طراحی صفحه محصولات سایت باید چگونه باشد؟

طراحی صفحه محصول سایت چگونه باید باشد؟

با این مقاله در ۱۰ قدم خواهید آموخت چه فاکتورهایی در طراحی صفحه محصول سایت مهم است و شما چطور می‌توانید در سایت خود توضیحات محصولی بنویسید که باعث افزایش فروش وب سایتتان شود؟

به این توجه کنید که شما فقط ۳ الی ۷ ثانیه زمان دارید تا نظر بازدیدکننده را برای ماندن در سایت جلب کنید تا او درباره خرید تصمیمگیری کند.

پس با دقت این مقاله از برند ایده را مطالعه کنید.

توضیحات در طراحی صفحه محصول سایت

در ابتدا چند سوال پرتکرار در مورد طراحی صفحه محصول سایت را پاسخ می‌دهیم:

1. متن صفحه محصول باید طولانی باشد یا کوتاه؟

شاید فکر کنید متن صفحه محصولات هر چقدر کوتاه تر باشد بهتر است. اما در واقعیت، هرچه متن طولانی‌تر باشد، احتمال خرید آن هم بیشتر خواهد شد. وقتی یک مشتری صفحه محصول شما را باز می‌کند تا محصول ارزشمندی را خرید کند اگر ببیند توضیحات آن کم است، از لحاظ ذهنی فکر می‌کند که محصول چیزی برای توضیح و ارائه نداشته که توضیح مفصلی داده نشده است.

پس اگر متن صفحه محصول طولانی باشد، احتمال فروش آن محصول در وب سایت بیشتر خواهد شد!

2. آیا متن طولانی در صفحه محصول خوانده می‌شود؟

به احتمال زیاد، نه! خیلی از افراد متن صفحه را دقیق و کامل نمی‌خوانند. اما نکته مهم این است که خرید می‌کنند!

پس تکلیف چیست؟

با اینکه متن صفحه باید طولانی باشد اما در عین حال باید به بندها و عنوان‌های کوچکتر تقسیم شود، تا مشتری بتواند در یک نگاه، صفحه طولانی را از نظر گذارنده و اطلاعات اساسی را بگیرد. همچنین اگر خواست قسمت مشخصی را انتخاب کرده و بخواند.

برای مثال نظر مشتریان قبلی خیلی طرفدار دارد و افراد بیشتر فقط آن قسمت را مطالعه می‌کنند. پس هرچقدر هم که متن طولانی باشد باید طوری طراحی شود که با یک نگاه، بخش‌های مختلفش را بتوان از هم تشخیص داد.

 

این مطلب را از دست ندهید: اجزای کلیدی تبلیغ نویسی حرفه ای (آموزش 4 بخش اصلی)

 

3. هر صفحه محصول چند بار خوانده می‌شود؟

هر صفحه محصول حداقل ۲ بار خوانده می‌شود. سیستم مغز انسان طوری است که وقتی وارد یک صفحه وب می‌شود، اول در چند ثانیه کل صفحه را اسکرول می‌کند. تا یک دید کلی از موضوع به دست آورد. بعد در دومین بار به بالای صفحه برمی‌گرد تا انتخاب کند کدام قسمت‌ها را می‌خواهد با دقت مطالعه کند

4. گرافیک در طراحی صفحه محصول چقدر مهم است؟

در تبلیغ نویسی، گرافیک به عنوان ابزاری برای انتقال پیام تبلیغاتی است. هر وقت خواستید در صفحه محصول خود عکس یا گرافیکی را اضافه کنید، از خودتان بپرسید که این عکس یا طرح گرافیکی در فروش محصول به شما کمک می‌کند یا نه؟

با اینکه استفاده از عکس‌های تزیینی در جذابیت محتوا و خسته نشدن خواننده کمک می‌کند؛ اما بهتر است از تصاویر و طرح‌هایی که به انتقال موضوع و فروش کمک می‌کنند در طراحی صفحه محصول سایت، استفاده کنید.

 

اهمیت گرافیک در طراحی صفحه محصول

 

نکته خیلی مهم: وقتی یک فرد صفحه محصول شما را می‌بیند بیشترین جاهایی که مورد توجهش قرار می‌گیرد و حتما دیده می‌شود، چند سطر اول صفحه و همینطور پایین‌ترین قسمت صفحه محصول است.

10 قدم مهم برای طراحی صفحه محصولات سایت فروشگاهی

همانطور که در مقاله اجزای کلیدی تبلیغ نویسی حرفه ای توضیح دادیم، هر تبلیغ دارای ۴ بخش است: جذب، ادعا، اثبات و دعوت به اقدام. در طراحی صفحه محصول سایت فروشگاهی هم دقیقا این نکات باید در ۱۰ قدم زیر رعایت شوند.

1. نوشتن یک عنوان جذاب

معیارهای نوشتن یک عنوان جذاب را در مقاله قبل توضیح دادیم. گفتیم  که عنوان بخش اصلی تبلیغ را تشکیل می‌دهد. پس باید بزرگترین فونت ممکن را داشته باشد. اما در سایت چطور؟

بهترین عنوان در طراحی صفحه محصول سایت چه می‌تواند باشد؟

شاید بهترین عنوان برای یک صفحه محصول، جمله‌ای باشد که نتیجه محصول یا خدمت شما را بیان می‌کند. برای مثال اگر یک کتاب در مورد مدیریت زمان می‌فروشید می‌توانید بنویسید که: بعد از ۶۰ روز به تمام کارهایتان در روز می‌رسید و حتی روزی یک ساعت هم وقت اضافه برای تفریح دارید.

2. نوشتن عناوین فرعی

عنوان‌های فرعی آن‌هایی هستند که ۴ یا ۵ مورد، زیرِ عنوان‌های اصلی نوشته می‌شوند. عناوین فرعی در طراحی صفحه محصول سایت ۳ ویژگی زیر را باید داشته باشند:

  • مکمل عنوان اصلی باشند
  • حس همدردی ایجاد کنند
  • به مزایای محصول اشاره کنند

عنوان فرعی باید مکمل عنوان اصلی باشد

عناوین فرعی مکمل عنوان اصلی هستند. یعنی اگر در عنوان اصلی نکته‌ای را گفتید یا موضوعی را مطرح کردید، عناوین فرعی باید آن موضوع را کامل‌تر کرده و توضیح بیشتری بدهند. یا به موضوع دیگری، اما در همان زمینه بپردازند.

برای نوشتن عنوان فرعی چه کاری باید انجام دهید؟

در مقاله آموزش عنوان نویسی توضیح دادیم که برای نوشتن عنوان لازم است حداقل ۱۰۰ عنوان را روی کاغذ بنویسید و برخی از آن‌ها را باهم ترکیب کنید تا به عنوان‌های بهتری برسید. بعد از انتخاب عنوان اصلی از عنوان‌های دیگر برای عنوان‌های فرعی استفاده کنید.

چرا بعد از عنوان اصلی مستقیم سراغ متن نمی‌رویم؟

تمرکز افراد روی صفحات سایت بطور میانگین ۳ تا ۷ ثانیه است. بنابراین زمان بسیار کمی برای اثبات خوب و مفید بودن سایت خود دارید. پس اگر بعد عنوان اصلی، مستقیما یک متن طولانی داشته باشید، احتمالا مخاطب منصرف شده و از صفحه خارج می‌شود. در حالیکه با عنوان فرعی می‌توانید او را در مورد سودمندی این صفحه، متقاعد کنید.

ایجاد حس همدردی

بسیاری افراد از شما خرید نمی‌کنند چون فکر می کنند شما شرایط آن‌ها را درک نمی‌کنید. اگر به مخاطب نشان دهید که دقیقا شرایط او را درک می‌کنید و می‌دانید چه مشکلاتی دارد، همین موضوع کمک می‌کند تا به شما راحت‌تر اعتماد کنند و توضیحات محصول را دقیق‌تر بخوانند و خرید کنند.

مزایای محصول

چند مزیت بسیار برجسته محصول را انتخاب کنید و در عنوان‌های فرعی به آن‌ها اشاره کنید تا شخص در همان چند ثانیه اول نه تنها جذب شود، بلکه بخشی از کار ادعا را هم انجام داده باشید. درباره مزایای محصول خودمتان صحبت کنید تا شخص ترغیب شود ادامه صفحه محصول را مطالعه کند.

3. توضیحات محصول

برای نوشتن بهتر توضیحات محصول که بخشی از ادعاهای شما است، به نکات زیر توجه کنید:

طوری بنویسید که انگار به دوست خود تعریف می‌کنید

توضیحات محصول باید طوری باشد که انگار برای دوستتان این محصول را توضیح می‌دهید. وقتی با دوستتان صحبت می‌کنید احتمالا خیلی از واژه‌های عجیب و غریب و فنی استفاده نمی‌کنید. ولی در عین حال خیلی محترمانه توضیح می‌دهید. شما در هنگام صحبت با دوست خود مقدمه چینی نمی‌کنید و مستقیم سر اصل مطلب می‌روید و توضیحات بهتر و مفیدی را ابه او می‌گویید.

 

نحوه نوشتن توضیحات محصول

 

بر روی مزایای محصول تمرکز کنید

درباره تمام مزیت‌های محصول بطور مفصل توضیح دهید. مزیت چیزی است که مخاطب با خرید محصول کسب می‌کند. پس نکته بسیار مهمی برای جلب توجه مشتری است.

به دلایل اصلی خرید مشتری دقت کنید

در مقاله انگیزه‌های خرید مشتری گفتیم که افراد به ۵ دلیل (ترس، جلب توجه، سود، درآمد، رویا) خرید می‌کنند . پس متناسب با محصولتان، به این موارد اشاره کنید. مثلا شما با خرید این محصول به کدام رویایتان می‌رسید.

4. جایگاه سازی

جایگاه سازی زیرمجموعه بخش ادعا در تبلیغ نویسی است. در این بخش، هم باید توضیحات محصول را بگویید و هم جایگاه خود را. در جایگاه سازی هدف این است که نشان دهید نسبت به دیگران و رقیبان در کجا هستید. افراد دنبال این هستند که محصولات، خدمات و همچنین کار شما را در ذهنشان در یک جایگاه خاصی قرار دهند.

نکات مهم در جایگاه سازی که می تواند متن صفحه محصولتان را متحول کند:

1. اگر از وجود چنین محصولی اطلاع ندارند، باید کامل، ساده و روان محصول خود را تشریح کنید.

2. اگر از وجود محصولات رقیبان خبر دارند، باید توضیح دهید که محصولات شما چه مزیتی نسبت به محصولات رقیبان دارد.

3. اگر صفحه محصول رقیبان را دیده‌اند، از آن صفحه‌ها کمک بگیرید تا بتوانید با استفاده از نکات قوت آن‌ها صفحه محصول بهتری را طراحی کنید.

4.  اگر محصولات رقیبان را استفاده کرده‌اند، باید در صفحه محصول خود بنویسید که با ندیدن و نخریدن محصول شما چه چیز بزرگی را از دست داده‌اند و چطور محصول شما از محصولات رقیبان متفاوت است.

5. اگر دنباله‌رو رقیبانتان هستند و از آن‌ها خرید می‌کنند، در صفحه محصول خود نشان دهید که اعتبار شما خیلی بیشتر از اعتبار رقیب است. برای مثال به سابقه کاری خود اشاره کنید.

چگونه بفهمید مشتریان شما جزو کدام یک از  دسته‌های بالا هستند؟

بهترین کار این است که شما در طراحی صفحه محصول سایت به هر ۵ بخش در ۵ پاراگراف جداگانه بپردازید. البته مستقیم نمی‌نویسیم که اگر شما دنبال رو رقیبان ما هستید این قسمت را بخوانید! باید طوری توضیح دهید که مشخص شود از رقیبان بهتر هستید و اعتبار بیشتری دارید.

5. توجیه قیمت

در مقاله آموزش تبلیغ نویسی حرفه ای در مورد توجیه قیمت صحبت کردیم. توجیه قیمت یعنی نشان دهید ارزش محصول خیلی بیشتر از مبلغی است که مخاطب می‌پردازد. هر وقت افراد بدانند با پرداخت پول به محصولی سود خواهند کرد، حتما آن را خریداری می‌کنند.

مطالعه بیشتر: چگونه یک تبلیغ نویس حرفه ای بشوید.

 

توجیه قیمت صرفا یک مقایسه مالی نیست! می‌توانید نشان دهید که یک شخص چطور می‌تواند جایگاه بهتری داشته باشد. یا احترام بیشتری بین دیگران کسب کند. یا حس لذت بیشتری داشته باشد. در واقع می‌توانید با استفاده دلایل اصلی انگیزاننده مشتری، خرید را توجیه کنید. مثلا با خرید این محصول چطور می‌توانید حس بهتری داشته باشید یا سود کنید و به رویاهایتان نزدیک‌تر شوید.

6. نظرات مشتریان

نظرات مشتریان (Customer reviews) خیلی مهم است چون یک شخص سومی است که در مورد محصولات شما نظر خوبی داده‌ است. اثرگذاری نظرات نفر سوم خیلی بیشتر از صحبت های خودتان است. پس حتما در سایت از نظرات مشتریان راضی استفاده کنید.

همچنین وقتی مردم تبلیغ شما را در مجلات چاپی می‌بینند، نسبت به کار شما اعتماد بیشتری دارند. چون فکر می‌کنند یک کسب و کار واقعی و قوی پشت این تبلیغات است که مبلغ قابل توجهی داده و تبلیغ را در مجله چاپ کرده است. این در حالی است که اعتبار سایت‌ها کمی پایین است. چون هر کسی می‌تواند در چند ساعت یک وب سایت درست کرده و اطلاعاتی را آپلود کند و محصولات بفروشد. اینجاست که استفاده از نظرات مشتریان می‌تواند این بی‌اعتمادی را از بین ببرد.

پس هر صفحه‌ی محصولی که بخواهد فروش ایجاد کند، حتما باید از نظرات مشتریان راضی در آن استفاده شود. همانطور که در بخشی از مقاله اجزای کلیدی تبلیغ نویسی حرفه ای هم گفتیم نظرات می‌توانند بصورت متنی، صوتی یا ویدیویی باشند.

برای جمع آوری نظرات مشتریان و استفاده در طراحی صفحه محصول سایت می‌توانید سیستم‌های خودکار را روی سایت پیاده کنید. به این ترتیب که یک هفته بعد از خرید محصول به مشتری ایمیل بفرستد و از آن‌ها بخواهد نظر خود را در مورد آن محصول بگویند. حتی می‌توانید هدایایی را برای کسانی که نظر خود را ثبت می‌کنند هم مثل کلوپ مشتریان در نظر بگیرید.

 

اهمیت نوشتن نظرات مشتری در صفحه محصول سایت

 

7. پاسخ سوالات متداول

حتما بخش پاسخ به سوالت متداول که در ارتباط با نحوه خرید و … است داشته باشید. اکثر خریدها در ایران از ساعت 10 شب تا 1 نیمه شب اتفاق می‌افتد. یعنی ساعت‌هایی که احتمال پاسخ گویی و پشتیبانی کمی وجود دارد. پس شما باید در سایت خود برای ابهامات پاسخی قرار دهید.

مهمترین سوالات متداول درباره نحوه پرداخت، تحویل و ضمانت محصول است.

در نظر داشته باشید که اگر فقط به یکی از این ابهامات پاسخ داده نشود، مشتری از خرید منصرف می‌شود. پس همیشه سعی کنید صفحه محصول را طوری طراحی کنید که خودِ سایت، یک فروشنده حرفه‌ای باشد و بازدید کننده را تا پایانِ خرید به راحتی پیش ببرد.

از کجا بدانیم سوالات متداول چه هستند؟

اگر شما کسب و کاری دارید، احتمالا هر روز افرادی با شما تماس می‌گیرند و سوالاتی می‌پرسند. یا زیر محصولات کامنت گذاشته و سوال می‌پرسند. تمام این سوالات را یادداشت کنید و آن‌هایی که دو یا سه بار تکرار شده‌اند را در بخش پاسخ سوالات متداول صفحه محصول قرار بدهید.

مهمترین نکته در نوشتن سوالات متداول صفحه محصول

برای خواندن سوالات متداول، مشتری را به صفحه دیگری لینک ندهید و هر آنچه نیاز است را در همان یک صفحه محصول بگنجانید. چون اگر بازدید کننده از صفحه محصول خارج شد ممکن است دیگر به آن صفحه برنگردد.

همچنین حفظ تمرکز بازدید کننده در صفحه محصول بسیار مهم است. پس تمام اطلاعات لازم را در همان صفحه بنویسید تا بازدید کننده هرچیزی را لازم دارد ببیند و بعد تصمیم گرفته و از شما خرید کند.

8. ضمانت

ضمانت یکی از روش های اثبات ادعا است. ضمانت در سایت بسیار مهمتر از تبلیغات است. به این نکات توجه کنید:

1. در سایت بهتر است ضمانت در یک باکس یا دکمه بزرگ قرار بگیرد!

مزیت اینکار این است که وقتی افراد برای بار اول با سرعت صفحه را اسکرول می‌کنند این قسمت خیلی به چشم می‌آید، چون یک المان گرافیکی دور خود دارد. پس احتمالا بازدید کننده تصمیم خواهد گرفت که به این قسمت توجه بیشتری کند.

2. در بخش ضمانت، محصولتان را هم بفروشید!

وقتی در باکس ضمانت توضیحاتی می‌دهید، مثلا می‌نویسید که اگر راضی نبودید می‌توانید پولتان را پس بگیرید؛ همان جا  توضیحاتی هم از محصول بدهید.

مثلا: اگر شما از این دوربین فوق العاده با امکان 6 ساعت فیلم برداری راضی نبودید، می توانید آن را برگردانید! به این ترتیب از فرصت استفاده کرده و محصول خود را تعریف کرده‌اید.

9. پیشنهاد ویژه

پیشنهاد ویژه ترکیب یک مزیت با یک محدودیت است. (توضیحات بیشتر) در سایت این احتمال وجود دارد که وقتی بازدید کننده از صفحه خارج شد دیگر هیچ وقت به سایت شما برنگردد. پس اهمیت پیشنهاد ویژه در سایت بیشتر از تبلیغات می‌شود. باید پیشنهاد ویژه‌ای را سریع ارائه دهید تا بازدید کننده تصمیم خودش را بگیرد.

 

برای اطلاع از خدمات طراحی و توسعه وب سایت برند ایده، کلیک کنید.

 

چرا پیشنهاد ویژه در سایت خیلی مهم است؟

1. ارزش محصول بالاتر می‌رود. چون احتمالا همراه آن هدیه یا تخفیف می‌دهید.

2. خرید سریع‌تر اتفاق می‌افتد. اگر پیشنهاد خیلی ویژه‌ باشد یا از یک تایمر معکوس استفاده شود، افراد فکر می‌کنند اگر خرید را انجام ندهند این پیشنهاد را از دست خواهند داد.

3. مقایسه را کمتر می‌کند. مثلا اگر دو سایت لپ تاپ می‌فروشند و یکی از سایت ها لپتاپ را همراه با کیف 20 تومان گرانتر می‌فروشد. مسلماً بازدید کننده صرفا قیمت‌ها را مقایسه نمی‌کند. چون محصول شما متفاوت است و به یک پکیچ تبدیل شده است.

پس اگر محصولاتی می‌فروشید که رقیبان شما عیناً همان محصول را دارند، تنها معیار خریدار این خواهد بود که در تمام سایت ها چک کند و ارزانترین را خرید کند. ولی وقت شما محصولات دیگر را به محصول خود اضافه کرده و یک پکیچ درست می‌کنید. این مقایسه سخت‌تر هم خواهد شد و افراد به خرید از شما مایل تر می‌شوند.

یک نکته جالب: اضافه کردن 2 یا 3 دکمه خرید در صفحه محصول باعث می‌شود که میزان فروش تا 30% افزایش پیدا کند.  می‌توانید دکمه خریدی را طراحی کنید که خود یک پیشنهاد ویژه بدهد. مثلا روی دکمه خرید بنویسید “منم می‌خواهم این لپتاپ را همین الان خریداری کنم تا از هدیه ویژه کیف لپ تاپ بهره مند شوم.”

10. پیشنهاد به منصرف ها

از آنجایی که حوصله افراد در سایت‌ها کمتر شده است، درصد قابل توجهی از بازدیدکنندگانِ صفحه محصول، منصرف شده و خرید را انجام نمی‌دهند. پس بهتر است برای برخی از محصولات مهم و اصلی خود، در پایین صفحه یک پیشنهاد برای منصرف‌ها داشته باشید.

برای مثال: اگر فعلا نمی‌خواهید خرید کنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که…

 

پیشنهاد دادن به بازدیدکننده منصرف

 

چه پیشنهاد هایی می‌توانید به افراد منصرف بدهید؟

1. می توان پیشنهاد داد که خریدهای کوچک تری را انجام دهند. مثلا اگر از یک لپتاپ گران بازدید کرده اند می‌توانیم لپ تاپ های ارزانتر را پیشنهاد دهید.

2. به افراد منصرف پیشنهاد دهید که یک محصول را تست کنند! مثلا به فروشگاه واقعی شما بیایند و محصول را از نزدیک ببینند.

3. می‌توانند اطلاعات رایگانی را دانلود کنند. مثلا راهنمای خرید یک لپ تاپ

4. به افراد پیشنهاد دهید که یک مقاله در سایتتان مطالعه کنند. مثلا اگر لپ تاپ شما تکنولوژی جدید دارد، در پایین صفحه لینکی را قرار دهید تا به صفحه‌ی مقاله‌ای برود که در مورد آن تکنولوژی توضیح داده‌اید. به این ترتیب با آن تکنولوژی آشنا شده و شاید قانع شود. پس در پایان همان مقاله باز هم یک لینک به صفحه همان محصول لپ تاپ باید بدهید.

5. همچنین می‌توانید مکانیزمی در سایت خود پیاده کنید که وقتی شخص صفحه محصول را بمی‌بندد، به صورت خودکار یک پاپ آپ ظاهر شده و پیشنهادی را ارائه دهد.

در نهایت؛

امیدواریم به کمک این مقاله، بتوانید طراحی صفحه محصول سایت خود را به لحاظ محتوایی بهتر انجام دهید.

 

برای اطلاع از خدمات طراحی و توسعه وب سایت برند ایده، کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید