مبانی تبلیغ نویسی copywriting آسان

مبانی آموزش تبلیغ نویسی آسان | بخش اول

تبلیغ نویسی یا Copywriting یعنی؛ برای معرفی یک کالا، خدمت، ایده و هر چیز دیگری، از کلمات و جملات اثرگذار بر مخاطب استفاده کنید.

تاثیر کلام بر مخاطب و معجزه‌ای که انتخاب کلمات صحیح بر رفتار مشتری می‌گذارد بر کسی پوشیده نیست. شما با یادگیری مبانی آموزش تبلیغ نویسی، نه تنها می‌توانید تبلیغات خود را اثرگذارتر و به یادماندنی‌تر کنید بلکه فروش خود را هم افزایش دهید.

ما تبلیغ نویسی ساده و موارد موثر بر آن را در ۷ مقاله به شما آموزش خواهیم داد. آنچه در مقاله اول و بخش مبانی آموزش تبلیغ نویسی خواهید آموخت؛

  • تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ چیست؟ [+ مثال]
  • موارد کاربرد تبلیغ نویسی
  • انواع تبلیغات
  • نرخ بازگشت سرمایه
  • چگونه تبلیغ نویسی کنید
  • نحوه تبلیغ نویسی با ذکر مزایا Benefits
  • و…

پس در این مقاله از برند ایده همراه ما باشید.

 

تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ Copywriting چیست؟

تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ مهارتی است که به شما کمک می‌کند در معرفی و تبلیغ محصول یا خدمت خود، خلاقانه از کلمات استفاده کنید تا کاربر و بازدیدکننده را به انجام یک اقدام، دعوت کنید. یعنی شما با آموزش تبلیغ نویسی تبلیغی می‌نویسید که مثل یک کال تو اکشن Call to Action مخاطب را به یک اقدام مثل خرید، ترغیب و متقاعد می‌کند. به یاد داشته باشید که تبلیغ نویسی یکی از مهارت‌های مهم علم بازاریابی است.

نمونه تبلیغ نویسی موفق و جذاب

برای معرفی یک مایع ظرفشویی دو نوشته زیر را مقایسه کنید؛

۱. این مایع ظرفشویی با قدرت پاک کنندگی بالا و فرمولاسیون کاملا قوی و علمی، نه تنها ظرف‌های شما را به خوبی پاک می‌کند بلکه بوی بد غذا را هم از بین می‌برد.

۲. با این مایع ظرفشویی؛ مرغ را با بوی ماهی نخورید / آب را با طعم نیمرو نخورید.

خواندن
چگونه از NLP در تبلیغات خود استفاده کنیم؟

قطعا متوجه تفاوت فاحش این دو متن و تاثیری که بر شما گذاشته است شده‌اید. حتی شاید با خواندن متن شماره ۲ لبخندی هم روی لبتان شکل بگیرد که حاکی از یادآوریِ یک اتفاق است. تبلیغ نویسی که در متن شماره ۲ ملاحظه می‌کنید یک نمونه موفق از تاثیرگذاری و برقراری ارتباط با مخاطب در حین تبلیغ است.

از تبلیغ نویسی در کدام محتواها استفاده می‌کنیم؟

تبلیغ نویسی فقط مخصوص تبلیغات بنری و … نیست. شما در هر جایی که توسط محتوا می‌خواهید با مخاطب ارتباط برقرار کنید می‌توانید از تکنیک‌های تبلیغ نویسی استفاده کنید. مواردی مثل؛

  • ایمیل
  • صفحات فرود Landing Pages
  • پوستر
  • اسلایدر سایت
  • صفحه محصول و…

 

موارد کاربرد تبلیغ نویسی

حالا که متوجه شدیم منظور از تبلیغ نویسی چیست و ما دنبال چه محتوایی هستیم، سراغ مبانی و آموزش تبلیغ نویسی خواهیم رفت.

مبانی تبلیغ نویسی آسان

شما برای اینکه تبلیغ نویسی را به خوبی و آسانی انجام دهید باید با ۶ مفهوم زیر آشنا شوید:

۱. تعریف کسب و کار انفعالی Reactive

۲. تعریف کسب و کار عامل Proactive

۳. نرخ بازگشت سرمایه – Return on Investment- ROI

۴. انواع تبلیغات

۵. ذکر مزایا Benefits در نگارش تبلیغ نویسی

۶. اشتباهات رایج در تبلیغ نویسی

برای اطلاع از خدمات تبلیغات و بازاریابی اینترنتی تیم برند ایده، کلیک کنید.

1. کسب و کار انفعالی یا Reactive چیست؟

کسب و کار انفعالی Reactive تابع اتفاقات و تغییرات است. یعنی اگر تعطیلاتی پیش رو داشته باشیم، فروش ما کمتر می‌شود، یا با عوض شدن فصل، فروش ما کاهش پیدا می‌کند. کلا ما به عنوان صاحب کسب و کار اقدام خاصی انجام نمی‌هیم. منتظر هستیم که مشتریان و خریداران سراغ ما بیایند و از ما خرید کنند. مسلما با این نوع کسب و کار نمی‌توانیم به موفقیت‌های خیلی بزرگی برسیم. به دلیل اینکه، اطلاعات و شرایط هستند که تعیین می‌کنند، ما چقدر فروش داشته باشیم و چقدر در کسب و کارمان موفق شویم.

خواندن
ویدیوهای تبلیغاتی جذاب بسازید.

 

2. کسب و کار عامل یا Proactive چیست؟

تمام کسب و کارهای موفق دنیا، کسب و کار عامل Proactive هستند. یعنی خودشان تعیین می‌کنند که می‌خواهند در یک ماه چقدر رشد داشته باشند. خودشان تعیین می‌کنند که در یک روز یا یک هفته چقدر باید فروش داشته باشند (صرف نظر از شرایط بیرونی و اتفاقاتی که شاید در آن محله، در آن شهر یا در آن کشور اتفاق بیافتد). پس در کسب و کار عامل، درآمد وابسته به فعالیت شرکت در زمینه کاری‌اش است.

رابطه کسب و کار عامل با تبلیغ نویسی

یکی از نکات مهمی که باعث می‌شود‌ کسب و کار عامل داشته باشیم؛ یعنی خودمان تصمیم بگیریم که کسب و کارمان چطور و چقدر رشد داشته باشد، این است که از تبلیغات اثرگذار و اصولی استفاده کنیم. چون در تبلیغ نویسی ما از مخاطبان برای انجام یک اقدام مشخص دعوت کرده و آن‌ها را به خرید ترغیب می‌کنیم نه اینکه منفعل بوده و دست روی دست بگذاریم.

بنابراین اگر دوست دارید رشد کسب و کارتان دست خودتان باشد و شما عامل تعیین کننده باشید، با سری مقالات آموزش تبلیغ نویسی آسان، رشدِ کسب و کارتان را تعیین کنید.

 

3. نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست؟

در اولین مرحله از آموزش تبلیغ نویسی باید با اصطلاحی به نام ROI – Return on Investment یا نرخ بازگشت سرمایه آشنا شویم. بازگشت سرمایه، همانطور که از اسمش مشخص است به ما نشان می دهد که وقتی بودجه یا هزینه‌ایی را برای چیزی ( در اینجا تبلیغات) صرف می‌کنیم، چقدر از این سرمایه گذاری، به ما بر می‌گردد. در واقع نرخ بازگشت سرمایه، به ما نشان می‌دهد عملیات تبلیغاتی که انجام داده‌ایم چقدر اثرگذار است و چقدر سود ایجاد می‌کند. تعریف دقیق و علمی بازگشت سرمایه در تبلیغات به این شکل است که؛ سودی که از یک تبلیغات حاصل می‌کنیم را از هزینه تبلیغات کم کرده و تقسیم بر هزینه کل تبلیغاتمان می‌نماییم.

خواندن
6 دلیل مهم که چرا طراحی گرافیک در تبلیغات نقش حیاتی دارد

فرمول بازگشت سرمایه

با چه نرخ بازگشت سرمایه ای سود کرده‌ایم؟

نرخ بازگشت سرمایه می تواند منفی، صفر یا مثبت باشد. اگر بازگشت سرمایه صفر یا بزرگتر باشد، سود کرده‌ایم. شاید بازگشت سرمایه صفر باشد و سود مالی نداشته باشد، اما مشتریانی را به صورت غیر مستقیم جذب کند که امکان دارد بعدا از ما خرید کنند و کم کم به مشتریان ثابت ما تبدیل شوند.

4. تبلیغات به چند صورت انجام می‌شود؟

به طور کلی تبلیغات به دو صورت زیر انجام می‌شود، که شما باید با آن‌ها آشنا شوید؛

  1. برندسازی: این نوع تبلیغات که در دنیا بسیار رایج هست و زیاد استفاده می‌شود، محصول یا خدمتی را توصیه نمی‌کند. فقط برند خود را بزرگ و قوی نشان می‌دهد. یعنی سعی میکند برند خود را معروف و بزرگ جلوه دهد.
  2. مستقیم: هدف اصلی این نوع تبلیغات، فروش محصول و خدمات است. تبلیغ مستقیم محتوایی (متن، فیلم و…) است که مخاطب را ترغیب به اقدام (تماس، سفارش، ایمیل و…) می‌کند. تبلیغات مستقیم باعث اقدام مشتریان می‌شوند.

اگر اقدامی را از مخاطبان خود نخواهید این کار اطلاع رسانی است تبلیغ نیست! تبلیغ نویسی جزو تبلیغات مستقیم است که باعث اقدام سریع می‌شود، قابلیت سنجش دارد و نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالایی دارد.

5. چگونه تبلیغ نویسی کنیم؟

مهم ترین نکته در نگارش و آموزش تبلیغ نویسی ذکر فایده و مزایا Benefits است و نه ویژگی‌ها Features . ویژگی یا Feature درباره مشخصات یک خدمت یا محصول است. اما مزیت/فایده Benefits درباره سود و فایده‌ای است که آن محصول یا خدمت به مشتری می‌رساند. 

اگر مثال مایع ظرفشویی را به یاد آورید؛ ذکر این جمله که محصول از یک فرمولاسیون قوی برخوردار است ویژگی محسوب می‌شود اما وقتی می‌گوییم آب را با طعم نیمرو نخورید دقیقا به فایده‌ای که این محصول برای کاربر دارد اشاره کرده‌ایم که نتیجه واضح است.

خواندن
رپورتاژ آگهی چیست؟ چگونه یک سایت برای انتشار رپورتاژ آگهی انتخاب کنیم؟

6. اشتباهات رایج در تبلیغ نویسی

  • کاملا منطقی به موضوع نگاه می‌کنند: یعنی مطالبی را در تبلیغاتشان منتشر می‌کنند که فقط منطقی و قابل قبول است و جنبه احساسی خریداران را لحاظ نمی‌کنند. در حالیکه اغلب خریداران خرید احساسی با توجیه منطقی انجام می‌دهند.
  • تبلیغات را از دید فروشنده طراحی می‌کنند: تبلیغ نویسان حرفه‌ای خود را جای مشتری قرار می‌دهند و تبلیغات را از دید آن‌ها طراحی می‌کنند. تبلیغ نویس یک مترجم است که زبان فروشنده را به زبان خریدار ترجمه می‌کند.
  • مدیران یا طراحان تبلیغ به دلیل اصلی خرید توجهی نمی‌کنند: هر خریداری برای خرید خودش چند دلیل اصلی دارد و اینها برایش مهم‌تر هستند و تبلیغ نویسان باید در تبلیغ به این دلایل اشاره کنند.

چرا تبلیغات به تنهایی برای رشد کسب و کار کافی نیست؟

تبلیغات به تنهایی برای رشد کسب و کار کافی نیست. هدف تبلیغات در بسیاری از موارد این است که یک فرد جدید را ترغیب کند تا خرید اول را انجام دهد و بعد از خرید اول، خریدهای بعدی بستگی به کیفیت خدمات و محصولات و نوع برخورد کسب و کار دارد.

 

مهم ترین عامل موفقیت کسب و کار بعد از تبلیغات
موفقیت تبلیغات به نرخ بازگشت سرمایه آن و مزیت رقابتیِ خود کسب و کار ارتباط دارد.

 

مهمترین عامل موفقیت یک کسب و کار چیست؟

مهمترین عامل موفقیت یک کسب و کار در مقایسه با کسب و کارهای دیگر، مزیت رقابتی آن است. همان مزیتی که کسب و کار با تبلیغات قصد دارد آن‌ها را خیلی بهتر و شفاف‌تر بیان ‌کند تا مخاطبان جدید با برند آشنا شده و از آن‌ خرید کنند. شما حتما قبل از تبلیغات باید به فکر مزیت رقابتی خود برای مشتریان و ورودی‌های تبلیغ باشید وگرنه به هدف مورد انتظار از رشد کسب و کار نخواهید رسید.

ساختن مزیت رقابتی کار سختی نیست. لازم نیست که کسب و کار خود را از اول طراحی کنید و تغییرات بنیادی ایجاد کنید گاهی یک تمایز کوچک که دیگران توجهی به آن نمی‌کنند می‌تواند شما را خیلی بالاتر از دیگران قرار دهد.

نتیجه گیری؛

مباحثی که در این مقاله مطرح شد، شما را با اصول و مفاهیم اولیه تبلیغ نویسی آسان مثل معنای تبلیغ نویسی، نرخ بازگشت سرمایه، انواع تبلیغات و…  آشنا کرد. برای درک بهتر و استفاده کاربردی از تبلیغ نویسی حتما همه مقالات این محتوای سریالی را که در پایین ذکر شده است مطالعه بفرمایید.

خواندن
کسب درامد با تولید محتوا را از کجا شروع کنیم؟

مقالات سری آموزش تبلیغ نویسی آسان:

برای اطلاع از خدمات تبلیغات و بازاریابی اینترنتی تیم برند ایده، کلیک کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید