

3. الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm)

تاریخ راه اندازی: 22 آگوست 2013
خط قرمزها: چگالی زیاد یا کم کلمات کلیدی، تولید محتوای بی کیفیت و ضعیف

چگونه کار می کند: هدف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار، درک مفهوم و معنای عبارت جستجو شده است. شاید یکی از دلایلی که اسم این الگوریتم مرغ مگس خوار است این است که، نیاز به سرعت و دقت بسیار بالایی دارد. مرغ مگس خوار به گوگل کمک می کند تا وقتی کاربری موضوعی را جستجو می کند، نتایج دقیق تر ارائه دهد. هدف گوگل این است که هر چقدر هم کاربر موضوع مورد نظر خود را دقیق جستجو نکند، بتواند نتایج نزدیک تری را نمایش دهد.

چگونه از نظر الگوریتم مرغ مگس خوار بهینه باشیم:

  • در مورد کلمه کلیدی به خوبی تحقیق کنید ولی مبنای محتوای خود را کلمه کلیدی قرار ندهید.
  • سعی کنید محتوای خود را دقیق تر و راحت تر به کاربر ارائه دهید.
  • کاربر با مطالعه مطالب شما سریع به پاسخ خود برسد.
  • از مترادف های کلمات کلیدی خود استفاده کنید.
  • از اسکیما استفاده کنید.
  • نرخ پرش را کاهش و زمان حضور کاربر در سایت را افزایش دهید.

الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm)

 

4. الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm)

تاریخ راه اندازی: 24 جولای 2014
خط قرمزها: سئو ضعیف یا سئو غیر فعال

چگونه کار می کند: گوگل با استفاده از این الگوریتم google map و google search را بهم مرتبط کرده است. با استفاده از الگوریتم کبوتر، گوگل شرایطی را برای کاربران محلی مهیا کرده است تا بتوانند مکان دقیق جایی را که می خواهند به راحتی پیدا کنند. این کبوتر می تواند کسب و کارهایی که به سئو محلی وابسته اند را به مخاطب خود وصل کند. البته هر کسب و کاری با استفاده از الگوریتم کبوتر می تواند سایت خود را در نتایج جستجو بالا ببرد یعنی بر روی سئو سایت شما تاثیر بسیاری دارد.

چگونه  از نظر الگوریتم کبوتر بهینه باشیم؟

  • سایت خود را در نقشه گوگل ثبت کنید.
  • نام، آدرس و تلفن خود را در تمامی صفحات سایت درج کنید.
  • سایت خود را در وب سایت‌ های دایرکتوری (Directory Websites) محلی ثبت کنید.
  • به کامنت ها کاربران در google map پاسخ دهید.
  • از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید.

الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm)

 

5. الگوریتم موبایل فرندلی (Mobile First Index)

تاریخ راه اندازی: 21 آوریل 2015
خط قرمزها: عدم وجود نسخه موبایل سایت ها، ریسپانسیو نبودن سایت برای موبایل

چگونه کار می کند: رضایت کاربر اولین و مهم‌ترین هدف گوگل است. طبق آخرین گزارش‌ها در سال 2016، بیش از 55 درصد جستجو‌ها در اینترنت، از طریق موبایل انجام می‌شود. به همین دلیل گوگل این الگوریتم را به وجود آورد تا سایت‌ها به نحوی رفتار خود را تغییر دهند و بتوانند همسو با رفتار کاربر حرکت کنند. گوگل با استفاده از الگوریتم موبایل تضمین کرد که سایت هایی که صفحات سازگار با موبایل یا تبلت را طراحی و بهینه کنند در صدر نتایج جستجو گوگل قرار خواهند گرفت. گوگل اسم این الگوریتم را MobileGeddon گذاشت.

چگونه  از نظر الگوریتم موبایل فرندلی بهینه باشیم؟
  • محتوا، ساختار صفحات و کدهای موبایل و دسکتاپ یکسان باشد.
  • به سایدبار و فوتر در موبایل دقت کنید.
  • به جای یک نسخه مجزا برای موبایل، طراحی ریسپانسیو داشته باشید.

الگوریتم موبایل فرندلی (Mobile First Index)

 

6. الگوریتم رنک برین (Rank Brain Algorithm)

تاریخ راه اندازی: 26 اکتبر 2015
خط قرمزها: عدم وجود محتوای مرتبط با کلمه کلیدی، محتوای بی کیفیت، UX ضعیف

چگونه کار می کند: رنک برین (Rank Brain) شبیه به مرغ مگس خوار است. مفاهیم پشت جستجو را بررسی می کند تا بتواند رفتار کاربر را درک کند. رنک برین هر روز خودش را با توجه به رفتار کاربران تغییر می‌دهد. این الگوریتم به کمک هوش مصنوعی (Artificial intelligence) و یادگیری ماشین (Machine Learning) به پردازش نتایج جستجو کمک می‌کند. خلاصه اینکه الگوریتم رنک‌برین به جای توجه به خود کلمه، مفهوم آن را شناسایی کرده و صفحاتی به کاربران پیشنهاد می کند که بهترین پاسخ برای این مفهوم باشند.

چگونه از نظر رنک برین سایت مناسبی باشیم؟

  • برای کاربرانتان به زبان ساده و قابل‌فهم محتوای ارزشمند تولید کنید.
  • رفتار آن‌ها را هنگام ورود به سایت و یا حضور در صفحه آنالیز کنید.
  • محتوایی جامع و با تنوع کلیدواژه منتشر کنید.
  • از عنوان های جذاب در محتوای خود استفاده کنید.
  • با برندسازی قوی نرخ کلیک را افزایش دهید.
  • افزایش مدت زمان ماندگاری در سایت و کاهش بانس‌ریت
  • استفاده از محتواهای ویدیویی
  • لینک دادن به صفحاتی با محتوای مرتبط

الگوریتم رنک برین (Rank Brain Algorithm)

 

7. الگوریتم تازگی محتوا (Freshness Algorithm)

تاریخ راه اندازی: نوامبر 2011
خط قرمزها: محتوای قدیمی و به روز نشده

چگونه کار می کند: هدف اصلی این الگوریتم تاکید بیشتر بر تازگی محتوا است، چراکه کاربران اینترنتی همیشه به آخرین و جدیدترین اطلاعات روی خوش نشان می‌دهند. در برخی حوزه‌ها مانند اخبار و سیاست، اهمیت این موضوع حتی بیشتر می‌شود و افرادی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند باید به‌روز نگه داشتن محتوای خود را بیش از هرچیز دیگر مد نظر داشته باشند.

چطور سایت خود را برای الگوریتم تازگی محتوا سئو و بهینه کنیم؟

  • محتواهای خود را بروزرسانی کنید.
  • در انتشار محتوای جدید سرعت عمل داشته باشید.
  • در شبکه های اجتماعی محتوای خود را منتشر کنید.
  • بک لینک معتبر بسازید.
  • محتوای همیشه سبز منتشر کنید.

الگوریتم تازگی محتوا (Freshness Algorithm)

 

8. الگوریتم برت (BERT Algorithm)

تاریخ راه اندازی: 21 اکتبر 2019
خط قرمزها: به روز نبودن و بی کیفیتی محتوا

چگونه کار می کند: برت کمک می‌کند تا سیستم جستجو بتواند بهتر از قبل زبان انسان را درک کند. برت یک الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی است که به ربات های گوگل کمک میکند تا ساختار معنایی کلمات موجود در یک عبارت جستجو شده را به شکل دقیق تری درک کند.

چگونه سایت خود را برت بهینه کنیم؟
هدف گول از الگوریتم برت این است که زبان آدمیزاد را بفهمد پس لازم نیست شما چیزی به الگوریتم برت توضیح دهید و سایت خود را برای آن بهینه کنید. فقط محتوای با کیفیت و برای انسان تولید کنید. همین!

الگوریتم برت (BERT Algorithm)

 

9. الگوریتم دزدان دریایی (Google Pirate Algorithm)

تاریخ راه اندازی: 14 آگوست 2012
خط قرمزها: جریمه سایت‌هایی که کپی‌رایت را رعایت نمی‌کنند.

چگونه کار می کند: این الگوریتم از کپی و دزدی شدن هر نوع محتوای متنی، تصویر،ویدیو و صوتی چه به صورت دانلودی که رایگان هم نباشد، جلوگیری می کند. جریمه محتوای کپی و رایگان را الگوریتم پاندا انجام می دهد. پس این دو باهم متفاوت هستند.

چه کاری انجام دهیم تا در صورت دزدی از سایت ما الگوریتم دزدان دریایی بتواند شناسایی کند؟

  • بعد از انتشار محتوا، آن را در شبکه‌های اجتماعی (مخصوصا توییتر) به اشتراک بگذارید تا با سرعت بیشتری ایندکس شود.
  • با استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل ربات‌های موتور جستجو را از انتشار محتوا در سایت باخبر کنید تا سریعاً برای ایندکس آن اقدام کنند.
  • در یک روز و زمان خاص محتوا تولید کنید تا خزنده های گوگل شرطی شوند و درهمان روز و ساعت برای ایندکسبرای ایندکس مقالات به شما مراجعه می‌کنند.
  • در تمامی محتواها از لینک‌سازی داخلی استفاده کنید و گاهی هم به صفحه اصلی لینک بدهید.

الگوریتم دزدان دریایی (Google Pirate Algorithm)

 

10. الگوریتم گورخر (zebra algorithm)

تاریخ راه اندازی: 2013
خط قرمزها: فروش محصول بی کیفیت

چگونه کار می کند: الگوریتم گورخر به شدت مدافع حقوق کاربرهایی‌ است که می خواهند یک خرید خوب و با کیفیت اینترنتی را تجربه کنند. این الگوریتم جهت کیفیت سنجی فروشگاه های اینترنتی طراحی و اجرا شده است و جلوی ترویج و گسترش فروشگاه های اینترنتی تقلبی را می گیرند. الگوریتم گورخر یک ماموریت مهم دارد. پاکسازی دنیای وب از فروشگاه‌های بی‌کیفیت و ناامن که ممکن بود تجربه یک خرید امن و جذاب را از کاربر بگیرند.

چگونه سایت خود را از نظر الگوریتم گورخر سئو کنیم؟

  • در فروشگاه اینترنتی‌تان محتوای با کیفیت بنویسید.
  • به ux و ui فروشگاه توجه کنید.
  • از اسکیما استفاده کنید.
  • از ویدیو برای معرفی محصولات استفاده کنید.
  • به نظرات مشتریان پاسخگو باشید.
  • سرعت سایت را افزایش دهید.
  • از درگاه‌های پرداخت معتبر استفاده کنید.
  • طراحی سایت به صورت واکنش گرا یا ریسپانسیو
  • داشتن بارکد برای تمامی کالاها
  • استفاده از کوپن های تخفیف برای تشویق کاربران به خرید این محصولات
  • کم شدن مراحل خرید و راحتی خریدار
  • ایجاد مقایسه با کالاهای موجود در سایتهای دیگر

الگوریتم گورخر (zebra algorithm)

 

11. الگوریتم پیج لایوت (Page Layout Algorithm)

تاریخ راه اندازی: 9 اکتبر 2012
خط قرمزها: متنفر از تبلیغات زیاد، جریمه کردن سایت ها با تبلیغات بیش از اندازه

چگونه کار می کند: استفاده بیش از اندازه از پاپ آپ ها و پاپ باکس ها از نظر کاربران دوست داشتنی نیست و می تواند باعث سریع خارج شدن کاربران از پیج شما شود. به این دلیل که هر کاربری حق دارد تجربه‌ی خوبی از بازدید سایت شما داشته باشد، پس برای این که جریمه‌های الگوریتم پیج لایوت گریبان سایت شما را نگیرد، اعتدال را رعایت کنید. مطمئن باشید ساختن یک تجربه‌ی خوب برای کاربر به نسبت پول‌هایی که بابت تبلیغات بیش از حد دریافت می‌کنید، سرمایه‌ی بیشتر و ارزشمندتری برای وب‌سایت شما ایجاد خواهد کرد.

چگونه از جریمه الگوریتم پیج لایوت در امان باشیم؟

  • در هر صفحه فقط یک یا دو تبلیغ قرار دهید.
  • گزینه بستن تبلیغات در پاپ آپ یا پاپ باکس هایتان قرار دهید.
  • تبلیغات خود را در ساید بار ها قرار دهید و روی محتوا را کامل نپوشانید.
  • تبلیغ خوب است اما به اندازه‌ی کافی و در مکان مناسب!

الگوریتم پیج لایوت (Page Layout Algorithm)

 

12. الگوریتم رقص گوگل (Google Dance Algorithm)

تاریخ راه اندازی: 11 ژانویه 2013
خط قرمزها: بهم خوردن رتبه برخی صفحات سایت

چگونه کار می کند: شاید الگوریتم رقص گوگل را در الگوریتم های گوگل زیاد شنیده باشید. ولی از نظر من نمی توان رقص گوگل یک الگوریتم در نظر گرفت. چون رقص گوگل یک دوره زمانی است که امکان دارد در یک یا چند عبارت کلیدی رشدی ناگهانی و مثبت را تجربه کنید. ولی بعد از چند روز رتبه شما را انتخاب خواهد کرد. هدف این الگوریتم بررسی میزان رضایت کاربر از صفحه شما است.

چگونه از الگوریتم رقص گوگل در امان باشیم؟

  • از کلمات کلیدی به طور طبیعی استفاده کرده و محتوای کپی شده تولید نکنید.
  • از سئو کلاه سیاه استفاده نکنید.
  • بک لینک های غیر واقعی خریداری نکنید.
  • سایت هایی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده اند ممکن از دچار این الگوریتم شوند.

الگوریتم رقص گوگل (Google Dance Algorithm)

در آخر

گوگل الگوریتم های بسیار زیادی دارد که به طور عمومی همه آن ها را معرفی نمی کند. با این حال الگوریتم هایی که نام بردیم از مهمترین الگوریتم های گوگل هستند که با رعایت آن ها رتبه بسیار خوبی خواهید داشت. به عنوان یک طراح وب سایت و متخصص سئو همیشه باید از به روز رسانی های گوگل با خبر باشید و محتوای سایت خود را مطابق آن به روز کنید.

شما کدام الگوریتم های گوگل برای سئو را می شناسید که در این مقاله نام برده نشد؟ خوشحال می شویم اطلاعات خود را با ما در میان بگذارید.

مثل همیشه منتظر نظرات، پیشنهادها و انتقادات شما هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn