چگالی کلمه کلیدی برای بهبود رتبه گوگل در 2020

چگالی کلمه کلیدی برای بهبود رتبه گوگل در 2020

یافتنی بودن مقاله یا پیدا شدن توسط موتورهای جستجو به چند عامل بستگی دارد که باید در مقالات و محتواهای خود رعایت کنیم. یکی از پارامترهای سئو و بهینه سازی داخلی (on_page) چگالی کلمه کلیدی است. کلمات کلیدی اصلی ترین بخش سئو و بهینه سازی هستند که با استفاده از آنها می توانیم کاری کنیم تا مخاطبان هدفمان ما را پیدا کنند. حالا اینکه این کلمه کلیدی را چقدر در متن خود تکرار کنیم موضوعی است که امروز در مورد آن بحث خواهیم کرد.

چگالی کلمه کلیدی چیست؟

چگالی کلمه کلیدی یعنی در هر 100 کلمه متن شما چندبار کلمه کلیدی اصلی تکرار شده است. برای مثال اگر مقاله ای درمورد “کیک شکلاتی ساده” باشد و آن مقاله 1000 کلمه باشد و 10 بار عبارت “کیک شکلاتی ساده” را استفاده کرده باشید. چگالی کلید واژه 1% است.

در سال های قبل چگالی کلمات کلیدی اهمیت زیادی داشت. اما افراد زیادی سایت های خود را پر از کلمات کلیدی کردند و در رتبه اول قرار گرفتند. بدون اینکه محتوای ارزشمند و با کیفیتی داشته باشند. به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت درصدی برای چگالی کلمات کلیدی در نظر بگیرد و بیشتر جستجوی معنایی و الگوریتم مرغ مگس خوار را معیار سنجش خود قرار دهد. با روی کار آمدن الگوریتم مرغ مگس خوار مدیران سایت ها متوجه شدند که باید به طور متعادل‌تری از کلمات کلیدی استفاده کنند.

چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمه کلیدی چند درصد باید باشد؟

برخی از افراد فکر می کنند دو صفحه سایت که یکی چگالی کلمه کلیدی 3 درصد و دیگری 1درصد داشته باشد، سایتی که چگالی سایت 3 درصد دارد برنده خواهد شد و در رتبه اول قرار می گیرد. این دیدگاه اصلا درست نیست! گوگل صدها فاکتور را برای مقایسه سایت ها در نظر می گیرد. چگالی کلمه کلیدی فقط یکی از آن ها است. پس اگر سعی کنید فقط برای رسیدن به درصد انتخاب شده، متن خود را از کلمه کلیدی پرکنید، مطمئن باشید گوگل شما را جریمه خواهد کرد. اما درکل طبق تجربه هایی که تا به امروز داشته ایم، کمترین درصد چگالی کلمه کلیدی (در سال 2019 و 2020) که می تواند رتبه اول را کسب کند 0.5 درصد و بیشترین حد آن 3 درصد است.

اگر چگالی کلمات کلیدی ما بیشتر از 3 درصد باشد چه اتفاقی می افتد؟

در این حالت شما بیشتر از حد لازم از کلمه کلیدی در متن خود استفاده کرده اید که به این حالت بیش از حد بهینه کردن (over optimization) گفته می شود. اگر الگوریتم های گوگل تشخیص دهند که شما یک مطلب را بیش از حد بهینه کرده اید، گوگل به این نتیجه می رسد که هدف شما فریب دادن موتورهای جستجو است و می خواهید به صورت مصنوعی و ساختگی رتبه خوبی کسب کنید و این کار خیلی خطرناک است. اگر یکبار اینکار را انجام دهید سایت شما دچار افت رتبه می‌شود و در صورت ادامه اینکار سایت شما برای آن کلمه کلیدی از نتایج موتورهای جستجو حذف خواهد شد.

چگالی کلمات کلیدی چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه چگالی کلمات کلیدی از فرمول زیر می توانید استفاده کنید:

(Nkr / Tkn) × 100)

Nkr: تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی در متن تکرار شده است.

Tkn تعداد همه کلماتی است، که در متن وجود دارند.

ساده تر بگویم:

برای بدست آوردن چگالی کلمات کلیدی برای یک متن باید تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی را در متن تکرار کرده اید را بر تعداد کل کلمات متن تقسیم کنید و نتیجه را در 100 ضرب کنید.

چگالی عبارت کلیدی چگونه محاسبه می شود؟

عبارات کلیدی با کلمات کلیدی کمی فرق دارند. کلمات کلیدی یک واژه هستند که در موتورهای جستجو استفاده می شوند. برای مثال اگر در باکس موتور جستجو کلمه “کفش” را تایپ کنید، این یک کلمه کلیدی است. اما عبارات کلیدی همان کلمات کلیدی طولانی (long tail) هستند. برای مثال خرید “کفش ورزشی”

فرمول چگالی عبارت کلیدی شبیه به همان فرمول کلمه کلیدی است. چگالی یک عبارت کلیدی با فرمول زیر محاسبه می شود:

Nkr *Nwp/ Tkn ) * 100)

Nwp: نشان دهندۀ تعداد کلمات موجود در عبارت است.

نکته ای که در اینجا باید اشاره کنم این است که افزونه هایی مانند افزونه yoast seo برای سیستم مدریت سایت wordpress به راحتی چگالی کلمات کلیدی را برای محتوای شما محاسبه می کنند. کاملا غیر منطقی است که برای دانستن چگالی کلمات کلیدی سایت خود وقت بگذارید و محاسبه کنید. همانطور که می دانید افزونه های وردپرس خیلی راحت و سریع نصب می شوند.

چگالی کلمه کلیدی

نحوه توزیع کلمات کلیدی

تراکم کلمه کلیدی در متن بسیار مهم است. وقتی می خواهید مقاله ای برای سایت بنویسید باید یک کلمه کلیدی اصلی برای آن در نظر بگیرید که موضوع اصلی مقالتان باشد. دقت کنید که اگر قرار است کلمه کلیدی را 10 بار تکرار کنید هر 10 بار را در چند پاراگراف اول قرار ندهید و در بقیه متن خبری از کلمه کلیدی نباشد. در این صورت خزنده های موتورهای جستجو سایت را بررسی می کنند و متوجه می شوند که تراکم کلمات کلیدی سیر طبیعی ندارد و تقلب در نظر می گیرد. حتی از نظر کاربران هم محتوای شما لذت بخش و خوانا نخواهد بود. برای گوگل رضایت کاربران از هرچیزی مهمتر است.

7 قسمت از متن که کلمات کلیدی باید در آن ها وجود داشته باشد:

URL سایت

برای url هر مقاله از کلمه کلیدی همان مقاله استفاده کنید. چه به صورت فارسی چه انگلیسی.

عنوان صفحه

همان tag title یا عنوانی است که برای مقاله خود انتخاب می کنید. وقتی کاربران دنبال موضوعی می گردند در صفحه اول جستجو عنوانی که برای مقاله خود انتخاب کردید را می بینن. پس وجود کلمه کلیدی بسیار مهم است.

تگ H1

در تگ H1 حتما از کلمه کلیدی استفاده کنید. یکی از چک لیست های سئو وجود کلمه کلیدی در تگ H1 است.

محتوای اصلی

کاربران وارد سایت شما می شوند تا محتوای شما را ببینند. تراکم کلمه کلیدی را در محتوا خود رعایت کنید تا برای مخاطب قابل خواندن باشد.

تگ Alt تصاویر

تصویری که برای محتوای خود انتخاب کرده اید باید دارای متن جایگزین (alt tag) باشد. این متن می تواند در صورت لود نشدن تصویر نمایش داده شود تا کاربر متوجه موضوع تصویر شود. استفاده از کلمه کلیدی در alt tag بسیار مناسب است.

انکرتکست

لینک ها تاثیرگذارترین فاکتورها در سئو و بهینه سازی هستند. می توانید با استفاده از لینک های داخلی صفحه های سایتتان را به هم مرتبط کنید. به متن هایی که روی آن کلیک می کنیم تا به صفحه لینک داده شده برویم انکر تکست گفته می شود. از کلمات کلیدی در انکر تکست ها استفاده کنید.

توضیحات متا

Meta Description به توضیحات مختصری که در زیر عنوان صفحات، در نتایج جستجو هستند، گفته می شود. تعداد کاراکتر برای توضیحات متا نباید بیشتر از  160 حرف باشد. از این قسمت باید به درستی برای جذب و قانع کردن کاربر برای کلیک کردن روی لینک سایت خود استفاده کنید. استفاده از کلمه کلیدی می تواند در جذب مخاطبان به شما کمک کند.

لطفا در هنگام بهینه کردن کلمات کلیدی رضایت کاربران را مدنظر داشته باشید و نه موتورهای جستجو!!! تجربه کاربری مهم ترین فاکتور گوگل است.

چگالی کلمه کلیدی

نتیجه

گوگل سعی می کند که وقتی کاربری کلمه کلیدی را سرچ می کند، سریعا بهترین پاسخ ممکن را بدست بیاورد. به همین دلیل همیشه درحال به روز رسانی الگوریتم ها و چک لیست سئو است. یک تجربه کاربری خوب یعنی محتوای اختصاصی، مفید و با کیفیت. پس برای موتورهای جستجوگر ننویسید محتوای شما هرچقد طبیعی تر باشد مخاطب بیشتری جذب خواهید کرد. نظر مخاطبان برای گوگل به تمام الگوریتم ها ارجحیت دارد.

امیدوارم به سوالات شما در زمینه چگالی کلمه کلیدی پاسخ داده باشم. در صورتی که در این زمینه سوالی دارید، از طریق دیدگاه ها آن را با ما در میان بگذارید. تیم برندایده به سوالات شما پاسخگو خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn