تکنیک سئو کلاه سیاه

10 تکنیک سئو کلاه سیاه که سئو سایت شما را نابود می کند!

چیزی که به عنوان تکنیک سئو کلاه سیاه در نظر گرفته می شود، در قدیم کاملا مجاز بود. زمانی که قوانین کمی در این زمینه وجود داشت، کابوی های سئو، از این موقعیت سو استفاده می کردند! در طول زمان، این روش ها غیر قانونی شناخته شد و شکستن این قوانین باعث می شد که سایت شما در زندان گوگل قرار بگیرد!

اگر چه مواردی هم وجود داشت که حتی مدیر عامل شرکتی که از روش های سئو کلاه سیاه استفاده کرده بود واقعا زندانی شد. مت مارلون، که مسئول یک شرکت بدکار با فعالیت های سئو کلاه سیاه با نام Traffic Power بود، در سال 2008 به زندان فرستاده شد. در نتیجه مشخص شد شرکت های زیادی از این روش تکنیک سئو کلاه سیاه در شرکت خود استفاده می کردند.

بهتر است کمی دقیق تر این موضوع را بررسی کنیم:

سئو کلاه سیاه چیست؟

افراد عجول علاقه خاصی به سریع به موفقیت رسیدن دارد و به هردری می زنند تا سریعتر جایگاهی میان سایت های برتر داشته باشند. به عبارتی دیر رسیده اند می خواهند زود بروند! این افراد برای اینکه جایگاه سریع تری در نتایج جستجو گوگل کسب کنند قوانین گوگل را زیر پا گذاشته و از روش های غیر قانونی سایت خود را سئو می کنند که به این روش ها به طور عامیانه سئو کلاه سیاه می گوییم.

گوگل تمام سعی خود را می کند تا این افراد موفق نشوند. چون هدف گوگل این است که کاربران تجربه جستجوی عالی داشته باشند. گوگل این کار را یا به صورت خودکار با الگوریتم‌ها و یا به صورت دستی انجام می دهد. تمام تلاش گوگل در این مورد، تشخیص و جریمه کسانی است که تحت عنوان کلاه سیاه، کلاهبرداری می کنند.

گوگل سایت هایی که از تکنیک کلاه سیاه استفاده می کنند را چگونه جریمه می کند؟

  • کاهش شدید رتبه سایت
  • حذف همیشگی سایت
  • خروج دامنه از کنترل شما

الگوریتم‌های موتور جستجو در طول زمان پیچیده‌تر شده‌اند و تمام تکنیک‌های سئوی سیاه را تشخیص می‌دهند. به همین دلیل است باید در بین کلاه‌ها، از کلاه سیاه دوری کنیم.

جریمه شدن توسط الگوریتم های گوگل

اگر نباید از این روش استفاده کنیم چه لزومی دارد این مقاله را بخوانیم؟

اگر در مورد تکنیک های ممنوعه گوگل شناخت پیدا کنید، می توانید با آگاهی بهتری روش های درست و اصولی را در سایت خود پیاده کنید چرا که می دانید چه روشی درست و چه روشی نادرست است.

خب حالا چه فعالیت هایی هستند که ممکن است شما را به مشکل بیندازند؟ در ادامه چند مورد از آن ها را بررسی می کنیم:

10 تکنیک سئو کلاه سیاه که نباید انجام دهید!

سئوی کلاه سیاه تکنیک‌های زیادی دارد که در بسیاری از موارد تشخیص دادن آنها کار راحتی نیست. در این مقاله از برندایده می خواهیم به تعدادی از پرطرفدارترین تکنیک‌های سئو کلاه سیاه که می توانند موجب جریمه سایت ما توسط گوگل شوند بپردازیم:

1. مخفی کردن محتوا

مخفی کردن محتوا یعنی اینکه به کاربران یک محتوا نمایش دهیم و موتورهای جستجو یک محتوای دیگر، البته نه به طور کامل. برنامه نویس ها می توانند با اضافه کردن کامنت هایی به محتوایی که به کاربر نشام داده می شود در کدهای HTML موتورهای جستجو را به یک سمت هدفی دیگر بکشند. وب سایت های اسپم هم معمولا از این تکنیک استفاده می‌کنند تا توسط ربات موتور جستجو شناسایی نشوند. امروزه موتورهای جستجو حتی متوجه این مسئله هم می‌شوند و سریعا سایت را جریمه می‌کنند.

مخفی کردن محتوا را با متناسب کردن محتوا برای کاربرهای مختلف اشتباه نگیرید!

کوتاه کردن محتوای سایت برای گروه های خاصی از کاربران کاملا موضوعی جدا از مخفی کاری است. به عنوان مثال:

  • شما می توانید که وب سایت خود را در دستگاه های موبایل به صورت خلاصه تری نمایش دهید.
  • اگر سایت چند زبانه دارید برای کابران با زبان های مختلف می توانید محتوای مختص آن ها را نمایش دهید.
  • برخی از وب سایت ها تبلیغات خود را بر حسب منطقه جغرافیایی کاربر تغییر می دهند.

تمامی این مثال ها تا جایی که هدف، نمایش محتوای متفاوتی برای ربات های موتورهای جستجو نباشد، قابل قبول است. اگر کارهایی که در وب سایت خود انجام می دهید به سود کاربرانتان باشد، پس آن کارها قانونی است. تا وقتی که اقدامات شما برای کاربران باشد و نه موتورهای جستجو، گوگل با شما مشکلی نخواهد داشت.

در صورت کنجکاوی برای مشاهده وب سایت از دید گوگل می توانید از ابزار fetch as google در سرچ کنسول آن استفاده کنید.

2. ریدایرکت های تقلبی (Sneaky Redirect):

ریدایرکت کردن یک صفحه موجب می شود کاربر بدون اطلاع به آدرس دیگری ارجاع داده شود. برای مثال شما روی لینک دانلود فایل آموزشی کلیک می‌کنید و با صفحه قرعه کشی مواجه می‌شوید. کلاه سیاه‌ها با استفاده از تغییر مسیرهای تقلبی به اهداف غیراخلاقی خود می‌رسند. کلاه سیاه‌ها با استفاده از ریدایرکت 301 نیز، شما را به صفحات مورد نظرشان هدایت می‌کنند. این افراد می خواهند با این روش نتایج موتورهای جستجو را تغییر دهند.

همه ریدایرکت ها تقلبی نیستند!

دلایل زیادی برای ریدایرکت کردن یک صفحه وجود دارد که اتفاقا بسیار کاربردی و مثبت هستند و موجب جریمه سایت توسط گوگل نمی شوند. به عنوان مثال صفحاتی که آدرس آنها تغییر کرده یا به کلی حذف شده اند به وسیله ریدایرکت به آدرس جدید خود ارجاع داده میشوند. برای مثال:

  • در صورتی که دامنه سایت خود را تغییر دهید.
  • استفاده از یک محتوای دو قسمتی: یعنی اول خلاصه ای از محتوا را نمایش دهید و بعد ریدایرکت دهید به صفحه ای که کامل در مورد آن توضیح داده شده است.
  • زمانی که صفحه از سایت خود را حذف کرده اید و به صفحه دیگر مرتبط و به روزتر از آن ریدایرکت می کنید.

ولی برخی از روش ها برای فریب گوگل طراحی شده اند که موجب می شوند محتوای نمایش داده شده به کاربر با محتوایی که در دسترس گوگل قرار می گیرد متفاوت باشد. این روش کاملا برای گوگل قابل شناسایی بوده و به سرعت سایت شما را جریمه خواهد کرد. افراد کمی هستند که از این روش برای بهبود سئو استفاده می کنند و معمولا سایت هایی که هک شده باشند با مشکلاتی از این دست مواجه می شوند.

3. پرکردن صفحه از کلمات کلیدی

تکرار کردن مداوم کلمات کلیدی در محتوا، در تگ های تیتر، در لینک ها، در tag alt تصاویر و هر جای دیگر از صفحه قطعا کار اشتباهی است. اگر شما محتوای خودتان را به زبان عادی و روزمره بنویسید، قطعا این مشکل ایجاد نمی شود. اگر متن شما از کلمات کلیدی پر شده باشد، پس این کلمات کلیدی که صفحه شما را پر کرده اند، کلمات کلیدی هستند که واقعا نقش کلمات کلیدی را ایفا نمی کنند! الان به نظر شما جمله قبلی کمی غیر طبیعی نبود؟؟ حتی خواندن جملاتی که به این سبک نوشته می شوند هم دشوار است و قطعا یک نفر تصادفی یا به صورت طبیعی این جمله را نمی نویسد!

این تکنیک که قبلا خیلی کاربردی بود، امروزه نه تنها هیچ کاربردی ندارد بلکه جریمه هم خواهید شد. گوگل برای هر کلمه کلیدی یک چگالی مصرف تعیین کرده است که بین 1 تا 3 درصد در هر صفحه می باشد. به کار بردن زیادی آن، باعث می شود که گوگل گمان کند، شما قصد دارید با این روش تمام ترافیک را به سمت خود جذب کنید و هیچ محتوای باارزشی ندارید، از این رو سایتتان را جریمه خواهد کرد و شما را جزو استفاده کنندگان سئو کلاه سیاه قرار می دهد.

پرکردن صفحه از کلمات کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی نامرئی ممنوع!

برخی از افراد برای اینکه محتوای سایت خود را مرتبط با یک موضوع خاص نشان دهند، کلمات کلیدی مرتبط با آن موضوع را به صورت پنهان در محتوای سایت خود جا می دهند. بهتر است با یک مثال برایتان بگویم: فکر کنید می خواهیم در زمینه طراحی وب سایت محتوایی تولید کنیم. یک محتوایی را نوشته و آن را در اختیار کاربران قرار می دهیم ولی در همان صفحه از کلمه کلیدی طراحی وب سایت به طور مکرر و در جاهای مختلف که بی ربط به آن قسمت هم است این کلمه را تکرار می کنیم اما با رنگی که کاربر نتواند آن را ببیند. یا مثلا در آخر متن 30 بار کلمه طراحی وب سایت را تکرار می کنیم تا چگالی کلمه کلیدی را بالا ببریم.

در اینصورت ما یک محتوا برای کاربران ساخته ایم و محتوای دیگری را به موتورهای جستجو نمایش می دهیم. وب سایت هایی که اقدام به چنین کاری می کنند، هدفشان کسب رتبه در نتایج جستجو به ازای کلمات کلیدی نا مرتبط با حوزه کاریشان است. در زمان های قدیم که الگوریتم های گوگل وجود نداشت، اینکار جواب می داد. ولی امروزه به محض اینکه که محتوای شما در ایندکس گوگل قرار گیرد، سایت شما شناسایی شده و جریمه خواهد شد.

4.لینک سازی غیر طبیعی (Link schemes)

هر بک لینک که با هدف بهبود وضعیت سئو و افزایش جایگاه شما در نتایج گوگل ایجاد شده باشد به عنوان نقض قوانین گوگل شناسایی می شود. این قانون هم برای لینک هایی که به سایت شما داده می شوند و هم برای لینک هایی که شما به سایت های دیگر می دهید صدق می کند. چند مورد از لینک سازی های غیر طبیعی:

لینک های پولی

یکی از مهم ترین کارهای منع شده توسط گوگل، پرداخت پول به دیگران برای بک لینک دادن به سایت شما می باشد. خرید لینک یکی از بدترین روش‌های سئوی کلاه سیاه است که متاسفانه بسیاری از سایت‌های بزرگ نیز از آن استفاده می‌کنند. تشخیص اینکه چه تبادلی قابل قبول است و چه تبادلی جرم محسوب می‌شود، ممکن است کمی سخت به نظر برسد.

از خرید فروش لینک پرهیز کنید، زیرا گوگل از تمام کاربرانش می‌خواهد که در صورت مشاهده این مدل تبادلات، به آنها خبر دهند. اگر گوگل متوجه معامله خرید و فروش بک لینک شود، هم شرکت خریدار و هم شرکت فروشنده را به سختی جریمه می‌کند. اگر با خواندن این مقاله متوجه این مساله شدید و در سایت خود لینک های خریداری شده دارید، آن ها را حذف کنید و یا از ابزار پیوند disavow استفاده کنید. با این کار به گوگل اطلاع می‌دهید که هنگام بررسی صفحه شما، لینک های خریداری شده را نادیده بگیرید و از خطای شما چشم‌پوشی کند.

در صورتی که شما به یک خیریه پول بدهید و آن ها یک بک لینک در سایت خودشان قرار دهند که بگویند شما از آن ها پشتیبانی کرده اید، این کار مشکلی ندارد.

لینک های پولی

بمب باران گوگل:

این کار شامل ایجاد کردن نرم افزار برای خودکار سازی فرآیند لینک سازی بر روی وب سایت های دیگر می باشد. به راحتی می توان بک لینک های خودکار را بر روی وبلاگ ها و انواع دیگر از سایت های محتوایی ایجاد کرد. در صورتی که شما تنها در چند روز میلیون ها بک لینک ایجاد کنید، می تواند در مدت زمان کوتاهی به شما کمک کند که رتبه بندی شوید اما قطعا در بلند مدت به وب سایت شما آسیب می زند.

کاشت لینک:

اگر شما کلی لینک بر روی سایت های اختصاصی فهرست بندی یا فهرست لینک ها قرار دهید، قطعا گوگل شما را جریمه می کند. این کار هم جزء اخطارهای مطرح شده توسط گوگل است!

لینک سازی

موارد دیگر لینک سازی غیر طبیعی:
  • ارائه محصول رایگان، در ازای دریافت لینک
  • تبادل لینک، یعنی شما به یک سایت لینک بدهید و در مقابل آن سایت نیز به شما لینک بدهد.
  • انتشار زیاد پست مهمان یا رپورتاژ آگهی در سایت های دیگر
  • قرار داد لینک در دایرکتوری های کم ارزش یا سایت های آگهی رایگان.

5. محتوای بی کیفیت

محتوا به روش های مختلفی می تواند بی کیفیت باشد. حتی اگر محتوای یک سایت که بسیار هم سایت خوبی است را کپی کنید و در سایت خود قرار دهید به محض اینکه گوگل تشخیص دهید، سایت شما را با عنوان محتوای بی کیفیت جریمه خواهد کرد. به چند روش ساخت محتوای بی کیفیت بپردازیم:

محتوای کپی شده:

اگر محتوایی را از سایتی دیگر کپی کرده و در سایت خود قرار دهیم و حتی از متا تگ های آن سایت استفاده کنیم، گوگل محتوای ما را تکراری تشخیص داده و جریمه می کند. ولی گوگل چگونه متوجه این موضوع می شود؟ سایتی که شما از آن کپی کرده اید قبلا توسط گوگل ایندکس شده است و وقتی محتوای تکرای شما را ایندکس کند با استفاده از الگوریتم پاندا متوجه کپی بودن آن خواهد شد.

ترکیب مقالات:

این کار یعنی شما چند مقاله را از چند وب سایت بگیرید و سپس قسمت های مختلف آن ها را با هم ترکیب کنید و در سایت خودتان مقاله را آپلود کنید. همچنین ممکن است شما این مقالات را به سایت های دیگر ارائه کنید اما در هر صورت گوگل این کار را ممنوع کرده است.

محتوای انگلی:

در صورتی که یک هکر بتواند یک صفحه وب سایت را بر روی یک دامنه معتبر قرار دهد سپس هر لینکی که از این صفحه وب سایت ایجاد شود، ارزش بیشتری دارد. این صفحه خودش می تواند از رتبه بندی بالای سایت استفاده کند. معمولا در صورتی که این صفحه انگلی در رابطه با یک موضوع متفاوتی نسبت به سایت اصلی باشد، سیستم گوگل می تواند اخطار را شناسایی کند.

چند سال پیش، حمله های تزریق لینک بسیار زیادی بر روی WordPress شناسایی شد. اسپم سازها معمولا لینک را بر روی data base سایت قربانی قرار می دادند و همین موضوع باعث می شد که لینک ها در صفحات وب سایت و محتوای آن قرار بگیرند. این حمله هزاران سایت وردپرس را تحت تاثیر قرار داد.

روش های دیگر:
  • سایت هایی که محتوا را از سایت دیگری کپی کرده و با تغییرات اندک مانند کلمات هم معنی و جایگزینی فعل ها آن را به صورت دستی یا اتوماتیک بازنویسی میکنند.
  • سایت هایی که ویدئو، تصویر یا هر رسانه دیگری را از سایت های اصلی مانند آپارات و اینستاگرام جمع آوری کرده و بدون ایجاد هیچ تغییری انتشار می دهند.
  • سایت هایی که محتوای سایت های دیگر را جمع آوری کرده و به صورت iframe در صفحه ای از سایت خود نمایش میدهند.

در نتیجه هرچقدر محتوای شما اورجینال و حرفه ای باشد، ارزش بیشتری خواهد داشت. سعی کنید صمیمانه و دوستانه به کاربران خود موضوعی را یاد بدهید و آن ها را با خود همراه کنید. هرچقدر شما در کمک به کاربران صادق باشید، همانقدر کاربرانتان به مشتری های شما تبدیل خواهند شد.

6. تقلب در ریچ اسنیپت‌

ریچ اسنیپت عبارتی است که برای توصیف اطلاعات و داده های نشانه گذاری شده وب سایت ها استفاده می شود و وبمسترها می توانند این داده ها را به کد HTML سایت خود اضافه کنند. ریچ اسنیپت به کاربران کمک می کند تا موضوع و محتوای یک وب سایت را راحت تر درک کنند و بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را راحت تر از موتورهای جستجو دریافت کنند.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل می‌تواند از داخل سایت‌ها اطلاعات را استخراج کند و اگر صفحه‌ای شامل اطلاعات ساخته شده باشد، الگوریتم مرغ مگس‌خوار بسیار راحت‌تر می‌تواند آن را شناسایی کند.

اما از ریچ اسنیپت ها چگونه در سئو کلاه سیاه استفاده می شود؟

کلاه سیاه‌ها با ارائه اطلاعات نادرست در قالب اطلاعات آماده، کاربران و موتورهای جستجو را فریب می‌دهند. به عنوان مثال این افراد با استفاده از یک سایت جعلی به خودشان پنج ستاره می‌دهند و با ارائه اطلاعات ساخته شده‌ی نادرست، خود را در صفحه جستجوی گوگل برجسته می‌کنند تا به چشم بیایند.

پس در صورتی که از ریچ اسنیپت ها بطور قانونی استفاده کنید در افزایش سئو سایت شما بسیار موثر خواهند بود ولی اگر یک داده ساختار یافته تقلبی بسازید توسط گوگل جریمه خواهید شد.

ریچ اسنیپت

7. کامنت ها اسپم

این روش امروزه زیاد استفاده نمی شود ولی هنوز هم افرادی وجود دارند که کامنت‌های اسپم با لینک وب ‌سایت شما می‌گذارند. الگوریتم های گوگل در این زمینه بسیار به روز شده اند و لینک های موجود در کامنت ها را ایندکس نمی کنند. اگر شما دارای لینک‌های اسپم و غیرواقعی در نظراتتان هستید به احتمال زیاد در خطر جریمه شدن قرار خواهید گرفت. بهتر است زمان خود را به ساخت لینک‌هایی اختصاص دهید که با کیفیت‌اند.

اگر از کامنت های اسپم سایت خود خبر ندارید، بهتر است کامنت های کاربران را تا قبل از تایید در سایت خود قرار ندهید. در این صورت مدیریت کامل روی کامنت های سایت خود خواهید داشت. یا اگر نمی توانید به هر دلیلی به کامنت ها رسیدگی کنید می توانید لینک های ایجاد شده در کامنت را به صورت no follow قرار دهید. ایجاد لینک‌های nofollow در کامنت‌ها به این معنی است که موتورهای جستجو مانند گوگل، لینک را فالو نکنند و این لینک‌ها هیچ مجوزی هم صادر نمی‌کنند.

8. انکر تکست بهینه شده

قبلا اگر شما از یک انکر تکست حاوی یک کلمه کلیدی چندین بار استفاده و با آن بک لینک ایجاد می کردید، کارتان پیش می رفت. اما حالا این کار به عنوان سئو کلاه سیاه در نظر گرفته می شود. به جای این کار شما باید از متن های متنوع و حتی URL بهتر، در صفحه مورد نظر استفاده کنید.

9. اسپم در رسانه های اجتماعی

این روش نسبتا تازه است اما می توانید شرکت هایی را پیدا کنید که صدها دنبال کننده توییتر را به شما پیشنهاد می کنند و صدها بار پست های شما را در فیسبوک به اشتراک می گذارند. این ابزارها با ایجاد حساب های اسپم در رسانه های اجتماعی و خودکار سازی فرآیند اشتراک گذاری محتوا کار می کنند.

بعضی از شرکت ها در واقع صدها نفر را با حقوق کم استخدام می کنند تا این حساب های جعلی را درست کنند تا محدودیت های امنیتی در فیسبوک و توییتر را دور بزنند و سپس این دنبال کننده ها و اشتراک گذاری ها را به شرکت ها به ازای پول کمی می فروشند. این کار هنوز به صورت رسمی به عنوان سئو کلاه سیاه در نظر گرفته نمی شود در نتیجه می توان آن را به عنوان سئو کلاه خاکستری هم در نظر گرفت.

10. نقشه اسپم

اگر شما تظاهر کنید که دفترهای محلی دارید و آن را به صورت جعلی در نقشه گوگل ثبت کنید، گوگل شما را جریمه می کند.

نقشه اسپم

رفتار های مشکوک دیگر

بسیاری از صفحات اینترنتی، به ویژه آنهایی که به هر طریق هک شده باشند رفتارهایی آزاردهنده و بدون اجازه کاربر انجام می دهند. برخی از رفتارهای مشکوک از نظر گوگل عبارتند از:

  • باز کردن پاپ یا تبلیغات بسیار بعد از کلیک کاربر بر روی بخشی از صفحه یا با ورود به صفحه.
  • انتقال خودکار کاربر به سایت ها یا نرم افزارهای دیگر مانند تلگرام.
  • دانلود خودکار فایل بر روی سیستم کاربر بدون کسب اجازه.
  • نصب ویروس یا اپ های مخرب بر روی سیستم کاربر.
  • تغییر homepage مرورگر کاربر یا تغییر تنظیمات مرورگر.

پس…

اگر هنگام خواندن این مقاله یاد کارهایی در وب سایت خود افتادید، همین امروز آن ها را بهینه کنید. اگر نمی خواهید در گوگل به دنبال رفع جریمه گوگل باشید و روزها و ماه ها وقت بگذارید تا از جریمه گوگل رهایی یابید به سئو کلاه سفید ایمان بیاورید! شاید با این روش به سرعت در صفحه اول نتایج گوگل قرار نگیرید ولی مطمئن باشد در بلند مدت رتبه بسیار خوبی در موتورهای جستجو گوگل خواهید داشت. عجله نکنید، و راه درست را انتخاب کنید. 

راستی اگر شما هم مواردی از تکنیک های سئو کلاه سیاه را می دانید که به آن در این مقاله اشاره نکردیم، حتما در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn