آموزش نوشتن عنوان های تبلیغاتی جذاب

آموزش نوشتن عنوان جذاب و تبلیغاتی (+ 9 معیار مهم)

نوشتن عنوان جذاب از این نظر مهم است که مرحله اول در نوشتن یک تبلیغ حرفه‌ای به شمار می‌آید. یک تبلیغ حرفه‌ای چهار بخش اصلی دارد؛ جذب کردن مخاطب – ادعا کردن و اعلام مزیت رقابتی- اثبات ادعا و در آخر دعوت به اقدام.

و یکی از بهترین روش‌های جذب مخاطب، نوشتن عنوان جذاب و اثرگذار است.

به همین دلیل در این مقاله به فرمول و نحوه نوشتن عنوان جذاب در تبلیع نویسی خواهیم پرداخت.

پس در ادامه همراه برند ایده باشید.

این مطلب را از دست ندهید: اجزای کلیدی تبلیغ نویسی حرفه ای (آموزش 4 بخش اصلی)

 

نوشتن عنوان جذاب برای تبلیغات چگونه ممکن است؟

نوشتن عنوان جذاب و جادو با کلمات، فقط یک مهارت در تبلیغ نویسی حرفه ای نیست، بلکه در همه جا خود را نشان می‌دهد. از تیتر روزنامه‌ها گرفته تا برندینگ شهری و… چون چیزی که همیشه اهمیت دارد، تاثیرگذاری در نگاه اول یا همان First Impression است. در تبیلغ نویسی هم وظیفه تاثیر در نگاه اول را عنوان بر عهده دارد 🙂

حال برای اینکه بهتر بدانید چطور با نوشتن عنوان جذاب می‌توان افراد را به تبلیغ جذب کرد باید با نحوه عملکرد ذهن آشنا شوید.

دو حالت عملکرد مغز

1. آلفا: حالتی است که مغز در حالت نیمه هوشیار قرار دارد. انسان اکثرا در حالت نیمه هوشیار قرار دارد. یعنی مغز طوری ساخته شده است که وقتی لزومی ندارد، در حالت نیمه هوشیار قرار می‌گیرد و لازم نمی‌داند که تمام اطلاعات، تصاویر و داده‌های ورودی به مغز را تحلیل کند. پس تمام کارها را از روی عادت‌های قبلی انجام داده و به خود زحمت صرف انرژی بیشتر و خسته شدن نمی‌دهد.

2. بتا: حالتی است که مغز خود را در شرایط جدید یا اضطراری و خطر می‌بیند. در این حالت سعی می‌کند تمام ورودی‌ها و اطلاعات اطراف را تحلیل کند، تا بتواند درست‌ترین تصمیم ممکن را بگیرد.

وقتی فردی تبلیغ شما را می‌بیند به طور پیش فرض مغز او در حالت آلفا قرار دارد و چون در حالت آلفا مغز تمام اطلاعات را بررسی نمی‌کند. عنوان شما باید جذابیت کافی برای بردن مغز افراد از حالت آلفا به حالت بتا و بررسی کامل متن را داشته باشد.

برای درک بهتر این موضوع می‌توانید کتاب تفکر سریع و آهسته؛ اثر دنیل کافمن را مطالعه کنید که کاملا این موضوع و نحوه عملکرد ذهن را توضیح داده است.

کتاب تفکر سریع و آهسته اثر دنیل کافمن

 

چه چیزهایی مغز را از حالت آلفا به حالت بتا می‌برد؟

هر اتفاق غیر منتظره و اطلاعاتی که از دید مغز جدید و عجیب غریب است یا احتمال وقوع آن کم باشد مغز را از حالت آلفا به بتا می‌برد. همچنین هر موردی که مغز احساس کند جزو روال روزانه نیست، باعث می‌شود مغز از حالت آلفا به حالت بتا برود. نکته دیگر این است که یکی از مهمترین کارهای مغز، فیلترینگ اطلاعات است. یعنی مغز تمام اطلاعات ورودی از حواس پنجگانه را تحلیل و پردازش نمی‌کند. برای درک این مساله بهتر است به خودتان فکر کنید. وقتی از خیابان رد می‌شوید چشم شما ماشین‌ها را می‌بیند اما آیا شماره پلاک ماشین‌ها یا حتی ساده‌تر از آن، مدل ماشین‌ها در یادتان می‌ماند؟

پس برای اینکه دیده شوید و مغز مخاطب، متن شما را ببیند به نکات زیر توجه کنید.

 

برای اطلاع ازخدمات تبلیغات و بازاریابی اینترنتی تیم برند ایده، کلیک کنید.

 

9 ویژگی مهم عنوان های تبلیغاتی جذاب

با رعایت 9 ویژگی مهم زیر می‌توانید عنوان‌های خود را جذاب‌تر کنید:

1. نوشتن با فونت بزرگ

عنوان خود را با بزرگترین فونت ممکن بنویسید. هرچقدر نوشته‌ای با اندازه‌ی بزرگ‌تری نوشته شود، مغز توجه بیشتری به آن خواهد کرد. پس احتمال خواندن آن افزایش می‌یابد. اندازه‌ی فونت شما باید آنقدر بزرگ باشد که کل عرض صفحه‌ی شما را بگیرد. اگر لازم باشد می توانید عنوانتان را در دو سطر بنویسید. تا فرصت داشته باشید اندازه‌ی فونت را بزرگ‌تر کنید اما باید دقت کنید که خوانایی عنوان در این صورت از بین نرود.

2.  عنوان بیش از دو سطر نباشد

عنوان بهتر از یک سطر باشد. ولی در شرایط خاص حداکثر می‌تواند در دو سطر نوشته شود. اگر عنوان شما ۵ سطر باشد، مغز بطور ناخود آگاه از خواندن آن فرار می‌کند. چون احساس می‌کند خواندن این متن کار سختی است. پس عنوان را کوتاه نگه دارید.

3. عبور از فیلترینگ مغز

نوشتن عنوان جذاب برای این است که از سیستم فیلترینگ مغز عبور کند. پس عنوان باید طوری تاثیرگذار باشد که مغز را از حالت آلفا به حالت بتا ببرد.

4. بسیار شفاف بنویسید

عنوان‌ها باید تا حد ممکن شفاف باشند. باید دقیقا نشان دهند که در مورد چه چیزی می‌خواهید حرف بزنید.

5. دقیق و قابل سنجش باشد

مثلا اگر عنوان شما این است که “در مدت خیلی کوتاه لاغر شوید”  این عنوان توجه مغز را به خود جلب نمی‌کند. چون از معیارهای غیر قابل سنجش استفاده شده است. عبارت‌هایی مثل “خیلی” دقیق و موردی نیست. اگر به جای همین عنوان از عددهای دقیق و معیارهای قابل سنجش استفاده کنید؛ به همان میزان جلب توجه مخاطب شما بیشتر خواهد شد. مثلا: با استفاده از محصول ما در مدت ۳ هفته ۵ کیلو لاغر شوید.

6. نداشتن واژه های بی هویت

واژه‌های بی‌هویت (Platitude) واژه‌هایی هستند که به دلیل استفاده زیاد، معنای خود را از دست داده‌اند و به هیچ وجه جلب توجه نخواهد کرد. یکی از معیارهای مغز این است که جملاتی که زیاد استفاده شده‌اند و معنی خود را از دست داده اند را فیلتر می‌کند و در واقع نادیده می‌گیرد. واژه‌هایی مثل: ارزان‌ترین، بهترین، باکیفیت، حرفه‌ای، مجرب و…

اگر لازم است مفهومی را منتقل کنید که جزو واژه‌های بی هویت است، تعریفی ارائه دهید تا شخص قانع شود که واقعا راست می‌گویید. تنها به این شکل می‌توانید از سیستم فیلترینگ مغز عبور کنید.

7. واژه های قدرتمند

در مقابل واژه‌های بی‌هویت واژه‌هایی به نام واژه‌های قدرتمند وجود دارد. این واژه‌ها توجه مغز را به صورت مثبت و خوب به خود جلب می کنند. واژه‌هایی مانند: رایگان، شما، چگونه، جدید، سریع، آسان، سرانجام، ناشناخته، شگفت انگیز، تضمینی، راز و …

این ها پرطرفدارترین واژه‌های قدرتمند هستند که توصیه می‌کنیم هر یک از این واژه‌ها را در نوشتن عنوان جذاب به کار ببرید تا اثربخشی آن بیشتر شود.

8. غیر کلیشه ای باشد

بعض از جملات انقدر توسط رقیبان استفاده شده است که کاملا معنی خود را از دست داده اند. همین کلیشه‌ای بودن باعث می‌شود که مغز هیچ توجهی به آن‌ها نکند. برای مثال: “فرصت را از دست ندهید” این جمله تاثیرگذار نخواهد بود. چون آنقدر افراد این جمله را دیده اند که دیگر برایشان جالب نیست.

9. عنوان باید تصویری ذهنی بسازد

عنوان هرچقدر تصویری‌تر باشد، به همان میزان اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. عنوان تصویری عنوانی است که شخص با خواندن آن می‌تواند تصویر دقیقی را تصور کند. واژه‌هایی که در ذهن فرد عکس تولید می‌کنند خیلی سریع توجه مغز را به خود جلب می‌کنند. پس از این فرصت استفاده کنید. مثلا به دنبال روشی برای لاغر شدن می‌گردی؟

یک عنوان جذاب و خوب باید تصویر ذهنی در مخاطب ایجاد کند

تئوری نردبان تصور: موضوعی مهم در نوشتن عنوان جذاب

تئوری نردبان تصور یک تئوری بسیار مهم در زبان شناسی است که به شما کمک می‌کند تا عنوان‌های خیلی بهتری بنویسید.

تمام واژه‌های دنیا را می توان به چهار گروه تقسیم کرد. در این گروه‌ها واژه‌ها بر اساس تصویری بودن یا مفهومی بودن طبقه بندی می‌شوند. فرض کنید نردبانی داریم که چهار پله دارد و همه‌ی واژه‌های دنیا روی این چهار پله قرار دارد. واژه‌های پایین نردبان، واژه‌های کاملا تصویری هستند. این واژه‌ها هرچقدر از نردبان بالاتر می‌رویم مفهومی‌تر می‌شوند. نهایتا واژه‌های سطح چهارم واژه‌های کاملا مفهومی هستند.

برای مثال: “شما با خرید این محصول موفق خواهید شد.” واژه موفق، واژه سطح 4 است. یعنی هیچ تصویری را در ذهن شما ایجاد نمی‌کند.

اگر بگوییم: “شما با خرید این محصول در یک ماه 10 کیلو وزن کم می‌کنید یا بعد از 10 روز پوست شاداب‌تری خواهید داشت” خیلی تصویری‌تر خواهد بود.

چطور از تئوری نردبان تصور در نوشتن عنوان استفاده کنیم؟

عنوانی اثرگذارتر است که با واژه های تصویری نوشته شود. چون این واژه‌ها بلافاصله جذب مغز می‌شوند و به محرک مغز دستور می‌دهند تا مغز را از حالت آلفا به حالت بتا ببرد. پس ما باید بتوانیم با استفاده از واژه‌های سطح پایین با یک عنوان خوب، تصویری زیبا در مغز مخاطب نقاشی کنیم.

 

مطالعه بیشتر: چگونه یک تبلیغ نویس حرفه ای بشوید.

 

10 فرمول حرفه‌ای ساخت عنوان جذاب

برای نوشتن عنوان‌های جذاب در تبلیغات و … می‌توانید از فرمول‌های زیر استفاده کنید. این عنوان‌ها نتیجه بررسی صدها عنوان مقالات روی مجلات پر فروش دنیا است. زمانی یک مجله پر فروش خواهد بود که عنوان‌هایی که روی جلد مجله قرار دارد جذاب‌تر باشد. تا افراد با دیدن عنوان‌های جذاب ترغیب شوند و آن‌ها را بخوانند.

1. چگونه…

در عنوان‌های خود از واژه چگونه استفاده کنید. برای مثال اگر دوربین عکاسی می‌فروشید بنویسید: چگونه عکس‌هایی در حد مسابقات جهانی بگیریم؟

سعی کنید در کنار این واژه یکی از 5 انگیزه خرید مشتری را هم به کار ببرید.

2. به گفته مشتری

عنوان ما دقیقا جمله‌ی مشتری است که خیلی از ما رضایت داشته. مثلا: “باورم نمی شد در مدت ۳ هفته ۵ کیلو لاغر شوم.” این گفته را در عنوان قرار داده و زیر آن توضیح می‌دهیم که عنوان مربوط به کدام مشتری است. که جواب خوبی از محصولات ما گرفته است.

3.سوال تعجب برانگیز

برای نوشتن عنوان جذاب در مورد کار خود تحقیق کنید. چیزهایی را که شاید خیلی از مخاطبانتان نمی‌دانند را بیابید و از این موارد به عنوان یک سوال عجیب یا تعجب برانگیز استفاده کنید. مثلا: آیا می دانستید لاغر شدن با خوردن غذای زیاد هم امکان پذیر است؟

لازم نیست کل کار را در عنوان توضیح دهید. وظیفۀ عنوان، فقط جذب است. ما فقط  می‌خواهیم به کمک عنوان جلب توجه کنیم تا مخاطب ادامه متن را بخواند. البته کاملا باید عنوان شما واقعیت داشته باشد. چون اگر چیزی را به دروغ و فقط برای جلب توجه نوشته باشید، مخاطب بعد از خواندن ادامه متن متوجه خواهد شد و اعتماد خود را به شما از دست خواهد داد که این بسیار نتیجه بدی در اعتبار کار شما می‌گذارد.

4. صحبت از احساس غالب

یعنی شما در مورد احساسی صحبت کنید که مخاطب با خرید از شما بدست می آورد. خیلی از خریدها برای تجربه حس احساس خوب انجام می‌شود. باید بررسی کنید که محصول شما کدام احساس خاص را ایجاد می‌کند.

5. اخطار

سیستم فیلترینگ مغز طوری ساخته شده است که بسیاری از جملات را فیلتر کند. اما وقتی مغز با یک اخطار مواجه می‌شود، توجهش به آن جلب می‌شود.

برای مثال: تا این متن را نخوانده‌اید به هیچ وجه موبایل نخرید. مغز همیشه می‌خواهد از خطر دوری کند. به دلیل وجود اخطار در این جملات توجه مغز جلب می‌شود.

6. X راه برای Y

X یک عدد است. Y نتیجه مورد نظر مشتری ما است. در واقع باید ببینیم محصول ما در نهایت چه سودی به مشتری می رساند و آن را در قسمت Y قرار دهیم. مثلا اگر دوربین می‌فروشید: “3 راه برای تهیه عکس‌هایی در حد بین المللی”

7. X راه برای Y فقط در Z روز

در واقع همان فرمول قبلی است. X یک عدد است. Y نتیجه مورد نظر مخاطب ما است و Z زمان است. برای مثال: “3 راه برای لاغر شدن در 3 هفته”

برای اطلاع ازخدمات تبلیغات و بازاریابی اینترنتی تیم برند ایده، کلیک کنید.

 

8. X ابزار برای Y

می‌توانیم در تبلیغمان ابزارهایی را معرفی کنیم که یکی از آن‌ها محصول خودمان باشد. اگر کارمان فروش عطر است: “7 ابزار برای جذاب تر شدن” می‌تواند عنوان جذابی باشد.

کلمه ابزار لزوما لازم نیست همین کلمه باشد. می‌توانیم کلمات دیگر جایگزین کنید. مثلا: “7 مورد برای جذاب‌تر شدن” و در توضیحاتتان توضیح می‌دهید که یکی از بهترین موارد می‌تواند یک عطر خوب باشد.

9. X نکته برای آموزش Y

شما دراین نوع تبلیغات صرفا به فروش محصول نمی‌پردازید. بلکه مخاطب خود را آموزش  می‌دهید. نکاتی را بازگو می‌کنید که با استفاده از آن‌ها بتواند به هدف مورد نظر خود برسد. برای رسیدن به این نتیجه نشان می‌دهید که باید محصول یا خدمت شما را تهیه کند.

10. انجام X بدون Y

همه دوست دارند به یک نتیجه درخشان برسند و موفق شوند. که همان x است. و همه احتمالا در این موضوع، از یک مورد تنفر دارند که آن Y است. مثلا همه دوست دارند فروش سایتشان X زیاد شود. ولی هیچکس دوست ندارد برای ترافیک هزینه Y صرف کند. پس چنین می‌توان عنوانی نوشت: “افزایش فروش سایت بدون هزینه برای افزایش ترافیک”.

بهترین عنوان ممکن چه عنوانی می تواند باشد؟

بهترین عنوان، عنوانی است که به انگیزه های درونی فرد اشاره کند. علاوه بر مسائل ظاهری، به احساسات درونی هر فرد بپردازد. هر خریدی دلایل سطحی و دلایل ریشه ای دارد. در مقاله قبل اشاره کردیم که برای مثال بسیاری از مردم به دلیل این می‌خواهند لاغر شوند که مورد توجه قرار بگیرند. پس ما باید دلایل عمیق خرید را پیدا کنیم و از این موارد در نوشتن عنوان استفاده کنیم. همیشه فکر کنید و سعی کنید از انگیزه‌های خرید مشتری در عنوان خود استفاده کنید.

ویژگی های مهم در نوشتن عنوان جذاب و خوب

تمرین عملی نوشتن تیترهای جذاب تبلیغاتی

1. نوشتن 100 عنوان در زمان کوتاه: مثلا در 5 دقیقه سعی کنید 100 عنوان بنویسید.

2. ترکیب عناوین: سعی کنید چند تا از عنوان‌ها را باهم ترکیب کنید و یک عنوان بهتر درست کنید.

3. انتخاب بهترین عنوان: دور عنوان‌های بهتر خط بکشید و ببینید امکان تلفیق این عنوان‌ها وجود دارد یا نه. شاید شما 100 عنوان بنویسید که هیچ کدام از این عنوان ها عالی نیستند؛ ولی با تلفیق دو یا سه مورد از آن‌ها عنوان جدیدی بدست آورید که بسیار اثرگذارتر از تک تک عناوین قبلی باشد. سپس دوباره بهترین عنوان‌ها را انتخاب کنید. شاید باز هم امکان تلفیق وجود داشته باشد.

4. آزمودن عنوان: در نهایت می‌توانید با سعی و خطا بهترین عنوان را پیدا کنید. می‌توانید عنوان‌ها روی کاغذ بنویسید و به افراد مختلف نشان دهید. تا ببینید نظر آن‌ها چیست.

 

جمع بندی مقاله نوشتن عنوان جذاب در مقالات و تبلیغ نویسی

در این مقاله از برند ایده آموختیم که:

  • عنوان نقش جذب مخاطب به مقاله یا تبلیغ ما را دارد.
  • عنوان باید ملموس باشد و در ذهن مخاطب یک تصویر بسازد
  • با فرمول‌های نوشتن عنوان جذاب آشنا شدیم.
  • و…

توجه: این مقاله، بخش چهارم از سری مقالات آموزش تبلیغ نویسی است. 

برای مطالعه مقالات دیگر کلیک کنید.

مقالات سری آموزش تبلیغ نویسی آسان:

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید باشد. هر سوالی که در مورد نحوه نوشتن عنوان جذاب داشتید، در قسمت نظرات همین مقاله بپرسید تا با هم در ارتباط باشیم.

برای اطلاع از خدمات طراحی و توسعه وب سایت تیم برند ایده، کلیک کنید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید