نحوه نوشتن توضیحات متا

چگونه توضیحات متا مناسب برای سئو بنویسیم؟

نحوه نوشتن توضیحات متا اهمیت زیادی در جذب مخاطب دارد. در توضیحات متا یک پارگراف متن است که کارهای مناسبی در جهت بهبود سئو سایت شما می تواند انجام دهد. تعداد کاراکترهای توضیحات متا یا همان meta description حدودا باید 155 کلمه باشد.

توضیحات متا در تگ HTML می باشد. موتورهای جستجو توضیحات متا را در صفحات نتایج جستجو خود به نمایش در می آورند؛ علی الخصوص زمانی که عبارت جستجو شده توسط کاربر در متن متا دیسکریپشن وجود داشته باشد. بنابراین بهینه سازی توضیحات متا یکی از فاکتورهای بسیار مهم و ضروری در زمینه سئو داخلی سایت شما است.

همراه برندایده باشید تا یک توضیحات متا بهینه بسازید.

توضیحات متا چیست؟ (meta description)

توضیحات متا یک برچسب HTML است که در کد HTML صفحه به این شکل است;

<.”/meta name=”description” content=”A page’s description, usually one or two sentences>

هدف کلی متا دیسکریپشن این است که; افراد را ترغیب کند تا بر لینک صفحه سایت شما کلیک کنند. به زبانی دیگر، توضیحات متا یکی از عوامل اصلی هستند که نرخ کلیک را ایجاد می کنند و کلیک های کاربران موتورهای جستجو را به سایت شما اختصاص می دهند.

نکته: بر اساس گفته های موتورهای جستجو، توضیحات متا به طور مستقیم به عنوان یک عامل رتبه بندی در نظر گرفته نمی شود و تاثیری در رتبه سایت شما نخواهد داشت. گوگل نیز در الگوریتم رتبه بندی صفحات سایت خود، meta description را به عنوان یک فاکتور رنکینگ نمی شناسد.

اما نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید، این است که شما با استفاده از توضیحات متا در سایت خود، می توانید به شکل غیر مستقیم بر روند سئو سایت خود تاثیر بگذارید. همانطور که گفته شد، توضیحات متا، نرخ کلیک سایت شما را افزایش می دهد. نرخ کلیک یکی از شاخصه های بسیار مهم در زمینه بهینه سازی سایت است که گوگل از آن برای رتبه بندی صفحات سایت های مختلف نهایت استفاده را می کند.

در نتیجه، شما می توانید با به کارگیری نکات و اصول نحوه نوشتن توضیحات متا، نرخ کلیک یا CTR را بهبود داده و به سبب آن، افزایش رتبه سایت خوبی داشته باشید. به هر حال هنگامی که کاربران بیشتری بر لینک سایت شما کلیک کنند، گوگل متوجه می شود که شما محتوایی ارزشمند را در صفحه خود قرار داده اید و به همین دلیل رنک مناسبی برای شما در نظر خواهد گرفت. در نتیجه، بهینه سازی meta description در وردپرس یا هر پلتفرم دیگری، دقیقا به اندازه بهینه سازی عنوان های شما اهمیت دارد.

مقاله مرتبط: با تمام جزئیات سئو و بهینه سازی آشنا شوید.

 

توضیحات متا چیست؟ meta description

نحوه نوشتن توضیحات متا و ویژگی های آن

مقالات زیادی در مورد کیفیت و ویژگی های توضیحات متا در اینترنت وجود دارد که اطلاعات مفیدی به شما در این زمینه ارائه می کنند. ما در این مقاله از برند ایده، بهترین و کاربردی ترین ویژگی های یک توضیحات متا و نحوه نوشتن توضیحات متا را برای شما جمع بندی کرده ایم;

1- تعداد کارکترها باید 155 و در برخی موارد بیشتر باشد.

هیچ وقت نمی شود یک طول متن مشخص برای توضیحات متا در سایت ارائه کرد. کوتاه بودن و یا بلندی این توضیحات  بستگی به مفهومی دارد که شما می خواهید به کاربران مورد نظر انتقال دهید. این متن در عین حالی که بهتر است خلاصه و کوتاه باشد، باید در سریع ترین زمان ممکن مفاهیم را به بهترین شکل انتقال دهد.

با این حال، اگر نتایج جستجو در گوگل را بررسی کنید، نمونه هایی را خواهید دید که تعداد کاراکترهای آن ها بین 120 تا 156 است.

2- سبک نوشتاری باید جذاب و محرک باشد.

توضیحات متا هم به اندازه عنوان شما باید جذاب باشد تا کاربران را جذب کند که کلیک کنند و وارد سایت شما شوند. اگر می خواهید از جملات دعوتی در این قسمت استفاده کنید و یک قالب مشخص داشته باشید، اشتباه بزرگی در نحوه نوشتن توضیحات متا خواهید کرد. معمولا چون از این نوع متن ها نمی توان تشخیص داد که در داخل سایت در مورد چه چیزی صحبت می شود، ترغیب کننده نیست و منجر به کلیک نمی شود. در ضمن این جملات بسیار تکراری و کسل کننده برای کاربران هستند.

3- دعوت به اقدامی کنید. (call to action)

Call to action عبارتی است که معادل فارسی دقیق نمی توان برای آن در نظر گرفت. این عبارت یعنی که شما در ذهن کاربر یک احساس نیاز ایجاد کرده و در به صورت بسیار تخصصی، او را ترغیب کنید تا کاری که شما می خواهید را انجام دهد. این مورد جزو نکات مهم نحوه نوشتن توضیحات متا بوده و انجام آن می تواند به سایت های فروشگاهی کمک بسیار زیادی بکند.

4- از عبارت کلیدی کانونی خود در توضیحات متا استفاده کنید.

اگر کلمه کلیدی جستجو شده با بخشی از متن در توضیحات متا مطابقت داشته باشد، گوگل تمایل بیشتری به استفاده از آن توضیحات متا و برجسته کردن آن در نتایج جستجو نشان می دهد. این موضوع به شما کمک می کند تا در روند لینک سازی سایت خود نیز بهبود پیدا کنید و حتی در برخی موارد تعداد لینک های دریافتی بیشتر از تعداد بازدیدها می شود.

عبارت کلیدی در توضیحات متا

5- مشخصات اصلی را نمایش دهد.

فرض کنید که شما در صفحه سایت خود، قصد فروش یک محصول را دارید. در نتیجه وجود یک سری مفاهیم و مشخصات محصول مورد نظر در توضیحات متا، می تواند اطلاعات بسیار خوبی در اختیار کاربر قرار بدهد. کاربری که این اطلاعات را مدنظر داشته باشد، سریعا بر لینک سایت شما کلیک خواهد کرد.

6- با محتوای شما مطابقت داشته باشد.

این مسئله ی بسیار مهمی در نحوه نوشتن توضیحات متا است و به شکل قابل توجهی رتبه و در نهایت سئو سایت شما را می تواند تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما توضیحات متا سایت خود را طوری بنویسید که کاربران را فریب دهد تنها برای اینکه وارد سایت شما شوند و در عین حال هیچ محتوای مرتبطی با توضیحات متا خود نداشته باشید، گوگل این تکنیک سئو کلاه سیاه شناسایی می کند.

بعد از اینکه گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری متوجه فعالیت های فریب دهنده شما در این زمینه شود، مطمئنا هیچ رتبه مناسبی برای صفحات سایت شما در نظر نخواهد گرفت و سایت شما دچار جریمه های بسیار سنگین خواهد شد.

7- توضیحات متا منحصر به فرد بنویسید.

اگر به نکات نحوه نوشتن توضیحات متا در سایت دقتی نداشته باشید و برای چندین صفحه خود توضیحات متا مشابه تولید کنید، شما در واقع اهمیتی به تجربه کاربری سایت خود نداده اید و همانطور که می دانید، تجربه کاربری برای گوگل اهمیت زیادی دارد و اکثر اوقات، آن دسته از سایت هایی که بهترین تجربه کاربری را فراهم نموده اند، توانسته اند بهترین رنک ها را برای صفحات خود دریافت کنند.

 

در آخر

حالا که نحوه نوشتن توضیحات متا را یاد گرفتید، می توانید به سایت خود رفته و توضیحات متا صفحات خود را بررسی کنید. آیا همه ی این موارد را در meta description صفحات خود رعایت کرده اید؟!

در صورت وجود هر نوع سوالی می توانید در قسمت دیدگاه ها با تیم برند ایده در میان بگذارید.

منتظر نظرات، پیشنهادها و انتقادات شما هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اسکرول به بالا