اصول طراحی سایت بهینه

چگونه با طراحی سایت بهینه ترافیک خود را افزایش دهیم؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا برخی از سایت ها در صفحات اول موتور های جستجو قرار دارند و برخی دیگر در صفحات آخر و شاید بعضی از سایت ها نیز اصلا در نتایج جستجو نشان داده نمی شوند. در این مقاله از برندایده می خواهیم درباره اصول طراحی سایت بهینه صحبت کنیم.

معیارهای موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایت ها چیست؟

موتورهای جستجو برای نمایش سایت ها در صفحات مختلف معیارهای زیادی را در نظر می گیرند. سئو و بهینه سازی سایت ها الگوریتم هایی است که اگر آن ها را در طراحی سایت خود رعایت کنیم می توانیم در صفحات اول موتورهای جستجو قرار بگیریم. البته شاید برای شما سوال باشد که قرار گرفتن در صفحات اول چه مزایایی برای سایت ما دارد؟
همراه ما باشید تا بیشتر در مورد این موضوع صحبت کنیم.

سئو سایت چیست؟

سئو (SEO) یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)، روشی است که با استفاده از تکنیک های آن می توانیم سایت خود را بطور طبیعی بالا بیاریم و در رتبه های اول در نتایج جستجو قرار می گیریم. موتورهای جستجو مثل google، bing، ask و مانند این ها که اصولا ما بر روی google کار می کنیم. چون وقتی سایتی را برای گوگل سئو کنیم عموماٌ در بقیه موتورهای جستجو هم بالا خواهیم آمد.

سئو سایت چیست؟

به چند روش می توانیم در رتبه های اول نتایج جستجو قرار بگیریم؟

سئو و بهینه سازی سایت ها یک روش طبیعی برای کسب رتبه های بهتر است. این روش با اینکه طولانی است و کار زیادی دارد ولی پایداری بیشتری هم دارد. ولی علاوه بر سئو و بهینه سازی سایت روش دیگری به نام google ads وجود دارد که با استفاده از آن حتما در صفحه اول خواهیم بود. پس بهتر است قبل از اینکه به بحث سئو و بهینه سازی بپردازیم، تفاوت این دو را با هم بررسی کنیم:

تفاوت سئو و بهینه سازی با گوگل ادز

در روش اول یعنی روش سئو اصولاٌ باید هزینه زمان بیشتری را صرف کنیم تا بتوانیم، در رتبه های برتر گوگل قرار بگیریم. سئو یک روش اصولی است و ماندگاری بیشتری دارد. در روش دوم یعنی گوگل ادوردز بیشتر هزینه مالی در نظر گرفته می شود و در یک بازه زمانی کوتاه مدت در رتبه های برتر خواهیم بود.

در این روش هزینه ای به گوگل می دهیم و نسبت به تعداد کلیک هایی که در سایت ما انجام می شود و ورودی می گیریم از پول ما کم می شود و با تمام شدن بودجه ما از رتبه های اول حذف خواهیم شد. مگر اینکه دوباره شارژ کنیم. یعنی با میزان بودجه ای که تعیین می کنیم می توانیم در رتبه های برتر بمانیم.

تفاوت سئو و بهینه سازی با گوگل ادز

چرا باید به دنبال آموزش سئو باشیم؟

اگر به دنبال رشد کسب و کار خود هستیم و پیشرفت آن فکر می کنیم، پس مهمترین هدف ما جذب مشتری و کاربر هدفمند خواهد بود. در اینصورت سئو بهترین گزینه برای رسیدن به اهدافمان است چون یک روش بازاریابی پایدار و مقرون به صرفه تر است. امروزه افراد بسیاری نیازهای خود را در گوگل سرچ می کنند و اکثرا پاسخ خود را در سایت های اول دوم و سوم پیدا می کنند. فکر کنید اگر شما هم بین آن سه سایت برتر باشید چقدر کاربر جذب خواهید کرد؟

اصول طراحی سایت بهینه

برای اینکه یک سایت بهینه داشته باشیم باید از اول کار طبق الگوریتم های سئو پیش برویم. تکنیک های زیادی در حوزه سئو وجود دارد که بستگی به نوع هدف، نحوه اعمال و میزان اعمال این تکنیک ها متفاوت است. سئو به مرور زمان در حال پیشرفت و تغییر است. پس اگر بخواهیم همیشه جای خود را در گوگل حفظ کنیم باید طبق الگوریتم های جدید سایت خود را بروز رسانی کنیم.

90% افراد نیازهای خود را در موتورهای جستجو سرچ می کنند. آیا همچنان به اهمیت سئو ایمان نمی آورید؟ پس برای پیشرفت در فضای آنلاین به سئو و بهینه سازی نیاز داریم.

چگونه می توانیم این الگوریتم ها را بشناسیم و از آن ها استفاده کنیم؟

گوگل برای رتبه بندی سایت ها تقریبا 200 فاکتور دارد. برخی از فاکتورهای مهم آن مانند تولید محتوا، لینک سازی و موارد فنی در حوزه سئو مانند سرعت سایت و بحث های مانند تجربه کاربری است. این ها یکی سری فاکتورهای مشخص هستند. البته نگران نباشید قرار نیست هر 200 فاکتور را رعایت کنید و حتی رعایت همه آن ها آنقدر ها هم کار سختی نیست و نسبت به موضوع سایت می تواند این فاکتورها تغییر کند.

در اینجا به بررسی چند فاکتور اصلی و اولیه می پردازیم:

1. کلمه کلیدی

کلمه کلیدی اولین و مهمترین فاکتور در سئو و بهینه سازی است. قبل از انجام هر کاری باید کلمه کلیدی کسب و کار خود را پیدا کنید و در طراحی سایت خود بیشتر به آن کلمه کلیدی بپردازید. کلمه کلیدی است که مشخص می کند که سایت شما در کدام نتایج جستجو نمایش داده شود.

کلمه کلیدی

2. سرعت سایت

امروزه برای کاربران هیچ چیزی به اندازه زمان اهمیت ندارد. حتی اگر یک ثانیه سایت ما دیر لود شود، امکان خارج شدن کاربر از سایت ما بسیار بالا است و این بسیار برای رتبه سایت ما مخرب خواهد بود. برای افزایش سرعت سایت خود باید زمان بگذاریم تا در کمترین زمان ممکن لود شود.

3. طراحی گرافیک

منظور ما از طراحی گرافیک ساخت گرافیک های سنگین و تو در تو نیست. هرچقد طراحی سایت ساده تر، شیک تر و راحت تر باشد کاربران بیشتر در آن سایت خواهند ماند این یک موضوع بسیار مهم است. اگر کاربر وارد سایت شود و نتواند موضوعی که به دنبال آن است به راحتی پیدا کند، از آن سایت خارج خواهد شد و دیگر به آن سایت باز نمی گردد. رابط کاربری و تجربه کاربری تاثیر بسیاری در جذب کاربر وفادار دارند.

طراحی گرافیک

4. تولید محتوا

تا وقتی تولید محتوای با ارزش و مفید نداشته باشیم انجام هیچ یک از این کارها اهمیتی نخواهد داشت. کاربران برای بهره مند شدن از محتوای شما وارد سایت می شوند. رعایت فاکتورها در کنار تولید محتوای منحصر به فرد تاثیر گذار خواهد بود. در هنگام تولید محتوا باید به همه سوالات کاربران در زمین کاری خود پاسخ دهید تا کاربر را به مشتری تبدیل کنید.

5. لینک سازی

لینک سازی باعث سریع تر و بهتر شناخته شدن سایت می شود. هر چقد بیشتر لینک سازی کنیم خزنده های موتورهای جستجو بیشتر برای آنالیز سایت ما وقت می گذارند و این باعث افزایش رتبه خواهد شد. در طراحی سایت به دو صورت می توانیم لینک سازی انجام دهیم:

لینک سازی

لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی در هر وب سایت همان آسانسوری است که ما را به دیگر مقالات و صفحات هدایت می کند. استفاده از لینک های داخلی علاوه بر اینکه حرکت کاربران در سایت را هدفمند و بهینه می کند، در درک ارتباط محتوا و صفحات نیز توسط ربات های گوگل نقش به سزایی دارد.

لینک سازی خارجی

اگر بخواهیم به صورت غیر تخصصی بیان کنیم، اگر سایتی به وب سایت شما لینک دهد این لینک به عنوان لینک خارجی در نظر گرفته می شود. همچنین، اگر شما نیز به یک سایت دیگر لینک داده باشید آن لینک هم، یک لینک خروجی محسوب می شود. قرار گرفتن لینک سایت ما در سایت های دیگر منبع عالی برای به دست آوردن رتبه بندی بالا در مورتوهای جستجوگر هستند. به این لینک ها بک لینک گفته می شود.

برای آشنایی بیشتر و دقیق تر با فاکتورهای سئو و بهینه سازی مقاله (با تمام جزئیات سئو و بهینه سازی آشنا شوید.) را مطالعه کنید.

در آخر

در این مقاله به طور مختصر به اصول طراحی سایت بهینه پرداختیم. امیدوارم متوجه اهمیت سئو و بهینه سازی در طراحی وب سایت شده باشید. به نظر شما چه چیزی در طراحی وب سایت بهینه اهمیت دارد؟ کدام یک از فاکتورهای سئو و بهینه سازی اهمیت بیشتری دارد؟

منتظر نظرها و سوالات شما هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn