تکنیک های سئو کلاه سفید

چگونه رتبه سایت خود را بدون شکست قانون ها افزایش دهیم؟

الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی صفحات از هزاران فاکتور استفاده می کنند. دانستن اینکه کدام یک از این فاکتورها تاثیر بیشتر و بهتری روی سایت ما خواهد داشت مرز بین موفقیت و شکست است. اگر می خواهید بدون هیچگونه نگرانی در مورد مجازات های احتمالی گوگل، صفحات سایت خود را سئو و بهینه سازی کنید، وقت آن است که به سراغ سئو کلاه سفید بروید.

در این مقاله از برندایده تمامی نکات مربوط به تکنیک های سئو کلاه سفید را از صفر تا صد مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سئو کلاه سفید چیست؟

عبارت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه از فیلم های قدیمی وسترن آمده است چون در این فیلم ها همیشه آدم خوب ها کلاه سفید و آدم بدها کلاه سیاه به سر می کردند. در نتیجه هر کسی که از سئو کلاه سفید استفاده می کند، کسی است که مطابق با قوانین و دستور کارهای وبمستر کار می کند و تلاش نمی کند که با روش های فریبکارانه، رتبه بندی خودش را در موتور جستجو تغییر دهد.

سئو کلاه سفید (White Hat Seo) بر روی محتوا و قابلیت دسترسی در وب سایت تمرکز دارد و سعی دارد این تضمین را ایجاد کند که محتوا غنی و مفید می باشد و در عین حال، تلاش دارد تا افراد بتوانند به راحتی محتوا را پیدا کرده و از آن ها استفاده کنند.

نکته جالب این است که چیزی که گوگل به عنوان سئو کلاه سفید یا کلاه سیاه در نظر می گیرد، متاثر از این موضوع است که چقدر به وب سایت شما اعتماد دارد. یک وب سایت معتبر با رتبه اعتماد بالا در مقایسه با یک وب سایت تازه که بک لینک های کمی دارد، شاید بتواند راحت تر با قوانین گوگل کنار بیاید و گاهی قسر در برود. البته یک روش دیگر به نام سئو کلاه خاکستری هم وجود دارد که چیزی بین این دو است.

چه کسانی باید تکنیک های سئو کلاه سفید را یاد بگیرند؟

  • کسانی که در ابتدای یادگیری سئو هستند و قصد دارند به یک متخصص سئو تبدیل شوند.
  • مدیران؛ در مرحله گردهم‌آوری و ساخت یک تیم حرفه‌ای سئو
  • مشتریان سئو؛ در یافتن متخصصان و نظارت بر کار آنان
  • اعضای تازه وارد تیم‌های سئو
  • توسعه‌دهندگان وب

دستور کار وب مسترها

برای بهتر شدن روش های کاری مالکین وب سایت ها و وب مستر ها دستور کارهایی توسط گوگل ارائه داده شده است. این دستور کار در سه حوزه دسته بندی می شود:

1. دستورات مرتبط با محتوا و طراحی:

این دستورات قوانین مرتبط با سازمان دهی وب سایت و ساختار آن هستند. استفاده از متن به جای تصویر، داشتن تعداد منطقی از لینک ها، داشتن المان های توصیفی مانند تیتر، نداشتن لینک خراب و…

2. دستور کار فنی:

این قسمت سرعت بارگذاری سایت، استفاده از فایل های robot.txt، نمایش مناسب سایت در مرورگرهای مختلف و دستگاه های موبایل و چند موضوع فنی دیگر را بررسی می کند.

3. دستور کارهای کیفی:

این قسمت مرتبط با کپی نکردن محتوا از وب سایت های دیگر، پر نکردن صفحه با کلمات کلیدی بی مورد و یا متن های اسپم، پنهان نکردن محتوا، پنهان نکردن متن و یا صفحه های ضعیف و…

اگر شما این دستور کارها را رعایت نکنید، قطعا گوگل نسبت به سایت شما مشکوک می شود. در بدترین حالت ممکن است سایت شما در لیست سیاه قرار بگیرد. وقتی که این اتفاق بیفتد، شما به سختی می توانید دوباره جایگاه خودتان قبل از جریمه را به دست بیاورید.

تکنیک های سئو کلاه سفید شامل چه مواردی می شود؟

در ادامه مقاله با 14 تکنیک های سئو کلاه سفید آشنا می‌شویم که به شما کمک می‌کند از راه‌های درست و قانونی نظر گوگل را جلب کنید و رتبه بهتری بگیرید.

1. در ویکی پدیا محتوا تولید کنید.

ویکی پدیا سایتی است که منبع هر نوع اطلاعاتی است که به آن نیاز داشته باشید. مطمئنا برایتان پیش آمده است که وقتی در مورد موضوع خاصی در ویکی پدیا مطالعه می کنید، متوجه کامل و جامع نبودن آن اطلاعات شوید. یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای سایت خود انجام دهید این است که در زمینه ی کاری خود در ویکی پدیا جستجو کرده و در صورت ناقص بودن و حتی نبودن اطلاعات در زمینه کاری شما، محتوای مفید و جذابی تولید کنید.

اگر محتوا کامل و جامع باشد ولی یک لینک خراب در آن وجود داشته باشد (در صورت مرتبط بودن مقاله) می‌توانید این لینک خراب را با آدرس مقاله خود جایگزین کنید تا هم به ویکی‌پدیا لطفی کرده باشید و هم یک بک لینک برای خود ساخته باشید.

حواستان باشد در این مقاله داریم در مورد سئو کلاه سفید صحبت می کنیم. پس با تولید محتوای اسپم و لینک های نامرتبط باعث افت رتبه سایت خود نشوید. درست است که با این کار شما تنها یک لینک به صورت nofollow به دست خواهید آورد، اما خب همین کار نیز در طولانی‌ مدت تاثیر خوبی بر سئوی سایت شما خواهد گذاشت.

تولید محتوا در ویکی پدیا

2. محتوای سایت خود را به روز رسانی کنید.

بعد از اینکه محتوایی تولید کردید و در سایت انتشار دادید آن را به فراموشی نسپارید. مطالب خود را به روز نگه دارید تا همیشه به کاربران جدید توسط موتورهای جستجو نمایش داده شود و ترافیک سایتتان افزایش یابد.

البته فقط به بروزرسانی مطالب خود اکتفا نکنید. با کاربران خود در رسانه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ تعامل داشته باشید. آن ها را از فعالیت هایی که در سایت خود انجام می دهید با خبر کنید.

پس اگر شما مطلبی دارید که دارای محتوای غنی هستند و می‌خواهید آنها را با کاربران جدید خود به اشتراک بگذارید، بی‌خود شک نکنید. گرد و خاک را از روی این مطلب پاک کنید و آن را بروزرسانی نمایید، تا هم در رتبه گوگل و هم در ترافیک سایت خود تغییری ایجاد نمایید.

هرچند وقت یک بار طراحی سایت خود را هم به روز کنید. با این روش محتوای جدید به گوگل ارسال می کنید و هم سایت به روزتری خواهید داشت. اگر می خواهید بیشتر در مورد طراحی مجدد سایت بدانید مقاله “12 دلیل اصلی برای طراحی مجدد سایت” را مطالعه کنید.

3. عنوان های جذاب بسازید.

امروزه در مورد هر موضوعی مطالب و سایت های بسیاری وجود دارد. اگر بخواهیم در بین این سایت ها دیده شویم و کاربران روی سایت ما کلیک کنند، باید عنوان های جذابی داشته باشیم تا افراد بیشتری را جذب کنیم.

چگونه عنوان جذاب بنویسیم؟

  • برای پیدا کردن عنوان های جذاب، اول کلمه کلیدی مرتبط و مترادف با محتوای خود را در گوگل سرچ کنید.
  • به عنوان های سایت هایی که در صفحه اول نتایج جستجو نمایش داده می شود دقت کنید.
  • عنوان های دیگری که در پایین صفحه اول توسط گوگل پیشنهاد داده شده است را سرچ کنید و در آن ها هم به عنوان ها را چک کنید.
  • می توانید کلمات کلیدی را انگلیسی سرچ کرده و از منابع انگلیسی هم ایده بگیرید.
  • عبارات و کلماتی که می توانند متن را جذاب تر و صمیمی تر نشان دهند را پیدا کنید.

در مقاله “چگونه عنوان های جذاب بسازیم” کامل تر در مورد نوشتن عنوان ها جذاب توضیح داده ایم.

عنوان جذاب در تولید محتوا

4. از وب سایت های معتبر لینک بگیرید.

بک لینک زمانی ایجاد می‌شود که سایت دیگری لینک شما را در یکی از صفحات خود قرار دهد و در واقع کاربران خود را به سایت شما ارجاع می‌دهد.

برای گرفتن بک لینک از سایت های دیگر چه کارهایی باید انجام دهیم؟

  • ثبت لینک برای صفحات سایت در وبلاگ های خود
  • ثبت لینک در صفحات شبکه های اجتماعی خود
  • قرار دادن امکان انتشار مطالب سایت در شبکه های اجتماعی
  • افزودن لینک در سایت های مرتبط
  • افزودن لینک در سایت های رقیب

برای هر مطلبی که منتشر می‌کنید، حداقل از 3 منبع مطمئن لینک‌های مرتبط و با کیفیت بگیرید. این کار به گوگل می‌فهماند که وب‌سایت شما منبع اطلاعاتی قوی است.

5. نسخه موبایل صفحه خود را در اولویت قرار دهید.

گوگل در حال حاضر توجه ویژه ای به نسخه موبایل وب سایت دارد. به عبارتی دیگر، صفحاتی که در دستگاه های موبایل به درستی نمایش داده نمی شوند، احتمالا رتبه خوبی نیز کسب نخواهند کرد. نحوه کار گوگل امروزه بدین گونه است که ابتدا نسخه موبایل صفحات را ایندکس کرده و رتبه بندی را بر این اساس انجام می دهد.

بنابراین اگر به عنوان مثال در سایت شما تبلیغات زیادی در نسخه موبایل نمایش داده شود، بهای آن را نیز خواهید پرداخت. اگر نسبت به موبایل فرندلی بودن وب سایت خود اطمینان ندارید، وارد اکانت گوگل سرچ کنسول وب سایت شده و بخش گزارش های Mobile آن را مشاهده کنید. گوگل در صورت مشاهده مشکلی در نسخه موبایل، آن را از این طریق به شما اطلاع خواهد داد و در نتیجه قادر به انجام اقدامات مناسب هستید.

موبایل فرندلی بودن سایت

6. ثبت کسب و کار در Google My Business

جستجوی موبایلی و محلی در عین مستقل بودن، وابستگی هایی هم دارند. طبق آمار 20% جستجوی های انجام شده در دستگاه های موبایل با هدف یافتن یک مکان انجام می شوند.

با توجه به پیشرفت گوگل در نمایش نتایج محلی، ثبت دقیق اطلاعات وب سایت در Google My Business تاثیر بسیاری در کسب و کار شما خواهد داشت. در حال حاضر بیش از نیمی از کسب و کارهای آنلاین، اطلاعات خود را در این پلتفرم ثبت کرده اند.

7. صفحه های ضعیف خود را با استفاده از صفحه های قوی بالا بکشید.

همه ما صفحه هایی در سایت خود داریم که در صفحه نتایج جستجو در صفحه ها 10 به بعد هستند و به هیچ وجه دیده نخواهند شد. چگونه این صفحه ها رو ارتقا دهیم؟

  • از گوگل سرچ کنسول برای یافتن کلمات کلیدی موجود در صفحه هایی از سایتتان که در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی دارند استفاده کنید.
  • با استفاده از ahrefs به راحتی صفحات معتبر وب سایت خود را پیدا کنید و آن ها را ارتقا دهید.
  • لینک صفحه‌ای که نیاز به ارتقا دارد را درون یکی از این صفحات معتبر وب‌سایت خود قرار دهید.

8. ویدیو های خود را در youtube آپلود کنید.

مطمئنا دفعات زیادی وقتی یک عبارت را سرچ کرده اید در نتایج اول جستجو ویدیوهایی از youtube را دیده اید. ویدیو نسبت به وبلاگ ها شانس بیشتری برای نشانده داده شدن در نتایج گوگل دارند. ولی نکته اصلی این جاست که گوگل ویدیوهایی که انتشار می دهید را تماشا نمی کند تا متوجه موضوع و کیفیت آن شود.

هنگام قرار دادن ویدیوها در youtube باید تکنیک ساده‌ای را رعایت کنید تا ویدیوهای شما برای کلمات کلیدی خاصی در رنک بالای گوگل وجود داشته باشد و آن نوشتن بیش از 200 کلمه برای Description ویدیو است. در متن خود مانند متن های که در سایتتان می نویسید از کلمات کلیدی و مترادف های آن استفاده کنید و کاملا واضح در مورد موضوع ویدیو توضیح دهید.

می توانید از youtube به سایت خود لینک دهید. در این صورت شما یک لینک ارزشمند از youtube خواهید داشت که تاثیر بسیاری در رتبه سایت دارد.

آپلود ویدیو برای بهبود سئو

9. از کلمات کلیدی در عنوان خود استفاده کنید.

عنوان های طولانی حاوی کلمه کلیدی شانس بیشتری برای دیده شدن دارند. در مورد کلمات کلیدی به خوبی تحقیق کنید. یکی یا دو تا از کلمات کلیدی که بیشتر توسط کاربران جستجو می شود را در در عنوان خود جا دهید و آن ها را در یک جمله جذاب به کار ببرید.

از کلمات کلیدی در تگ عنوان خود استفاده نمایید. با این روش می‌توانید ترافیک زیادی را به وب‌سایت خود روانه کنید و در نهایت برای بیش از یک کلمه کلیدی در صفحه نخست گوگل قرار بگیرید. (چگونه کلمات کلیدی پربازدید انتخاب کنیم؟)

10. تجربه کاربری (UX) را بهبود دهید.

بهبود وضعیت تجربه کاربری (UX) یکی از مزیت هایی است که سئو کلاه سفید نسبت به سئو کلاه سیاه در این چند سال داشته است. اکنون گوگل با استفاده از فاکتورهای بسیار زیادی تشخیص می دهد که یک وب سایت تا چه حدی یک تجربه کاربری مناسب را توانسته است ایجاد کند. این تکنیک یکی از مهمترین بخش های آموزش سئو کلاه سفید به شمار می رود.

در گذشته، نرخ پرش سایت عاملی بود که به راحتی مشخص می کرد که یک سایت تجربه کاربری خوبی را ایجاد نکرده است و آن را در اولویت های خود قرار نداده است. البته بعدها مشخص شد که نرخ پرش یک شاخص دقیق برای سنجش چگونگی تجربه کاربری نیست؛ چرا که کاربر هنوز درگیر با وب سایت نشده و در نتیجه تحلیلی در این زمینه نمی شود انجام داد.

بهبود تجربه کاربری ux

11. مطالب آسمان خراش تولید کنید.

هیچ شکی وجود ندارد که محتوای طولانی خیلی بهتر از محتوای کوتاه 300 کلمه ای عمل می کند. در واقع، نتایج تحقیق از 1 میلیون نتایج جستجوی گوگل نشان می دهد، میانگین تعداد کلمات صفحات رتبه اول گوگل 1،890 کلمه می باشد.

مطالب طولانی به گوگل نشان می‌دهد که شما دارید اطلاعاتی مفید و تحقیق شده را در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید. اما این تنها دلیل نیست. محتوای عمیق و مفید باعث می‌شود که کاربران آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

کاربران دوست دارند در یک صفحه به پاسخ تمام سوال های خود برسند. همانطور که می‌دانید با مطلبی 300 کلمه‌ای نمی توان بر روی مخاطبان تاثیر گذاشت و درک عمیقی از یک موضوع به آن‌ها داد، اما در مطلبی طولانی شما می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

12. از اسکیما برای رسیدن به صدر نتایج استفاده کنید.

در سال 2014 وب سایت Searchmetrics در طی گزارشی اعلام کرد که یک سوم نتایج جستجو حاوی ریچ اسنیپت های تولید شده توسط اسکیما مارک آپ ها هستند، در حالی که تنها 0.3% وب سایت های دنیا از این ابزار استفاده می کنند. حدس ما این است که این عدد در طی سال های گذشته بیشتر شده، اما هنوز فرصت های زیادی برای استفاده از اسکیما در صفحات وب وجود دارد.

اسکیما مارک آپ ها تکه کدهایی هستند که در قالب HTML به صفحات سایت اضافه می شوند. این تگ های توصیف پیشرفته تری را ارائه داده که در نتایج جستجو نیز بعضا به شکل ریچ اسنیپت ظاهر می شوند. اسکیماها در فرمت های رایجی مانند Organization، Event، Music، People، Product، Recipe، Review، Rating و Video استفاده می شوند.

استفاده از اسکیما چه مزایایی دارد؟

  • ریچ اسنیپت هایی که موجب نمایش بهتر نتایج جستجو و کمک به کاربران می شوند.
  • اسکیما موجب درک آسان تر محتوا برای موتورهای جستجو می شود.
  • میکرو دیتاها موجب افزایش کلیک کاربران بر روی سایت ها در نتایج جستجو می گردند.

13. لینک های داخلی خود را افزایش دهید.

لینک سازی یکی از مهمترین ابزارها و تکنیک های سئو کلاه سفید به شمار می رود. در واقع در بین تمامی تکنیک های گفته شده، لینک سازی یک ابزار بسیار کاربردی برای بهبود رتبه سایت می باشد. لینک ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. به طوری که شما می توانید با یک بررسی ساده در آخرین صفحات SERP ها متوجه شوید که این دسته از صفحات که نتوانسته اند رنک خوبی دریافت کنند، معمولا از لینک ها در استراتژی های بهینه سازی سایت خود استفاده نکرده اند.

به طور کلی یکی از ویژگی های لینک ها این است که هم می توانند در استراتژی های سئو کلاه سیاه کاربرد داشته باشند و هم دوره های آموزش سئو کلاه سفید، به آن ها توجه زیادی می شود. سئو کلاه سفید تمام تلاش خود را می کند تا لینک هایی برای سایت شما ایجاد کند که بیشترین کیفیت و ارزش را داشته باشند. بیشتر این لینک ها از محتواها یا منابعی که در سایت های دیگر وجود دارند، به دست می آیند.

البته پروسه لینک سازی سایت به این سادگی نیست؛ شما برای داشتن یک استراتژی لینک سازی قدرتمند نیاز دارید که به خوبی بر روند ایمیل های ارسالی جهت جذب بک لینک، نظارت داشته باشید و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. تنها مسئله مهم این است که سعی کنید لینک سازی صفحات سایت خود را به سمت اصول سئو کلاه سفید سوق دهید.

بهبود لینک های داخلی با سئو کلاه سفید

14. سرعت سایت خود را بالا ببرید.

کاربران بیشتر از چند ثانیه برای باز شدن سایت شما صبر نخواهند کرد چرا که اطلاعاتی که آنها نیاز دارند معمولا در سایت های دیگر هم پیدا می‌شود پس تا جایی که می توانید سرعت سایت خود را افزایش دهید. به نظر می‌رسد بهترین راه آنالیز سرعت سایت، استفاده از ابزار تست سرعت خود گوگل با نام google page speed insights است که البته متاسفانه این ابزار هم برای کشور ما فیلتر است. به هر حال ابزار معروف GTmetrix که با آدرس اینترنتی gtmetrix.com قابل دسترس است، هم برای این کار مناسب است و می توانید از آن استفاده کنید.

جمع بندی

تکنیک های سئو کلاه سفید کاری زمان بر بوده و مستلزم رعایت اصول سئو فراوانی است. با به کارگیری همین 14 تکنیک سئو کلاه سفید به تنهایی می توانید رتبه سایت خود را تا حد بسیاری افزایش دهید.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید. اگر تکنیک های سئو کلاه سفید دیگری می شناسید که از قلم افتاده است از شما تقاضا داریم آن را در قسمت دیدگاه ها قرار دهید تا ما و دیگران از آنها بهره مند شویم.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn