احتمالا برایتان پیش آمده است که موضوعی را جستجو کنید و بر روی سایتی کلیک کنید، وقتی وارد سایت شدید آنقدر سایت شلوغ و بهم ریخته باشد که نتوانید مطلب مورد نیاز خود را بیابید و سردرگم شده و از سایت خارج شوید. در اینصورت شما از آن سایت تجربه کاربری خوبی نخواهید داشت.
سایت های زیادی وجود دارند که طراحی کاربر پسندی ندارند و از همه جای سایت تبلیغ می بارد، تا جایی که شاید فراموش کنیم به دنبال چه چیزی می گردیم😥 همراه ما باشید تا در این مقاله از برندایده به بررسی طراحی تجربه کاربری UX بپردازیم:
تجربه کاربری UX چیست؟
در ویکی پدیا تجربه کاربری اینگونه تعریف شده است:
تجربه کاربری (به انگلیسی: User Experience) به اختصار UX شامل رفتارها، نگرشها و احساسات یک کاربر دربارهٔ استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس خاص است. تجربهٔ کاربر جنبههای کاربردی، تجربه شده، اثرگذار به صورت عاطفی، معنادار و ارزشمند تعامل انسان و رایانه و مالکیت محصول را در بر میگیرد. علاوه بر این، برداشت یک فرد از جنبههای مختلف یک سامانه مانند سودمندی، کاربری آسان و کارایی نیز در گسترهٔ تجربهٔ کاربر قرار میگیرد. به عبارت دیگر، تجربهٔ کاربر همان خاطرهای است که با استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس در ذهن کاربر نقش میبندد.
شاید این تعریف کمی گنگ و پیچیده باشد. پس بهتر است اینگونه بگویم:
تجربه کاربری بازخورد کاربر هنگام استفاده از محصولات یا خدمات شماست؛ به عبارت دیگر، کاربر وقتی از محصول شما استفاده میکند، چه حسی دارد و چه فکری میکند.
تجربه کاربری یکی از مهمترین فاکتورهای سئو و بهینه سازی است. اگر تمام الگوریتم های سئو را بشناسید ولی به تجربه کاربری اهمیت ندهید، عملاً سود آنچنانی نخواهید داشت. سئو و تجربه کاربری به هم گره خورده اند.
چطور با استفاده از طراحی تجربه کاربری UX رتبه سئو خود را افزایش دهیم؟
تعامل و میزان درگیری مثبت کاربر، اهمیت زیادی در سئو دارد. ولی باید بتوانیم رفتارهای کاربر را آنالیز کنیم. آنالیز کردن مانند چشمان ما است. اگر رفتار کاربران را آنالیز نکنیم، مانند این است که در یک فضای نامحدود با چشمان بسته راه برویم. در این حالت احتمال موفق شدنمان خیلی بالا نخواهد بود.
برای همین بسیاری از استارت آپ ها با شکست رو به رو می شوند. ابزارهایی مانند google analytics و google search console از ابزارهای مناسب برای آنالیز هستند. سئو صرفا کسب رتبه بالا نیست. سخت ترین کار بالا نگه داشتن آن است که بهبود تجربه کاربری یکی از بهترین روش ها برای نگه داشتن راحت تر سایت در رتبه های بالاتر است.
طراح تجربه کاربری کیست؟
تجربههایی که ما در استفاده از محصولات مختلف داریم باعث می شود که آنها رو بخریم یا نخریم. طبیعتاً وقتی این تجربهها تا این حد مهم هستند و روی تصمیمگیریهای ما تاثیر مستقیم دارند، افرادی هم بوجود می آید که تمرکزش روی خلق تجربههای شیرینتر برای کاربران باشد. این افراد طراحان تجربه کاربری هستند.
کار طراح UX از وقتی که هنوز محصولی وجود ندارد شروع میشود. اولین کار او این است که مشتریها و نیاز آنها را شناسایی کند و اگر محصولات مشابهی وجود دارد، ببیند مردم چه مشکلاتی با آنها دارند.
برای نتیجه بهتر، طراح باید خودش را جای کاربر بگذارد تا ببیند که رفتار و احساس کاربر در مورد محصول چه میتواند باشد. مثلاً هنگام طراحی یک سایت یا اپلیکیشن، طراح تک تک فعالیتهایی که کاربر قرار است در آن انجام دهد را در نظر میگیرد و برای هر کدام، سادهترین، زیباترین، کارآمدترین راه را ارائه میدهد که بهترین بازخورد را داشته باشد.
یک طراح تجربه کاربری هم باید مدیریت بلد باشد و هم بازاریابی، هم زیباشناسی بلد باشد و هم روانشناسی. داشتن دید کلی همه جانبه تاثیر خیلی بهتری در طراحی تجربه کاربری UX خواهد داشت.
عوامل بیرونی چه تاثیری در تجربه کاربری دارند؟
گاهی شرایط بیرونی که خارج از دسترس سایت است هم می تواند در تجربه کاربری تاثیر بگذارد. برای مثال مدیر یک سایتی همه کار لازم برای یک سایت را انجام داده است، سئو سایت را به خوبی انجام داده است ولی مسائل خارجی مثل تحریم ها، فیلتر ها و یا اگر هاست خارجی استفاده می کنید به دلایلی هاست قسمت خواستی را تحریم می کند. اینطور علامت ها که خارجی هستند و نمی توان آن ها را کنترل کرد هم در تجربه کاربری دخیل هستند. هرچند این ها را هم می توان مدیریت کرد ولی کار راحتی نیست.
تاثیر طراحی تجربه کاربری UX در افزایش کاربر وفادار
یک وب سایت تجاری را در نظر بگیرید. اگر سایت خیلی دیر لود شود، یا خیلی پیچیده و شلوغ باشد، به شما حس خیلی بدی دست میدهد و تجربه خوبی نخواهید داشت. اصلاً شاید اسم سایت را به خاطر بسپارید که دیگر از این سایت استفاده نکنید.
در مقابل یک سایت دیگر راه تصور کنید که همان محتوا را خیلی روان و راحت، در کنار هم و در صفحه خلوت و زیبایی گذاشته است و به راحتی میتوانید به هر آنچه که لازم دارید، دسترسی داشته باشید.
این یعنی دو تجربه کاربری متفاوت و اثری که از استفاده از دو سایت مختلف که در ذهن کاربر باقی میماند. در ادامه همین ماجرا باید بگویم، این تجربهها و حسها آنقدر مهم هستند که روی تصمیم کاربر برای خرید و استفاده مجدد از محصولات و خدمات به شدت تاثیر میگذارد.
امروزه UX اهمیت بسیاری دارد، چون اگر کاربر از سایت شما تجربه کاربری خوبی نداشته باشد، سایت های زیادی وجود دارند که می توانند این تجربه را برای کاربر ایجاد کنند.
چه چیزی در طراحی تجربه کاربری UX خوب موثر است؟
توجه به تجربه کاربری یا همان UX یعنی توجه به کاربران سایتمان و توجه به کاربران سایتمان یعنی توجه به کسب و کارمان. پس دقت داشته باشیم که UX در همه مراحل کارمان موثر است و باید به یاد داشته باشیم که در درجه اول ما به دنبال بهبود تجربه مشتری نیستیم، بلکه هدف اصلی ما بهبود تجربه کاربری است و حال این کاربر میتواند مشتری و یا یک بازدیدکننده باشد. در این قسمت به عواملی که می تواند تجربه کاربری را بهبود دهد، اشاره می کنیم:
1. مفید بودن محتوا
اگر محتوایی تولید کنیم، که نیاز کاربر را برطرف کند و برای او مفید باشد کاربر خود جذب خواهد شد. ولی اگر هدف ما صرفا جذب کاربر باشد و نه آموزش، وقت کاربر را هدر خواهیم داد و این تجربه خوبی برای او نخواهد بود.
2. سادگی دسترسی ها
کاربران باید به راحتی به امکانات مختلف دسترسی داشته باشند و سردرگم نشوند. یعنی اگر دنبال موضوعی در سایت ما بگردند به راحتی بتوانند پیدا کنند و در بین صفحه ها گم نشوند.
3. ظاهر مطلوب
به رنگ ها و تصاویری که استفاده می کنیم دقت کنیم. از رنگ های مناسب و چیدمان مناسب استفاده کنیم. طوری که وقتی خودمان سایتمان را نگاه می کنیم از آن لذت ببریم.
4. تعامل و اشتراک گذاری
سعی کنیم محتواهای خود را طوری تهیه کنیم که قابل اشتراک در رسانه های اجتماعی و یا ارسال ایمیل باشد. اگر نظری در قسمت دیدگاه ها توسط کاربران داده شد به بهترین و سریعترین راه ممکن پاسخ آن ها را بدهیم تا همیشه در تعامل باشیم.
5. تولید محتوا در چند فرمت
وقتی می خواهیم تولید محتوا کنیم تمام کاربران خود با هر سلیقه ای را در نظر بگیریم. برای مثال افرادی دوست ندارند متن ها طولانی را بخوانند و ترجیح می دهند ویدیویی مشاهده کنند. یا افرادی که مشغله زیادی دارند و نمی توانند برای آموزش وقت بگذارند با تهیه پادکست ها می توانیم برای آن ها هم تجربه کاربری خوبی رقم بزنیم.
6. قابل اعتماد بودن
چه محصولی برای فروش داشته باشید و چه محتوای رایگان ارائه دهید، اگر در رسانه های دیگر فعالیت نکنید و محتوای خود را انتشار ندهید، از نظر UX ضعیف خواهید بود و قابل اعتماد نخواهید بود. این خود یک تجربه کاربری بسیار مهم است.
تجربه کاربری UX و رابط کاربری UI
تجربه کاربری UX و رابط کاربری UI دو موضوع جدا از هم هستند ولی هیچ کدام به تنهایی کارآیی ندارند. یکی از بهترین مثالها، برای فهمیدن تفاوت تجربه کاربری UX و رابط کاربری UI ، بدن انسان است. همانطور که جسم انسان از استخوان، اندامها، رگها و … تشکیل شده، محصول یا سایت یا هر پدیده دیگری نیز نیاز به پیکرهبندی دارد. کدنویسی، اجرای صحیح کدها و رفع ایرادات احتمالی، همه اقداماتی هستند که در طراحی UX انجام میگیرند. آنچه ظاهر این بدن را آراسته میکند، ریزهکاریها، رنگآمیزیها و پیرایش است که به زبان طراحان، همان UI است.
جمع بندی
سایت های زیادی وجود دارند که با شما رقابت می کنند تا رتبه اول را در گوگل داشته باشند. باید بتوانید از رقبایی که به سرعت در حال پیشرفت هستند جلو بزنید و مخاطبان بیشتری جذب کنید. هر چقد تعداد کلیک و کاربر راضی از سایت شما بیشتر باشد به رتبه اول نزدیک تر می شوید. از طراحی تجربه کاربری UX به خوبی استفاده کنید در غیر اینصورت هیچ وقت به رقیب های خود نخواهید رسید.
اگر برای طراحی وب سایت اصولی به متخصص نیاز دارید، ما می توانیم به شما کمک کنیم. فقط روی طراحی وب سایت کلیک کنید و با ما تماس بگیرید تا یک سایت اصولی و موفق راه اندازی کنید.
منتظر نظرات و پیشنهاد های شما در قسمت دیدگاه ها هستیم.😊