رابط کاربری یا UI چیست؟
افراد زیادی رابط کاربری را با تجربه کاربری یکی می دانند. درست است که این دو به یک دیگر وابسته هستند و با می توانند باعث جذب کاربر بیشتری شوند ولی کاملا دو بحث جدا از هم هستند.
UX به معنای تجربه کاربری است. تجربه یا حسی که کاربر در هنگام استفاده از اپلیکیشن یا سایت به دست میآورد. برای مثال گوشی های سامسونگ و اپل هر دو برند خوب موبایل هستند ولی از نظر تجربه کاربری که به مخاطبان ارائه می دهند، متفاوت هستند هرکسی با هر سلیقه ای می تواند یکی از این دو را ترجیح دهد.
UI یکی از اجزای UX است. استفاده مناسب از عناصر تصویری و چینش درست آنها باعث ایجاد یک تجربه خوب میشود. اما UX شامل موضوعاتی میشود که مستقل از عناصر ظاهری و تصاویر است. به عنوان مثال در یک فروشگاه اینترنتی یکی از ویژگیهای UX خوب شخصیسازی است، به این معنی که محصولات مورد علاقه یک فرد را به او پیشنهاد دهد. بنابراین UI و UX خوب در کنار هم میتوانند عامل موفقیت در جذب کاربر باشند.
رابط کاربری خوب شامل چه ویژگی هایی می شود؟
ایجاد یک رابط کاربری خوب و خوشایند بدون استفاده از همه تکنیکهای کاربردی زیر امکانپذیر نخواهد بود:
1. طراحی بصری:
هدف اصلی طراحی بصری یا Visual Design، شکل دادن و بهبود تجربه کاربری به کمک تصاویر، نقش و نگارها، تایپوگرافی، استفاده از فضاهای خالی، طرح بندی و رنگ است. با استفاده از تکنیکهای طراحی بصری میتوانید محصول نهایی را بر اساس اصول زیبایی شناختی طراحی کنید و به کمک قواعد شناخته شدهای که امتحان خود را پس دادهاند از طرحهای کاربر محور استفاده نمایید.
2. رنگها:
استفاده از رنگ ها مختلف بر عواطف و احساسات مخاطب تاثیر به سزایی دارد. برای انتخاب مناسب ترین رنگ برای پروژه خود تحقیقات لازم را انجام دهید. به علاوه، نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت استفاده هوشمندانه از رنگهای برند با توجه به طرح و پیام مورد نظر است.
3. طراحی گرافیک:
Graphic Design یا طراحی گرافیک مسئول ترکیب تصاویر، تایپوگرافی یا آیتمهای گرافیکی متحرک یا موشن گرافیک (Motion Graphic) به گونهای است که بتوانند مخاطب یا مشتری را تحت تأثیر قرار بدهند. طراحی گرافیک به دنبال کمال پیکسلی (Pixel Perfection) است؛ یعنی تمام نقاط، فضاهای خالی و رنگها باید با اصول حاکم بر برند هماهنگ باشند. توجه داشته باشید که طراحی گرافیک یک حوزه تخصصی است و خلق طرحهای خارق العاده مستلزم استادی و مهارت حرفهای و همچنین تجربه کافی خواهد بود. ضمناً اغلب نمیتوان مرز واضحی را در بین طراحی گرافیک و طراحی بصری ترسیم کرد.
4. موکاپ (Mockup):
موکاپ یک مدل کوچکتر یا هم اندازه با طرح اصلی است که برای پیش نمایش، ارزیابی طراحی، تبلیغ یا اهداف دیگر تهیه میشود. منظور از طراحی موکاپ، نمایش ظاهر نهایی طرح با جزئیات بصری آن، مانند رنگها و تایپوگرافی است. غالباً موکاپ با Wireframe و پروتوتایپ اشتباه گرفته میشود، اما هر یک از این موارد در واقع یک مرحله متفاوت از فرآیند طراحی محسوب میشوند.
Wireframe یا شَمای کلی یک روش نه چندان دقیق برای ارائه طرح است که ساختار و طرح کلی محصول نهایی را نشان میدهد. موکاپ برخلاف Wireframe بیشتر به یک پروتوتایپ یا پیش نمونه از محصول نهایی شبیه است، اما امکان تعامل با آن وجود ندارد. با طراحی موکاپ میتوان طرح واضحتری از طراحی نهایی UI در ذهن ایجاد کرد و گزینههای متنوعتر و متناسبتری را برای سازماندهی محتوا مد نظر قرار داد.
5. تایپوگرافی:
تایپوگرافی یکی از ستونهای اصلی بیشتر انواع مختلف طراحی به شمار میرود. تایپوگرافی، هنر و دانش کاربرد و سازماندهی فونتهاست و هدف آن ارائه متنهای زیبا و خوانا به خواننده است. در واقع، تایپوگرافی یک لایه دیگر از معنا و مفهوم را به متن شما اضافه میکند.
ویژگی تایپو گرافی خوب:
- در صفحات نمایش مختلف با هر ابعاد و اندازهای عملکرد مناسبی داشته باشد (ریسپانسیو باشد)؛
- حروف استفاده شده در آن به راحتی قابل خواندن باشند؛
- به تناسب سلسله مراتبی محتوا توجه شده باشد تا آنچه که ارائه میشود قابل هضم تر شود.
- طراحی UI مدرن و امروزی علاوه بر موارد یاد شده تا حد زیادی به طراحی متحرک یا Motion Design نیز وابسته شده است. انیمیشنها، جلوههای بصری و افکتهایی که در هنگام جابجایی در صفحه مشاهده میشوند، همگی تأثیر چشمگیری بر کاربرانی خواهند داشت که برای اولین بار با محصول شما تعامل میکنند.
ابزارهای نمونه سازی
ابزارهای گوناگونی برای طراحی رابط کاربری برای سایت و اپلیکیشن وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید:
• In Vision
• Frame Box
• Pidoco
• Cog Tool
• Wirefy
• Sketch
• Adobe XD
• Justin mind
• Keynote
• Google slides
برای طراحی رابط کاربری از کجا شروع کنیم؟
شاید هر شخصی به روش های مختلفی مراحل طراحی رابط کاربری را طی کند. ما به یکی از رایج ترین دسته بندی ها اشاره می کنیم:
1. تحقیق و جمع آوری اطلاعات لازم:
در این مرحله فهرستی از ویژگی هایی که برای تحقق هدف مورد نظر خود در طراحی UI و پاسخ به نیاز کاربرد داریم را تهیه می کنیم.
2. آنالیز کاربر و عمل:
در هر مرحله از کار خود باید رفتار کاربر در سایت خود را بررسی کنیم. باید تا می توانیم استفاده از سایت را برای کاربر راحت تر و بهینه تر کنیم. این مرحله هم راستا با تحقیقاتی است که به عنوان بخشی از فرآیند طراحی UX انجام میگیرد.
3. معماری اطلاعات (IA):
4. نمونه سازی:
5. بررسی کاربردپذیری:
6. تست کاربردپذیری:
7. طراحی نهایی GUI (رابط کاربری گرافیکی):
8. امور مربوط به نظارت و نگهداری:
نیاز کاربر چیست؟
به طورکلی اگر بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که کاربر از ما چه می خواهد، هدفمان کاملا مشخص خواهد بود و به راحتی می توانیم برنامه ریزی کرده و سایت خود را طراحی کنیم. از خواسته های کاربر می توان به چند مورد زیر اشاره کرد:
- طراحی ظاهری زیبا و ساده و گرافیکی
- سرعت و کارایی بالا
- دسترسی راحت و سریع به صفحه های دیگر
- پیگیری و رسیدگی به نیازهای آتی کاربران
رابط کاربری چقدر در سئو سایت تاثیر دارد؟
هدف اصلی گوگل از سئو و بهینه سازی سایت، ارائه بهترین خدمات به کاربران است. وقتی ما در سایت خود با هدف جذب و حفظ مخاطب کار کنیم و محیطی عالی برای کاربران فراهم کنیم از نظر سئو هم رتبه بسیار خوبی دریافت خواهیم کرد. همانطور که در مقاله های قبل اشاره کردیم هر سایتی که از نظر کاربر مناسب باشد، گوگل هم به آن سایت بها خواهد داد.
حرف آخر
دقت و توجه بیشتر در طراحی UI یا رابط کاربری به تسهیل و افزایش هر چه بیشتر و بهتر درک و هضم محتوا و در نهایت انجام عمل مورد نظر از سوی مخاطب کمک خواهد کرد. با استفاده از این مقاله و تمرین های مکرر و سعی و خطا می توانید در این مسیر به هدف خود برسید و رابط کاربری مناسبی طراحی کنید.
شما در این زمینه چه اطلاعاتی دارید؟ به نظر شما رابط کاربری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ نظرات و پیشنهادات و تجربه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.
برای سوالات و مشاوره رایگان درباره طراحی وب سایت می توانید با برندایده تماس بگیرید.