انکر تکست سئو و انواع آن

لنگر سرنوشت ساز سئو چیست؟

انکر تکست از مهمترین مهارت های چک لیست سئو و بهینه سازی است. همه ما چه به عنوان کاربر و چه به عنوان وبمستر همیشه در موتورهای جستجو در حال جستجو کردن هستیم. اگر در موتورهای جستجو دنبال مطالب خاصی باشید، چگونه می توانید بفهمید که کدام لینک مرتبط با متن مورد نظر شما است؟ با استفاده از انکرتکست ها می توانیم تشخیص دهیم که محتوای مورد نظر ما پشت کدام یک از لینک ها پنهان شده است. در این مقاله می خواهیم در مورد اهمیت انکرتکست ها صحبت کنیم.

انکر تکست (Anchor text) چیست؟

شاید انکر تکست را با نام های متن لینک یا عنوان لینک بشناسید. anchor در لغت به معنای لنگر انداختن است و به معنی معرفی یا پرزنت کردن هم به کار می رود. پس anchor text در اصلاح به معنی متنی است که پیوندی به آن لینک داده شده است. اگر بخواهم واضح تر بگویم متنی قابل کلیک است که ما را به یک صفحه سایت در اینترنت هدایت می کند.

در کل به کلمات و کاراکترهای موجود در متن ( معمولا به رنگ متفاوتی از کل متن هستند) که به سایت و یا صفحه ای دیگر لینک می شوند، انکرتکست می گویند. هیچ فرقی ندارد که انکرتکست ها لینک داخلی داشته باشند یا خارجی. اگر از این انکر تکست ها درست استفاده کنید، تاثیر بسیار زیادی در سئو سایت شما خواهد داشت.

برای مثال: کمی بالاتر بروید و سطر اول مقدمه را دوباره بخوانید. همانطور که می بینید عبارت سئو و بهینه سازی با رنگ نارنجی مشخص شده است و به صفحه ی دیگری لینک داده شده است. پس ” سئو و بهینه سازی ” انکرتکست این لینک است.

انکرتکست

انکرتکست چگونه ساخته می شود؟

به راحتی! برای ساخت انکرتکست فقط به یک لینک هدف و یک عبارت که معرفی کننده محتوای آن لینک باشد. قسمت مهم اینکار استفاده صحیح این عبارت است که در ادامه در مورد آن توضیح خواهم داد.

به این کد html دقت کنید:

نمونه قرارگرفتن انکرتکست در url

در لینک بالا عبارت آژانس خلاقیت برندایده یک انکرتکست است.

یک داستان کوتاه درباره انکرتکست ها

بیایید به سال 2011 برگردیم. در آن روزها، کافی بود تا تمام انکرتکست ها مطابق با کلمه کلیدی باشد و شما بهترین رتبه را در سئو کسب می کردید. اما وقتی گوگل متوجه شد که با این روش سایت های تقلبی بسیاری در صفحه اول قرار می گیرند، در سال 24 آوریل 2012 تصمیم گرفت تا اولین نسخه بروزرسانی پنگوئن را در تاریخ 24 آوریل 2012 به بازار عرضه کند. خلاصه قواعد گوگل به کل تغییر کرد. اگر الان از کلمات کلیدی برای لینک خود بیش از اندازه استفاده کنید، گوگل رتبه شما را کاهش می دهد و حتی شاید شما را جریمه کند.

پنالتی گوگل

قبل از اینکه روش بهینه کردن اصولی لینک ها را یاد بگیرید،  اولین چیز که باید بدانید انواع مختلف انکرتکست ها است که باید از آن ها استفاده کنید.

9 روش مختلف انکر تکست سئو و انواع آن

1. انکرتکست نام تجاری (Branded Anchors)

اگر از برند خود در انکرتکست استفاده کنید، انکرتکست نام تجاری گفته می شود. اگر کلمه کلیدی شما نام برندتان باشد این نوع از انکرتکست هیچ ریسکی نخواهد داشت و امن ترین نوع انکرتکست است. می توانید از این انکرتکست در معرف سایت خود و یا سایت دیگران که می خواهید به آن ها لینک دهید استفاده کنید.

برای مثال: با برند ایده می توانید سئو و بهینه سازی سایت را یاد بگیرید.

2. انکرتکست عمومی (Generic Anchors)

لینک های عمومی را حتما در سایت های زیادی دیده اید. تا چند سال اخیر از این انکرتکست ها بسیار استفاده می شد اما با تغییر قوانین گوگل استفاده از این انکرتکست ها سئو سایت را ضعیف خواهد کرد. پس بهتر است تا حد امکان از انکرتکست عمومی استفاده نکنید.

از رایج ترین انکرتکست های عمومی:
اینجا کلیک کنید
ادامه مطلب
اینجا
اطلاعات بیشتر
بیشتر بخوانید و …

برای مثال: برای عضویت در برندایده اینجا کلیک کنید.

3. انکرتکست بدون عنوان (Naked Link Anchors)

در این نوع از انکرتکست ها از کلمه کلیدی خاصی استفاده نمی شود. فقط URL سایتی می خواهید به آن لینک دهید را به جای عبارت معرف استفاده می کنید. به همین دلیل به این انکرتکست ها URL anchor text هم می گویند.

برای مثال ما از این لینک http://brandidea.ir/create-the-best-url-for-your-site به عنوان انکرتکست استفاده کرده ایم.

4. انکرتکست تصویر (Image Anchors)

هر عکسی که در سایت استفاده می کنید باید Alt Tag یا متن جایگزین داشته باشد. اگر از این متن های جایگزین به عنوان انکرتکست استفاده کنید و عکس را به صفحه ی دیگری لینک دهید رتبه سئو شما افزایش می یابد. البته اینکار را همیشه انجام ندهید. هر کاری که در سایت انجام می دهید باید کاملا طبیعی باشد. استفاده بیش از اندازه را گوگل تقلب در نظر می گیرد.

می دانید که اگر تصویر سایت لود نشود متن جایگزین به جای آن نمایش داده می شود. پس اگر می خواهید به alt tag لینک دهید دقت کنید که کاملا مرتبط باشد.

5. انکرتکست هم معنی (LSI Anchors)

انکرتکست هم معنی به انکرتکست هایی گفته می شود که مترادف کلمات کلیدی هستند. LSI مخفف عبارت latent semantic indexing است. مترادف های کلمات کلیدی مشابه کوئری هایی هستند که کاربران در موتورهای جستجو سرچ می کنند.

مثلا اگر کلمه کلیدی شما ” آشپزی ” باشد، LSI را می توانید عبارتی مانند “آشپزی ایرانی” تعیین کنید.

انکرتکست هم معنی

6. انکرتکست کلمه کلیدی + نام تجاری (Brand + keyword Anchor)

یکی از روش های کم خطر و مناسب برای انتخاب انکرتکست، استفاده کلمه کلیدی در کنار برند شما است.

برای مثال آژانس خلاقیت برندایده این نوع انکرتکست است که شامل نام سایت ما و کلمه کلیدی است.

7. انکرتکست نصف و نیمه (Partial Match)

وقتی داخل انکرتکستی که استفاده کردیم، کلمه کلیدی به صورت نسبی و یا معنایی وجود داشته باشد، انکرتکست نصف و نیمه نامیده می شود. مثلا وقتی کلمه کلیدی آشپزی است، عبارت “طرز تهیه سالاد ماکارونی” نمونه ای از انطباق نصف و نیمه است. یا اگر کلمه کلیدی سئو وبهینه سازی باشد، روش صحیح سئو و بهینه سازی سایت، نیز یک انکرتکست partial match است.

8. انکرتکست طولانی (Long Tail Anchors)

به انکر تکست هایی گفته می شود که متن طولانی دارند. برای مثال چگونه از NLP در تبلیغات خود استفاده کنیم؟ یا چگونه صفحه محصول برای وب سایت خود طراحی کنیم؟ نمونه هایی از انکرتکست طولانی هستند.

9. انکرتکست انطباق دقیق (Exact Match)

پرریسک ترین نوع انکرتکست انطباق دقیق است. اگر دقیقا کلمه کلیدی را به عنوان انکرتکست انتخاب کنید، تاثیر زیادی در اتقا رتبه سایت شما خواهد داشت. اما اگر بیش از حد این روش را استفاده کنید جریمه می شوید.

برای مثال اگر کلمه کلیدی صفحه سایت تان دیجیتال مارکتینگ است، متن انکرتکست برای لینک دادن به آن صفحه دقیقا باید همان کلمه کلیدی دیجیتال مارکتینگ باشد.

انکرتکست انطباق دقیق

نتیجه

لینک سازی شما باید متنوع باشد. یعنی از انواع انکرتکست ها در سایت خود استفاده کنید. اگر از یک نوع انکرتکست بطور غیر طبیعی و زیاد استفاده کنید سایت شما جریمه خواهد شد و دیگر با آن کلماتی که به عنوان انکرتکست انتخاب کرده اید در جستجو گوگل نمایش داده نمی شود. گوگل را فریب ندهید! الگوریتم های گوگل آنقدر پیشرفت کرده است که هر عامل که از نظر شما جزئی باشد می تواند به سایت شما آسیب بزند. به جای استفاده از سئو کلاه سیاه سعی کنید محتوای با کیفیت و تک بسازید تا سایت شما در صفحات اول گوگل قرار بگیرد.

شما در درباره انکرتکست ها چه چیزهایی می دانید؟ در سایت خود از کدام نوع انکرتکست ها استفاده می کنید؟ لطفا تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. اگر سوالی در مورد سئو و بهینه سازی داشتید می توانید با تیم برندایده تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید